2016-02-26, 10:12
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigtSnor
aftonbladet slå3 på stort att sd tappar i sin huvudfråga, men har de verkligen det?

Vänsterpartiet 10 procent (+1)
Socialdemokraterna 14 (-1)
Miljöpartiet 2 (-3)
Kristdemokraterna 3 (oförändrat)
Centern 8 (+2)
Liberalerna 4 (-3)
Moderaterna 15 (-7)
Sverigedemokraterna 31 (-4)

summan av partierna:
10+14+2+3+8+4+15+31=87
förra mätning bör summan ha varit om man lägger på förändringen(jag är lat och orkar inte kolla)
9+15+5+3+6+7+22+35=102

31/87=35.6%
35/102= 34.1%

hmm?

(M) ska inte ha -7 sedan senast, utan +7.
2016-02-26, 10:14
Avstängd
konstapels avatar
Det finns bara en giltig opinionsundersökning och det är när väljarna går till valurnorna. Får se om "SD:s uppgång är bruten" när det går upp för folk att det kommer komma lika mycket asylanter det här året som förra.
SD är konstant underskattade i de flesta opinionsundersökningar och det är dessutom inte första gången som de "backar".
Sedan är det hela inte så konstigt, de flesta människor är fortfarande hopplöst naiva och tror att sjuklöverpartierna kan erbjuda någon lösning på asylantinvasionen.
När M och andra partier kopierar SD:s politik i ett pinsamt uppenbart försök att triangulera deras väljare så kommer vissa att gå på det.
Som sagt, får se hur länge det håller när det visar sig att de inte menar allvar med sina förslag, särskilt då M som väl får anses som ett riktigt ryggradslöst kappvändarparti.
2016-02-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
"Sverigedemokraterna tappar stöd i sin tyngsta profilfråga.
Allt färre väljare tycker att partiet har den bästa flykting- och invandringspolitiken.
– Det är en konsekvens av att andra partier klivit fram och tagit plats, säger Karin Nelsson, opinionschef på Inizio."

"I början av oktober förra året tyckte 35 procent att SD hade den bästa invandringspolitiken, nu är den siffran nere på 31 procent."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article22332094.ab

Men hur var det nu, skulle inte alla se till att INTE gå SD till mötes i invandringsfrågan, då det gynnar SD?
Nähä. Den teorin out the window!

För övrigt tror jag att SDs potential hela tiden ökar efterhand som deras verklighetsbeskrivning blir mer och mer korrekt för allt fler väljare, däremot så varierar andelen svarande i OU som anger SD beroende på stigmatisering, trender, lögner i media osv osv. När det väl blir skarpt läge och SD på nytt står i centrum så har moderaterna fortfarande bara sina robotiska reinfeldtnickedockor AKB och Tobias Tobe och ett ungdomsförbund som är helt vilse, socialdemokraterna är på stadig nedgång och har fortfarande bara inkompetetentpolitiker som Ylva, Löfven och Mona och Miljöpartiet är ju mest bara pinsamt idag.

Innan valet 2018 så är det även presidentval i bland annat Frankrike och USA. Frågan är hur långt västvärldens media lyckas hålla sina partier ovanför vattenytan med sina lögner när trycker ökar då fler och fler länders befolkningar börjar få det journalist- och politikerföraktet som dessa människor förtjänar.
2016-02-26, 12:03
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Den "belagda inkompetenskoefficienten" är knappast skalbar eftersom det då skulle innebära att mätningar blir mer precisa ju mindre ett parti är, och fullständigt åt helvete på stora partier.

Applicerat på 0,8% respektive 80% skulle det enligt formeln ovan bli:

SD 0,8% = 1,13% (diff 0,33%)

SD 80% = 113,41% (diff 33,41%)

Vilket är nonsens, inte bara p g a den uppenbara matematiska omöjligheten men främst för att OI historiskt inte haft mer fel ju större ett parti är. Går man igenom 2006-2010-2014 och kollar på hur instituten gjorde ifrån ser man att genomsnittet av alla instituts mätningar per parti har avvikelser från valresultatet som ligger inom spannet +/-0,1 och +/-2,5 oavsett partiets storlek. Det varierar från valår till valår. Generellt verkar de ha minst fel på S, M och V, och betydligt större avvikelser på C, MP, KD och L. Delvis för att dessa fyra är typiska stödröstningspartier och att folk fattar stödröstningsbeslut efter att de tjuvkikat på sista mätningarna.

Det är möjligt att mörkertalspåverkan kan göra att SD-glappet vuxit något med storleken. I så fall skulle 2,4-glappet ha kunnat öka till kanske 4%. Men aldrig i helvete har det dragit iväg till 8,1%.
Du glömmer att inkompetensfaktorn slår åt båda hållen,vilket facit valen bevisat flera gånger . Så att SD hålls ner innebär att andra hålls upp ,så enkelt är det.
2016-02-26, 12:10
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Bara jag dom inte litar ett smack på Aftonbladet och Expressens publicerade undersökningar?
När de säger att SD har gått ned tror jag snarare att det är tvärtom.
Klart som korvspad att de har en agenda bakom det och enbart visar de undersökningar som det går sämre i.

Min fråga är; hur går det i de som faktiskt spelar roll som mediablaskan inte längre vågar visa; yougov och den där andra?

Jo brukar faktisk vara så att SD är på gång att göra jättehopp uppåt när media satsar på samlad attack med nedgång i alla sina "lojala" opinionsinstitut.
Har inte bara hänt en gång utan flera.
2016-02-26, 12:13
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
SD har gått ned i Yougov och Sentio också eller hur?

Tja har dom det ? Sentio stod dom stilla ,och yougov gick dom ner från en extrem nivå till att ändå vara Sveriges största parti.
Och helt plötsligt blev man nämnda i riksmedia vilket aldrig sker när dom påvisar uppgångar.
Vilket även Marcus Oscarsson påpekade.
2016-02-26, 13:00
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
16,2% är ju lyteskomik

Täcker detta förklaringen att det skiljer 10-12% i mätning av SD mellan instituten? Något eller några institut har ju så in i #€%& fel avseende SD nu. Har det någonsin varit liknande diff i OU på något parti historiskt?

Naturligtvis förmår inte ens CrisbyKreem, eller någon annan begåvning, övertygande förklara differensen 10-12 procent för SD.

Det givetvis inte enbart inkompetens som är en förklaring!

De politiska agendorna spelar uppenbarligen också mycket stor roll.

Det är emellertid svårt att avslöja skojarna i branchen mellan valen.

Den "belagda inkompetensfaktorn" - med eller utan skalbarhet, i de förhållandevis små aktuella intervallen - är visserligen inget vetenskapligt statistiskt begrepp, men torde inte desto mindre vara utmärkt, för att enkelt och överslagsvis avslöja skojarna!

Det utesluter däremot inte nya kreativa metoder att enkelt avslöja skojarna, som måhända Trådens uttalade begåvningar kan eller borde bidraga med...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2016-02-26 kl. 13:05.
2016-02-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Tja har dom det ? Sentio stod dom stilla ,och yougov gick dom ner från en extrem nivå till att ändå vara Sveriges största parti.
Och helt plötsligt blev man nämnda i riksmedia vilket aldrig sker när dom påvisar uppgångar.
Vilket även Marcus Oscarsson påpekade.

Jag hatar när människor som tycker likadant som jag i invandrarfrågan argumenterar på samma sätt som PK-idioter.
SD ligger i februarimätningen 1,3%-enheter lägre i Sentio än toppnoteringen och 3,5%-enheter lägre i Yougov än toppnoteringen.
Så jag upprepar frågan. Har SD tappat i Sentio och Yougovs mätningar eller har de inte?

Citat:
När de säger att SD har gått ned tror jag snarare att det är tvärtom

Mitt inlägg om att SD gått ner i Yougov och Sentio också riktade sig mot ovanstående påstående. Personen ifråga hävdar alltså att Inzios undersökning redovisar en nedgång för SD men att de i verkligheten gått upp. Håller du med om det påståendet eller inte?
2016-02-26, 13:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

Naturligtvis förmår inte ens CrisbyKreem, eller någon annan begåvning, övertygande förklara differensen 10-12 procent för SD.

Det givetvis inte enbart inkompetens som är en förklaring!

De politiska agendorna spelar uppenbarligen också mycket stor roll.

Det är emellertid svårt att avslöja skojarna i branchen mellan valen.

Den "belagda inkompetensfaktorn" - med eller utan skalbarhet, i de förhållandevis små aktuella intervallen - är visserligen inget vetenskapligt statistiskt begrepp, men torde inte desto mindre vara utmärkt, för att enkelt och överslagsvis avslöja skojarna!

Det utesluter däremot inte nya kreativa metoder att enkelt avslöja skojarna, som måhända Trådens uttalade begåvningar kan eller borde bidraga med...

Är det en medveten cliff hanger eller vad har du i tankarna här?

För övrigt kan jag bara till ett hundra procent instämma i doktor Per-Gunnar Larssons inlägg. Sannolikt finns det en och annan SD-riksdagspolitiker som läser här. Läs, begrunda, agera. Om den anstormning kommer 2016 vilken befaras så är det försent att börja profilera sig 2018. Många av oss önskar SD egen majoritet 2018 och att ni kan ta tag i och lösa Sveriges problem. Visa gärna att ni förmår axla den rollen redan idag. Ta på er ledartröjan, beskriv verkligheten och presentera lösningar!

http://www.friatider.se/varf-r-syns-och-h-rs-inte-sd

Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag hatar när människor som tycker likadant som jag i invandrarfrågan argumenterar på samma sätt som PK-idioter.
SD ligger i februarimätningen 1,3%-enheter lägre i Sentio än toppnoteringen och 3,5%-enheter lägre i Yougov än toppnoteringen.
Så jag upprepar frågan. Har SD tappat i Sentio och Yougovs mätningar eller har de inte?

Mitt inlägg om att SD gått ner i Yougov och Sentio också riktade sig mot ovanstående påstående. Personen ifråga hävdar alltså att Inzios undersökning redovisar en nedgång för SD men att de i verkligheten gått upp. Håller du med om det påståendet eller inte?

Jag kan inte se att något har förändrats som gör att Sentio inte fortfarande är facit och Yougov en hyfsad check.

Jag är inte utbildad i statistik, i alla fall inte på ett djupare plan. Är det verkligen en vetenskaplig hållning att hävda att SD sjunker i februari om vi tittar på Sentio/Yougov i ett längre perspektiv? Från sept/okt 2014 har det ju varit en enorm ökning och med alla osäkra variabler/felkällor tycker jag att man snarare kan konstatera en platå. Upp och ner går det ju hela tiden mer eller mindre, men är det mest upp eller mest ner på en glidande 3-4 månaders period? Vad säger yrkesmännen i tråden?
2016-02-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Jo brukar faktisk vara så att SD är på gång att göra jättehopp uppåt när media satsar på samlad attack med nedgång i alla sina "lojala" opinionsinstitut.
Har inte bara hänt en gång utan flera.
Eller är det påhoppen i sig som lyfter SD, vi vet inte.
2016-02-26, 13:51
Medlem
Vi ska inte dra för stora slutsatser av en förändrad opinion under de lugna vintermånaderna. Det positiva i att SD stannat upp och t o m minskat en aning är att det är väldigt tydligt att strömmen går till Moderaterna som är det parti som gått ut hårdast med en åtstramning i flyktingpolitiken.

Med andra ord, stöd för en bättre flyktingpolitik och den innebär inte att vi ska ta emot alla som kommer till Sverige och skriker asyl.

Men vi kan nu i februari månad nog ana att regeringens insatser inte kommer att stoppa en ny flyktingvåg med start nu i vår. Tvärtom ser man att regeringen till 100% litar på att EU bygger upp murar som håller för anstormningen.

Det som lockar hit människorna är bidragssystemen som är mycket frikostiga + att svenska samhället ger fri vård, skola m.m och det enda som behövs är att man säger ordet asyl.

Om jag hade chansen att säkra min framtid och även familjens framtid (livstids bidragsförsörjning) såsom asylsökande kan göra nu skulle inte ens en 10 meter hög mur hindra mig.

Det mesta talar därför att vi får ett nytt panikartat kaos framåt maj/juni och resten av sommaren. En situation kommer att tvinga sjuklövern att vidta åtgärder samt att SD sannolikt når drygt 30% ifall det blir tydligt att sjuklövern inte klarar situationen.

I det här läget är det dock viktigt att SD positionerar sig rätt. Att visa att SD är den enda räddningen från den inkompetenta destruktiva sjuklöverpolitiken som mest verkar syfta till att bygga ett nytt USA eller Sydafrika med en extremt fattig låginkomstklass som tjänare till en extremt rik överklass eller om man gör som miljöpartiet vill, en total systemkollaps.

Lösningen på problemet är givetvis att inte fylla Sverige med dyra flyktingar som kostar oss skattebetalare 500.000 kr styck varje år.

Iallfall, jag skrev lite lång text, men summan av det är att våren kommer sopa bort det lugn som vi sett nu i vinter.
2016-02-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Täcker detta förklaringen att det skiljer 10-12% i mätning av SD mellan instituten? Något eller några institut har ju så in i #€%& fel avseende SD nu. Har det någonsin varit liknande diff i OU på något parti historiskt?
Nja, vet inte om det har spretat så mycket som 10-12% för andra än SD.

Om man kollar valet 2006 och respektive instituts allra sista mätning innan valet (det fanns 5 OI då) så hittar man följande spann:

M 23,9 - 28,8 = <4,9>
FP 7,0 - 10,3 = <3,3>
C 5,4 - 7,0 = <1,6>
KD 4,8 - 8,0 = <3,2>
S 33,3 - 36,1 = <2,8>
V 5,1 - 6,0 = <0,9>
MP 4,3 - 6,4 = <2,1>

Valresultat:
M 26,3 (mitten av spannet)
FP 7,5 (nära botten av spannet)
C 7,9 (+0,9 över spannets tak)
KD 6,6 (mitten av spannet)
S 35,0 (övre delen av spannet)
V 5,8 (nära toppen av spannet)
MP 5,2 (mitten av spannet)

Man bommade alltså ganska rejält på C som fick nästan 1% mer än högsta gissningen, och man hade ett bredare spann på småpartier som KD och FP än på t.ex. S. M hade bredaste spannet med 4,9. 2006 fanns det dessutom bara telefoninstitut, som brukar ha små inbördes skillnader jämfört med webb.

Men sett över en hel månad och inte bara mätningar som duggade tätt med dagars mellanrum finns det en del grova spann även hos andra partier, ja. Till exempel...

FP september 2002: 8,7 - 15,1 = <6,4>

Kan jämföras med...

SD september 2014: 8,0 - 12,7 = <4,7>
(Där toppen av spannet låg närmare valresultatet än för C 2006, 0,2% mot 1,0%)

2010, sista mätningarna från 6 institut:

M 27,6 - 31,6 = <4,0>
FP 6,6 - 8,7 = <2,1>
C 6,2 - 7,2 = <1,0>
KD 5,3 - 6,5 = <1,2>
S 27,7 - 30,3 = <2,6>
V 4,6 - 6,7 = <2,1>
MP 7,1 - 9,9 = <2,8>
SD 4,4 - 7,2 = <2,8>

Lika stort spann för MP och SD alltså, M betydligt större. Man ser också att det kan slå lika många procentenheter fel på ett stort parti som ett litet. De tycks ha särskilt stora problem att mäta M korrekt, oftast är det Skop som drar ner botten av spannet.

Valresultat:
M 30,1 (övre delen av spannet)
FP 7,1 (nedre delen av spannet)
C 6,6 (mitten av spannet)
KD 5,6 (nedre delen av spannet)
S 30,7 (+0,4 över toppen av spannet)
V 5,6 (mitten av spannet)
MP 7,3 (nära botten av spannet)
SD 5,7 (mitten av spannet)

Så den återkommande bilden av att mätningar av SD har varit ett generande dunderfiasko från dag ett är överdriven och tar inte i beaktande att man ibland bommat på andra partier också. Men visst, det nuvarande spannet på 10-12% är exempellöst och något av instituten i ytterkanterna är helt klart ute och cyklar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in