2016-02-27, 22:31
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Intressant avslutning: "Så Inga-Britt, jag tror inte Du längre behöver söka efter någon mördare över huvud taget, i varje fall inte i det granskade Stay behind."

Jallai säger att Barbro hörde till IB03 - aka krigs-IB - i sitt senaste inlägg. Frånstedt säger att Barbro ursprungligen var knuten till IB.

Däremot så får jag inte direkt intrycket att Barbro skulle vara socialdemokrat...

Men i sin senaste roman säger Jallai att Barbro hörde till reguljära Stay Behind och att IB03 var infiltrerat av ryssen... (Det sistnämnda är ju onekligen intressant i ljuset av Kegös och Barrlings vilja att börja berätta)

Det kan vara så att ingen utomstående vet vilken organisation Barbro egentligen hörde till. Kanske visste inte ens fotfolket i organisationen det.

Ja det verkar vara lite förvirrat. IB är en militär organisation. Barbro/AGAG har då som syfte att värna landets frihet och att avvärja yttre hot.
SB var inte underställd den militära säkerhetstjänsten, utan var som BG beskrev i artikeln en bred folkrörelseorganisation. Förvisso med BG själv som "ledare".
Naturligtvis kan det ha funnits många personkopplingar.

Jallai menar att MOP handlar om global säkerhetspolitik och pekar ut AGAG. I mina ögon logiskt och han förklarar också den följande "olyckan" Algernon råkar ut för.

Samtidigt gnager då Holmers och Ebbes roll. Skulle de båda ha något ansvar i en militär organisation? Nä, mer sannolikt i en slags hemlig S-säkerhetsgrupp.

Så åter till de nya fakta vi fått. WT-män var ute och spanade. Vilka var de och vad såg de? Nu 30 år senare finns ingen som helst anledning att hålla tyst av säkerhetsskäl eller av hänsyn till rikets militära intressen.
Så varför har PU inte grävt där?
Är det för att gruppen inte hade försvarsuppgifter utan de var del i politisk maktkamp (inre säkerhet) och därmed fortfarande känsligt?
Eller är det som Jallai tror och hela PU är en stor iscensatt illusion?
Citera
2016-02-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Så kan det vara. Barbro kan ha varit ett begrepp snarare än en fast grupp. Där resurser hämtades för olika uppdrag som utfördes utan frågor.
Just i det här fallet hade kanske resurser hämtats från Leon-gruppen som till
skillnad från den Barbro-grupp vi tidigare kände till här inte innehöll nägra
pajasar.
Citera
2016-02-27, 22:40
Medlem
mb20guys avatar
Ingen som var medlem i eller kände någon som var medlem i Stay Behind under den här perioden och vill dela med sig lite på detta anonyma forum ?
Citera
2016-02-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
(FB) Jag kan ha hittat Palmevapnet, behöver hjälp att identifiera *bilder*

Ett till vapen....
För kort pipa?

Nej det där med 6 tum är bara trams. Högst 4" men man testa för att se om det kan stämma.
Citera
2016-02-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Just i det här fallet hade kanske resurser hämtats från Leon-gruppen som till
skillnad från den Barbro-grupp vi tidigare kände till här inte innehöll några
pajasar.

Hur det ligger till med dessa grupper vet vi inte. Eftersom OF gjorde säkerhetskollerna kan vi nog avfärda att det fortfarande handlade om ett gäng glada amatörer som lekte Kalle Blomqvist. Har mycket svårt att tänka mig att någon SB grupp saknar den kompetens som krävs i detta fall eller annan kvalificerad kompetens.
Citera
2016-02-27, 23:56
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Samtidigt gnager då Holmers och Ebbes roll. Skulle de båda ha något ansvar i en militär organisation? Nä, mer sannolikt i en slags hemlig S-säkerhetsgrupp.

Holmér och Ebbe C jobbade för att skydda Partiet, OPs eftermäle och det organisatoriska strukturen. Inte primärt att skydda gärningsmän och anstiftare, även om dom nu råkade komma med i samma släng.
Mörkningen handlar inte om mordet, utan även om en massa annat.
Citera
2016-02-27, 23:58
Medlem
Jag tänker på Olof Palme i dagarna, eftersom jag minns honom och jag minns mordet. Jag har inte mycket att bidra med, men något litet. Ursäkta om mycket av detta redan har postats i tråden, jag kan omöjligen läsa in hela.

1. Några dagar efter mordet skrev en tidning att pärmen om Harvardaffären försvann från riksskatteverket någon timme efter mordet. Mitt i natten. Inte många hade nyckel till kassaskåpet.Sedan blev det helt tyst om saken.

2. En brittisk tidning skrev om hans kvinnohistorier. Bl.a. berättades om en kvinna i London. De förde fram en teori om svartsjukemord.

3. Britterna fick också läsa att Anna Lindh kanske var Palmes dotter. Alltså kanske, men det skulle förklara mycket.

Jag är misstänksam mot medierna nuförtiden, men detta förtjänar att nämnas. Jag har aldrig sett svenska medier skriva mycket om hans kvinnohistorier och eventuella barn, men jag läser ju inte allt.

4. Jag mötte Olof och Lisbeth på stan en gång och min flickvän hälsade honom glatt på franska. Han lyste upp, förstås. Han var mycket språkkunnig, han talade tyska med sin mamma och franska med sin guvernant. Engelskan var svårare, men han lärde sig språket under studier i USA. Han utbildades som prinsarna förr i tiden och han var ju Vasa-ättling och baltisk adel.

5. Som talare var han suverän. Jag lyssnade live till två tal. Som debattör var han sämre. Hans stil gick inte hem i stugorna. Han var osvensk och provocerande. Det kan ha kostat honom regeringsmakten 1976 och han hängde på repet redan 1973. Hans stil kan ha bidragit till hans död.

6. När Palme dog, så hände något mycket konstigt. Ingvar Carlsson tog över, trots att titeln vice statsminister inte finns i grundlagen. Han utsågs inte av riksdagen. En vecka efter mordet, så började han EU-anpassa våra lagar. Detta måste ha diskuterats på flashback, men jag vet inte var. Rena statskuppen som följd av ett mord.

7. En pensionerad, troligen adlig, officer i Strängnäs dunkade med käppen i golvet och skrek klassförrädare varje gång Palme var på TV. Överklassen hatade honom intensivt.

8. PG Vinge, sparkad Säpochef, och Staffan Burenstam-Linder, som ryktas ha varit med i Stay Behind, bekämpade intensivt Palme under valkampanjen 1985. Starka krafter var i rörelse. Jag pekar inte alls ut dem, men jag tänkte på dem när han dog.

9. Rätt många vittnen och privatspanare lär ha dött av olika anledningar. Jag vet inte om det betyder någonting, jag bara finner det konstigt.

10. Enligt uppgift, så krävde Palme stopp för importen av utländsk arbetskraft under valkampanjen 1973. Publiken jublade. Folk förstod att invandringen satte press på lönerna.

11. Palme härskade tidvis med hjälp av generalklausuler för att kringgå riksdagen. Under en lönekonflikt var han beredd att lockouta officererna. Han gjorde sig verkligen impopulär och det kan möjligen ha bidragit till hans död.

Mordet vet jag ingenting om, men jag misstror utredningen. Chocken var total när Palme dog. Inte för att vi alla var på hans sida, utanför för att någon tagit livet av landets statsminister. Den kursändring som följde var total och mycket är inte i min smak. Frid över Olofs minne och riktig frid blir det inte förrän mordet klaras upp, om det någonsin sker. Jag gästar tråden och läser in lite mer några dagar. Här finns kunnigt folk och jag har mycket att lära.
Citera
2016-02-28, 00:26
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När jag analyserar Inge Mårelius vittnesmål,närmare bestämt hur länge han befann sig på Tunnelgatan, kommer jag fram till att IM sannolikt är på platsen i mellan 2,5 till tre minuter.

Granskningskommissionen gör följande kommentar:
”Själv väntade Inge M alltså på Helena L, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56″

I förhöret 860302 anger Helena Lähde att hon slagit in sin kod och de 700kronor hon ska ta ut när hon hör de två skotten. Inknappningen sker under ovanstående tidsperiod och visar att bankomatklockan gick tre minuter fel, +-20 sekunder, jämfört med fröken Ur.

Före HL har hennes väninna Susanne Larsson gjort två uttag som dateras till 2317, i verkligheten 2320. SL och hennes kille Sven-Åke Rolfart är tillbaka i IM:s bil när de hör smällarna. Då SL börjar sitt uttag 2320 realtid, 2317 enligt bankomaten, så visar vittnesmålen att HL och SL borde kommit ur bilen 2319.

HL berättar i förhöret att en man precis avslutat ett uttag när hon och kamraterna steg ur bilen. Det är Glenn Malmström. GMP REK anger tiden för hans uttag till 2318. Malmström ska därefter gått Tunnelgatan västerut och kan ha gjort intressanta iaktagelser. Bl a om de Walkie Talkie män som andra vittnen placerat där minuterna före MOP.

Min konklusion blir att IM inte är på plats mer runt ca tre min före MOP. Även om detta inte löser MOP så är det ändå intressant att ungefär kunna tidsbestämma hur länge IM och hans kamrater är på plats i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Uppgiftern att han skulle varit på plats i fem, sex kanske upp till åtta minuter verkar felaktiga, IM nämner inte heller något om dessa i sina inledande förhör.

Det intressanta med detta är det blir omöjligt för en "Grandman" att hinna till Dekorima i tid.
Citera
2016-02-28, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Christer Pettersson är gärningsmannen. Han blev ju faktiskt dömd för detta en gång.

Slumpen avgjorde denna hemska kväll. Fanns ingen planering för kvällen innan hur paret Palme rörde sig denna kväll. Håller med Hasse Aaro i Nyhetsmorgon. En yrkesmördare kunde inte förutse Palmes kväll.

Vägen de gick och bion var inte planerat innan av Palme.
En yrkesmördare skulle inte missat Lisbet och lämnat ett vittne vid liv.

Tror att gärningsmannen av en slump såg paret säkerligen gå in i biografen och stod och väntade, på paret. Hade tillgång til vapen. Eller visste hur lång filmen var och hämtade vapen och gick tillbaka.

Dessutom har den enda person som sett mördaren på nära håll pekat ut Christer. Sedan hade gärningsmannen enorm tur som kom undan.

Polisen klantade sig. Sanningen är inte alltid så komplicerad. Se bara på Anna Lindh mordet. Ensam galning. Men i detta fall fanns kameror och i detta fall var gärningsmannen så psykiskt sjuk att han var lätt att finna.

Palmes mördare var inte galen på det sättet, men hade ett hat mot honom. Självklart visste han att det var Palme. Kan tänka mig att gärningsmannen gjorde detta av rent hat mot samhället.
Hade det varit många personer inblandad så hade sanningen kommit fram. Men anser att den som visst var Christer och han är död nu. Case closed.

Hade mordet hänt idag hade gärningsmannen aldrig kommit undan med tanke på alla kameror, teknik och att polisen är vanare vid dessa brott.

Vi måste förstå att det var andra tider 1986. Vi var mer förskonade och vi var naiva i Sverige på den tiden.

Det som jag inte fattade tidigare var hur mycket människor som rörde sig runt Sveavägen denna kväll. Skulle en yrkesmördare skjutit då? Knappast. Gärningsmannen hade tur som sagt, enorm tur och det var mörkt och rörigt.
Ibland är sanningen för simpel för att erkännas för myndigheter och polis. I detta fall är sanningen enkel. Om det inte var Petersson så är det en annan ensam gärningsman med ett hat och motiv. Självklart är det en person som inte är spritt språngande galen, men en iskall person.

Det som talat emot Petersson är att han är en missbrukare. Kunde Petersson var så iskall denna kväll? Så klart är det mycket frågor fortsatt tyvärr.

Hela ditt långa inlägg verkar bygga på missförstånd, okunskap och felaktiga antaganden.

Lika bra att ta det i punktform.

1. Att han dömdes är inget bevis för att han var skyldig. Att bli friad är på samma sätt inget bevis för att någon är oskyldig.

2. Att slumpen "avgjorde kvällen" är inget du vet. Det är vad du tror.

3. Varför väger ni hela tiden CP mot "en yrkesmördare"? Behöver inte alls ha varit någon yrkesmördare som gjorde det.

4. Att gärningsmannen av en ren slump skulle ha sett paret denna kväll är väldigt osannolikt.

5. Du tror att om många personer hade varit inblandade så hade "sanningen kommit fram förr eller senare". Varför?

Det som talar emot CP är att han inte hade något motiv till mord på Palme. Ingen har kunnat belägga att han haft tillgång till vapen. Han brukade aldrig använda sig av skjutvapen heller. Han gjorde sig känd för helt andra typer av affektbrott.
Citera
2016-02-28, 00:58
Medlem
Moon The Loons avatar
Kan någon med kunskap om utredningen förklara för mig varför inte Lisbeth Palme fick göra en fantombild?
Om vi ska tro på henne har hon sett mördaren från någon meters håll, hon ska tydligen också vara välsignad med fotografiskt minne och kunde flera år efter peka ut en gärningsman utan problem enligt henne själv.
Istället vänder sig utredarna till en person som sett en skum människa 4 kvarter ifrån själva mordplatsen.

Hur kunde detta hända?
Citera
2016-02-28, 01:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Det intressanta med detta är det blir omöjligt för en "Grandman" att hinna till Dekorima i tid.

Ja, så är det. Anklagelseakten mot Christer Pettersson blir ogörlig. Det riktigt obehagliga är att detta kan vare sig Hans Ölvebro eller åklagarna varit ovetande om , ändå körde man på.
Citera
2016-02-28, 01:47
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja, så är det. Anklagelseakten mot Christer Pettersson blir ogörlig. Det riktigt obehagliga är att detta kan vare sig Hans Ölvebro eller åklagarna varit ovetande om , ändå körde man på.

Fast det har ju varit uppenbart i massvis av. Att tiden inte går ihop för ensam GM är ju ingen direkt nyhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in