2016-02-27, 12:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ok, då kan du plocka fram några verser också.

Från vart och om vad?
Citera
2016-02-27, 12:42
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Du får tolka det hur du vill bara du kommer med exempel.
Det vore bra om du kunde hålla dig till den ursprungliga definitionen, som du ställer frågor utifrån.
Annars blir det du menar väldigt "luddigt".
Citera
2016-02-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, men inte på ditt sätt.
Och vilket är mitt sätt enligt dig då?
Jag skrev just att "mitt sätt" att avgöra sanningshalt är att först i största möjliga mån försöka utröna vad författaren avsett med det denne skrev, detta är enligt dig då fel sätt att avgöra sanningshalt och eventuella motsägelser vid återberättande av ett händelseförlopp.
Då menar du alltså att om man kan läsa en återgivande text så att det kan bli motsägelser förutsatt att man tolkar på ett visst sätt, så kan inte texten vara en sann återgivning.

Min ödmjuka hållning till ett sådant förhållningssätt är att det är ju förryckt, helt "koko" och fullständigt bananas.
Citera
2016-02-27, 14:31
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du erkänner ju t.o.m. detta själv:

Detta gäller även för författare av vetenskapliga texter.
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Ja men till skillnad till bibeln så har en vetenskaplig text källor.

"källor"? Det är väl också texter skrivna av människor som kan misstolkas? Eller vad menar du med "källor"? Ge mig ett exempel.
Citera
2016-02-27, 14:42
Medlem
Citat:
"källor"? Det är väl också texter skrivna av människor som kan misstolkas? Eller vad menar du med "källor"? Ge mig ett exempel.
"Stenar sjunker i vattnet". Källa: bilder, filmer, experiment, uträkningar. Har du rätt grejor ( sten och vatten) så kan du öven testa själv hemma.
Citera
2016-02-27, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är därför en vetenskaplig handling har källor och uträkningar med.

källor och uträkningar som är texter skrivna av människor, eller hur? Som kan misstolkas.

Citat:
För att vara tydlig och slippa så många tolkningsfel som är möjligt. En vetenskaplig handling lämnar så lite som möjligt över åt fantasin.

Jag håller med om att man utvecklat system för att tolkningsfel ska minimeras, man har i princip utvecklat ett eget språk, men ändock sker misstolkningar och medvetna förvrängningar, t.e.x. Paolo Macchiarini som kunde förvränga och vrida på ord så att det lät bättre än det var.

Citat:
Med bibeln är det tvärtom. Du kan i stort sett hitta vad som helst som passar din agenda. Vill du älska hela världen, så kan du hitta stöd i bibeln. Vill du ha slavar, så kan du hitta stöd i bibeln. Vill du påpeka hur fel homosexualitet är, så kan du hitta stöd i bibeln. Det är ju inte en slump att det finns över 30 000 olika kristna "inriktningar".

Nej, bibeln är inte tvärtom, visst, bibeln är inte skriven som en vetenskaplig avhandling, men författarens tanke och mening går att få fram genom vetenskapliga, logiska och förnuftiga slutsatser(därför min tråd om detta)

Att ni inte är intresserade av detta har många uttryckt sig tydligt om, jag har för mig du själv. Jag kommer inte ihåg vem det var som sade att hen inte är intresserad av bibelns läror, men det visar ointresset att få fram författarens verkliga tanke och mening, och bara ett intresse av att förvränga författarens tanke och mening, och sedan peka på "titta hur sjukt och fel bibelns författare tänkte".
Citera
2016-02-27, 15:00
Medlem
Citat:
"Stenar sjunker i vattnet". Källa: bilder, filmer, experiment, uträkningar. Har du rätt grejor ( sten och vatten) så kan du öven testa själv hemma.

Jag tänker inte att det är en "källa", utan fakta.
Citera
2016-02-27, 15:04
Medlem
Citat:
källor och uträkningar som är texter skrivna av människor, eller hur? Som kan misstolkas.

Jag håller med om att man utvecklat system för att tolkningsfel ska minimeras, man har i princip utvecklat ett eget språk, men ändock sker misstolkningar och medvetna förvrängningar, t.e.x. Paolo Macchiarini som kunde förvränga och vrida på ord så att det lät bättre än det var.

Nej, bibeln är inte tvärtom, visst, bibeln är inte skriven som en vetenskaplig avhandling, men författarens tanke och mening går att få fram genom vetenskapliga, logiska och förnuftiga slutsatser(därför min tråd om detta)

Att ni inte är intresserade av detta har många uttryckt sig tydligt om, jag har för mig du själv. Jag kommer inte ihåg vem det var som sade att hen inte är intresserad av bibelns läror, men det visar ointresset att få fram författarens verkliga tanke och mening, och bara ett intresse av att förvränga författarens tanke och mening, och sedan peka på "titta hur sjukt och fel bibelns författare tänkte".
Ja, texter kan misstolkas. Vissa mer än andra. Jag är neutral vad gäller bibeln. Jag varken vill, eller vill inte, att den ska vara sann. Jag granskar den som vilken annan text som helst.
Citera
2016-02-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Det är en markant skillnad på orden "att (som jag skrev)" och "om" (som du skrev).

Du får byta ut det ordet om du vill, för mig gör det ingen skillnad.

Jag misstänker detta är en strategi för att smita undan sakfrågan?

Om inte, svara på mitt inlägg igen, där du har bytt ut "om" till "att".
Citera
2016-02-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Att det öppnar upp för olika tolkningar innebär inte, per se, att det görs olika tolkningar.

Nej det beror ju på om man har en önskan att göra en annorlunda tolkning som tycks vara helt uppåt vägarna eller inte.

Detta är vad ateister på FB tydligen mest är intresserade av när det gäller bibeln, medan man inte vill misstolka vetenskapliga förhandlingar, men det vore lika enkelt att göra det som med bibeln.
Citera
2016-02-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ja, texter kan misstolkas. Vissa mer än andra. Jag är neutral vad gäller bibeln. Jag varken vill, eller vill inte, att den ska vara sann. Jag granskar den som vilken annan text som helst.

Kanske, men jag uppfattar dig som okunnig i det mesta, du har själv erkänt dig okunnig i flera grundläggande områden, kunskaper i gymnasienivå, om inte grundskolan.

Jag uppfattar dig som opportunist.
Citera
2016-02-27, 15:28
Medlem
Citat:
Kanske, men jag uppfattar dig som okunnig i det mesta, du har själv erkänt dig okunnig i flera grundläggande områden, kunskaper i gymnasienivå, om inte grundskolan.

Jag uppfattar dig som opportunist.
Ja, jag är dålig på byggteknik, ljuskällor och allt vad ni diskuterat i denna tråd. Om det är så att vetskap om detta skulle göra bibeln sann, så får jag väl stå mitt kast. Men något säger mig att dessa detaljer egentligen inte är viktiga för bibelns helhet. Inte ens för historierna där dessa detaljer förekommer. Så jag anser att min okunskap inte spelar någon roll där. Om jag ansåg det vara viktigt, så hade jag läst på.
Jag låtsats i alla fall inte veta saker, som vissa andra i denna tråd verkar göra. Det tycker jag är värre, än att "erkänna" att man inte vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in