2016-02-16, 17:40
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Väldigt bra guide till republikanernas primärval:

http://time.com/4059030/republican-primary-calendar-2016-nomination-convention/

Både exakta datum, hur många delegater varje stat har och exakt hur de fördelas.
Jag kände inte till att det fanns en threshold i de flesta stater som har proportionellt valsystem. Och i synnerhet inte att tröskeln var så hög i många stater. Det innebär ju att, i t.ex. Alabama som är en stat som röstar på supertisdagen och där tröskeln ligger på 20 procent så kommer Trump att vinna samtliga delegater om ingen annan kommer upp till tröskelvärdet.

Så här ser det ut i de andra staterna på supertisdagen:

Alaska 13
Arkansas 15
Georgia 20
Massachusetts 5 (fast där leder Trump överlägset).
Minnesota 10
Oklahoma 15
Tennessee 20
Texas 20
Vermont 20

Om samtliga kandidater är med hela vägen fram till supertisdagen så kan Trump vinna nästan varenda delegat om jag inte har missförstått någonting. Då skulle det redan vara helt slut den 1 mars vilket bara är ett par veckor bort.
Citera
2016-02-16, 17:47
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Jag kände inte till att det fanns en threshold i de flesta stater som har proportionellt valsystem. Och i synnerhet inte att tröskeln var så hög i många stater. Det innebär ju att, i t.ex. Alabama som är en stat som röstar på supertisdagen och där tröskeln ligger på 20 procent så kommer Trump att vinna samtliga delegater om ingen annan kommer upp till tröskelvärdet.

Alaska 13
Arkansas 15
Georgia 20
Minnesota 10
Oklahoma 15
Tennessee 20
Texas 20
Vermont 20

Om samtliga kandidater är med hela vägen fram till supertisdagen så kan Trump vinna nästan varenda delegat om jag inte har missförstått någonting. Då skulle det redan vara helt slut den 1 mars vilket bara är ett par veckor bort.
Exakt, det är därför jag tjatar om hur viktigt det är att håll liv i de dödsdömda kandidaterna Kasich och Bushs kampanjer.

Han har hugg på att vinna alla stater utom möjligen Texas.
Citera
2016-02-16, 18:31
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Exakt, det är därför jag tjatar om hur viktigt det är att håll liv i de dödsdömda kandidaterna Kasich och Bushs kampanjer.

Han har hugg på att vinna alla stater utom möjligen Texas.

Jag tror Cruz kommer vinna Texas, det är trots allt hans hemstat och han har en stor del av sin potentiella väljarbas i den delstaten. Samtidigt finns det ett starkt inslag av Big Business-mentalitet i Texas som kan gynna Trump.
Citera
2016-02-16, 18:39
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:

Alaska 13
Arkansas 15
Georgia 20
Minnesota 10
Oklahoma 15
Tennessee 20
Texas 20
Vermont 20

Helt slut kommer det ju inte vara eftersom väldigt många delegater fortfarande kommer vara kvar. Men snurrar vi fram klockan till 15 mars där det är flera stora "winner-take-all"stater, då kommer det definitivt vara slut om inte övriga republikaner lyckats samla sig bakom en och samma utmanare till Trump.
Citera
2016-02-16, 19:35
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Jag tror Cruz kommer vinna Texas, det är trots allt hans hemstat och han har en stor del av sin potentiella väljarbas i den delstaten. Samtidigt finns det ett starkt inslag av Big Business-mentalitet i Texas som kan gynna Trump.
Så kan det bli, men det behöver inte betyda en katastrof för Trump. Texas har en 20% tröskel för att erhålla delegater. Enligt de polls som finns nu skulle delegaterna då delas mellan Trump och Cruz. Om Trump ror hem t ex 70 av de 155 delegaterna är det helt ok för hans vidkommande.

Stater som Tennessee och Alabama med 20% tröskel skulle kunna bli storslam för Trump, som kan bli enda kandidat som når över tröskeln. Detta kräver dock förmodligen att Carson och minst en av Bush och Kasich är kvar i racet.
Citera
2016-02-16, 22:03
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal

Kasich och Bush kör ju också ett chicken race i fråga om vem som ska blinka först. De vet ju att den som blir kvar kommer att få kalasa ordentligt på den andres supportrar. Rent spelteoretiskt talar det för att de båda kommer att driva sina kampanjer alldeles för länge. Men jag gissar att Kasich ända hoppar först, eftersom hans profil passar otroligt dåligt med de stater som röstar på supertisdagen.

Japp, så är det. Det lite frågande till varför Trump riskerar sin ledning genom diverse utspel. Men det blir väl som vanligt att han reder ut det ändå på något sätt. Den katten har nio liv.

Lite spekulationer:

Läst en del teorier om att Kasich vill hålls sig i racet till Ohio, vilken han räknar med att kunna ta hem och i förlängningen kunna bli kungamakare om det blir ett brokered convent.

Bush kampanj verkar ju vara utformad till att ha så mycket cash att han kan fortsätta kampanja till alla andra blir panka - långt dit men vem som tar Florida av Bush och Rubio kanske kan bli en avgörande faktor.

...

Att Trump skulle sitta still i båten går väl mot allt han står för Men har ju funkat hittills så skulle ju på ett sätt vara större gamble att börja tillåta de andra kandidaternas narrativ fylla medielandskapet.
Citera
2016-02-16, 22:21
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Bush kampanj verkar ju vara utformad till att ha så mycket cash att han kan fortsätta kampanja till alla andra blir panka - långt dit men vem som tar Florida av Bush och Rubio kanske kan bli en avgörande faktor.
Trump tar Florida enkelt. Bush och Rubio är långt efter.
Citera
2016-02-16, 22:23
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Trump tar Florida enkelt. Bush och Rubio är långt efter.
Nå, men vem av de bägge Flowridarna som kommer överst då...
Citera
2016-02-16, 23:18
Medlem
Oriamendis avatar
Väldigt svajiga siffror för John Kasich som får allt mellan 4% och 15% i South Carolina.

Trumps ledning tycks i det närmaste ointaglig, såvida det inte är en ordentlig överskattning av hans siffror, likt den i Iowa (fast dubbelt så stor den här gången). Det är väl dock inte särskilt troligt, då Iowa-förlusten nog i stort kan skyllas på caucus som metod, vilket missgynnar Trump med sin väljarbas. Och i SC har man ju primary istället, precis som i New Hampshire.

Tycker nog också att den republikanska ledningen bör fundera en extra gång om de verkligen vill ha Bush som sin kandidat. De flesta undersökningar visar ju att han är rätt impopulär i sitt egna parti. Att han dessutom har pumpat ut enorma summor kampanjpengar i både New Hampshire och South Carolina och ändå inte verkar placera sig mycket över 10% borde väl också säga en del.
Citera
2016-02-17, 08:17
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Lite spekulationer:

Läst en del teorier om att Kasich vill hålls sig i racet till Ohio, vilken han räknar med att kunna ta hem och i förlängningen kunna bli kungamakare om det blir ett brokered convent.

...

Att Trump skulle sitta still i båten går väl mot allt han står för Men har ju funkat hittills så skulle ju på ett sätt vara större gamble att börja tillåta de andra kandidaternas narrativ fylla medielandskapet.

Jag håller med, pengarna blir nog inte det som stoppar Jeb, men kanske någon form av stolthet. Om han fortsatt samlar runt 10% blir det ren förnedring att fortsätta att agera slagpåse åt Trump i valet. Trump är stark i Florida, han har lett ordentligt över bägge kandidater med Floridakoppling (Rubio och Bush). Många nedflyttade New Yorkers där nere som är Trumpsupportrar. I jannuaris mätningar låg Trump på ca 40%, en ordentligt betryggande ledning.

Kasich skulle kanske kunna vinna Ohio men jag tycker det låter lite avlägset att sätta sitt hopp till att vinna Ohio som är en mellanstor stat. Även om den är winner takes all så skulle de 63 delegaterna han eventuellt viner där inte göra honom till en maktfaktor. Hälften av staterna kommer redan att ha röstat då, och den av Rubio och Jeb som står längst måste ha skrapat ihop fler delegater än så vid det laget. Om inte så är valet ändå avgjort.

Ny poll från ARG för SC:

Trump 33
Rubio 16
Cruz 14
Kasich 14
Bush 9
Carson 3

Och en SC-poll från SC house GOP:

Trump 34
Rubio 15
Cruz 16
Kasich 8
Bush 15
Carson 7

Trump, Cruz, Rubio och Bush upp någon enstaka procent på Kasichs bekostnad (-2) i denna jämfört med deras förra poll från den 14:e.

Ser stabilt ut för Trump.
Citera
2016-02-17, 17:32
Medlem
Sixts avatar
TV-reklam för Jeb Bush.

https://www.youtube.com/watch?v=DRey444E_4k

Citera
2016-02-17, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt