2016-02-27, 20:11
Medlem
riskybizzys avatar
Har Stangesjö eller Contra-Stig pekats ut som någon av mordnattens wt-män?
Citera
2016-02-27, 20:26
Medlem
Kaitas avatar
Intressant utveckling i tråden! Verkar som det faktiskt rör sig framåt.

Ang Stay Behind och Skandia.
Fd ÖB Bengt Gustafsson skrev en artikel i somras om Stay Behind där han avfärdar att de skulle vara inblandade i mordet. http://kkrva.se/inga-britt-ahlenius-kan-ocksa-spekulera/
Han vet vad han talar om eftersom han själv var med och styrde den.
Hans slutsats i artikeln är att eftersom det var en "folkrörelse" är det absurt att anklaga SB. Sen beskriver han att det fanns en till hemlig organisation knuten till S ensamt. Att den skulle ligga bakom vore ännu mer absurt, resonerar BG (min tolkning).

Om vi jämför detta med de nya uppgifterna som kommit fram är det ett par saker som framstår som underliga.
Barbro-gruppen har nu officiellt kommenterats. Var den knuten till reguljära SB eller till S-grenen eller till något annat?
Vilken orgsnisation hade Skandia som bas? Ordinarie SB hade sitt kansli (BGs beteckning) på Kungsholmen.

Boboslacke, förstår jag dig rätt om din misstanke går i riktning S-grenen, kanske en urspårad gruppering inom den och att HH/EC agerat för att dölja denna organisations inblandning i MOP?

Jallai å andra sidan misstänker högerextrema/Säpo och att EC-affären handlar om att de var tvungna att agera irreguljärt eftersom det var Säpo de skulle spana på?

Den faktor som tillkommit är nu att WT-män officiellt uppges ha befunnit sig i närheten av mordplatsen. Att detta inte diskuterats tidigare är ju mycket anmärkningsvärt. Om de bara var ute och "knarkspanade" skulle deras info kunna vara av enormt intresse i utredningen. Vilka observationer gjorde de etc?
Men eftersom WT-män avfärdats som ointressanta fantasier visar det att något är skumt.

Oavsett skyldig gruppering visar det att MOP har ett politiskt motiv. Maktpolitiskt eller landsförrädarmotivet.
Senast redigerad av Kaita 2016-02-27 kl. 20:31.
Citera
2016-02-27, 20:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Har Stangesjö eller Contra-Stig pekats ut som någon av mordnattens wt-män?

Inte direkt, men i mina ögon är Sten Anderssons uppgifter fortfarande de hetaste när det gäller att förklara övervakningen av Olof Palme. Klart mer konkreta än Donald Forsbergs och SÅ-mannen besitter bör besitta de egenskaper som GM visar upp på mordplatsen.

Är SAs uppgifter sanna så är det rena kioskvältaren att SÄPO-män illegalt övervakat OP före mordet. Och är det inte sant är det i det närmaste samma sak. Om sveriges utrikesminister falskeligen utpekar sin egen säkerhetstjänst så är det om något ett hot mor rikets säkerhet. Samma om en mullvad inom denna säkerhetstjänst förser utrikesministern med falska uppgifter.
Citera
2016-02-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Två rätt och ett fel. Paris-Göran-Printz far föddes i Jönköping. Man får inte dra förhastade slutsatser av att det saknas uppgifter i dödboken eller andra källor...

Du har rätt! Man skall aldrig dra förhastade slutsatser. Jönköping är helt rätt.
Citera
2016-02-27, 20:49
Medlem
Några artiklar till i ämnet

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3964180.ece

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3964126.ece
Citera
2016-02-27, 21:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Insiktsfullt från en som vet vad han talar om (Anders Jallai)

"Jag påstår inte att Arla Gryning (Stay Behind. min notering) är mördare men de hjälpte kanske till på ett eller annat sätt i Nationens Intresse. Ni var soldater och jag tror inte ens ni själva visste vilka som egentligen styrde er. Ni var en extremt lojal och motiverad grupp som ibland beordrades att göra olagliga saker. Det skedde i fler länder än Sverige. Ni gjorde fel 1986 men det finns omständigheter som förklarar ert handlande. Om jag nu vågar skriva så. Men så funkar en elitsoldat!"

http://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/

Lojalitet till det yttersta med nationen och den organisation man tillhörde var inget kontroversiellt under den här tidsepoken, Sovjetunionen eller västmakterna, förmodligen många som hade kunnat göra det ena eller det andra i nationens intresse, det var en annan tid och allt var på fullt allvar.

Många som vet vad de talar om.
Citera
2016-02-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Ang Stay Behind och Skandia.
Fd ÖB Bengt Gustafsson skrev en artikel i somras om Stay Behind där han avfärdar att de skulle vara inblandade i mordet. http://kkrva.se/inga-britt-ahlenius-kan-ocksa-spekulera/
Han vet vad han talar om eftersom han själv var med och styrde den.

Intressant avslutning: "Så Inga-Britt, jag tror inte Du längre behöver söka efter någon mördare över huvud taget, i varje fall inte i det granskade Stay behind."

Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Barbro-gruppen har nu officiellt kommenterats. Var den knuten till reguljära SB eller till S-grenen eller till något annat?

Jallai säger att Barbro hörde till IB03 - aka krigs-IB - i sitt senaste inlägg. Frånstedt säger att Barbro ursprungligen var knuten till IB.

Däremot så får jag inte direkt intrycket att Barbro skulle vara socialdemokrat...

Men i sin senaste roman säger Jallai att Barbro hörde till reguljära Stay Behind och att IB03 var infiltrerat av ryssen... (Det sistnämnda är ju onekligen intressant i ljuset av Kegös och Barrlings vilja att börja berätta)

Det kan vara så att ingen utomstående vet vilken organisation Barbro egentligen hörde till. Kanske visste inte ens fotfolket i organisationen det.
Senast redigerad av HubertNorlen 2016-02-27 kl. 21:27.
Citera
2016-02-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalosyne
Precis, men ofta har jag läst i pressen (senast den där killen som skrev i DN och tjatade om Christer P) att hon är "utbildad psykolog", underförstått att detta skulle göra hennes iakttagelser så mycket pålitligare än andras. Finns ingen grund för detta.

Vilken utbildning man har har liten eller ingen betydelse. Andra faktorer spelar in. Ju mer känslomässigt berörd man är har betydelse för vad man uppfattar i negativ mening!
Citera
2016-02-27, 21:48
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När jag analyserar Inge Mårelius vittnesmål,närmare bestämt hur länge han befann sig på Tunnelgatan, kommer jag fram till att IM sannolikt är på platsen i mellan 2,5 till tre minuter.

Granskningskommissionen gör följande kommentar:
”Själv väntade Inge M alltså på Helena L, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56?

I förhöret 860302 anger Helena Lähde att hon slagit in sin kod och de 700kronor hon ska ta ut när hon hör de två skotten. Inknappningen sker under ovanstående tidsperiod och visar att bankomatklockan gick tre minuter fel, +-20 sekunder, jämfört med fröken Ur.

Före HL har hennes väninna Susanne Larsson gjort två uttag som dateras till 2317, i verkligheten 2320. SL och hennes kille Sven-Åke Rolfart är tillbaka i IM:s bil när de hör smällarna. Då SL börjar sitt uttag 2320 realtid, 2317 enligt bankomaten, så visar vittnesmålen att HL och SL borde kommit ur bilen 2319.

HL berättar i förhöret att en man precis avslutat ett uttag när hon och kamraterna steg ur bilen. Det är Glenn Malmström. GMP REK anger tiden för hans uttag till 2318. Malmström ska därefter gått Tunnelgatan västerut och kan ha gjort intressanta iaktagelser. Bl a om de Walkie Talkie män som andra vittnen placerat där minuterna före MOP.

Min konklusion blir att IM inte är på plats mer runt ca tre min före MOP. Även om detta inte löser MOP så är det ändå intressant att ungefär kunna tidsbestämma hur länge IM och hans kamrater är på plats i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Uppgiftern att han skulle varit på plats i fem, sex kanske upp till åtta minuter verkar felaktiga, IM nämner inte heller något om dessa i sina inledande förhör.
Du väljer att göra din analys på skriftiga versioner av hans vittnesmål som skulle passa in i rättegången mot Cp.
Lyssna vad han säger i intervjun. Troligtvis sa han samma sak i polisförhören för 30 år sedan. Men i rättegången frågade åklagaren efter saker som kunde styrka hans teori.
Det skulle inte funka om man skulle få dit en tjackpundare från Rotebro med hans beskrivning av hur skytten betedde sig före, under och efter skotten.
Vi måste utgå ifrån att vittnesmålen är anpassade och tvättade för att passa in.
Citera
2016-02-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det kan vara så att ingen utomstående vet vilken organisation Barbro egentligen hörde till. Kanske visste inte ens fotfolket i organisationen det.

Så kan det vara. Barbro kan ha varit ett begrepp snarare än en fast grupp. Där resurser hämtades för olika uppdrag som utfördes utan frågor.
Citera
2016-02-27, 22:11
Medlem
(FB) Jag kan ha hittat Palmevapnet, behöver hjälp att identifiera *bilder*

Ett till vapen....
För kort pipa?
Citera
2016-02-27, 22:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Du väljer att göra din analys på skriftiga versioner av hans vittnesmål som skulle passa in i rättegången mot Cp.
Lyssna vad han säger i intervjun. Troligtvis sa han samma sak i polisförhören för 30 år sedan. Men i rättegången frågade åklagaren efter saker som kunde styrka hans teori.
Det skulle inte funka om man skulle få dit en tjackpundare från Rotebro med hans beskrivning av hur skytten betedde sig före, under och efter skotten.
Vi måste utgå ifrån att vittnesmålen är anpassade och tvättade för att passa in.

När vittnesmål bedöms så är det ursprungliga de mest tillförlitliga. Även om man tror sig påverkas under 30år är risken överhängande. I Inge Mårelius fall hade han långa sittningar med med journalisten Thomas Kanger under hösten 1986 som kan ha påverkat honom.

De första förhören stöds också av teknisk bevisning som bankomaten tidur. Att IM och GM finns på plats minst tre minuter innan MOP gör i princip en ensam Christer Pettersson omöjlig som GM , men det finns det en räcka bevis till som pekar mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in