Citat:
Ursprungligen postat av
orrecrist
Undrar vem som sådde de första orden & började skriva ner det & varför! NÅGON måste ha varit först med dessa tankar. Var den människan knäpp, eller ville den bara väl?!
Det är inte så konstigt som det verkar.
Inom alla kulturer har det uppstått religioner. Inga kulturer undantagna.
Dessa religioner har uppstått som förklaringar på naturliga fenomen i omgivningen och avsikten har varit att vara till stöd eller tröst för människorna under svåra tider.
Man kan ungefär tänka sig det på det här viset:
Ett folk kan t.ex. ha blivit bortkörda från sina marker eller tvingats lämna dem av annan orsak (t.ex. judarna och aztekerna). Framför dem ligger en lång vandring, och för att inte folket ska tappa modet så måste man ha ett mål att se fram emot, och för att man inte ska bråka inbördes så behöver regler uppställas, men ett problem med det är att en stark ledare bara kan leda medan han lever och är stark.
En bra lösning som ledaren kan komma på är då att det inte är hans regler och målsättningar som de ska följa, utan regler som han förmedlar från en högre makt och ett mål som denne högre makt utvalt åt det folket. Då kan dessa regler överleva ledaren och fortsätta att ge folket hopp.
Det är inte så lätt för en ledare att få folket att följa dennes uppmaningar genom att säga "gör som jag säger därför att jag säger så”. Det är betydligt lättare att få folket att lyda om han säger "gör som jag säger därför att Tlaloc säger så”.
Genom att hänvisa till en påhittad gud som styr över regn eller torka, eller den gud som får marken att skaka (jordbävningar) eller skickar eld från himlen (blixtar) så blir det lättare att få folk att följa ledaren, särskilt om ledaren skyller andras olyckor eller misstag på det faktum att de inte följt gudens vilja.
Huvudsyftet med religion är att sammanföra folk och ge dem gemenskap och enhetliga levnadsregler, men det är också samtidigt alltid ett toppstyrt kontrollsystem avsett att straffa dem som bryter mot reglerna, och dessa straff har genom tiderna ofta varit grymma, därför att om de inte var grymma så skulle prästerskapet lätt förlora kontrollen (om en tjuv bara får en tillsägelse och kanske blir inlåst ett tag så hindrar inte det tjuven från att stjäla, men om reglerna säger att tjuvar ska ha förlora ena handen eller bli utstött ur stammen, då är det mindre risk att någon försöker stjäla).