• 1
  • 2
2016-02-23, 18:06
Bannlyst
Manga tycker det ar en vidrig ratt, andra alskar den.

Sjalv gillar jag den, garna till lunch pa nagot forortshak ihop med Farsan nar man besoker Sverige.

Nagon som sitter pa nagot bra recept? Dela garna med Er vad Ni tycker om ratten och recept.
Citera
2016-02-23, 18:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert

Sjalv gillar jag den, garna till lunch pa nagot forortshak ihop med Farsan nar man besoker Sverige.

Nagon som sitter pa nagot bra recept? Dela garna med Er vad Ni tycker om ratten och recept.
Det verkar finnas en oändlig variation på denna.
Personligen skulle jag nog valt oxfilé och vinsås varianten.
Då den som tilltalar mig mer.
Citera
2016-02-23, 18:36
Medlem
MeanMEs avatar
Potatismos med en biffragu och lite stekt tärnad bacon och purjo ovanpå.

Finns ju hur många 5-stjärniga recept på "beef ragu" som helst på nätet.
Bara att välja en som ser god ut och passar i smak.
Vad som kan funderas över är hur du vill göra såsen, med extra grädde eller endast med en mjölredning.

Sedan är det bara och tuta och köra på imho.
Citera
2016-02-23, 18:39
Medlem
christerys avatar
Tommy brukar ha vettiga recept, men jag skulle vilja testa med rostas eller kanske minutbiff bara för att prova. Rödvinssåsen går alltid åt pipan i alla fall så då kan jag ju experimentera med resten åxå.

http://www.koket.se/tommy-myllymakis-skomakarlada
Citera
2016-02-23, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det verkar finnas en oändlig variation på denna.
Personligen skulle jag nog valt oxfilé och vinsås varianten.
Då den som tilltalar mig mer.

Samma har, gillar samma variant, det kanske ar en forortsvariant?

Men som namnt, finns miljoner med varianter, den jag ar efter ar nog den man kan fa lunchhaken i Stockholm's fororter.
Citera
2016-02-23, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Potatismos med en biffragu och lite stekt tärnad bacon och purjo ovanpå.

Finns ju hur många 5-stjärniga recept på "beef ragu" som helst på nätet.
Bara att välja en som ser god ut och passar i smak.
Vad som kan funderas över är hur du vill göra såsen, med extra grädde eller endast med en mjölredning.

Sedan är det bara och tuta och köra på imho.

Jag ar inte hundra pa denna ratt och vad den skall innehalla, men tack.
Citera
2016-02-23, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tommy brukar ha vettiga recept, men jag skulle vilja testa med rostas eller kanske minutbiff bara för att prova. Rödvinssåsen går alltid åt pipan i alla fall så då kan jag ju experimentera med resten åxå.

http://www.koket.se/tommy-myllymakis-skomakarlada

Ser precis ut som jag vill ha den, tack!
Citera
2016-02-23, 23:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert

Anledningen till att många inte gillar den är för att rätten är misshandlad och bortfuskad på otaliga syltor. Såsbas på dunk, pulvermos och seg och torr biff är ingen höjdare oavsett recept.

Men gör man den ordentligt och med bra råvaror så är det en kanonrätt. Vad finns att inte gilla med en bra biff, gott mos, rödvinssås och knaperstekt bacon?
Citera
2016-02-24, 00:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Anledningen till att många inte gillar den är för att rätten är misshandlad och bortfuskad på otaliga syltor. Såsbas på dunk, pulvermos och seg och torr biff är ingen höjdare oavsett recept.

Men gör man den ordentligt och med bra råvaror så är det en kanonrätt. Vad finns att inte gilla med en bra biff, gott mos, rödvinssås och knaperstekt bacon?
Precis, det är omöjligt att inte fullkomligt älska.
Funderar göra nått med oxfilé mot helgen, så varför inte denna.
Gjort samma, men aldrig med mos.

Måste leta upp fogsvansen nu

Men funderade, när man tittade man på andra recept.
Så såg det även ut som de hade gjort det som en gryta, som sen fick bli en sjö i moset.
Såg gott ut det med.
Citera
2016-02-24, 04:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Precis, det är omöjligt att inte fullkomligt älska.
Funderar göra nått med oxfilé mot helgen, så varför inte denna.
Gjort samma, men aldrig med mos.

Måste leta upp fogsvansen nu

Men funderade, när man tittade man på andra recept.
Så såg det även ut som de hade gjort det som en gryta, som sen fick bli en sjö i moset.
Såg gott ut det med.
Fått den i så många olika former att det finns inte, fast troligen under olika namn.
I Belgien som T-bone steak med potatismoset ovanpå steken,
då den var större än tallriken den låg på
Stekt bacon och lök i högar på steken och rödvinssås vid sidan om.

I Österrike eller om det var i Italien som köttragu med lite gorgonzola i.

I Frankrike gavs den som en redd Boeuf Bourguignon med en massa svamp i.

I Sverige som allt från kalopsliknande konsistens till ryggbiff och oxfilé.

Det är ju primära smaker som man verkligen gillar, potatismos, stekt biff/köttgryta, smarrig sås, stekt bacon och lök till. Det är ju bara att gå "all in".
Citera
2016-02-24, 05:21
Medlem
christerys avatar
Månne en vanlig brunsås skulle duga (lätt att göra på skyn efter köttet). Potatismos, stekt köttslamsa och varmrökt sidfläsk med lök går ju bra att laga - men den där j*vla vinsåsen går åt pipan varje gång.

Smakar nästan surt eller strävt... lite åt vinägerhållet, skulle passa i en sallad kanske men inte vad jag vill ha till kött. Kanske lika att ge upp och göra en varm pak choi-sallad med rödvinssåsen i och käka till.

Skulle hellre ta lingonsylt till, men brunsås, gräddsås, svampsås tja till och med pepparsås skulle fungera bättre än min misslyckade vinsås. Troligen beror det på vinet, kör på en flarra gammalt matlagningsvin från coop eller ica för jag har aldrig rödtjut hemma. Skulle jag mot förmodan köpa nåt från apoteket röda näsan skulle det väl bli en Château de glykol för 40kr max
Citera
2016-02-24, 07:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Månne en vanlig brunsås skulle duga (lätt att göra på skyn efter köttet). Potatismos, stekt köttslamsa och varmrökt sidfläsk med lök går ju bra att laga - men den där j*vla vinsåsen går åt pipan varje gång.

Smakar nästan surt eller strävt... lite åt vinägerhållet, skulle passa i en sallad kanske men inte vad jag vill ha till kött. Kanske lika att ge upp och göra en varm pak choi-sallad med rödvinssåsen i och käka till.

Skulle hellre ta lingonsylt till, men brunsås, gräddsås, svampsås tja till och med pepparsås skulle fungera bättre än min misslyckade vinsås. Troligen beror det på vinet, kör på en flarra gammalt matlagningsvin från coop eller ica för jag har aldrig rödtjut hemma. Skulle jag mot förmodan köpa nåt från apoteket röda näsan skulle det väl bli en Château de glykol för 40kr max
Klart det funkar med gräddsås om du gillar det.
Här är ju ett exempel som ger det.
https://www.kokaihop.se/recept/skomakarlada-3

Sedan rödvinssåsen, hitta en flaska på merlot-druvan som du gillar dricka.
Gärna av det fylliga slaget.
Se sedan till att fonden du tillför rödvinet har en sötma från morot och lök med sig.
Det borde räcka för att få till det.
Sedan är det ju bara och reducera det hela till en go sås och dutta i en klick smör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in