Citat:
Ursprungligen postat av
Buhll
Hej!
Alltid undrat, varför i helvete använder folk enbart debit kort som de fått av bankerna ? Är det brist på kunskap eller är man bara riktigt dum ?
Ett debit kort kostar idag 250-300kr och man får inget från det. Ingen bonus/cashback, inga försäkringar eller rabatter och erbjudanden. Och sedan om man blir skimmad så får man ligga ute med pengarna tills utredningen är klar.
Så ni som enbart använder ert debit kort som ni fått av era banker, varför gör ni det och inte använder kreditkort eller AmEx/Eurocard?
Om du tror att de där förmånerna inte har ett pris är det nånting i affärsmodellen du missat. Jag har ett kreditkort med en saftig kreditgräns liggandes i en byrålåda, bra att ha i nödfall. Men skulle aldrig låta vardagsekonomin rulla på kredit. Hela affärsmodellen bygger på att det för många förr eller senare skiter sig. En oväntad sjukdom, en plötslig olyckshändelse, arbetslöshet, etcetera, så sitter man där och då är det halvkul att redan ha tecknat in en lön som aldrig dök upp. Då är det plötsligt långt ifrån gratis.
Plus att jag känner mig själv så pass väl att jag vet att pengarna rullar snabbare än det var tänkt om jag inte får feedbacken i att det tar stopp när månadens budget är bränd. Då kan jag fylla på från något annat konto på stående fot eller skärpa till mig. Jag har lätt att glömma den där saftiga krognotan från tre veckor sen när jag står och dreglar över något annat när allt rullar på kredit. På det här sättet har jag kunnat lägga undan halva lönen och ändå leva gott. Med kredit hade jag, med min impulsivitet, aldrig lyckats få till ett Wibblekonto tidigt i karriären.
Men alla är väl olika antar jag och du kanske är en av dem som klarar dig undan även i långa loppet. Jag tänker inte chansa.