Citat:
Ursprungligen postat av
Softis...
Vad baserar du detta på? Det är en väldigt allvarlig anklagelse du kommer med här. Är det ditt tyckande, eller har du fakta som du kan presentera här i tråden?
Ja, egentligen är det bara texten med femton minuters startberedskap på Sjöfartsverkets hemsida som är helt galet. De andra delarna som man tog upp är inte issues som är anmärkningsvärt a'la' UG, i alla fall för de som har lite insyn i flygräddning, flygsäkerhet och flygsystem.
OBS, jag jobbar inte på Sjöfartsverket, försöker inte "skydda dem". Egentligen tvärtom, lite då de inte riktigt gett den kvalité på sin flygräddning som jag behöver i mitt jobb. Jag tyckte de två första programmen var bra, och granskningen av detta helt ok. Det verkar ju extremt dåligt skött av Sjöv och andas faktiskt lite mutor, tycker jag.
Däremot ska rätt vara rätt och att jaga dem för t.ex ett tekniskt fel på helikoptern(som inte har med isbildningsförhållanden att göra) är inte god journalistik, om ngn frågar mig. (Med det förutsätter jag att UG fått förklarat för sig varför man fick varningen fuel icing, det vore väldigt konstigt om inte Sjöv har förklarat det). Då det inte är en sån issue utan ett tekniskt fel som inträffade där och då(vilket händer alla luftfartyg lite då och då) så är det inget att bygga ett program runt.
Faktiskt exakt samma sak vad startfördröjning och att man inte valde att flyga i mörkret i fjällen beträffar. Men även det är redan upptaget i tråden så vi rapar det inte igen.