2016-02-26, 23:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är betydligt mer varför kring dina argument än ÅK gärningsbeskrivning eller Långström likaväl.

Varför skulle tighta slim fit jeans hamna nere vid anklarna genom en förflyttning?
Varför är jackan öppnad och borttagen?
Varför skulle nåt med Lisa vara dolt?

Det du skrev nu är inte avpersonifiering - det är att skyla ansiktet.
Varför skulle han avpersonifiera henne med silvertejp men missar ögat? Varför inte kasta jackan över henne? Vore han riktigt psykotiskt hade han kapat huvudet gällande avpersonifiering.

Varför har du inget relevant motiv att presentera versus sexuellt?
Varför drar han in henne ända till mjölkrummet och hänger henne?

Tighta slimfit kan vara stretchiga. De kan hasriktning uppåt om han försöker bära henne i linningen, som väl är på mitten av kroppen. Överkroppen är antagligen tyngre än underkropp så den balansetas ned <rycker på axlarna>?

Psykotisk?!? En person som är i psykotiskt tillstånd är jag osäker på om de liksom har behov av avpersonifiering, om han skulle vart i en vanföreställning om att hon attackerar henne. Isåfall skulle han antagligen ens inte ens fått för sig att försöka gömma kroppen, behöver den inte hanteras så behöver den inte avpersonifieras.

Tja, mjölkrummet kanske var närmast lämpliga var det gick att hänga henne? Han kanske hade en ide om att hon skulle hittas hängd men ångrade sig och tog ned henne för att gömma henne??
2016-02-26, 23:16
Medlem
Citat:
Skulle dödandet ha skett snabbt hade han strypt henne vid mopeden eller direkt innanför väggarna på ladan.
Händelsen med Lisa är inte heller att betrakta som kortvarig eftersom hon förs in till mjölkrummet istället för att dödas direkt på plats i hastigt mod.
Ingenting talar för att det skett i impuls eller affekt där förövaren får en ingivelse att mörda eller via provokation - vilket ses via mordets utförande.

Ja, det är väl mycket möjligt att han hr strypt henne vid mopeden eller ladan? Man vet ju inte var det skett. Han har sagt lika lite om det som om eventuella motiv.
Jag tror inte heller det skett i affekt. Möjligtvis skulle det kunna vara så att han tror att hon är där för något oegentligt. Fiket var ju inbrottsdrabbat. Men det låter långsökt att någon skulle strypa någon för det. Hon var ju inte storvuxen så han hade nog kunnat hålla kvar henne och kalla på polis om det var så.
2016-02-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Varifrån kommer idén om städandet? Hur ofta mördas en tonåring av en person och efter mordet anlitas en annan för att "städa"? Det måste ju vara riskfyllt, mördaren kan ju inte veta om städaren kommer att hålla käft när han döms till livstid. ?

Finns det liknande brott i Sverige där städpersonal anlitas efter stryp/hängningsmord på tonårig flicka? Jag tror nu inte att Lisa blev avrättad av någon maffia, det är för långsökt, i Blomberg, på Kinnekulle. Kriminella nätverk mördar sällan tonåriga flickor som inte är drogmissbrukare eller prostituerade, speciellt inte medelst hängning/strypning i avsides belägen lada. Mittemot offrets arbetsplats på ett café.

Städandet är en tanke eftersom man inte hittat exempelvis dna på kroppen. Någon annan kan ha strypt henne och han flyttat kroppen och arrangerat hängningen som första tanke och kanske städat undan spår och råkat lämna eget i samband med det. Kanske också stämmer med broderns kommentar om att han alltid skulle vara den som är duktig och tar på sig att fixa saker på ett nästan fjäskigt sätt. Jag säger inte att det ÄR så. Men det är inte omöjligt.
2016-02-26, 23:31
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Tja, kvasipsykologiska analyser av Nerijus som nekrofil är kanske inte heller trovärdiga.

Vem har kommit med sådana?
Att NB skulle vara nekrofil, är väl bara en deduktion utifrån att hans DNA hittats på Lisas kläder men inte på kroppen och att denna inte heller bär spår av övergrepp. D.v.s. att de centrala bevisen inte motsäger att han är blott nekrofil.
2016-02-26, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Städandet är en tanke eftersom man inte hittat exempelvis dna på kroppen. Någon annan kan ha strypt henne och han flyttat kroppen och arrangerat hängningen som första tanke och kanske städat undan spår och råkat lämna eget i samband med det. Kanske också stämmer med broderns kommentar om att han alltid skulle vara den som är duktig och tar på sig att fixa saker på ett nästan fjäskigt sätt. Jag säger inte att det ÄR så. Men det är inte omöjligt.

Men...har du inte fattat att Lisa blivit överfallen av NB och stypat henne direkt in i ladan där han släpat henne på golvet och det syns i FUP.
Direkt med snara om halsen och medvetslös ganska omgående, 30-60 sek.
Det finns inga spår efter någon annan person.
Det är så enkelt altihopp om man använder sunt förnuft.
Brodern vet att NB inte var hemma aktuella tidpunkter.
Brodern har meddelat polisen att NB inte var hemma de tider NB ville att bror och hustru skulle
ge alibi för.
Falsk idiot hoppas han får Lida som fan.
2016-02-26, 23:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tja, kvasipsykologiska analyser av Nerijus som nekrofil är kanske inte heller trovärdiga.
Det är ingen psykologisk analys, det är en beskrivning av hans beteende när han klär av och förlustar sig på en död flicka.
2016-02-26, 23:51
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Städandet är en tanke men inte mer än så. Den som av någon anledning strypt henne har då inte lämnat några spår medan Nerijus ter sig som förövare och den som lämnat spår efter sig.

Jag upprepar:

Finns det liknande brott i Sverige där städpersonal anlitas efter stryp/hängningsmord på tonårig flicka? Jag tror nu inte att Lisa blev avrättad av någon maffia, det är för långsökt, i Blomberg, på Kinnekulle. Kriminella nätverk mördar sällan tonåriga flickor som inte är drogmissbrukare eller prostituerade, speciellt inte medelst hängning/strypning i avsides belägen lada. Mittemot offrets arbetsplats på ett café.
2016-02-26, 23:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Med all respekt så ger jag inte mycket för dina psykologiska analyser av folk, särskilt inte när de i strid med bevisning ska visa på att dömda mördare är oskyldiga till brotten de ska skaka galler för. Du saknar de verktyg som krävs för att läsa av människor på ett någorlunda adekvat sätt (och har dessutom inte ens träffat mannen i fråga). Jag är ingen expert heller, men bättre än du och framför allt har jag i mitt liv mött flera på nära håll som kan konsten.

Det viktiga i alla analyser hit och dit är att av det vi känner till om NB så talar det inte EMOT honom som mördare. Därmed kan förmenta personlighetsanalyser av honom inte användas för att snacka bort bevisningen. Jag tycker dessutom att det finns indicier i det som framkommit om honom som även utan mordet skulle kunna peka mot en en störd person med nedsatt empati och inlevelseförmåga.
Det säger inte emot det jag sa. Det är fortfarande kvasipsykologiska analyser som gör NB till psykopat, och de kan inte användas mot honom. Man kan inte göra psykologiska analyser genom en skärm.
2016-02-26, 23:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag utgår från professor Långström gällande hans uttalanden om sexuell sadism när han får frågan:

Det är expertis, vetenskap och det är utifrån hans kunskaper som professor det sen diskuteras i tråden.
Detta har jag redan svarat på.
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"1. Kan tejpningen, upphängningen och dödandet vara sexuellt motiverat?" Ja, det kan det, svarar han, och han ser indikationer på sexuellt sadistiska impulser. Men han säger inte att Lisa råkade ut för en sadist. Sadism är en trådsanning skapad av vissa skribenters fantasi, inga andra påstår att Lisas död har med sadism att göra.
Att likt en papegoja upprepa samma sak om och om igen utan att tillföra något för inte diskussionen framåt.
2016-02-26, 23:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Tighta slimfit kan vara stretchiga. De kan hasriktning uppåt om han försöker bära henne i linningen, som väl är på mitten av kroppen. Överkroppen är antagligen tyngre än underkropp så den balansetas ned <rycker på axlarna>?

Psykotisk?!? En person som är i psykotiskt tillstånd är jag osäker på om de liksom har behov av avpersonifiering, om han skulle vart i en vanföreställning om att hon attackerar henne. Isåfall skulle han antagligen ens inte ens fått för sig att försöka gömma kroppen, behöver den inte hanteras så behöver den inte avpersonifieras.

Tja, mjölkrummet kanske var närmast lämpliga var det gick att hänga henne? Han kanske hade en ide om att hon skulle hittas hängd men ångrade sig och tog ned henne för att gömma henne??
Nej, de åker inte lätt av. Slim fit sitter tight oavsett om det är stretch. Lisa var modemedveten och det handlar inte om löst sittande jeans - det syns på foton av henne. De smiter åt.

Jag frågade även varför jackan är öppnad och avtagen.

Varför hänga henne är frågan. Inte lämpligaste lokal.

Att avpersonifiera är att göra personen till ett objekt snarare än att se denna som en värdefull människa - död som levande. Ta bort deras identitet. Att se offret som lägre stående: de får skylla sig själva. Det kan även handla om att rättfärdiga sitt brott varav det blir enklare att genomföra eller för all del stå ut efteråt: Hon var "bara" en hora och värd det.
Är ansiktet mosat till oigenkännlighet kan det handla om detta eller att ta bort kroppsdelar efter döden (huvud, bröst, genitalia).

Tycker man däremot att offret ser obehagligt ut/inte vill se - så handlar det om att skyla/täcka ansiktet.
2016-02-26, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BowGirl
Men...har du inte fattat att Lisa blivit överfallen av NB och stypat henne direkt in i ladan där han släpat henne på golvet och det syns i FUP.
Direkt med snara om halsen och medvetslös ganska omgående, 30-60 sek.
Det finns inga spår efter någon annan person.
Det är så enkelt altihopp om man använder sunt förnuft.
Brodern vet att NB inte var hemma aktuella tidpunkter.
Brodern har meddelat polisen att NB inte var hemma de tider NB ville att bror och hustru skulle
ge alibi för.
Falsk idiot hoppas han får Lida som fan.

Man har väl inte lyckats fastställa var hon dödats., det är väl ett antagande som inte kunnat motbevisas. Det borde väl finnas en hel del spår av brodern på platsenom de arbetat där tillsammans...såvitt det inte städats. Och det har väl varit folk på plats och sökt och trampat runt med.

Man kan väl spekulera hur mycket som helst om motiv. Ligger det felaktigheter av allvarligare art bakåt i tiden så har väl det hemligstämplats snabbt som fan och inte varit möjligt att utreda. Ungefär som det är svårt att skydda journalister som hamnar i trassel oavsiktligt eller inte. Det är väl svårt att utreda dem utan att anses begå övergrepp.
2016-02-26, 23:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det är väl mycket möjligt att han hr strypt henne vid mopeden eller ladan? Man vet ju inte var det skett. Han har sagt lika lite om det som om eventuella motiv.
Jag tror inte heller det skett i affekt. Möjligtvis skulle det kunna vara så att han tror att hon är där för något oegentligt. Fiket var ju inbrottsdrabbat. Men det låter långsökt att någon skulle strypa någon för det. Hon var ju inte storvuxen så han hade nog kunnat hålla kvar henne och kalla på polis om det var så.
Strypa är en sak - hänga en person nåt annat och betydligt mer omständigt. Varför?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in