Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-24, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
Sen vet jag inte vad du menar med cashback osv, så om jag handlar 5000 får jag 50kr bonuscheck hos ica tex. blir o handla mycket för det ska löna sig .... sånna som ni som har kreditkort för bonusens skull som blir lurade.

5000kr+ för min del, hur blev jag lurad ?
Citera
2016-02-24, 00:07
Medlem
Kluffs avatar
Jag tycker det är rätt sunkigt att handla med pengar man inte har (kreditkort alltså). Visst, jag kan förstå att folk tar lån för att köpa bostad/bil eller något annat vettigt, men inte att handla på kredit för att köpa onödig skit.
Citera
2016-02-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
Sen vet jag inte vad du menar med cashback osv, så om jag handlar 5000 får jag 50kr bonuscheck hos ica tex. blir o handla mycket för det ska löna sig .... sånna som ni som har kreditkort för bonusens skull som blir lurade.

Hur blir man lurad om man har ett kort som ger tillbaka 1-2%?
T.ex handla för 100k per år (inte helt ovanligt), få 1k tillbaka. Lär ju täcka årsavgiften och lite till.
Citera
2016-02-24, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Jag tycker det är rätt sunkigt att handla med pengar man inte har (kreditkort alltså). Visst, jag kan förstå att folk tar lån för att köpa bostad/bil eller något annat vettigt, men inte att handla på kredit för att köpa onödig skit.

Man kan handla med kreditkort och betala fakturan helt varje månad.
Citera
2016-02-24, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Ett debit kort kostar idag 250-300kr och man får inget från det. Ingen bonus/cashback, inga försäkringar eller rabatter och erbjudanden. Och sedan om man blir skimmad så får man ligga ute med pengarna tills utredningen är klar.
Jag betalar 0 kr för mitt Visa debitkort. Reseförsäkring ingår också om man betalar resan med det.

Nu har jag förvisso kreditkort också men jag använder det mest vid ehandel, betalning på suspekta ställen eller för köp av dyrare prylar (för bonusen, men den sänktes nyligen för mitt OKQ8-kort så den är knappast värd så mycket längre). Föredrar annars att pengarna dras direkt från kontot.
Citera
2016-02-24, 00:21
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Folk i allmänhet är nöjda med det kort som de får av banken, och eftersom det står VISA/Mastercard på det så är det i alla fall fullgott för att användas överallt. Dessutom skulle jag inte vilja betala i slutet av månaden. Jag vill ha konstant överblick över min ekonomi, dvs. kunna logga in när som helst och se vad jag har betalat och inte plötsligt få en bautaräkning på allt jag har gjort (och hunnit glömma) under månaden.

Men vad vet jag, jag är väl en idiot.
Det kan jag göra med mitt kreditkort också. Inga problem med överblicken. Jag har ett kreditkort med kredit på och ett kort som saknar kredit. Tycker det funkar bra att kunna använda båda beroende på situation.
Citera
2016-02-24, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Hej!

Alltid undrat, varför i helvete använder folk enbart debit kort som de fått av bankerna ? Är det brist på kunskap eller är man bara riktigt dum ?

Ett debit kort kostar idag 250-300kr och man får inget från det. Ingen bonus/cashback, inga försäkringar eller rabatter och erbjudanden. Och sedan om man blir skimmad så får man ligga ute med pengarna tills utredningen är klar.

Så ni som enbart använder ert debit kort som ni fått av era banker, varför gör ni det och inte använder kreditkort eller AmEx/Eurocard?

Om du tror att de där förmånerna inte har ett pris är det nånting i affärsmodellen du missat. Jag har ett kreditkort med en saftig kreditgräns liggandes i en byrålåda, bra att ha i nödfall. Men skulle aldrig låta vardagsekonomin rulla på kredit. Hela affärsmodellen bygger på att det för många förr eller senare skiter sig. En oväntad sjukdom, en plötslig olyckshändelse, arbetslöshet, etcetera, så sitter man där och då är det halvkul att redan ha tecknat in en lön som aldrig dök upp. Då är det plötsligt långt ifrån gratis.

Plus att jag känner mig själv så pass väl att jag vet att pengarna rullar snabbare än det var tänkt om jag inte får feedbacken i att det tar stopp när månadens budget är bränd. Då kan jag fylla på från något annat konto på stående fot eller skärpa till mig. Jag har lätt att glömma den där saftiga krognotan från tre veckor sen när jag står och dreglar över något annat när allt rullar på kredit. På det här sättet har jag kunnat lägga undan halva lönen och ändå leva gott. Med kredit hade jag, med min impulsivitet, aldrig lyckats få till ett Wibblekonto tidigt i karriären.

Men alla är väl olika antar jag och du kanske är en av dem som klarar dig undan även i långa loppet. Jag tänker inte chansa.
Senast redigerad av darkdays 2016-02-24 kl. 00:44.
Citera
2016-02-24, 01:24
Medlem
Jag använder endast debitkort idag då jag helt enkelt inte spenderar så mycket, och gillar att ha koll på mina pengar.

Drar med kort runt 30tkr per år. Vilket ger mig en eventuell cashback på max 300per år. Det är visserligen en slant, men det är inte värt det förens jag tex behöver ett bensinkort, amex, eller något annat.

Mitt debitkort har trots allt helt okej avgifter. 0kr för uttag inom EMU och Sverige, 0kr i årsavgift. På det här sättet så slipper jag även ha flera konton.

Vill dock nämna att jag är impad av bland annat Preems kreditkort. 1% cashback, går att koppla eurobonus till kortet, 1.6% sparränta, bankgaranti osv. Det är ändå en hel del.
Citera
2016-02-24, 01:25
Medlem
TruckUrbans avatar
Sossar har kreditkort. I mängder dessutom. Jag har ett debitkort och det klarar jag mig utmärkt på.
Citera
2016-02-24, 01:34
Medlem
Grodaifickans avatar
Därför att jag känner mig själv

Sen hatar jag att betala för varor/tjänster som redan är förbrukade. Gillar känslan av att äga det jag köpt till 100% så fort jag får det i handen.
Citera
2016-02-24, 01:45
Medlem
Danneskjölds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om vi säger som såhär - det är inte dig eller mig kreditkortsbolagen tjänar de stora pengarna på.

Kunder som nollar saldot varje månadsskifte ger inte bolagen någon vinst utan snarare de kunder som skjuter ett stort skuldsaldo framför sig och betalar absolut minimum varje månad, gärna någon förseningsavgift också då och då..

Nja - det finns säkert kreditgivare som har en sådan approach, men de seriösa (typ amex) tjänar sina pengar framförallt på de avgifter som handlarna betalar när du köper med kortet - ofta en förhållandevis hög procent av köpbeloppet. Och sen förstås kortavgifterna.

Det "roliga" i sammanhanget är ju därför att det är de som INTE använder kreditkorten som till stor del betalar för de många förmånerna som kreditkortsinnehavarna åtnjuter. Eftersom handlarna kompenserar de ofta höga utgifterna de betalar, för att kunna acceptera kort som Amex och Diners, genom ett generellt prispåslag på sina varor och tjänster, slås kostnaden för kreditkortskundernas cashback, flygpoäng, finfina försäkringar, lounger och conciergetjänster ut också på den majoritet som fått för sig att debitkort är "klokast".

Bara att tacka och ta emot
Citera
2016-02-24, 01:50
Avstängd
Xer0s avatar
Jag sa upp min kredit hos swedbank för att dom inte ville höjja den från 8500 till 10000.

Sen jag har märkt att jag spenderar mer när jag använder kreditkort.
Det är en psykologisk grej.

Man blir mer sparsam utan kreditkort.

Sen är det så tråkigt att alltid ha den där skulden som man hela tiden ligger efter med.
Med debit kort blir det omöjligt att göra av med mer än lönen någon månad.
Senast redigerad av Xer0 2016-02-24 kl. 01:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in