Citat:
Intressant avslutning: "Så Inga-Britt, jag tror inte Du längre behöver söka efter någon mördare över huvud taget, i varje fall inte i det granskade Stay behind."
Jallai säger att Barbro hörde till IB03 - aka krigs-IB - i sitt senaste inlägg. Frånstedt säger att Barbro ursprungligen var knuten till IB.
Däremot så får jag inte direkt intrycket att Barbro skulle vara socialdemokrat...
Men i sin senaste roman säger Jallai att Barbro hörde till reguljära Stay Behind och att IB03 var infiltrerat av ryssen... (Det sistnämnda är ju onekligen intressant i ljuset av Kegös och Barrlings vilja att börja berätta)
Det kan vara så att ingen utomstående vet vilken organisation Barbro egentligen hörde till. Kanske visste inte ens fotfolket i organisationen det.
Jallai säger att Barbro hörde till IB03 - aka krigs-IB - i sitt senaste inlägg. Frånstedt säger att Barbro ursprungligen var knuten till IB.
Däremot så får jag inte direkt intrycket att Barbro skulle vara socialdemokrat...
Men i sin senaste roman säger Jallai att Barbro hörde till reguljära Stay Behind och att IB03 var infiltrerat av ryssen... (Det sistnämnda är ju onekligen intressant i ljuset av Kegös och Barrlings vilja att börja berätta)
Det kan vara så att ingen utomstående vet vilken organisation Barbro egentligen hörde till. Kanske visste inte ens fotfolket i organisationen det.
Ja det verkar vara lite förvirrat. IB är en militär organisation. Barbro/AGAG har då som syfte att värna landets frihet och att avvärja yttre hot.
SB var inte underställd den militära säkerhetstjänsten, utan var som BG beskrev i artikeln en bred folkrörelseorganisation. Förvisso med BG själv som "ledare".
Naturligtvis kan det ha funnits många personkopplingar.
Jallai menar att MOP handlar om global säkerhetspolitik och pekar ut AGAG. I mina ögon logiskt och han förklarar också den följande "olyckan" Algernon råkar ut för.
Samtidigt gnager då Holmers och Ebbes roll. Skulle de båda ha något ansvar i en militär organisation? Nä, mer sannolikt i en slags hemlig S-säkerhetsgrupp.
Så åter till de nya fakta vi fått. WT-män var ute och spanade. Vilka var de och vad såg de? Nu 30 år senare finns ingen som helst anledning att hålla tyst av säkerhetsskäl eller av hänsyn till rikets militära intressen.
Så varför har PU inte grävt där?
Är det för att gruppen inte hade försvarsuppgifter utan de var del i politisk maktkamp (inre säkerhet) och därmed fortfarande känsligt?
Eller är det som Jallai tror och hela PU är en stor iscensatt illusion?
?