2016-02-25, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Standardformuleringen från NFC gäller för det första hypotetiska okända eller otestade nära släktingar, och berör för det andra bara själva sannolikhetsberäkningen. Jag har svarat om det där utförligt tidigare i tråden:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Tack Hamilkar och tack för länk.

Jag tycker man ska undvika standardformuleringar om de inte har ett syfte.

Oftast sätts det väl med budskapet: ställ inte fler frågor för vi svarar ändå inte.

Jag har svårt att se att man testar dna men utesluter medvetet vissa och att detta blir då det mest korrekta resultat för att förstå vad man ser.
2016-02-25, 16:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att du inte förstod cirkelresonemanget innebär att det är du som inte begriper diskussionen.
Målet är inte avgjort, det finns en instans till som ska pröva målet.
Om han inte har begått mordet är han en vänlig man som ringer mamma dagligen.
1. Den tekniska bevisningen osv kan vem som helst granska och inse tyngden i.
2. All expertis i media som uttalat sig (inklusive Hurtig senast) anser att bevisningen är mycket tung.
3. Alla konspirationer som framfördes ansågs som nonsens via två helt eniga domstolar. Trovärdighet noll.
4. Det finns än ingen instans som SKA pröva målet - vi vet inte ens om han lyckas få PT.

Utifrån allt detta som pekar ut honom som mördare är det mer troligt att han inte är normal och en vänlig man och där ligger diskussionen:

Vad i helvete är detta för monster som levt dubbelliv och slutligen lever ut sina fantasier och mördar en ung tjej på det mest vidriga sätt?

Gilla läget.
2016-02-25, 16:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
1. Den tekniska bevisningen osv kan vem som helst granska och inse tyngden i.
2. All expertis i media som uttalat sig (inklusive Hurtig senast) anser att bevisningen är mycket tung.
3. Alla konspirationer som framfördes ansågs som nonsens via två helt eniga domstolar. Trovärdighet noll.
4. Det finns än ingen instans som SKA pröva målet - vi vet inte ens om han lyckas få PT.

Utifrån allt detta som pekar ut honom som mördare är det mer troligt att han inte är normal och en vänlig man och där ligger diskussionen:

Vad i helvete är detta för monster som levt dubbelliv och slutligen lever ut sina fantasier och mördar en ung tjej på det mest vidriga sätt?

Gilla läget.
1. Jag har granskat den tekniska bevisningen och finner den inte tillräcklig för att visa att NB har mördat.
2. Bevisningen är tung utan förklaring.
3. Domstolarna fick ingen förklaring.
4. Advokat Hurtig har meddelat att han ska begära PT, och det är en del av den tredje prövningen.
2016-02-25, 16:58
Medlem
develis avatar
Citat:
1. Jag har granskat den tekniska bevisningen och finner den inte tillräcklig för att visa att NB har mördat.
2. Bevisningen är tung utan förklaring.
3. Domstolarna fick ingen förklaring.
4. Advokat Hurtig har meddelat att han ska begära PT, och det är en del av den tredje prövningen.

1. "Jag har granskat" väger väldigt lätt via de två instanser som redan dömt honom och som är betydligt mer juridiskt kunniga än dig.
2. Att mördare blånekar är inget unicum och domen står inte och faller med detta - i dessa fall får den tekniska bevisningen och annat tala. Det handlar om rimlighet och att han har en förklaringsbörda.
3. Se punkt 2.
4. Javisst ska Hurtig begära PT - det vet nog vem som helst.. Vi vet också att han säger att chanserna att få detta är minimala, att bevisningen är mycket tung.
2016-02-25, 16:59
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Lägg ner. NFC sitter inte och antar och detta DNA har avhandlats i månader. Hon svarar på en processfråga och man anser INTE att det är överfört på detta sätt. De har givetvis granskat fläckarna.

Den här konspirationsteorin om plantering håller inte längre.

Har du svårt att förstå vad hon säger? Lyssna igen på hennes vittnesmål i TR. Man förväntar sig att fuktigt blod är färsk, inte återfuktat även om det är möjligt. Det är vad hon säger.
2016-02-25, 17:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Har du svårt att förstå vad hon säger? Lyssna igen på hennes vittnesmål i TR. Man förväntar sig att fuktigt blod är färsk, inte återfuktat även om det är möjligt. Det är vad hon säger.
Jag vet precis vad hon säger - jag är nämligen den som brukar citera in källor eller ljudfiler när vissa partier diskuterats. Utöver detta begriper jag att NFC granskat fläckarna okulärt och mikroskopiskt och finner inte detta rimligt. För att lägga till en tredje del så går det till och med att se via en bild (tagen på långt håll) på jackan att en av avsättningarna verkligen inte ser ut som upplöst blod med suddiga kanter.

Det förväntas inte se ut på det sättet då.
2016-02-25, 17:05
Medlem
Något som jag funderat på är varför en rosavit jacka, som lyser på håll, inte blir rosa i fupen utan blå när det ligger på rishögen. Har polisen dåligt filter i kameran? Eller ska det inte synas hur jackan låg och lyste i fem dagar? Synlig för alla på håll och för helikopter tex?
Titta tex på sidan 838 i fupen. Jackan ligger där prydligt på en gren och hjälmen är instucken under en gren för annars hade den ramlat ner på marken.
2016-02-25, 17:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

1. "Jag har granskat" väger väldigt lätt via de två instanser som redan dömt honom och som är betydligt mer juridiskt kunniga än dig.
2. Att mördare blånekar är inget unicum och domen står inte och faller med detta - i dessa fall får den tekniska bevisningen och annat tala. Det handlar om rimlighet och att han har en förklaringsbörda.
3. Se punkt 2.
4. Javisst ska Hurtig begära PT - det vet nog vem som helst.. Vi vet också att han säger att chanserna att få detta är minimala, att bevisningen är mycket tung.
Advokat Hurtig säger att chansen att få ett mål till HD är minimala, inte chansen att få detta mål till HD. Advokat Hurtig kanske vet mer än du, han kan ha fått den efterlängtade förklaringen.
2016-02-25, 17:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag vet precis vad hon säger - jag är nämligen den som brukar citera in källor eller ljudfiler när vissa partier diskuterats. Utöver detta begriper jag att NFC granskat fläckarna okulärt och mikroskopiskt och finner inte detta rimligt. För att lägga till en tredje del så går det till och med att se via en bild (tagen på långt håll) på jackan att en av avsättningarna verkligen inte ser ut som upplöst blod med suddiga kanter.

Det förväntas inte se ut på det sättet då.
NFC-generalisten utesluter inte att det är återfuktat blod som testats.
2016-02-25, 17:08
Medlem
develis avatar
Citat:
NFC-generalisten utesluter inte att det är återfuktat blod som testats.
Det är tamejfan inte vad hon säger - dvs orden "utesluter inte".
Möjligen nåt som formats i din hjärna via att du så gärna vill försvara galningen.
2016-02-25, 17:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
En separat surf USB, skulle nog vara möjligt av flera skäl. Saknar flera data om hans surfvanor efter mordet. Stämmer det brodern säger att han ägnade sig åt att översätta sidor om vart de sökte och vad de fann om Lisa, så skulle det vara intressant att se. Men i fup finns inget sådant bara den uppgiften vilket jag tycker är synd. Brodern beskriver ett stringent förändrat beteende av en typ han aldrig tidigare sett. Det skulle inte skada med lite mer data stöd på den redan starka uppgiften, inifrån Nerijus eget faktiska beteende vid datorn.
Det stämmer nog för jag erinrar mig att Irina sa det samma - alltså att alla nyheterna följdes via google translate. Det jag snarare hade i åtanke var om han hade intressse att googla runt och inspireras. Det finns ju mängder med rumsrena sidor att läsa om andra mord och seriemördare. Rena tipscentralen..
2016-02-25, 17:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Det må vara delar upphittade inom 250 m men det säger ju inte att allt var utslängt inom den radien per automatik. Det indikerar snarare tydligt att området är större än den avsökta ytan. Menar du att han åkte den vägen till Martorp med ett lik i bilen och passade på att dela upp telefonen på vägen?
Japp - det är så jag menar. Alla saker som låg i mobilfodralet verkar i all hast ha kastats ut genom rutan på förarsidan under åkfärd. När grannarna hälsar på honom på väg från Martorp så slår han i näven genom en öppen ruta - den verkar med andra ord aldrig uppvevad efteråt.
Citat:
För att undvika spårning och annat räcker det ofta med att slå av telefonen, det tror jag att han vet. Men har ingen aning om han riktigt bryr sig om. Den våldsamma kraften han lägger på telefonen kan snarare tyda på att han diggar att verkligen smula den.
Jag är som sagt inte alls säker på att han ligger på den nivån gällande datorer. Ingenting framkommer mer via förhören än att det är till husbehov gällande mobiler, datorer och väldigt basic.
Lägger man då ner ribban till basic och han vet att mobiler kan spåras så kan det likaväl handla om att försöka förstöra den. Varav displayen är det första som ryker redan 32 meter in när han kört av från länsvägen och bebyggelsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in