2016-02-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Så vem i den här artikeln är legit överklass, (FB) Den stora tråden om överklass (sammanslagen tråd /Mod) ?
Du länkar en artikel som till största del handlar om olika kungahus och frågar vilka som är överklass? Nästan alla. De icke-kungliga, typ Hepburn har jag för dålig koll på för att uttala mig om. Varför så besatt av att leta överklass-markörer och ha quiz?

Citat:
Jag vet inte vad jag ska säga här. Du ser ingen skillnad alls på de här 2 kvinnorna?

Klart jag gör. Men om det är mor och dotter så kan inte den ena vara överklass och den andra WT. Växer man upp inom överklassen är man inte WT och uppfostrar man en dotter att bli WT så är man inte överklass.
Citera
2016-02-24, 19:47
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du länkar en artikel som till största del handlar om olika kungahus och frågar vilka som är överklass? Nästan alla. De icke-kungliga, typ Hepburn har jag för dålig koll på för att uttala mig om. Varför så besatt av att leta överklass-markörer och ha quiz?

1) Jag frågar efter det som är "korrekt" överklass beteende.

2) Jag såg artkeln när jag läst tidningen och tänkte att det kunde vara en kul grej i den här tråden.

Citat:
Klart jag gör. Men om det är mor och dotter så kan inte den ena vara överklass och den andra WT. Växer man upp inom överklassen är man inte WT och uppfostrar man en dotter att bli WT så är man inte överklass.

I det här fallet är dottern WT hon är högljudd, fet, har en synlig tatuering, har en egen doku-såpa. Det är svårt att bli mer WT än så.
Citera
2016-02-24, 20:21
Medlem
Citat:
1) Jag frågar efter det som är "korrekt" överklass beteende.
Men herregud, det finns inget "korrekt" överklassbeteende. Folk är som folk är mest, bara lite artigare och mer väluppfostrade. Bara för att man är överklass är man ingen robot.

Citat:
I det här fallet är dottern WT hon är högljudd, fet, har en synlig tatuering, har en egen doku-såpa. Det är svårt att bli mer WT än så.
Då är ju mamman också det eftersom det är hon som uppfostrat henne.
Citera
2016-02-24, 21:13
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Men herregud, det finns inget "korrekt" överklassbeteende. Folk är som folk är mest, bara lite artigare och mer väluppfostrade. Bara för att man är överklass är man ingen robot.

Det här är det korrekta överklass beteendet, http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/01/28/22/30A34F7900000578-3421708-image-m-90_1454021227679.jpg mannen på den bilden är den som är legit överklass. Att köpa en diamant ring på flera karat är vulgärt. Att sedan posera i tidningen med det är unspeakable.

Citat:
Då är ju mamman också det eftersom det är hon som uppfostrat henne.

Det är skamligt för henne att hennes dotter är WT men hon är fortfarande överklass.
Citera
2016-02-24, 22:12
Medlem
Citat:

Det är skamligt för henne att hennes dotter är WT men hon är fortfarande överklass.

Som Jan G påpekade i en intervju länkad i en granntråd, så föds man överklass, däremot kan det gå ur efter kommande generation om levnadssättet förändras, och vice versa.
Citera
2016-02-24, 22:17
Medlem
Citat:
Att köpa en diamant ring på flera karat är vulgärt.
Nej. Om en turk köper en Hublot så är det vulgärt. Om en drottning/kung/prins etc. köper en stor diamant är det inte vulgärt.

Citat:
Att sedan posera i tidningen med det är unspeakable.
Du får det att låta som om personerna ringde upp Aftonbladet: "-Tjaa, det är drottning Elisabeth, jag har fått fetaste ringen, vill ni komma och ta bilder?"

De är kungligheter. De har gift sig. Klart som fan det hamnar på bild i tidningen. Det innebär inte att de "poserar" med sina vulgära ringar.

Särskrivningar - är det överklassbeteende? Eftersom du särskriver allting och hävdar att du är överklass. I min värld har överklassen ett bra språk och kan uttrycka sig i både tal och skrift.
Citera
2016-02-24, 22:40
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Som Jan G påpekade i en intervju länkad i en granntråd, så föds man överklass, däremot kan det gå ur efter kommande generation om levnadssättet förändras, och vice versa.

1) Jan G har inte alla hästar i stallet.

2) Nej. Om man inte beter sig rätt (alltså är en idiot) då blir man utkastad ur överklassen ganska omgående. Man blir utfryst.

Citat:
Nej. Om en turk köper en Hublot så är det vulgärt. Om en drottning/kung/prins etc. köper en stor diamant är det inte vulgärt.

Allt som glänser är per definition vulgärt. Smycken, kläder, bilar, hus, och så vidare.

Citat:
Du får det att låta som om personerna ringde upp Aftonbladet: "-Tjaa, det är drottning Elisabeth, jag har fått fetaste ringen, vill ni komma och ta bilder?"

De är kungligheter. De har gift sig. Klart som fan det hamnar på bild i tidningen. Det innebär inte att de "poserar" med sina vulgära ringar.

Särskrivningar - är det överklassbeteende? Eftersom du särskriver allting och hävdar att du är överklass. I min värld har överklassen ett bra språk och kan uttrycka sig i både tal och skrift.

1) Du går ut med en stor ring på och du vet att folk kommer att ta bilder av dig. Det är rappar varning på det. Varför tror du att snubben som gifte sig med Audrey Hepburn inte köpte någon vulgo ring till henne?

2) Poängen är att många i den här tråden ser upp till kungligheter som "normen" för överklass beteende utan att inse att de är otroligt tacky.

3) Jag talar 4 språk flytande bro as in kan uttrycka mig akademiskt i skrift.
Citera
2016-02-25, 00:20
Medlem
Babianens avatar
Citat:

På tal om Hublot och att vara tacky,

Citat:
Bland kända bärare som uppskattade klockornas oortodoxa kombination av material och formalitet återfinns bland annat Juan Carlos av Spanien, Konstantin av Grekland, prins Albert av Monaco och vår egen kung Carl XVI Gustaf, som synts med sin tvåtons-Hublot under fracken på en Nobelmiddag.

tycker du fortfarande att kungligheter är definitionen av överklass?
Citera
2016-02-25, 10:14
Medlem
Citat:
Jag talar 4 språk flytande bro as in kan uttrycka mig akademiskt i skrift.
Nej, det kan du verkligen inte eftersom du särskriver. Det är någonting man lär sig att inte göra i mellanstadiet. Man kan inte särskriva och samtidigt säga att man uttrycker sig akademiskt
Citera
2016-02-25, 10:18
Medlem
Citat:
tycker du fortfarande att kungligheter är definitionen av överklass?

Ja. Jag tycker fortfarande att Hublot är tacky, men det innebär inte att bara för att kungen använder en sådan så slutar han att vara överklass.

Jag ger upp den här diskussionen. Du lever i en sådan bubbla att det inte finns någonting jag kan skriva som får dig att komma ur den bubblan. Mår du bra av att inbilla dig att du är överklass så ska du för all del fortsätta med det, men jag orkar inte lägga tid och energi på att debattera med dig.
Citera
2016-02-25, 10:42
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Nej, det kan du verkligen inte eftersom du särskriver. Det är någonting man lär sig att inte göra i mellanstadiet. Man kan inte särskriva och samtidigt säga att man uttrycker sig akademiskt

Jag är van vid att skriva på engelska och där särskriver man. Jag orkar inte ställa om huvudet när jag postar här.

Citat:
Ja. Jag tycker fortfarande att Hublot är tacky, men det innebär inte att bara för att kungen använder en sådan så slutar han att vara överklass.

1) Det är för att det är tacky - sunt förnuft. Om man är överklass så vet man bättre speciellt om man är gammal så hur mycket av en fuck up är man om man går på en formell middag med en vulgo klocka? Man är Ruprech, https://www.youtube.com/watch?v=WUiXJ4ZIOEE man kan lika gärna ha en treudd av plast.

2) Här är ett till exempel, http://www.tiptopwatches.com/watches-and-fashion/prince-williams-wedding-watch-omega-seamaster-professional.html snubben bär en batteri klocka "James Bond edition" på sitt eget bröllop (bröllop är en big deal i UK). Tror ni att det här är OK?

3) Så ni som tror att kungligheter är definitionen av överklass borde tänka om det är poängen med hela mitt argument.

Citat:
Jag ger upp den här diskussionen. Du lever i en sådan bubbla att det inte finns någonting jag kan skriva som får dig att komma ur den bubblan. Mår du bra av att inbilla dig att du är överklass så ska du för all del fortsätta med det, men jag orkar inte lägga tid och energi på att debattera med dig.

Du var den som trodde att det är OK att gå runt med en 10 karats diamant ring bara för att man är kung.
Citera
2016-02-25, 11:01
Medlem
Citat:
Jag är van vid att skriva på engelska och där särskriver man. Jag orkar inte ställa om huvudet när jag postar här.

3) Så ni som tror att kungligheter är definitionen av överklass borde tänka om det är poängen med hela mitt argument.

Du var den som trodde att det är OK att gå runt med en 10 karats diamant ring bara för att man är kung.

Men skriv enbart på engelska här istället då om du är så VAN. Eftersom du är inställd på att särskriva så borde ju engelska vara ditt språk mer än svenska då.

Kungligheter är ur-överklassen, det finns inget mer synonymt för överklass än kunglighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in