2016-02-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Håll käft. Jag vet hur det ser ut när ni folkmördare ljuger. Ni "råkar" inte ha fel, ni ljuger för ni vet att om massor av mäktiga människor "förutser något", kablar ut dessa "förutseelser" i massmedia, upprepar "förutseelserna" hela tiden i debatter och intervjuer - så kan det mycket väl bli en självuppfyllande profetia. Människor agerar efter vad som verkar populärt - på uppgående - osv. Det gäller mode, musik, trender - men även politik.

Ni? Har du hoppat på trådens clown-car?

Min förutsägelse sedan juli/augusti månad förra året har varit att Trump vinner detta och det stort. Det är bara att titta på mina inlägg i den här tråden. Tydligen var du för inkompetent för att klara av det.

Ja, visst. Folk vill föra ett en story där Trump verkar förlora. Men det beror mycket på att de själva tror på det. Läs som sagt artikeln jag länkade så förstår du hur det funkar när liberaler tänker.

Citat:
Nate Silver är en judisk folkmördare som ljuger för att han vill skapa denna självuppfyllande profetia.

Du har som sagt inte läst artikeln. Du förstår inte liberalt tänkande. Eftersom du inte förstår saker blir allt en konspiration.

Citat:
Sen sitter du och juden som skrev artikeln du länkade och ljuger om den andre judens motiv för att säkra flanken ("dumhet snarare än ondska" - "liberalism snarare än judisk blodtörst" - du förstår precis). Jag vet exakt hur ni fungerar. Ni lurar inte mig. Så läxa aldrig mig igen din sjuka jävel.

Vad menar du med "ni"?

Samma liberala tänkande som Silver uppvisat finns i överflöd i den här tråden. Du menar väl inte på allvar att alla pajasar i den här tråden är judar? Det skulle i och för sig inte förvåna mig om du trodde det.
Citera
2016-02-23, 23:29
Bannlyst
Citat:

Hoppet är det sista som överger Rubiodårarna.

(Man kan inte annat än skratta - exempel: Trump har legat högre än Rubio i samtliga mätningar i Georgia - den där propagandasajten "förutser" att Rubio vinner)
Deras Polls-plus förecast är ren skit, då de vägen in endorsments
Chance of winning, based on state polls, national polls and endorsements.
Det vore ganska logiskt om det handlade om den klassiska republikanska primärvalet, men med Trump är det helt meninglöst och rentav pinsamt.

Däremot är deras polls-only forecast och weighted polling averages är väldigt bra
Citera
2016-02-24, 00:26
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Deras Polls-plus förecast är ren skit, då de vägen in endorsments
Chance of winning, based on state polls, national polls and endorsements.
Det vore ganska logiskt om det handlade om den klassiska republikanska primärvalet, men med Trump är det helt meninglöst och rentav pinsamt.

Däremot är deras polls-only forecast och weighted polling averages är väldigt bra
Jag läste på lite mer om Silver. Det är en klassisk propagandist och lögnare. Har du användning för något på sajten - gott så - men var medveten om att det är en känd bedragare du har att göra med.

Angående hur Silver "väger" pollarna:
Citat:
Considerable criticism during the 2012 elections came from political conservatives, who argued that Silver's election projections were politically biased against Mitt Romney, the Republican candidate for President.[171] For example, Silver was accused of applying a double standard to his treatment of Rasmussen Reports polls, such as a 2010 analysis asserting a statistical bias in its methodology.[172] Mendy Finkel of Daily Caller wrote that "Silver rigged his entire pollster ratings for the sole purpose of lowering Rasmussen's rank".[173] Josh Jordan wrote in National Review that Silver clearly favored Obama and adjusted the weight he gave polls "based on what [he] think[s] of the pollster and the results and not based on what is actually inside the poll".[174]
https://en.wikipedia.org/wiki/Nate_Silver#Criticism
Senast redigerad av baggebo1 2016-02-24 kl. 00:32.
Citera
2016-02-24, 01:56
Bannlyst
CNN hade en rätt intressant artikel idag som tar upp vad som har hänt de senaste två-tre dagarna. Jag översatte den till svenska med hjälp av Google translation. Här är en del av den.

Nevada.
Den här delstaten har länge anammat ryktet om att den är vilda västern delstaten vad gäller politik och den förväntas omfamna antietablissemang kandidaten Donald Trump i Nevadas caucuses på tisdag kväll.
I en delstat där endast 33,000 av delstatens 400,000 republikanska väljare, 7 %, dök upp under 2012 år caucuses, började Ted Cruz, Marco Rubio och Jeb Bush organisera sig tidigt. De anlitade duktiga organisatörer, skaffade viktigt stöd från rätt folk och började förbereda sig för caucuset i höstas i hopp om att vinna över Trump.

Men Trump verkar inte ha tagit skada av detta, och dominerar inte endast Nevadas opålitliga opinionsundersökningar utan skapar uppståndelse med sitt besök i delstaten. I intervjuer med ett dussintals republikanska väljare runt om i hela delstaten under den senaste veckan, så säger många utan att tveka att de skulle rösta på Trump, och att de inte hade lagt ner så mycket tid på de övriga republikanska kandidaterna.

Det har inneburit att det har blivit en kamp om andraplatsen mellan Marco Rubio och Ted Cruz, som båda gjorde en sista ansträngning att locka väljare i staden Reno och i landsbygdsområden runt om i Nevada. I ett tecken som visar på självförtroende för sin kampanj, valde Trump att endast hålla ett möte under måndagen, i folkrika Clark County. Han lät sin äldste son att kampanja för honom i Elko, som är den största staden i nordöstra Nevada.

De mer traditionella kampanjerna som Cruz och Rubio har, sade Jon Ralston, en politisk analytiker i Nevada, " är mycket frustrerade över vad alla är frustrerade över. Nämligen att du inte kan tala Trumps väljare till rätta, de kan inte omvändas."
"När du hoppas att dessa väljare inte kommer dyka upp för att rösta, så vet du att din kampanj siktar in sig på andraplatsen," sade Ralston.
Även om Trump inte skulle vara med i racet så är Nevadas röstningsförfarande utmanande p.g.a. dess komplexitet för att få fram en republikansk kandidat.
"Det är på en tisdagskväll, under fyra timmar, och med olika starttider runt om i delstaten," sade Ralston. "Det är ett fånigt system, och hur får man ett bra valdeltagande med det?"

Givet att det dyker upp färre än 40,000 väljare, vilket politiskt kunniga siat om, så har det spenderats mycket mindre på reklam i Nevada än i Iowa, New Hampshire och South Carolina.
Enligt uppgifter från Kantar Media/CMAG så har Rubios kampanj spenderat 920,000$, medan Cruz kampanj spenderat 790,000$. Trump har spenderat ungefär 490,000$, och Carson, vars kampanj har bleknat, har spenderat 330,000$. Ohios guvernör John Kasich har inte spenderat någonting. Innan Bush hoppade av kampanjen så hade han, via sin super PAC, "the Right to Rise", spenderat 900,000$, b.l.a. med några annonser mot Rubio.

Även om de flesta förutspår ett lågt valdeltagande, så ser Trumps kampanjarbetare att ökningen av antalet människor som registrerat sig för att rösta, som något som bådar gott för Trumps kandidatur, att de har lyckats få första gångsväljare att registrera sig. Till skillnad från demokraterna caucuses här i Nevada i lördags, där man kunde registrera sig som en väljare samma dag, så måste man som republikansk väljare vara registrerad sen tidigare.

Det har varit svårt att mäta Trumps kampanjs förmåga att organisera sig i Nevada. Representanter från republikanska partiet har dock konstaterat att Trumps kampanj har övat sig fortlöpande på caucuses sedan i höstas, och instruerat folk hur de ska agera, vilket kan leda fram till ett ökat valdeltagande på tisdagskvällen.

Under de sista dagarna innan caucuset, så attackerade Trump återigen Cruz på Twitter, och anklagade honom för oärligt kampanjande och för att använda sig av "fula knep."
Fastighetsmogulen fokuserade på att Cruz talesperson avgick på måndagen efter det att en video börjat cirkulera som felaktigt visar att Rubio talar illa om Bibeln.

"Den här killen, Cruz, ljuger mer än någon annan människa som jag någonsin har träffat. Otroligt", sade Trump på ett möte i Las Vegas under måndagen. Han fortsatte angreppen på tisdagen. "Han håller upp Bibeln och så ljuger han. Sen håller han upp Bibeln igen, och så ljuger han".
"Evangelisterna röstade inte på honom", sade Trump, med antydning på det senaste valet i South Carolina. "Vet ni varför, de gillar inte lögnare. De är verkligen smarta människor. De vill inte rösta på en lögnare". Cruz avfärdade Trumps retorik och menade att han inte alls gick dåligt bland evangelisterna i South Carolina.

De evangeliska väljarna har inte alls lika mycket att säga till om i Nevada, där Cruz flitigt uppvaktade de libertarianska väljarna som en gång stod bakom senatorn från Kentucky, Rand Paul. På ett möte beskrev han sig som en pålitlig försvarare av rätten att bära vapen, och att han kommer kämpa för väljare som vill ha "regeringen ut ur sitt liv." Han sade att en röst på Trump vore som att rösta på någon som kommer göra kompromisser. Under mötet sa han att Trump är "en god människa" men att konservativa väljare hör hemma i hans kampanj, och att hans "kampanj är den som kan slå Donald Trump."

Cruz berörde ett tema, som han har poängterat i en annons, och citerade den förre presidenten Jimmy Carter som har sagt att han föredrar Trump framför Cruz, eftersom Trump går att forma, medan Cruz "inte är formbar. Han har en politik som står långt till höger, och skulle föras väldigt aggressivt om han skulle bli president".
"Jag kommer uttala en mening som jag aldrig tidigare uttalat i något annat sammanhang. Jag håller med Jimmy Carter", sade Cruz i staden Elko. "Vi kan inte bli brända igen".

Glen Beck, den konservativa radio och tv-profilen som stödjer Cruz hade en ännu mer tydlig sak att säga om Trump. Han kallade honom för en mobbare. För att verkligen poängtera, så citerade han en tweet som Trump gjort där han hotade familjen Rickets för att de spenderat pengar för att förstöra hans kandidatur.
"Idag så twittrade Donald Trump ett hot mot ägaren av Chicago Cubs," sade Beck på scenen innan han introducerade Cruz i Elko. "När vi har en kandidat som hotar människor... Detta är inte amerikanskt. Detta är inte lika med rättvisa. Det är inte vilka vi är."
"Om vi ger efter för vår ilska, och vi börjar ta den vägen, och vi börjar lyssna på mobbarna, så förlorar vi det som gjorde oss bra", sade Beck.

Rubio, å sin sida, valde att inte attackera Trump, men sade till reportrar, under en pratstund på sitt flygplan, att mer än två tredjedelar av väljarna inte vill se Trump som den nominerade och allt eftersom fältet kommer minska, så kommer "alternativet till Trump att bli starkare."
"Donald har en väljarbas, och om en majoritet av vårt parti inte vill ha honom som vår kandidat så kommer vi fortsätta att arbeta mot att befästa det," sade Rubio.

Han, liksom Trump, kritiserade Cruz kampanjtaktik, och sade att spridningen av den felaktiga videon med honom var ett tecken på kulturen i Cruz kampanj: "Kulturen i kampanjen är att göra saker och säga saker som inte är sant varje eviga dag," sade han till reportrar i Las Vegas.
Samtidigt som han var på resande fot, så avstod Rubio på det stora hela att kritisera sina rivaler och tog istället upp, gång på gång, argumentet att han är den mest valbara kandidaten i det republikanska fältet.
"Jag är lika konservativ som någon annan i detta race," sade han i Elko. "Men jag är en konservativ som kommer att vinna det här".

http://edition.cnn.com/2016/02/23/politics/nevada-republican-caucus-results/index.html
Senast redigerad av calling-dannyboy 2016-02-24 kl. 02:56.
Citera
2016-02-24, 06:27
Medlem
DjPuttes avatar
Snart MÅSTE Cruz el Rubio ge upp och inse att enda sättet att knäcka Mr Trump är den vägen, Frågan är vem är nog smart att göra det först???

Trumo som president ev kommer bli en farlig dyl men amerikanarna inser nog inte det riktigt utan det är skådespeleri och en massa annan kosmetik som döljer hans inkompetens vid ev vinst i November, Tror mer på en av Cruz el Rubio kommer verka som en president ska utan en massa svammel kring murar mot Mexico etc etc USA måste ha en politik utan att ha lekstuga i dessa primärvals omg!
Citera
2016-02-24, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Snart MÅSTE Cruz el Rubio ge upp och inse att enda sättet att knäcka Mr Trump är den vägen, Frågan är vem är nog smart att göra det först???

Trumo som president ev kommer bli en farlig dyl men amerikanarna inser nog inte det riktigt utan det är skådespeleri och en massa annan kosmetik som döljer hans inkompetens vid ev vinst i November, Tror mer på en av Cruz el Rubio kommer verka som en president ska utan en massa svammel kring murar mot Mexico etc etc USA måste ha en politik utan att ha lekstuga i dessa primärvals omg!
Alla de kvarvarande kandidaterna vill bygga den!
Citera
2016-02-24, 10:46
Medlem
-Mystics avatar
Hur kan Kasich och Carson forstätta motivera sig själv att fortsätta, det kostar ju som sagt enorma pengar. Vad ger det Kaisch att vinna i sin hemstat? Lika bra att kasta in handduken och sluta skämma ut sig.

Sedan måste ju Cruz eller Rubio ge upp om etablissemanget ska ha någon chans alls, problemet är att Cruz inte alls är något som dessa personer gillar.

Vad kan stoppa Trump? Som jag ser det just nu så finns det inget hinder för honom att nå majoritet i delegater.
Citera
2016-02-24, 10:49
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Om vi skulle blicka framåt mot Supertisdagen har FiveThirtyEight en intressant sida där de tittar på chanserna för de olika kandidaterna att vinna de olika staterna. Detta ändras ju naturligtvis allt eftersom men för en ögonblicksbild kan det vara intressant:

http://projects.fivethirtyeight.com/election-2016/primary-forecast/texas-republican/
Satte du några pengar på deras "förutsägelser" inför Nevada? Ett par tusen på Trump under 40? Några tusen på marginalen Trump-Rubio<10?

Nästa vecka är det supertisdagen. Där förutser de att Trump kommer trea i Texas. Släng in ett par tusen på det. Silver kan det här. Du lär bli rik.
Citera
2016-02-24, 11:30
Medlem
Citat:
Jag läste på lite mer om Silver. Det är en klassisk propagandist och lögnare. Har du användning för något på sajten - gott så - men var medveten om att det är en känd bedragare du har att göra med.

Angående hur Silver "väger" pollarna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nate_Silver#Criticism

Du har läst på säger du? Det är du som är lögnaren. Du har inte läst artikeln jag postade.

Det märks eftersom du fortfarande inte förstår saker och ting. Rasmussen är ett "republikanskt" polling-företag. Därav ger Silver dem mindre vikt. Liberaler funkar på det viset. Ser de något de inte gillar så viftar man bort det och ägnar sig åt önsketänkande. Det finns hundratals exempel på det bara i denna tråd. Det finns ingen "agenda" där. För övrigt fick Silver helt rätt gällande valet 2012. Förvisso inte särskilt svårt.
Senast redigerad av experten10 2016-02-24 kl. 11:34.
Citera
2016-02-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Hur kan Kasich och Carson forstätta motivera sig själv att fortsätta, det kostar ju som sagt enorma pengar.

Du svarar på din egen fråga. Du förstår, de betalar inte kampanjerna själva. Det är andra som betalar. Carson kör på så länge han får pengar till kampanjen. Att åka runt och bo på lyxhotell och pimpa ut sin bok. Låter ganska bra, tycker du inte?

Ju längre han håller sig kvar desto mer infytande får han. Även om det inte är särskilt stort.

Citat:
Sedan måste ju Cruz eller Rubio ge upp om etablissemanget ska ha någon chans alls, problemet är att Cruz inte alls är något som dessa personer gillar.

Cruz har massor av pengar kvar. Han framställer sig som helt emot etablissemanget. Att då hoppa av för etabissemangets skull? Det funkar inte.
Citera
2016-02-24, 18:50
Medlem
baggebo1s avatar
Rubio menar nu att Trump "underpresterade" i Nevada igår, när han vann med 46% av rösterna:
Citat:
"Last time, Mitt Romney got over 50 percent, so Donald Trump actually underperformed [what] Mitt Romney did, not once but twice in this state," Rubio said on "Fox and Friends," referring to voting in 2008 and 2012.

Mitt Romney won the state in 2012 in a four-person race with Newt Gingrich, Ron Paul and Rick Santorum, compared to the five-person race currently playing out in the GOP. Romney also took more than 50 percent over six candidates in 2008.

Trump took 45.9 percent of the vote in the caucuses late Tuesday, followed by Rubio in second place, at 23.9 percent; Ted Cruz, at 21.4 percent; Ben Carson, at 4.8 percent; and John Kasich, at 3.6 percent.

"I've been saying this for a long time now: This is an unusual election. Throw out everything you know about presidential politics," Rubio continued.

"Right now we have a situation where the majority of the Republican electorate, the majority of Republican voters in this country, do not want Donald Trump to be the nominee," Rubio said.
http://thehill.com/blogs/ballot-box/presidential-races/270554-rubio-trump-underperformed-in-nevada-caucuses

Rubio är inte lite fräck, både mot Trump och mot de andra kandidaterna, när han som trea i racet fånar sig så här mot ledaren, och dessutom kräver att tvåan och fyran hoppar av för hans skull. Trump har för fan vunnit nästan lika många stater som Rubio har vunnit counties! Jag tror inte hans stil imponerar på en sån som Kasich, och det kanske taggar denne att stanna kvar lite längre än annars bara för att jävlas med Rubio.
Senast redigerad av baggebo1 2016-02-24 kl. 19:43.
Citera
2016-02-24, 20:10
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Vad kan stoppa Trump? Som jag ser det just nu så finns det inget hinder för honom att nå majoritet i delegater.
Super Tuesday kommer bli en massiv utmaning för the donald. Cruz kommer vinna Texas och sannolikt även Oklahoma. Alabama, Arkansas, Georgia och Tennessee blir således en dragkamp mellan Trump och Cruz. Samtidigt kommer nog Kasich satsa hårt på Vermont och Massachusetts. Risken är att Trump blir överambitiös, satsar på att vinna alla delstater och misslyckas. Det är dock öppet mål för Trump att vinna en stor del av södern och slå ut Cruz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in