Citat:
Ursprungligen postat av
styrlund
Efter att ha sett intevjun med Mårelius är jag fan lite chockad.
Han säger att han sett skytten stå vid dekorima i minst fem minuter.
Det innebär att skytten stod där INNAN Palme bytte sida på Sveavägen.
Som jag skrev tidigare tar det drygt 1 min 20 sek att gå från Sari till Dekorima, om man går 5 km/h. Medelgångshastigheten brukar beräknas till 6-7 km/h.
Hans vittnesmål omkullkastar allt som vi fått som sanning.
Mårelius är en modig man.
När jag analyserar
Inge Mårelius vittnesmål,närmare bestämt hur länge han befann sig på Tunnelgatan, kommer jag fram till att IM sannolikt är på platsen i mellan 2,5 till tre minuter.
Granskningskommissionen gör följande kommentar:
”Själv väntade Inge M alltså på Helena L, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56″
I förhöret 860302 anger
Helena Lähde att hon slagit in sin kod och de 700kronor hon ska ta ut när hon hör de två skotten. Inknappningen sker under ovanstående tidsperiod och visar att bankomatklockan gick tre minuter fel, +-20 sekunder, jämfört med fröken Ur.
Före HL har hennes väninna
Susanne Larsson gjort två uttag som dateras till 2317, i verkligheten 2320. SL och hennes kille
Sven-Åke Rolfart är tillbaka i IM:s bil när de hör smällarna. Då SL börjar sitt uttag 2320 realtid, 2317 enligt bankomaten, så visar vittnesmålen att HL och SL borde kommit ur bilen 2319.
HL berättar i förhöret att en man precis avslutat ett uttag när hon och kamraterna steg ur bilen. Det är
Glenn Malmström. GMP REK anger tiden för hans uttag till 2318. Malmström ska därefter gått Tunnelgatan västerut och kan ha gjort intressanta iaktagelser. Bl a om de Walkie Talkie män som andra vittnen placerat där minuterna före MOP.
Min konklusion blir att IM inte är på plats mer runt ca tre min före MOP. Även om detta inte löser MOP så är det ändå intressant att ungefär kunna tidsbestämma hur länge IM och hans kamrater är på plats i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Uppgiftern att han skulle varit på plats i fem, sex kanske upp till åtta minuter verkar felaktiga, IM nämner inte heller något om dessa i sina inledande förhör.