2016-02-22, 17:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Ska inte säga säkert, men jag såg den på FR24 före 08.00 på morgonen i Gällivare. Då måste den ha flugit i mörkret. Men man lokaliserade väl nedslagsplatsen minst 6 timmar före det?
Jag medger att jag inte har alla detaljer klara.

Men vad jag förstår så försenades helikopterns avfärd (var det från Gällivare?) med flera timmar eftersom piloten inte ville flyga den sträckan I mörker.

Att uppgiften hade återkallats har jag inte sett.

Uppgiften att flyga till nedslagsplatsen försökte man sig ju på senare *när det blivit ljust* (men då misslyckades det ju också).
Senast redigerad av wwr 2016-02-22 kl. 17:40.
Citera
2016-02-22, 17:42
Medlem
cem77s avatar
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3962987.ece

Informationen utläst ur FDR men någon orsak verkar man inte vara på spåren. Det var ju så solklart för några veckor sedan att man inom en vecka skulle komma med mer information. Nu vill man inte säga något alls.
Citera
2016-02-22, 22:29
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har bara tittat lite ytligt på vad SvT skriver samt in tråden.
Jag tycker dock att det svenska försöket till räddningsinsats verkar ha varit, som SvT skriver, ett fiasko.
Norrmännens helikopter var i luften efter 10 min, svenskarna hade beredskap på 15 min men det tog över timmen.
Kunde inte piloten flyga i mörker?
Man nådde öht inte olycksplatsen trots att man inköpt dyra helikoptrar för arktiskt bruk.

Återigen en fråga på sånt som redan är beskrivet i tråden, nåväl:

Starten från Umeå skedde 80 minuter efter larmet om jag förstått rätt. Men gammalt militärt flygräddningstänk låter det väldigt lång tid, speciellt när man redan innan visste att man måste tanka på vägen. Det brukar gå att planera på vägen fram. Däremot startade man på natten och flög mörker till Gällivare för tankning. Innan detta var klart var olycksplatsen hittad och man hade bedömt att det inte var en överlevbar olycka. Som jag tolkat det gjorde man då bedömningen att det inte var värt risken att flyga ut folk då inget liv stod på spel.

Sjöfartsverket har(läs inlägg #502 i tråden) inte tidigare haft kompetensen att kunna lova flygräddning i fjällmiljö, i alla fall inte åt Försvarsmakten. Utbildning mm har vart på gång, men ej helt klart. När det gäller att köpa "superhelikoptrar" kanske gemene man tror att det är allt. Det är det inte. Citerar mig själv:
Citat:
Övertro på Über-maskiner med Über-teknik är livsfarligt.
Det man behöver är Über-träning och Über-procedurer.
Många förstår inte att hur bra maskin man än har...

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har för mig SvT skrev att helikoptern inte fortsatte direkt utan väntade flera timmar eftersom piloten inte ville flyga i mörker. Har jag läst fel eller stämmer inte detta?

Även detta finns redan upptaget i tråden.
Citera
2016-02-22, 22:31
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3962987.ece

Informationen utläst ur FDR men någon orsak verkar man inte vara på spåren. Det var ju så solklart för några veckor sedan att man inom en vecka skulle komma med mer information. Nu vill man inte säga något alls.

Inte såå mycket nytt.

Märkligt att Sjöfartsverket skulle kunna "bekräfta radarinformationen" som norska försvaret släppt.
Tror nog NT har fått ngt bakom bakfoten.
Citera
2016-02-23, 03:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Inte såå mycket nytt.

Märkligt att Sjöfartsverket skulle kunna "bekräfta radarinformationen" som norska försvaret släppt.
Tror nog NT har fått ngt bakom bakfoten.

Nog inte så märkligt om du läser det här:

Citat;

Att det finns rutiner och tekniska förutsättningar för att larm och kommunikation är en grundläggande funktion som Sjöfartsverket ansvarar för. Varje flygtrafikledningstorn är en del av kedjan och allt koordineras i Göteborg, på Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral. Här jobbar särskilt utbildade flygräddningsledare. Till sin hjälp har de stöd av tekniska system som Sjöfartsverket också ansvarar för, till exempel radiotrafik, satellitkommunikation, radar och kartsystem. Räddningsledarna har en tvåvägskommunikation med flygtorn, räddningsenheter, räddningscentraler i angränsande regioner, leverantörer av flygvädertjänst, kustradiostationer, larmcentraler, polis, luft- och sjöbevakningscentraler med flera.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Pres...r-och-uppdrag/

Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för sjö och flygräddning.
Citera
2016-02-23, 17:36
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nog inte så märkligt om du läser det här:

Citat;

Att det finns rutiner och tekniska förutsättningar för att larm och kommunikation är en grundläggande funktion som Sjöfartsverket ansvarar för. Varje flygtrafikledningstorn är en del av kedjan och allt koordineras i Göteborg, på Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral. Här jobbar särskilt utbildade flygräddningsledare. Till sin hjälp har de stöd av tekniska system som Sjöfartsverket också ansvarar för, till exempel radiotrafik, satellitkommunikation, radar och kartsystem. Räddningsledarna har en tvåvägskommunikation med flygtorn, räddningsenheter, räddningscentraler i angränsande regioner, leverantörer av flygvädertjänst, kustradiostationer, larmcentraler, polis, luft- och sjöbevakningscentraler med flera.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Pres...r-och-uppdrag/

Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för sjö och flygräddning.

Nä, de har varken råradar eller SSR, inte för övervakning av luft över fjällen i alla fall.
Sjöfartsverket är ju inblandad i eftersök men inte utredning.
Rätt solklart att Sjöfartsverket normalt inte kan bekräfta radarinformation av det slaget.
Citera
2016-02-23, 18:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nä, de har varken råradar eller SSR, inte för övervakning av luft över fjällen i alla fall.
Sjöfartsverket är ju inblandad i eftersök men inte utredning.
Rätt solklart att Sjöfartsverket normalt inte kan bekräfta radarinformation av det slaget.

Men det är ju Sjöfartsverket som påstår att de har tillgång till den här informationen, då är det inte heller märkligt att verket kan bekräfta norska försvarets radarinformation.

Sjöfartsverket har med största sannolikhet inte en egen infrastruktur i alla delar i det här nätverket, dock så har verket tillgång till informationen, en total lägesbild.(Jmfr, nätverksbaserat försvar NBF)

Citat;

Att det finns rutiner och tekniska förutsättningar för att larm och kommunikation är en grundläggande funktion som Sjöfartsverket ansvarar för. Varje flygtrafikledningstorn är en del av kedjan och allt koordineras i Göteborg, på Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.

Du kan ju förneka det här som står svart på vitt, oklart varför du gör det, kanske borde du höra av dig till Sjöfartsverket och berätta för dem att du vet att verket inte kan veta det man säger att man vet, så att vi på Flashback får ett korrekt diskussionsunderlag.
Citera
2016-02-24, 01:29
Medlem
Intressant! Kanhända kan vi dock lägga mera fokus på den förnekelsekultur som vi här fått ta del av. Dvs bara för att postplanet föll med 10-15000 fot per minut och allt blev småflis, så gjorde det inget, att den nya svenska räddn.hkp.n inte nådde fram. Hur kan ngn argumentera så galet??
Citat:
Men det är ju Sjöfartsverket som påstår att de har tillgång till den här informationen, då är det inte heller märkligt att verket kan bekräfta norska försvarets radarinformation.

Sjöfartsverket har med största sannolikhet inte en egen infrastruktur i alla delar i det här nätverket, dock så har verket tillgång till informationen, en total lägesbild.(Jmfr, nätverksbaserat försvar NBF)

Citat;

Att det finns rutiner och tekniska förutsättningar för att larm och kommunikation är en grundläggande funktion som Sjöfartsverket ansvarar för. Varje flygtrafikledningstorn är en del av kedjan och allt koordineras i Göteborg, på Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.

Du kan ju förneka det här som står svart på vitt, oklart varför du gör det, kanske borde du höra av dig till Sjöfartsverket och berätta för dem att du vet att verket inte kan veta det man säger att man vet, så att vi på Flashback får ett korrekt diskussionsunderlag.
Citera
2016-02-24, 09:27
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Intressant! Kanhända kan vi dock lägga mera fokus på den förnekelsekultur som vi här fått ta del av. Dvs bara för att postplanet föll med 10-15000 fot per minut och allt blev småflis, så gjorde det inget, att den nya svenska räddn.hkp.n inte nådde fram. Hur kan ngn argumentera så galet??

Det är räddningshelikopterns att lokalisera ett vrak och rädda folk i initialskedet. När det sedan är gjort så övergår ansvaret på polisen. I det här fallet så var ju nedslagsplatsen redan hittat och man räknade inte med några personer att rädda. Därför flög man inte vidare. Hade det däremot funnits någon att "rädda" hade man flugit vidare. Ungefär så tolkar jag det hela.
Citera
2016-02-24, 10:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är räddningshelikopterns att lokalisera ett vrak och rädda folk i initialskedet. När det sedan är gjort så övergår ansvaret på polisen. I det här fallet så var ju nedslagsplatsen redan hittat och man räknade inte med några personer att rädda. Därför flög man inte vidare. Hade det däremot funnits någon att "rädda" hade man flugit vidare. Ungefär så tolkar jag det hela.

Man kan väl inte veta att det inte finns någon att rädda om man inte på plats konstaterar det? Det måste alltid vara målsättningen att ta sig till en haveriplats så fort som möjligt för att undersöka om någon kan räddas, annars tappar folk förtroendet för räddningstjänsten och det är inte bra ur flera olika aspekter.

Det är en sak att tro, en annan att veta.
Citera
2016-02-24, 14:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Man flög ju vidare, när det ljusnat. Eller snarare - man försökte flyga vidare.

Bortförklaringarna gör ju att jag tappar förtroendet för räddningstjänsten.
Sjöfartsverkets pressmeddelande borde istället vara:

Citat:
Räddningsuppdraget i Norrland påvisade stora brister i vår organisation. Vi är tacksamma att inga ytterligare människoliv förefaller ha spillts denna gång, genom vår oförmåga att genomföra vårt uppdrag.

Vi kommer att studera andra räddningstjänster för att finna åtgärder så att vi kan uppfylla våra mål. Vi måste vara i luften på de stipulerade 15 min. Vi måste kunna flyga när som hest till vilken plats som helst.

Tills vidare har berörd personal önskat att schemaläggas nattetid utan extra ersättning för att öva i mörker, smällkalla vinternätter tills alla vet exakt vad som krävs av personal och helikoptrar.
Senast redigerad av wwr 2016-02-24 kl. 14:16.
Citera
2016-02-24, 15:54
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Man kan väl inte veta att det inte finns någon att rädda om man inte på plats konstaterar det? Det måste alltid vara målsättningen att ta sig till en haveriplats så fort som möjligt för att undersöka om någon kan räddas, annars tappar folk förtroendet för räddningstjänsten och det är inte bra ur flera olika aspekter.

Det är en sak att tro, en annan att veta.

Du har sett bilderna från nedslagsplatsen? Redan piloten i F16-planet kunde med värmekameran konstatera att det var i omöjligt att någon överlevt! Planet var i stort sett pulvriserat. Norska räddningshelikoptrar var även dit och kunde konstatera samma sak redan innan den svenska helikoptern var i luften. Därför flög man bara till Gällivare för man skulle ändå tanka där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in