2016-02-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, jag är dålig på byggteknik, ljuskällor och allt vad ni diskuterat i denna tråd. Om det är så att vetskap om detta skulle göra bibeln sann, så får jag väl stå mitt kast. Men något säger mig att dessa detaljer egentligen inte är viktiga för bibelns helhet. Inte ens för historierna där dessa detaljer förekommer. Så jag anser att min okunskap inte spelar någon roll där. Om jag ansåg det vara viktigt, så hade jag läst på.
Jag låtsats i alla fall inte veta saker, som vissa andra i denna tråd verkar göra. Det tycker jag är värre, än att "erkänna" att man inte vet.

Ok, det är bra att du inte låtsas som att du vet saker, men jag får ändå uppfattningen att du "vet" att bibeln inte är sann och liknande saker.

Det som jag har irriterat mig mest på dig är att jag har uppfattad dig som att du går från ena sakfrågan till den andra, och inte tagit tillbaka påståenden eller sagt emot, jag kanske inte har rätt, men det är så jag uppfattat dig.

När det gäller byggnadsteknik, ljuskällor och annat, så finns det mesta att hitta på nätet så att man kan förkovra sig, och det går att bilda sig en bra uppfattning om frågan. T.ex. frågan om att månen är en ljuskälla, så är det många tunga vetenskapliga instanser som talar om att månen är en ljuskälla/sekundär ljuskälla. Om nu bibeln kommer med ett falskt påstående att månen är en ljuskälla, så kommer i så fall även t.ex. Lunds Tekniska Högskola med ett falsk påstående, vilket Smeso eller andra inte har erkänt.

Man behöver inte en högskoleutbildning för att förstå detta, det är på grundskolenivå.
Citera
2016-02-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, det är bra att du inte låtsas som att du vet saker, men jag får ändå uppfattningen att du "vet" att bibeln inte är sann och liknande saker.

Det som jag har irriterat mig mest på dig är att jag har uppfattad dig som att du går från ena sakfrågan till den andra, och inte tagit tillbaka påståenden eller sagt emot, jag kanske inte har rätt, men det är så jag uppfattat dig.

När det gäller byggnadsteknik, ljuskällor och annat, så finns det mesta att hitta på nätet så att man kan förkovra sig, och det går att bilda sig en bra uppfattning om frågan. T.ex. frågan om att månen är en ljuskälla, så är det många tunga vetenskapliga instanser som talar om att månen är en ljuskälla/sekundär ljuskälla. Om nu bibeln kommer med ett falskt påstående att månen är en ljuskälla, så kommer i så fall även t.ex. Lunds Tekniska Högskola med ett falsk påstående, vilket Smeso eller andra inte har erkänt.

Man behöver inte en högskoleutbildning för att förstå detta, det är på grundskolenivå.
Jag vet inte om bibeln är sann eller inte. Men mycket talar emot bibeln i dom saker som går att undersöka. T.ex. Jordens ålder, Adam och Eva, Historien om Noah, och liknande historier. Det går inte att motbevisa dom till 100%, men det mesta talar emot dom historierna. Både logiskt och vetenskapligt.
Antagligen ser jag på bibeln som du ser på t.ex. Koranen eller liknande texter. Gör du allt för att få Koranen att "gå ihop"? Letar du febrilt efter saker som stöder dess sanning? Om inte, varför?
Citera
2016-02-27, 16:02
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Jag vet inte om bibeln är sann eller inte. Men mycket talar emot bibeln i dom saker som går att undersöka. T.ex. Jordens ålder, Adam och Eva, Historien om Noah, och liknande historier. Det går inte att motbevisa dom till 100%, men det mesta talar emot dom historierna. Både logiskt och vetenskapligt.
Antagligen ser jag på bibeln som du ser på t.ex. Koranen eller liknande texter. Gör du allt för att få Koranen att "gå ihop"? Letar du febrilt efter saker som stöder dess sanning? Om inte, varför?
Men du läser det fel.
Det är inte en historiebeskrivning du plöjer igenom.
Citera
2016-02-27, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Men du läser det fel.
Fast vissa tror att dessa historier har hänt.
Citera
2016-02-27, 16:37
Medlem
Citat:
Fast vissa tror att dessa historier har hänt.
¨
Men skyll inte ifrån dig, det handlar inte om vad " vissa tror att dessa historier har hänt " utan vad du själv tror. Om du granskar en text kan du inte utgå från vad andra tycker, utan vad du själv tycker.
Citera
2016-02-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
¨
Men skyll inte ifrån dig, det handlar inte om vad " vissa tror att dessa historier har hänt " utan vad du själv tror. Om du granskar en text kan du inte utgå från vad andra tycker, utan vad du själv tycker.
Nä, jag gillar att ta hänsyn till vad andra tror också. Jag tror inte på dessa historier, men är betredd att lyssna på dom som tror på dom. Det är väl det tråden går ut på?
Citera
2016-02-27, 16:42
Medlem
Citat:

Åter igen, håll dig till trådens ämne, Är Bibeln sann.
Ställ då dina frågor om Koranen och liknande texter i andra trådar.

Nej, det går inte att bevisa eller motbevisa Bibeln. ( du är alltid ute efter bevis i dina inlägg )

Jordens ålder står heller inte i bibeln, OM du inte hittat någon vers där jordens ålder nämn, i sådana fall får du plocka fram jordens ålder och just den bibel versen.

Vad är " dess sanning " ?
Citera
2016-02-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Åter igen, håll dig till trådens ämne, Är Bibeln sann.
Ställ då dina frågor om Koranen och liknande texter i andra trådar.

Nej, det går inte att bevisa eller motbevisa Bibeln. ( du är alltid ute efter bevis i dina inlägg )

Jordens ålder står heller inte i bibeln, OM du inte hittat någon vers där jordens ålder nämn, i sådana fall får du plocka fram jordens ålder och just den bibel versen.

Vad är " dess sanning " ?
Jag tar upp koranen hur mycket jag vill. Särskilt nör jag ska "försvara" mitt sätt att se på bibeln. Då är det väldigt trådrelevant. Jag har inte påstått att jordens ålder står i bibeln, döremot ör det uträknat med hjälp av bibeln. Samt att vissa bibeltroende tror på detta.
Och det går att motbevisa/bevisa bibeln. Allt beror på vad man menar med bevis. Belägg kanske är ett bättre ord.
Citera
2016-02-27, 16:57
Medlem
Citat:
Jag tar upp koranen hur mycket jag vill. Särskilt nör jag ska "försvara" mitt sätt att se på bibeln. Då är det väldigt trådrelevant. Jag har inte påstått att jordens ålder står i bibeln, döremot ör det uträknat med hjälp av bibeln. Samt att vissa bibeltroende tror på detta.
Och det går att motbevisa/bevisa bibeln. Allt beror på vad man menar med bevis. Belägg kanske är ett bättre ord.

Håll dig till tråden, " Jag tar upp koranen hur mycket jag vill "
Det är inte trådrelevant. Helt olika böcker.

Jag vill att du tar fram " döremot ör det uträknat med hjälp av bibeln " plocka fram jordens ålder.
Citera
2016-02-27, 17:17
Medlem
Citat:

Det känns återigen som att du går från ena frågan till det andra, du berörde inte mycket av det jag skrev i mitt inlägg.

I alla fall, jag tror att jag har pratat med dig om jordens ålder tidigare? Du måste nog ha insett att jag inte anser att jorden skapades på sju 24 timmars jorddagar? Vad är det som talar emot min syn på det, både logiskt och vetenskapligt?
Citera
2016-02-27, 17:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kanske, men jag uppfattar dig som okunnig i det mesta,

Jag har svårt för att tänke mig nån som är mera okunnig i (akademisk) vetenskap, filosofi och "sund" semantik än du, och ändå fortsätter du med din demagogi.

Sopa framför egen dörr.
Citera
2016-02-27, 17:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Men du läser det fel.

Naturligvis är bibeln primärt ett teologisk/metafysisk dokument. Kan du komme till punkt omkring detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in