Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-26, 12:21
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Har du fått klarhet i detta påståendet ?

Jag har läst förhören flera gånger utan att förstå riktigt vad som avses.
Det är väl att SE säger sig ha iakttagit en person bland byggbarackerna inne på Tunnelgatan, dvs vittnet LJ. Såvitt jag begriper det finns det bara en sådan plats varifrån han kunnat se och det är där mördaren stod. LJ står ju så att han har klar sikt ner mot mordplatsen (innan han gömmer sig vill säga) och därmed borde även mördaren ha motsvarande fast åt andra hållet.

Det är väl detta som avses om jag förstår det hela.
Citera
2016-02-26, 12:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Om GM stod och väntade på OP flera minuter, lär väl GM varit medveten om att paret Palme skulle byta sida på Sveavägen, då försvinner ju skyltfönstertittandet som förklaring.
Vad återstår då?

LP kan ju ha känt till att OP skulle sammanstråla med någon på andra sidan gatan, och också känt till vem denna någon är, i efterhand heter det att hon skulle titta i ett skyltfönster.
Citera
2016-02-26, 12:31
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Om GM stod och väntade på OP flera minuter, lär väl GM varit medveten om att paret Palme skulle byta sida på Sveavägen, då försvinner ju skyltfönstertittandet som förklaring.
Vad återstår då?

Man kan tänka sig en organisation med en eller flera spanare samt en eller flera tilltänkta GM. De har olika förbestämda platser som de anser lämpliga för attentat. Saband sker via WT.

Spanarna vallar därefter GM på "rätt" plats i förhållande till hur paret Palme rör sig mot bostaden.
Citera
2016-02-26, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkeangeln
Jag säger inte att Skandiamannen är mördaren. Jag vill diskutera för och emot. Och om SE loggar ut 23.19(det var faktiskt 23.20) och INTE pratar med väktarna i flera minuter(trots att han hade bråttom!) så hinner han lätt fram till Dekorima i bra tid.
Kan ju vara så att SE placerar sig själv på mordplatsen som vittne i efterhand, för att försäkra sig själv, i fall någon kände igen honom minuten innan

//Säger inte heller att Skandiamannen är mördaren men den som känns närmast tillhands, endera det eller att han har en nära koppling till GM. Han kanske var med i "vapenstafetten"...?
Citera
2016-02-26, 12:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Kan ju vara så att SE placerar sig själv på mordplatsen som vittne i efterhand, för att försäkra sig själv, i fall någon kände igen honom minuten innan

//Säger inte heller att Skandiamannen är mördaren men den som känns närmast tillhands, endera det eller att han har en nära koppling till GM. Han kanske var med i "vapenstafetten"...?

Något finger med i spelet bör han ha haft med tanke på att HH:s älskarinna AK också befann sig i Skandiahuset.
Citera
2016-02-26, 12:41
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue

För mig är Skandiamannen en av de minst sannolika GM med tanke hur mycket vi vet om hans förehavanden och tack vare det blir det väldigt svårt att få honom på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Sen utöver det vill jag minnas att hans kroppsbyggnad stämmer dåligt med vad mordplatsvittnena sagt.
Citera
2016-02-26, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är väl att SE säger sig ha iakttagit en person bland byggbarackerna inne på Tunnelgatan, dvs vittnet LJ. Såvitt jag begriper det finns det bara en sådan plats varifrån han kunnat se och det är där mördaren stod. LJ står ju så att han har klar sikt ner mot mordplatsen (innan han gömmer sig vill säga) och därmed borde även mördaren ha motsvarande fast åt andra hållet.

Det är väl detta som avses om jag förstår det hela.

Detta är ju faktiskt lite intressant och här kan han även ställa till det för LJ...Sen säger SE att han "rundar barackerna" innan han springer tillbaka till Mordplatsen. Jeppson tvekar ju lite innan han springer efter väl? Kan han ha lämnat över vapnet och handlovsväskan då? Sedan kan man ju spekulera vapnets väg. Någons bil Någons lägenhet

Bara hypoteser men kul är det
Citera
2016-02-26, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
För mig är Skandiamannen en av de minst sannolika GM med tanke hur mycket vi vet om hans förehavanden och tack vare det blir det väldigt svårt att få honom på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Sen utöver det vill jag minnas att hans kroppsbyggnad stämmer dåligt med vad mordplatsvittnena sagt.

Bra...det där om kroppsbyggnaden är intressant mot teori. Man vad är det du vet om hans förehavande som gör honom minst osannolik? Utveckla gärna
Citera
2016-02-26, 12:48
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Något finger med i spelet bör han ha haft med tanke på att HH:s älskarinna AK också befann sig i Skandiahuset.

Hon var väl i Sälen? Eller du spekuleraratt det inte stämmer och att hon hypotetiskt skulle kunna ha varit i Skandiahuset?
Citera
2016-02-26, 12:52
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Hon var väl i Sälen? Eller du spekuleraratt det inte stämmer och att hon hypotetiskt skulle kunna ha varit i Skandiahuset?
Fel kvinna, fel plats. Holmérs kvinna hette Åsa och de skall ha varit tillsammans i Borlänge, på hotell Scandic.

AK är en av väktarna på Skandiahuset. Att hon skulle varit HH älskarinna har jag sett många påståenden om men inga fakta.

Det är alltså två olika kvinnor.
Citera
2016-02-26, 12:56
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Man kan tänka sig en organisation med en eller flera spanare samt en eller flera tilltänkta GM. De har olika förbestämda platser som de anser lämpliga för attentat. Saband sker via WT.

Spanarna vallar därefter GM på "rätt" plats i förhållande till hur paret Palme rör sig mot bostaden.

Det är 130 meter mellan Sari och mordplatsen.
Medelhastigheten vid gång är runt 5-6 km/tim. Räknar vi på lågt och säger att det gick 5 km/tim. tar det 1 minut och 20 sekunder att gå.
Om vittnen säger sig GM står där i flera minuter. Blir det svårt att få ihop saker.
Antingen har vittnet sett fel, eller så visste mördaren att de skulle byta sida innan LP föreslog det för OP,
Senast redigerad av styrlund 2016-02-26 kl. 13:09.
Citera
2016-02-26, 12:57
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkeangeln
Bra...det där om kroppsbyggnaden är intressant mot teori. Man vad är det du vet om hans förehavande som gör honom minst osannolik? Utveckla gärna

Mvagrippa beskrev det egentligen bättre än vad jag kunnat i tidigare post.

Vi har stämpelklockan och vi har honom i huset. Därför är det svårt för honom att springa på Palme på stan. Då har vi möjligtvis mötesscenariot men på vilket sätt Skandiamannen skulle klarat det vet jag inte.

Oavsett lämnar han byggnaden tidigast 1 minut före första skottet, vilket enligt min mening är för sent då jag väljer att tro på Morelius vittnesmål; att GM står och väntar.

Med en minuts försprång hinner han inte ta sig till attentatsplatsen och befinna sig där så länge att Morelius uppfattar det som atthan står och väntar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in