2016-02-27, 16:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Det tror jag nog. Många av dagens ungdomar vet knappt vem Palme var. Däremot tror jag inte de element som stått för mörkläggningen inte är mogna. Mordet i sig är ju rysligt men mörkläggningen är helt sanslöst..

Glöm inte att många av dem som har deltagit i mörkningen fram till våra dagar ännu är i livet, hur skulle det se ut om de avslöjas som förrädare och kriminella? Det är en ond spiral som aldrig tar slut, det tillkommer hela tiden nya skäl till att sanningen inte får komma fram.

Jag kan tänka mig att om hela sanningen kommer fram så drar det med sig ett antal sidospår som också har mörkats, Estonia, krigsmaterielexport med mera, det skulle vända upp och ner på svenskarnas självbild, det är otänkbart att det skulle tillåtas.

Mordet på OP är förmodligen bara en liten del av en ljusskygg helhet, och de svenska aktörer som är inblandade har med största sannolikhet många andra händelser på sitt samvete, före och efter mordet, motivet för mordet på OP är knappast huvudskälet till att sanningen inte får komma fram, det vore naivt att tro så, tror jag.
Citera
2016-02-27, 17:19
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Vertyget är troligtvis rätt. Men motivet ligger på en annan nivå.
Tror man måste ta en titt på vilka avtal svenska företag ingick efter mordet. förslagsvis inom krigsindustrin.
Man bör även ta in det som Algenon jobbade med och som gjorde honom obekväm
Man måste även ta en titt vilka politiska beslut som Ingvar Carlsson tog när han fick ordförandeklubban.
Att gå i fällan och tro att AgAG skulle göra detta för en resa till Moskva är ju befängt.
De var ju väl medvetna om att OP var hade täta band till amerikansk underrättelsetjänst.
Motivet var nog inte politiskt utan mera ekonomiskt.

Tror absolut det finns kopplingar till svenskt näringsliv också. Familjen Rausing som pekades ut av Eva Rausing (som sedan effektivt tystades) är väl bara ett exempel. De kan väl ha stöttat Stay Behind ekonomiskt?
Citera
2016-02-27, 17:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Synd att Inuti Labyrintens granskning inte sträckte sig fram till första presskonferensen. Var det Holmer ensam som kom fram till att Lisbets ursprungliga vittnesmål om 2 gärningsmän var ett missförstånd, eller var fler inblandade under den dryga timmen han befann sig där innan presskonferensen startade.

Sedan gällande Dahlsten.

Vi har alla kunnat läsa hans beskrivning av Lisbet. Som är likvärdig med ICs. Hon har fotografiskt minne. Som då gör att hennes utpekande av CP inte kan ifrågasättas. Det är som ett negativ som hon framkallat ur det fotografiska minnet.

Men han underkänner samtidigt hennes tidigaste framkallande av 2 gärningsmän. Vars foto överensstämmer med de 2 hon fotograferat, i sin hjärna, utanför bostaden.

Ulf Dahlsten säger i jurkommförhören 1986 att han larmades av Kjell Lindström . Kl.0000. Nästa förhör är 870202 och därifrån har jag saxat nedanstående intressanta citat. Kan vara bra att ha i bakhuvudet och jämföra vad han säger vid andra tillfällen.

frågan om när Olof Palme som statsminister skulle ha skydd: "OP ansåg att han hade det yttersta ansvaret för dessa frågor. Han skulle aldrig acceptera att det bedrevs skyddsspaning utan att han visste om det. Det hade han aldrig gjort. Då hade inte säkerhetsavdelningens chef suttit kvar"

Ang OPs åsikter om livvakterna.[b] ", han hade stort förtroende för dom. Han tyckte om dom. Han hade inga synpunkter på grabbarna"

På frågan om OPs kännedom om ev hotbilder. "Jadå ,han var mycket väl medveten om det" och "Jag vill kanske understryka att jag inte tror att OP hade ändrat uppfattning på något sätt om han fått veta mera om hotbilden".

Ang att OP rörde sig på stan utan livvakternas kännedom: "Han ville inte att det skulle lastas på Säkerhetsavdelningen, RPS-chefen eller någon annan.Det var hans eget beslut , det var entydigt. Om Lisbeth eller någon annan i hans nära omgivning lastar någon annan för dessa ställningstaganden är det inte rimligt när han själv ville ha det så"

När det gäller att LP på Sabb ville tala med regeringen: "Ja, hon hade uppgifter om mordet. Vi begav oss till dit." sedan kommer hemlig §§§§§.

Sista meningen är ytterligare ett bevis på att regeringen på natten var informerad om de två GM som finns nämnda i rikslarmet. Att de skulle missa detta finns helt enkelt inte på kartan.
Citera
2016-02-27, 17:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Hittade den här artikeln i Dalarnas Tidningar. Chevamannen intervjuad om sina upplevelser mordnatten. Lite nytt för mig var att han varit hotad en tid och haft överfallslarm. Kanske läst om det tidigare men det hade jag nog glömt isf. Visst finns det knäppgökar men varför skulle någon vilja hota honom?

http://www.dt.se/allmant/dalarna/han-sag-den-som-mordade-olof-palme

Leif Ljungqvist är en som ändrat sina uppgifter över tid. Jag får uppfattningen att han är en godhjärtad person som verkligen vill hjälpa LP. Har svårt att se foul play hos honom, snarare att han vill hjälpa till lite för mycket. Har också väldigt svårt att se vem som skulle hota honom då han i sina första förhör inte hade sett ansiktet på GM. Bra artikel och kul att få ett ansikte till förhörsprotokollen.
Citera
2016-02-27, 17:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Efter att ha sett intevjun med Mårelius är jag fan lite chockad.
Han säger att han sett skytten stå vid dekorima i minst fem minuter.
Det innebär att skytten stod där INNAN Palme bytte sida på Sveavägen.
Som jag skrev tidigare tar det drygt 1 min 20 sek att gå från Sari till Dekorima, om man går 5 km/h. Medelgångshastigheten brukar beräknas till 6-7 km/h.
Hans vittnesmål omkullkastar allt som vi fått som sanning.
Mårelius är en modig man.

När jag analyserar Inge Mårelius vittnesmål,närmare bestämt hur länge han befann sig på Tunnelgatan, kommer jag fram till att IM sannolikt är på platsen i mellan 2,5 till tre minuter.

Granskningskommissionen gör följande kommentar:
”Själv väntade Inge M alltså på Helena L, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56″

I förhöret 860302 anger Helena Lähde att hon slagit in sin kod och de 700kronor hon ska ta ut när hon hör de två skotten. Inknappningen sker under ovanstående tidsperiod och visar att bankomatklockan gick tre minuter fel, +-20 sekunder, jämfört med fröken Ur.

Före HL har hennes väninna Susanne Larsson gjort två uttag som dateras till 2317, i verkligheten 2320. SL och hennes kille Sven-Åke Rolfart är tillbaka i IM:s bil när de hör smällarna. Då SL börjar sitt uttag 2320 realtid, 2317 enligt bankomaten, så visar vittnesmålen att HL och SL borde kommit ur bilen 2319.

HL berättar i förhöret att en man precis avslutat ett uttag när hon och kamraterna steg ur bilen. Det är Glenn Malmström. GMP REK anger tiden för hans uttag till 2318. Malmström ska därefter gått Tunnelgatan västerut och kan ha gjort intressanta iaktagelser. Bl a om de Walkie Talkie män som andra vittnen placerat där minuterna före MOP.

Min konklusion blir att IM inte är på plats mer runt ca tre min före MOP. Även om detta inte löser MOP så är det ändå intressant att ungefär kunna tidsbestämma hur länge IM och hans kamrater är på plats i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Uppgiftern att han skulle varit på plats i fem, sex kanske upp till åtta minuter verkar felaktiga, IM nämner inte heller något om dessa i sina inledande förhör.
Citera
2016-02-27, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Synd att Inuti Labyrintens granskning inte sträckte sig fram till första presskonferensen. Var det Holmer ensam som kom fram till att Lisbets ursprungliga vittnesmål om 2 gärningsmän var ett missförstånd, eller var fler inblandade under den dryga timmen han befann sig där innan presskonferensen startade.

Sedan gällande Dahlsten.

Vi har alla kunnat läsa hans beskrivning av Lisbet. Som är likvärdig med ICs. Hon har fotografiskt minne. Som då gör att hennes utpekande av CP inte kan ifrågasättas. Det är som ett negativ som hon framkallat ur det fotografiska minnet.

Men han underkänner samtidigt hennes tidigaste framkallande av 2 gärningsmän. Vars foto överensstämmer med de 2 hon fotograferat, i sin hjärna, utanför bostaden.

Detta snack om att LP minsann är "utbildad psykolog" (kan man vara "oubildad psykolog" också?) och har "fotografiskt minne" går mig lite på nerverna. Hennes vittnesutsagor blir inte ett dugg mer trovärdiga bara för att hon tillbringat x antal år med att fråga mellanstadiebarn "hur har du det hemma då, Olle?", "hur trivs du i skolan då, Lisa?", "rita en tecking av ditt favoritgosedjur här nu så får vi se". Och något som fotografiskt minne existerar överhuvudtaget inte.

Har alltid tyckt att LP verkar vara en riktig skummis (psykologer tenderar att vara just skumma, de är ofta lite knäppa). Dessutom ska man aldrig fästa någon större vikt vid vad kärringar säger, de är ofta nippriga och opålitliga. Den kvinnliga hjärnan har i betydligt större utsträckning än den manliga svårt att skilja sanning från lögn och dikt från verklighet. De tror ofta på saker för att de "känner" att det måste vara på ett visst sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Glöm inte att många av dem som har deltagit i mörkningen fram till våra dagar ännu är i livet, hur skulle det se ut om de avslöjas som förrädare och kriminella? Det är en ond spiral som aldrig tar slut, det tillkommer hela tiden nya skäl till att sanningen inte får komma fram.

Jag kan tänka mig att om hela sanningen kommer fram så drar det med sig ett antal sidospår som också har mörkats, Estonia, krigsmaterielexport med mera, det skulle vända upp och ner på svenskarnas självbild, det är otänkbart att det skulle tillåtas.

Mordet på OP är förmodligen bara en liten del av en ljusskygg helhet, och de svenska aktörer som är inblandade har med största sannolikhet många andra händelser på sitt samvete, före och efter mordet, motivet för mordet på OP är knappast huvudskälet till att sanningen inte får komma fram, det vore naivt att tro så, tror jag.

Uteckla gärna detta lite mer.
Citera
2016-02-27, 19:03
Medlem
MagnusJ666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalosyne
Detta snack om att LP minsann är "utbildad psykolog" (kan man vara "oubildad psykolog" också?) och har "fotografiskt minne" går mig lite på nerverna. Hennes vittnesutsagor blir inte ett dugg mer trovärdiga bara för att hon tillbringat x antal år med att fråga mellanstadiebarn "hur har du det hemma då, Olle?", "hur trivs du i skolan då, Lisa?", "rita en tecking av ditt favoritgosedjur här nu så får vi se". Och något som fotografiskt minne existerar överhuvudtaget inte.

Har alltid tyckt att LP verkar vara en riktig skummis (psykologer tenderar att vara just skumma, de är ofta lite knäppa). Dessutom ska man aldrig fästa någon större vikt vid vad kärringar säger, de är ofta nippriga och opålitliga. Den kvinnliga hjärnan har i betydligt större utsträckning än den manliga svårt att skilja sanning från lögn och dikt från verklighet. De tror ofta på saker för att de "känner" att det måste vara på ett visst sätt.

Men nu är det så dessvärre att det enda riktiga vittnet som sett gärningsmannen på nära håll är hon. Men dessvärre försämras hennes minnesbild av chock och att hon är så känslomässigt inblandad.
Citera
2016-02-27, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Men nu är det så dessvärre att det enda riktiga vittnet som sett gärningsmannen på nära håll är hon. Men dessvärre försämras hennes minnesbild av chock och att hon är så känslomässigt inblandad.

Precis, men ofta har jag läst i pressen (senast den där killen som skrev i DN och tjatade om Christer P) att hon är "utbildad psykolog", underförstått att detta skulle göra hennes iakttagelser så mycket pålitligare än andras. Finns ingen grund för detta.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om LP inte såg gärningsmannen överhuvudtaget. GW var väl inne på det i något avsnitt av Veckans Brott vill jag minnas, alltså att det kan ha varit så att LP i själva verket såg nån annan som hon sedan fick för sig var den som sköt.
Citera
2016-02-27, 19:20
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Jag tycker därför det inte vore konstigt om Palme ej backat upp sitt personskydd och att någon spaningsorganisation fanns därute runt omkring honom någonstans.

Hur då? Rykten säger att säkerhetstjänsten skall mörda OP. Tror du samma OP känner stark lust att ringa SÄPO och be om extra livvakter?

Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Jallai skriver ju i stitt senaste inlägg att Sovjetunionen backat upp agenter som Bergling och Wennerström inför möten.

Dessa 2 var spioner. Det var, vad vi vet, inte Palme. Och hur skulle det se ut med ett gäng KHB-gubbar runt OP? Naturligtvis visste KGB mycket väl att OP var övervakad av svenska intressen och dessa inte bara spanade på OP utan även försökte kartlägga om det fanns figurer som påfallande ofta dök upp i hans närhet, hängde utanför hans bostad etc.
För Sovjet var det mycket viktigare att skydda sina egna intresen än Palme.
Citera
2016-02-27, 19:21
Medlem
En annan sak som förvånar mig är att dom som sett mördaren säger att han stannade upp och tittade,innan han försvann in i gränden.Och att vissa säger att han verkade prata med paret Palme innan skotten brann av.Det råder ju uppenbarligen ganska många olika versioner.Mördaren kanske inte var helt okänd för dom i alla fall.
Citera
2016-02-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det finns inget direkt släktskap mellan Paris-Printzen och Överdirektören. Paris-Printzens fader är född utomlands och dog 1970.

Två rätt och ett fel. Paris-Göran-Printz far föddes i Jönköping. Man får inte dra förhastade slutsatser av att det saknas uppgifter i dödboken eller andra källor...

Göran Printz var vid sin död 2007 folkbokförd på Lostigen 40 i Solna. Samma adress som fadern vid sitt frånfälle 1970.

I övrigt kan man ju inte låta bli att också lite i marginalen notera Görans regelbundna bridge-spelande. Man drar sig till minnes skandiaväktaren Henry Olofssons motiv (bridge-spel) för att bli ersatt av Anette Kohut. Och ännu längre ut i marginalen har ju även Kegö nämnts som bridgespelare. Men som sagt; det sistnämnda är noteringar långt ut i marginalen.
Citera
2016-02-27, 19:36
Medlem
mb20guys avatar
Insiktsfullt från en som vet vad han talar om (Anders Jallai)

"Jag påstår inte att Arla Gryning (Stay Behind. min notering) är mördare men de hjälpte kanske till på ett eller annat sätt i Nationens Intresse. Ni var soldater och jag tror inte ens ni själva visste vilka som egentligen styrde er. Ni var en extremt lojal och motiverad grupp som ibland beordrades att göra olagliga saker. Det skedde i fler länder än Sverige. Ni gjorde fel 1986 men det finns omständigheter som förklarar ert handlande. Om jag nu vågar skriva så. Men så funkar en elitsoldat!"

http://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/
Senast redigerad av mb20guy 2016-02-27 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in