Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Jag har bara tittat lite ytligt på vad SvT skriver samt in tråden.
Jag tycker dock att det svenska försöket till räddningsinsats verkar ha varit, som SvT skriver, ett fiasko.
Norrmännens helikopter var i luften efter 10 min, svenskarna hade beredskap på 15 min men det tog över timmen.
Kunde inte piloten flyga i mörker?
Man nådde öht inte olycksplatsen trots att man inköpt dyra helikoptrar för arktiskt bruk.
Återigen en fråga på sånt som redan är beskrivet i tråden, nåväl:
Starten från Umeå skedde 80 minuter efter larmet om jag förstått rätt. Men gammalt militärt flygräddningstänk låter det väldigt lång tid, speciellt när man redan innan visste att man måste tanka på vägen. Det brukar gå att planera på vägen fram. Däremot startade man på natten och flög mörker till Gällivare för tankning. Innan detta var klart var olycksplatsen hittad och man hade bedömt att det inte var en överlevbar olycka. Som jag tolkat det gjorde man då bedömningen att det inte var värt risken att flyga ut folk då inget liv stod på spel.
Sjöfartsverket har(läs inlägg #502 i tråden) inte tidigare haft kompetensen att kunna lova flygräddning i fjällmiljö, i alla fall inte åt Försvarsmakten. Utbildning mm har vart på gång, men ej helt klart. När det gäller att köpa "superhelikoptrar" kanske gemene man tror att det är allt. Det är det inte. Citerar mig själv:
Citat:
Övertro på Über-maskiner med Über-teknik är livsfarligt.
Det man behöver är Über-träning och Über-procedurer.
Många förstår inte att hur bra maskin man än har...
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Jag har för mig SvT skrev att helikoptern inte fortsatte direkt utan väntade flera timmar eftersom piloten inte ville flyga i mörker. Har jag läst fel eller stämmer inte detta?
Även detta finns redan upptaget i tråden.