Citat:
Ursprungligen postat av
Sudharma
Det stämmer inte.
Angående din första påstående citerar jag Leif GW P :
(...)Det senare är för övrigt ett skäl till att jag oroar mig över bevisläget i fallet med Lisa Holm som mördades i början på juni i år och där den misstänkte sitter häktad sedan snart tre månader.
Han är tidigare ostraffad och han nekar fortfarande kategoriskt.Om man har något rejält att dänga till dem med brukar de nämligen sällan göra det. Då brukar även de mest förhärdade ta fantasin till hjälp och försöka sälja in det gärningsalternativ som är bäst för dem.(...)
Angående din påstående att han är psykopat - det är inte sant. NB är empatisk person. Psykopater har ingen empati, ingen samvete och är duktiga att ljuga och manipulera. Att NB är empatisk ser man ur hans agerande i rättegång 2 november. Citerar:
Johan Ronge: Grannen beskriver Nerijus och de andra.
"Snälla, hjälpsamma. Tog hand om en kattunge som de hittade i ett uthus. Nerijus tog hand om den och hade den på axeln", säger grannen. Hon berättar att den efter gripandena lämnades vind för våg.
"Kattungen fick inte komma in, det var teknisk undersökning. Jag upptäckte den efter fem dagar och då tog jag hand om den tillfälligt. Men sedan dess har jag tagit hand om den".
Nerijus gråter och användes näsduk.
Du har inte hört att poliserna har sparkat katten? frågar advokaten grannen.
"Jag såg att den försökte smita in när polisen gick in i huset och då skrek katten till. Polisen sa: oj, jag råkade nog sparka till den", säger grannen. Förhöret avslutas
Fredrik Lennander: Nerijus verkar berörd när grannen berättar om hur han tog hand om kattungen. Han tar sig åt ögonen och tar även en pappersnäsduk som han pillar med i händerna.
Johan Ronge: Det verkar alltså som Nerijus började gråta när katten kom på tal.
Det är helt riktigt att vi inte vet om Nerijus är psykopat. Han är inte undersökt. Jag har själv ingen klar uppfattning. En person som kan begå ett sånt här brott har helt klart nedsatt empati, men man behöver inte vara fullblodspsykopat. Det är f.ö. heller inget binärt tillstånd (Dvs antingen har man noll empati eller så har man full empati). Man kan ha psykopatdrag, men ändå ha förmåga till viss medkänsla (kanske framför allt i situationer då det gynnar eller i vart fall inte missgynnar en själv)
Din hemmapsykologiska analys av honom är dock inte mer värd den. Att han bölar över en kattunge och uppträder trevligt mot grannar och arbetsgivare säger inte ett dugg om hans personlighet. Tårarna där kan också vara resultatet av självömkan för tro mig: Psykopater har inga som helst problem med DEN känslan. De kan både beklaga sig och gråta över sina egna problem med alldeles äkta självmedlidande.
Det är inte där psykopaten brister.
Jag har f.ö. haft oturen att ha en ganska nära relation under en period av mitt liv med en person med klart psykopatiska drag. Denna person var nog så trevlig när det passade personen själv. Artig och vänlig mot grannar. Fjäskig och undergiven mot chefer och andra överordnade (men respektlös och förtryckande mot personer som den kände att den kunde behärska och dominera).
De få fakta vi har om Nerijus Bilevicius talar INTE för att han skulle vara någon hyvens grabb, det är ett rent bisarrt påstående. Om inte brodern blåljög om hans karaktär (och det har jag svårt att se varför han skulle göra, även om jag kan tänka mig en viss överdrift för att ställa sig själv i bättre dager) så ser hans track record inte särskilt bra ut.
- Våldsamhet i ungdomen, bortskickad från familjen också vill jag minnas
- Respektlös och även våldsam mot sina kvinnliga partners
- Dominant, liten respekt för människor han inte anser att han måste lyda
- Tappat kontakten helt med sitt barn
- Ljugit för polisen i England
Inga säkra indikationer, men de pekar inte i riktningen mot en snäll och ömsint arbetare. Sen behöver han kanske som sagt inte vara fullblodspsykopat. Men att folk tror sig kunna göra analyser som skulle tala mot att han är gärningsman rent psykologiskt är skrattretande nys.