2016-02-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Intressant läsning. Fattar jag det rätt att Jallai menar att det PU nu försöker sig på med att identifiera och nysta upp WT-observationerna är detsamma som Ebbe egentligen höll på med? Och misslyckades med. Att hans jagande efter kurder och PKK skulle varit en sorts front eller ett sätt att komma åt den de misstänkte på Säpo?

Jo Jallai menar hans information är att Barbro (IB03) sysslade med olaglig (politiskt säkrad) spaning mot OP i ett komplicerat syfte som det är svårt att få ordning på och att OF mfl sagt att denna spaning har med Holmer och Ebbe att göra och i sin förlängning har direkt samband med Ebbeaffären. Storyn är att Säpo mörkat ytterligare en spaning som folk från dem skulle sysslat med.

Alltså två grupper ute som krockar med varandra. Logiken är då att det är Säpo som mörkar och att Holmer är rädd för dem. Frågan är om det är troligt i sken av annat.

Holmer hade makten men vad gjorde han? Inte spanade han på Säpospår inte. Nä ilskan var att Näss inte ville följa PKK-spåret som kom ur luften och bara var luft.

Vänder vi på rollerna dvs att IB03(Barbro) som var ett arv av gamla IB dvs en politiskt korrekt offentligt ej existerande organisation som av helt andra skäl spanade mot OP iakttogs dagar innan och identifierades i Säpos PM som gömdes i PU där Näss och Forsberg anklagades för att vara sovjetiska infiltratörer som skulle hindra utredning av PKK-spåret som leder mot ser vi motsatt bild. Att IB03 är de aktiva som vill stoppa undersökningar av annat än PKK skrönorna.

Detta fortstätter sedan med att Donald (Ib-03) engagerar sig hårt i CP spåret. När bytte ib03 fot där? Leder ju knappas åt samma håll som det påstådda syftet med Ebbeaffären.

Anders min vän.... skillnaden mellan förtroende för källor och kritiskt tänkande kan göra stor skillnad.

Var det någon som mördade Palme inför ögonen på IB03 eller var det tvärt om att någon från Säpo eller vanliga Poliser som såg IB03 gänget göra det och hur det mörklades att de ens varit där trots massiva iakttagelser och drog sina slutsatser därav.

Ebbe var ju inte direkt i Palmes förtroendekrets och Holmer hade fått sparken som Säpochef utan att hamna på en position inom underrättelsevärlden eller regeringskansliet.

Ser vi till vad IB03 påstår att de gjort och vad som faktisk skedde glappar det rejält i logiken.

Kontrollfråga. Var det folk på säpo som övertygade kretsen kring LP att CP var gärningsman och vallade henne till ett utpekande? Hur vem varför?
Senast redigerad av boboslacke 2016-02-26 kl. 18:04.
Citera
2016-02-26, 17:57
Medlem
Hans Wranghult är inte optimistisk:

http://www.sydsvenskan.se/sverige/han-ledde-spaningarna-palmemordet-blir-aldrig-lost/
Citera
2016-02-26, 18:11
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Ang WT män så fanns det ABAB , Poliser som använde dessa komradion men även kort innan så greps en eller ett par personer med walkie-talkies bara något kvarter därifrån( detta står med i utredningen) .

Var väl troligen några små busar kända av polisen som blev stoppade , men det fanns alltså andra grupperingar som använde WT också , i dag används väl telefoner för en utkik vid tex inbrott.

Sedan då jag var yngre så hade vissa en pejl lek där de åkte runt på mopeder , cyklar etc med jaktradios , och det kan varit något sådan med.

Jag skrev om detta tidigare i denna tråd men hittar inte den igen.

Ytterligare en vinkel ang WT -männen.

Om man läser detta inlägg (FB) Barbro- och Leon-grupperna så ser man att en ensam polis på Drottninggatan svängde upp på trottoaren och lutat sig ut med en Walkie-talkie .

Det skulle ju kunna vara knarkspan, det skulle kunna ha med mordet att göra men det kan också vara så att det lyssnat efter vanliga brottslingars utkiks trafik.

Var väl mycket vanligt med kassaskåps kupper på denna tid och med dynamit så ett allvarligare brott som kunnat motivera denna spaning .
Senast redigerad av Harfager 2016-02-26 kl. 18:14.
Citera
2016-02-26, 18:18
Medlem
Citat:
Fel kvinna, fel plats. Holmérs kvinna hette Åsa och de skall ha varit tillsammans i Borlänge, på hotell Scandic.

AK är en av väktarna på Skandiahuset. Att hon skulle varit HH älskarinna har jag sett många påståenden om men inga fakta.

Det är alltså två olika kvinnor.

Just så, och många sammanblandningar har gjorts kring detta av någon anledning. Men det finns också en uppgift någonstans om att Anette Kohut och Åsa Kyhlen kände varandra, och/eller bodde på samma adress 1986, som då bör ha varit Östervägen 8 i Solna (det var där Kohut bodde). Om detta stämmer kan ju anledningen till att Kohuts förhör hemligstämplats vara en helt annan än att det handlar om något kring Skandiahuset. Det kanske i stället handlar om att hon nämner något om Åsa K som sänker Hans Holmérs story...
Bara en tanke.

I övrigt kan kalenderbitare för år 1984 notera Åsa K på Margaretelundsvägen 97 i Åkersberga.
Citera
2016-02-26, 18:19
Medlem
Citat:
Intressant läsning. Fattar jag det rätt att Jallai menar att det PU nu försöker sig på med att identifiera och nysta upp WT-observationerna är detsamma som Ebbe egentligen höll på med? Och misslyckades med. Att hans jagande efter kurder och PKK skulle varit en sorts front eller ett sätt att komma åt den de misstänkte på Säpo?

Jag gör en liknande tolkning. Det låter nästan som om han omvärderar Ebbe litet grann.
Citera
2016-02-26, 18:38
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Frikyrklige Leif Ljungqvist och christer Petterssons skolkamrat Jan Andersson menar du. Dom ska ha varit på Wallingatan först , dit ungarnas skolbuss skulle komma om jag minns rätt. LL gör ju ett ordentligt larmförsök och det som hörs av honom på LAC-bandet gör inte mig överhövan misstänksam.

Minibussen har inte heller placerats runt Grand . Där finns Pia Engströms man i 35-40års åldern i en smäcker bil. När LoP börjar gå söderut glider den smäckra bilen i samma riktning på sveavägen. Han var på biografen och borde därmed gå att identifiera.
Nä jag tänker inte vara överdrivet misstänksam. Men det är fullt tänkbart att spanare från diverse grupper hamnar i en situation att de inte kan undvika att lämna vittnesmål. Jämför med den unge man med burrigt hår som observeras på t-banan. Åtminstone en av de observationerna visar ju sig tillhöra en ung man vars far är på Säpo. I det fallet ser pappan till att sonen lämnar ett vittnesmål. Knattegrupp?
Citera
2016-02-26, 19:08
Medlem
LampknappeNs avatar
Ursäktar om detta redan varit upp på tapeten, men undrar kring de kläder GM hade på sig på mordnatten. Vad jag har förstått påstår sig Palme sätt GM (som hon pekade ut som CP), därefter ska även en man som gömde sig ha sätt GM samt en kioskägare. Samma kväll ska även CP:s A-lagspolare ha sett CP utanför Grand när han stod i telefon (kanske t.om. pratade med honom? (alltså inte i telefon)) sen även någon i en bil (flygledare?) som även ska ha fått ögonkontakt med CP och utbytt lite blickar. Har aldrig hört något om kläderna Pettersson hade på sig denna kväll, är det någon som kan redogöra för kläderna på GM och CP denna afton?
Citera
2016-02-26, 19:17
Medlem
mjohan84s avatar
enligt dokumentären på TV4 som visades den 25e så åkte Lisbeth med i ambulansen men
enligt bild här i tråden anländer hon i en Volvo 240 eller 244
någon som kan utveckla ?

lustigt hur man kallar in alla statsråd men ger inget beskydd åt dem när de tar sig in till sammankomsten
Citera
2016-02-26, 19:20
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Av de 130 som erkänt mordet, är det alla bara knäppgökar eller har det varit mer substans hos några? Dvs, finns mördaren bland dessa 130?

Intressant! Det ovanstående skrev jag för fem år sedan. Då hade 130 erkänt mordet. Idag är det 133. Presskonferensen med anledning av "25-årsdagen" var väl ungefär lika upphetsande som presskonferensen för ett par dagar sedan med anledning av "30-årsdagen", dvs redogörelse för vad som hänt under alla år och att utredningen lunkar på i sakta mak och att de är optimistiska och att de önskar in fler tips från allmänheten, etc, etc.

Är det någon som på allvar tror att vi får en offentlig lösning på mordet någon gång? Jag tror det inte.
Citera
2016-02-26, 19:27
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
enligt dokumentären på TV4 som visades den 25e så åkte Lisbeth med i ambulansen men
enligt bild här i tråden anländer hon i en Volvo 240 eller 244
någon som kan utveckla ?

lustigt hur man kallar in alla statsråd men ger inget beskydd åt dem när de tar sig in till sammankomsten
Bara det att bilden till 99,9 % inte föreställer LP. Problemet är att ingen fortfarande kunnat tala om vem det är. Anita Gradin har varit på tapeten men det har förkastats. Det skulle kunna vara Palmes sekreterare Anne-Marie Willson men det är obekräftat.
Citera
2016-02-26, 19:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nä jag tänker inte vara överdrivet misstänksam. Men det är fullt tänkbart att spanare från diverse grupper hamnar i en situation att de inte kan undvika att lämna vittnesmål. Jämför med den unge man med burrigt hår som observeras på t-banan. Åtminstone en av de observationerna visar ju sig tillhöra en ung man vars far är på Säpo. I det fallet ser pappan till att sonen lämnar ett vittnesmål. Knattegrupp?

187cm lång, burrigt hår , son till en SÄPO-man och namne till en känd höjdhoppare. Ja han är helt klart en tänkbar knatte. Intressant nog finns en iaktagelse i hörnan Holländargatan/rådmansgatan av en burrig frisyr, vittnet trodde marockan. Ryktas att den observationen var en av dom låg till grund för övervaknings-PM. Men än så länge en svajig uppgift.
Citera
2016-02-26, 19:46
Medlem
Mannocks avatar
Jag får inte ihop Jallais bloginlägg.

Under inledande året sätter Ingvar Carlsson stopp för utredande av Stay behind kopplat till mordet. Holmér lyder (och i förlängningen Ebbe också).

Men efter Holmérs avgång tar Ebbe upp spaningarna på Stay behind, vilket ju sanktioneras av Leijon (och därmed i förlängningen Ingvar Carlsson) i och med det beryktade brevet.

Det där går inte ihop i min värld. Eller så missuppfattade jag hela inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in