2016-02-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Du har sett bilderna från nedslagsplatsen? Redan piloten i F16-planet kunde med värmekameran konstatera att det var i omöjligt att någon överlevt! Planet var i stort sett pulvriserat. Norska räddningshelikoptrar var även dit och kunde konstatera samma sak redan innan den svenska helikoptern var i luften. Därför flög man bara till Gällivare för man skulle ändå tanka där.
Och hur hade det gått OM;--
-norskarna inte haft f16-plan. startklara/med värmekamera
-norskarna som en följd inte skickat en Hkp
-de två postflygarna i själva verket kraschlandat på ngn fjällplatå, men varit svårt skadade o i behov av hjälp inom några timmar?

Hade då reportrarna på UG fått ett riktigt saftigt case att gräva i?
Citera
2016-02-24, 17:28
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man kan väl inte veta att det inte finns någon att rädda om man inte på plats konstaterar det? Det måste alltid vara målsättningen att ta sig till en haveriplats så fort som möjligt för att undersöka om någon kan räddas, annars tappar folk förtroendet för räddningstjänsten och det är inte bra ur flera olika aspekter.

Det är en sak att tro, en annan att veta.

Ja, men de som arbetar med sjö och flygräddning samarbetar med andra länder, jag lovar. Det man sett med F16, och det den norska ambulanshelikoptern som var frammme på plats räcker för att avgöra detta. Samarbete = den kända informationen finns, bland annat med den dubbelriktade kommunikationen som JRCC har med andra nationer mm Se nedan, solklart att JRCC som har den informationen förstår att ingen överlevt. För en FRÄD-besättning eller JRCC, med vetskap om flygplanstypen står detta solklart i detta läge.(För Polisen kan det dock vara en annan femma, eftersom man inte kan dödförklara en person hur som helst).

Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Du har sett bilderna från nedslagsplatsen? Redan piloten i F16-planet kunde med värmekameran konstatera att det var i omöjligt att någon överlevt! Planet var i stort sett pulvriserat. Norska räddningshelikoptrar var även dit och kunde konstatera samma sak redan innan den svenska helikoptern var i luften. Därför flög man bara till Gällivare för man skulle ändå tanka där.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och hur hade det gått OM;--
-norskarna inte haft f16-plan. startklara/med värmekamera
-norskarna som en följd inte skickat en Hkp
-de två postflygarna i själva verket kraschlandat på ngn fjällplatå, men varit svårt skadade o i behov av hjälp inom några timmar?

Hade då reportrarna på UG fått ett riktigt saftigt case att gräva i?

Du har nog en poäng. Hade inte norsk F16 eller norska ambulanshkpn lokaliserat hade Sjöfartsverkets hkp definitivt flugit i mörkret och genomfört eftersöket, det kan vi absolut utgå ifrån.
Det hade fortfarande tagit lång tid till start, men de hade ju absolut löst uppdraget.

Men UG är ju på jakt efter Sjöv med alla medel, så de har säkert åkt dit på ett program oavsett om de startat i tid och havererat eller tagit tid på sig och genomfört uppdraget med flygsäkerhet.
Citera
2016-02-24, 18:25
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
...
Men UG är ju på jakt efter Sjöv med alla medel, så de har säkert åkt dit på ett program oavsett om de startat i tid och havererat eller tagit tid på sig och genomfört uppdraget med flygsäkerhet.
Vad baserar du detta på? Det är en väldigt allvarlig anklagelse du kommer med här. Är det ditt tyckande, eller har du fakta som du kan presentera här i tråden? Den beskrivvning av händelseförloppet som UG presenterar, med intervjuade medverkande från olika enheheter, ger inte direkt intryck av att vara ett falsarium. Jag tycker att UG gör sitt jobb som varande ett granskande media. Det är ju väldigt bra för oss som hänger här i OoK.

När det gäller att snabbt nå en olycksplats, så vet jag att det var (vet ej hur det är nu) mycket viktigt att komma fram snabbt för att ta hand om kroppar eller delar av dessa. Det kanske inte är så i dag.
Senast redigerad av Softis... 2016-02-24 kl. 18:35.
Citera
2016-02-24, 18:47
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Vad baserar du detta på? Det är en väldigt allvarlig anklagelse du kommer med här. Är det ditt tyckande, eller har du fakta som du kan presentera här i tråden?

Ja, egentligen är det bara texten med femton minuters startberedskap på Sjöfartsverkets hemsida som är helt galet. De andra delarna som man tog upp är inte issues som är anmärkningsvärt a'la' UG, i alla fall för de som har lite insyn i flygräddning, flygsäkerhet och flygsystem.

OBS, jag jobbar inte på Sjöfartsverket, försöker inte "skydda dem". Egentligen tvärtom, lite då de inte riktigt gett den kvalité på sin flygräddning som jag behöver i mitt jobb. Jag tyckte de två första programmen var bra, och granskningen av detta helt ok. Det verkar ju extremt dåligt skött av Sjöv och andas faktiskt lite mutor, tycker jag.

Däremot ska rätt vara rätt och att jaga dem för t.ex ett tekniskt fel på helikoptern(som inte har med isbildningsförhållanden att göra) är inte god journalistik, om ngn frågar mig. (Med det förutsätter jag att UG fått förklarat för sig varför man fick varningen fuel icing, det vore väldigt konstigt om inte Sjöv har förklarat det). Då det inte är en sån issue utan ett tekniskt fel som inträffade där och då(vilket händer alla luftfartyg lite då och då) så är det inget att bygga ett program runt.

Faktiskt exakt samma sak vad startfördröjning och att man inte valde att flyga i mörkret i fjällen beträffar. Men även det är redan upptaget i tråden så vi rapar det inte igen.
Citera
2016-02-25, 13:19
Medlem
OmedelSvenssons avatar
http://www.nrk.no/nordland/sviktet-i...rge-1.12806495

Sunda ord.
Citera
2016-02-25, 16:13
Medlem
Sunda arktiska nordmenn!
Och vad händer den natt när en SAS kärra åter fått is i motorerna samt kraschat nånstans 35-40 km sydväst om kiruna? Ska dom stackars paxen då förlita sig på att stackare på sjöfartsverket har gjort nån hemläxa.
Nej tack - bättre upp att det skrivs räddningsavtal med både finnar o norrmän. Allt ovanför låglandet inom norrbotten tar utlandet hand om istället, när det är vinter och insats behövs.
Citera
2016-02-25, 16:33
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Sunda arktiska nordmenn!
Och vad händer den natt när en SAS kärra åter fått is i motorerna samt kraschat nånstans 35-40 km sydväst om kiruna? Ska dom stackars paxen då förlita sig på att stackare på sjöfartsverket har gjort nån hemläxa.
Nej tack - bättre upp att det skrivs räddningsavtal med både finnar o norrmän. Allt ovanför låglandet inom norrbotten tar utlandet hand om istället, när det är vinter och insats behövs.

Sådana avtal finns sedan länge, just därför som Norge drog på stort i detta fall.
Man skulle kunna tänka sig att Försvarsmakten får igen sin gamla uppgift, men med tillgänglig flygtid och ekonomi så är det ingen framkomlig väg. På de få timmar som finns/kommer att finnas låter det sig nog inte göras att återta den förmågan som fanns förr.
Jag tror faktiskt att enda vägen här och nu är Sjöfartsverket. De har en maskin som övar konstant i fjällen sedan några veckor i syfte att öka förmågan. Vill man göra alla människor i landet lika viktiga så kanske man bör ha en maskin högre upp än Umeå. Nu år det 600km från den nordligaste resursen i Sverige till Sveriges norra spets( alltså när de står i Umeå, inte just nu med en i Kiruna)
Citera
2016-02-25, 23:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Sådana avtal finns sedan länge, just därför som Norge drog på stort i detta fall.
Man skulle kunna tänka sig att Försvarsmakten får igen sin gamla uppgift, men med tillgänglig flygtid och ekonomi så är det ingen framkomlig väg. På de få timmar som finns/kommer att finnas låter det sig nog inte göras att återta den förmågan som fanns förr.
Jag tror faktiskt att enda vägen här och nu är Sjöfartsverket. De har en maskin som övar konstant i fjällen sedan några veckor i syfte att öka förmågan. Vill man göra alla människor i landet lika viktiga så kanske man bör ha en maskin högre upp än Umeå. Nu år det 600km från den nordligaste resursen i Sverige till Sveriges norra spets( alltså när de står i Umeå, inte just nu med en i Kiruna)
Tror du sjöfartsverkets efterblivna lekstuga är gratis? Med inköp, service och drift kostar deras HKP cirkus hundratals miljoner som givetvis skulle öka flygtimmarna rejält för FM.
Är du anställd av idiotmyndigheten eftersom du uppenbarligen inte kan producera en vettig och logisk tanke.
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-02-25 kl. 23:14.
Citera
2016-02-26, 09:10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
http://www.nrk.no/nordland/sviktet-i...rge-1.12806495

Sunda ord.

Undrar varför UG inte intervjuade norrmännen
Citera
2016-02-26, 10:01
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror du sjöfartsverkets efterblivna lekstuga är gratis? Med inköp, service och drift kostar deras HKP cirkus hundratals miljoner som givetvis skulle öka flygtimmarna rejält för FM.
Är du anställd av idiotmyndigheten eftersom du uppenbarligen inte kan producera en vettig och logisk tanke.

Det har redan påpekats flera gånger att postaren inte är.
Citera
2016-02-26, 11:19
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ja, egentligen är det bara texten med femton minuters startberedskap på Sjöfartsverkets hemsida som är helt galet. De andra delarna som man tog upp är inte issues som är anmärkningsvärt a'la' UG, i alla fall för de som har lite insyn i flygräddning, flygsäkerhet och flygsystem.

OBS, jag jobbar inte på Sjöfartsverket, försöker inte "skydda dem". Egentligen tvärtom, lite då de inte riktigt gett den kvalité på sin flygräddning som jag behöver i mitt jobb. Jag tyckte de två första programmen var bra, och granskningen av detta helt ok. Det verkar ju extremt dåligt skött av Sjöv och andas faktiskt lite mutor, tycker jag.

Däremot ska rätt vara rätt och att jaga dem för t.ex ett tekniskt fel på helikoptern(som inte har med isbildningsförhållanden att göra) är inte god journalistik, om ngn frågar mig. (Med det förutsätter jag att UG fått förklarat för sig varför man fick varningen fuel icing, det vore väldigt konstigt om inte Sjöv har förklarat det). Då det inte är en sån issue utan ett tekniskt fel som inträffade där och då(vilket händer alla luftfartyg lite då och då) så är det inget att bygga ett program runt.

Faktiskt exakt samma sak vad startfördröjning och att man inte valde att flyga i mörkret i fjällen beträffar. Men även det är redan upptaget i tråden så vi rapar det inte igen.
Helikoptern hade beredskap på 15 minuter. Norrmännen kom iväg på 10 min. Helikoptern startade efter 1 timme 20 min.
Piloten ville inte flyga ända fram till olycksplatsen i mörker.
När man senare försökte flyga i dagsljus kom man öht inte fram.

Och enligt den analys som görs i citatet så ligger det allvarliga felet i texten på hemsidan!

Jag är inte helikopterpilot. Jag känner mig ändå rätt säker på att träningen hos personalen brister. Flyger man ofta kalla nätter då kan man flyga i mörker och har dessutom erfarenhet vilka varningslampor som kan tändas och känner lämpliga åtgärder. Man har upptäckt ev problem eller fel som uppstår. Man startar dessutom inom det angivna beredskapsintervallet.

Det är just bortförklaringarna som är oroväckande. Det här misslyckandet måste man ju erkänna och lära av.
Senast redigerad av wwr 2016-02-26 kl. 11:22.
Citera
2016-02-26, 11:41
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Helikoptern hade beredskap på 15 minuter. Norrmännen kom iväg på 10 min. Helikoptern startade efter 1 timme 20 min.
Piloten ville inte flyga ända fram till olycksplatsen i mörker.
När man senare försökte flyga i dagsljus kom man öht inte fram.

Och enligt den analys som görs i citatet så ligger det allvarliga felet i texten på hemsidan!

Jag är inte helikopterpilot. Jag känner mig ändå rätt säker på att träningen hos personalen brister. Flyger man ofta kalla nätter då kan man flyga i mörker och har dessutom erfarenhet vilka varningslampor som kan tändas och känner lämpliga åtgärder. Man har upptäckt ev problem eller fel som uppstår. Man startar dessutom inom det angivna beredskapsintervallet.

Det är just bortförklaringarna som är oroväckande. Det här misslyckandet måste man ju erkänna och lära av.

Klart man kan flyga i mörker, det utgår jag från. Skulle bli lite flygtimmar i norr vintertid annars då det bara är ljust några timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in