2016-02-25, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Bullshit, Ryssland har alltid struntat i civila förluster, tydligaste exemplet var gisslandramat i Moskva på Dubrovkateatern där många i gisslan dog, samtliga dödades av dom som skulle frita dom.

Att minimera collateral damage är inget som Ryssarna bryr sig om.

Källa på att USA alltid har som mål att bomba civila tack?

För övrigt är inte USA mina kompisar.
Ok, här kommer ett par. I Pakistan, Jemen och Afghanistan inriktade sig USA på 41 mål (individer) i diverse räder men sprängde istället 1 147. Gissa om många av dem var civila? Detta trots att målsökande vapensystem med "hög precision" använts. Collateral damage heter det visst.

http://www.theguardian.com/us-news/2014/nov/24/-sp-us-drone-strikes-kill-1147

Det finns givetvis fler exempel än så:

https://www.propublica.org/article/hearts-minds-and-dollars-condolence-payments-in-the-drone-strike-age

I hemligstämpade dokument framgår det att USA redan på 1950-talet avsåg att atombomba civila Sovjetiska mål på ett sätt som tveklöst handlat om rena krigsförbrytelser om de satts i verket:

http://www.nytimes.com/2015/12/23/us/politics/1950s-us-nuclear-target-list-offers-chilling-insight.html?_r=0

USA har även genom tiderna gjorts sig skyldigt till att avsiktligen attackera civila, som exempelvis Mai Lai massakern under Vietnam-kriget (och för de som invänder att de skyldiga ställdes inför rätta så var "staffet" de fick närmast skrattretande då man i princip straffas hårdare för snatteri i USA).

Så slutpoängen är att såväl Ryssland som USA anfaller civila. Sedan kan man givetvis debattera vidden och vikten av detta i vardera enskilda fall men oavsett vilket blir det meningslöst att försöka urskuldra den ena sidan framför den andra i Syrienkriget eftersom de båda har olika agendor med sin militära närvaro, och att civila kommer drabbas av detta kommer som ett brev på posten.
Citera
2016-02-25, 18:01
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock

Så slutpoängen är att såväl Ryssland som USA anfaller civila. Sedan kan man givetvis debattera vidden och vikten av detta i vardera enskilda fall men oavsett vilket blir det meningslöst att försöka urskuldra den ena sidan framför den andra i Syrienkriget eftersom de båda har olika agendor med sin militära närvaro, och att civila kommer drabbas av detta kommer som ett brev på posten.

Det verkar vara många som har problem med läsförståelsen här jag har inte urskuldat USA, jag konstaterade bara att Ryssland bryter mot internationella lagar, var skrev jag att USA inte gör det?

Läs mitt inlägg igen: (FB) Konflikten i Syrien

I övrigt håller jag med dig om att USA också bombar civila i bland, det är dock inget dom gör medvetet. Terrorister håller tyvärr till bland civila, det ligger i sakens natur.

Ryssland har dock använt klusterbomber i tätbebyggt område och det får väl anses som medvetet.
USA använder uteslutande bomber av typ JDAM eller andra styrda vapen.

SAS opererar i Syrien och en av uppgifterna torde vara målbelysning av kända terroristtillhåll.
Citera
2016-02-25, 18:29
Medlem
Citat:
Det verkar vara många som har problem med läsförståelsen här jag har inte urskuldat USA, jag konstaterade bara att Ryssland bryter mot internationella lagar, var skrev jag att USA inte gör det?

I övrigt håller jag med dig om att USA också bombar civila i bland, det är dock inget dom gör medvetet. Terrorister håller tyvärr till bland civila, det ligger i sakens natur.

Ryssland har dock använt klusterbomber i tätbebyggt område och det får väl anses som medvetet.

SAS opererar i Syrien och en av uppgifterna torde vara målbelysning av kända terroristtillhåll.

Målstyrda mot civila mål alltså = medvetet
Citera
2016-02-25, 18:32
Medlem
Citat:

Har inte sagt att *du* specifikt sagt det, även om det finns många som anser att USA aldrig begått ett enda fel någonsin. Däremot begärde du källor, vilket du nu också fått. Sedan ska man komma ihåg att USA endast leder alliansen i Syrien, många av de civila dödsoffren kan mycket väl tillskrivas andra alliansländer, som precis som Ryssland och USA inte heller är så nogräknade bträffande civila dödsoffer om man tror att utdelningen är större än den ev. badwill man kommer att få. Jmr. hur USA medvetet offrade 2 st. serbiska ambassadtjänstemän i bombräden i Libyen häromdagen då man bedömde att det helt enkelt var värt det om man fick möjlighet att plocka ett dussintal ISIS-jihadister. Alternativt hur NATO bombade ett sjukhus i Afghanistan nyligen: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article22331915.ab
Senast redigerad av scrollock 2016-02-25 kl. 18:35.
Citera
2016-02-25, 18:36
Medlem
USA försökte sabotera freden i Syrien. Förvånar ju ej.

Citat:
US officials tried to sabotage ceasefire agreement on Syria — Russian Foreign Ministry

More:
http://tass.ru/en/politics/858890
Citera
2016-02-25, 18:38
Medlem
Arons avatar
Citat:

http://www.liveleak.com/view?i=338_1278905383
har du sett Wikilinks Collateral Murder
klart att de var medvetet
Citat:
The video also showed the Apache crew firing on wounded individuals and a van that stopped to help the injured. Several people in the van were killed and two children were injured.
Citera
2016-02-25, 18:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ceasefire agreement

Russia and the United States on Monday adopted a joint statement on truce in Syria as of February 27 midnight Damascus time. The parties to the conflict - the Syrian government and the Syrian opposition groups - have already given their preliminary consent to ceasefire. Russia’s air base Hmeimim in Syria has opened a coordination center. All opposition groups are free to use its hotline number to declare they have decided to stop fighting.

Russian and US military will mark on maps the areas taken up by Syrian opposition groups not to be attacked by the Syrian army, the Russian air group and the US-led anti-terrorist coalition. The Russian-US agreement is not applicable to the Islamic State, Jabhat al-Nusra and other terrorist organizations blacklisted by the UN Security Council.

More:
http://tass.ru/en/world/858814

Kartan på Liveumap är nu uppdaterad med områden där vapenvila skall träda i kraft natten till lördag.
http://syria.liveuamap.com/

Välj "Legend" uppe till höger, där kartans färger förklaras, bläddra ner en bit.
De blå områdena skall alltså vara oppositionens, äntligen får vi veta det! Som väntat bara några mindre områden. Assad har alltså haft rätt hela tiden, det är terroristerna som är det absolut största hotet i Syrien.
Oppositionen är tämligen försumbar, det är bara i USA-media de är stora.
Citera
2016-02-25, 18:59
Bannlyst
Turkiet meddelar att de inte är överens om en vapen vila och kommer ogiltig förklaras om den är fara för dem.
Citat:
The Syrian cease-fire deal does not apply to Turkey if Turkey is under threat, Turkish Prime Minister Ahmet Davutoğlu said on Feb. 25.

Davutoğlu was referring to the Syrian Kurdish People’s Protection Unit (YPG), the military wing of the Democratic Union Party (PYD) in northern Syria, which Turkey says is an offshoot of the outlawed Kurdistan Workers’ Party (PKK).

http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-pm-turkey-will-not-comply-with-syrian-cease-fire-if-under-threat-.aspx?pageID=238&nID=95677&NewsCatID=352
Citera
2016-02-25, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Kartan på Liveumap är nu uppdaterad med områden där vapenvila skall träda i kraft natten till lördag.
http://syria.liveuamap.com/

Välj "Legend" uppe till höger, där kartans färger förklaras, bläddra ner en bit.
De blå områdena skall alltså vara oppositionens, äntligen får vi veta det! Som väntat bara några mindre områden. Assad har alltså haft rätt hela tiden, det är terroristerna som är det absolut största hotet i Syrien.
Oppositionen är tämligen försumbar, det är bara i USA-media de är stora.

Haha det är ju fan ingenting som är markerat nästan förutom vid Hama! Grym karta btw!

Jävlar så isis har försökt ta över den där vägen..men ser att SAA har fått tillbaka den! Grymt!

Har jag dålig syn eller har ISIS växt något enormt den senaste månaden?`Ser inte alls bra ut
Senast redigerad av Grim-reaper 2016-02-25 kl. 19:10.
Citera
2016-02-25, 19:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim-reaper
Haha det är ju fan ingenting som är markerat nästan förutom vid Hama! Grym karta btw!

Jävlar så isis har försökt ta över den där vägen..men ser att SAA har fått tillbaka den! Grymt!

Har jag dålig syn eller har ISIS växt något enormt den senaste månaden?`Ser inte alls bra ut
Javisst är det uppfriskande! Där sprack lögnen "oppositionen" rejält.

Men jag hittar 4 blå områden, vid Hama, Homs, Damaskus och längst ner i söder. Men de delar också områden med SAA.
Nej, IS' områden har inte vuxit, så vitt jag vet. Däremot har SAA och SDF tagit bitar av IS.
Citera
2016-02-25, 19:51
Medlem
tigersaid86s avatar
Haha, Turkiet blir avslöjade mer och mer.
Turkiet är verkligen en terror främjande stat som själva bedriver stats terrorism till och med.

Lyssna på denna herre!

Citat:
RM = former CIA officer Ray McGovern.

"RM:*As we say in the United States, [Obama should] talk ‘turkey’ to them. In other words, to say

–*

“enough is enough, we know what you’ve been doing, we can disclose even things that we have covered up for you, namely supporting the sarin attack outside of Damascus on August 21, 2013. We know that you’ve facilitated the sarin down to Syrian rebels. We’ve been covering up for you and now we will not do it anymore, unless you cooperate here and finally seal that border."

https://www.rt.com/op-edge/333343-ceasefire-turkey-agreement-syria/
Citera
2016-02-26, 00:46
Bannlyst
Detta är verkligen ett spel som är planerat av stormakterna bland annat terror organisationen NATO och USA med tanke på att ISIS överger sin jihad i Irak och Syrien och beger sig mot Libyen.

Men frågan är hur de ska ta sig till Libyen från Syrien? Det är över 2000 KM och det finns absolut inga direkta rutter från Syrien till Libyen - de kan inte köra, gå eller flyga, såvida det inte finns en Terrorist Enabling third party som är inblandad ...dvs. antigen NATO, Mossad eller CIA som hjälper de över till Libyen.

Det mest märkligaste är att de inte krigar mot Israel som är nästan grannland med Syrien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in