2016-02-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Nä, läs vad jag skrev istället för att försöka missförstå.
En ateistisk världsbild är en sådan vars förklaringar angående verkligheten inte inbegriper någon gud.
Du utelämnar också en massa gudar i din vörldsbild.
Hade min vörldsbild angående bibelns trovärdighet, ökat om jag trott på Zeus? För då hade jag ju inte varit ateist.
Citera
2016-02-23, 12:03
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Så om det finns olika tolkningar av en text är den inte logisk? Är det det du menar?
Nej, frågan är om du menar att det är logiskt.

Citat:
Nej, det är inte identiskt med ateistisk position att argumentera utifrån vetenskapliga metoder. Men ateister applicerar ateistiska tolkningar kring ursprung och verklighetens beskaffenhet och hävdar att Bibeln inte är sann eftersom den inte stämmer med dessa tolkningar. Därav mitt resoenmang ovan.
Kan man applicera vetenskapliga metoder där en religiös tro är en parameter?

Citat:
Det är mycket vanligt att ateister inte ser vad som är ateistisk tolkning av vetenskapliga observationer, att de drar likhetstecken mellan ateistisk tolkning och undersökning genom vetenskaplig metod. Jag ser det som en sorts självbedrägeri för det är inte samma sak.
Hur ser du det?
Hur avgör du vad som är en ateistisk tolkning vs. vetenskaplig observation?
Citera
2016-02-23, 12:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Obefintlig argumentation, dessutom förvrängd verklighetsuppfattning.

Vadå för verklighetsuppfattning ... den pådyvlande teismens demagogi?
Citera
2016-02-23, 12:12
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Obefintlig argumentation, dessutom förvrängd verklighetsuppfattning.
Nej, du gjorde en falsk jämförelse och utelämnade alternativ.

Citat:
Nej, en dator behöver inte utföra beräkningar, man kan utföra beräkningar med en dator, men det är inte allt som en dator kan göra.

Du kan t.ex. säga till datorn att ta ett kort när du trycker på en knapp, som du förmodligen gör ofta i din smartphone?

För att datorn ska utföra denna handling, så skriver man en kod som är anpassad till människan, en kod som liknar det mänskliga språket. Men det är inte alls som det mänskliga språket, ett ord och en mening betyder exakt en viss sak, medan det mänskliga språket i textform är mer dynamiskt än så.

Dessutom blir det ännu mer komplicerat med det verbala och icke verbala språket, något som en dator är oändligt långt bort ifrån att kunna förstå.
Ettor och nollor, binära tal. Säger det dig något?

Citat:
Ett sådant handlingssätt är inte vetenskapligt.
Då tycker jag inte att du ska ha det förhållningssättet i fortsättningen.

Citat:
Baserat på vad?
Om det vore en tävling baserar jag det obefintliga värdiga motståndet på dina inlägg, bland annat.
Citera
2016-02-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vadå för verklighetsuppfattning ... den pådyvlande teismens demagogi?

Nej, en verklighet där alla människor måste tolka och försöka förstå vad den andre menar, både skriftligt och muntligt, dessutom icke verbalt.
Citera
2016-02-23, 12:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, en verklighet där alla människor måste tolka och försöka förstå vad den andre menar, både skriftligt och muntligt, dessutom icke verbalt.

OK, presentera du då din gemensama kommunikationsplatform.
Citera
2016-02-23, 12:28
Medlem
Citat:
Nej, eftersom Gud har med ofullkomliga och illvilliga människor att göra, som ofta har en agenda att motsäga och förvränga allt som har med bibeln och Gud att göra.

Klassar du Mose och övriga bibelskribenter som illvilliga förvrängare?
Var de inte inspirerade när de skrev? Dvs de "sanningar" som de skrev ner, var det inte Guds ord, utan deras?
Gav Gud dem utrymme att formulera sig så att texterna fick fel innebörd?

Eller den organisation du bekänner dig tillhöra. En organisation som bestämt hävdar att det finns så mycket avskrifter så att de anser att dagens bibel är helt korrekt i enlighet med grundtexterna. Trots avskrifter. Har de fel? Eller är de dem som är illvilliga förvrängare?
Citera
2016-02-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Nej, du gjorde en falsk jämförelse och utelämnade alternativ.

Nej, faktum är att man i verkligheten måste tolka vilken text man än har framför sig, även nutida skrifter som t.ex. Aftonbladet. Aftonbladet kan lätt missleda en läsare genom att använda vissa ord i en ordföljd, som gör att läsaren vill köpa lösnumret, för att i efterhand inse att man blivit "lurad".

Dessutom som jag sade, man måste man tolka verbala och icke verbala uttalanden som människa, en människa är inte som en dator.

Citat:
Ettor och nollor, binära tal. Säger det dig något?

Ja, det säger mig mycket, jag har hållit på med programmering sedan jag var 12 år, i början höll jag på med att programmera med assembler, det närmaste du kan komma maskinkod av ettor och nollor.

Säger det dig något? Eller har du hittat det på Wikipedia för att verka beläst?

Citat:
Citat:
Ibland behövs det en teistisk retorik, även kallad semantisk akrobatik, i en diskussion med en teist.
Citat:
Ett sådant handlingssätt är inte vetenskapligt.
Citat:
Då tycker jag inte att du ska ha det förhållningssättet i fortsättningen.

Nu kommer tolkningen av vad du sade här eftersom du var så diffus i ditt uttalande.

Menar du att jag inte ska ha förhållningssättet att ditt handlingssätt inte är vetenskapligt?

Eller menar du att jag inte ska ha ett sådant förhållningssätt i fortsättningen där det "Ibland behövs en teistisk retorik, även kallad semantisk akrobatik"?

Eller något annat.

Citat:
Om det vore en tävling baserar jag det obefintliga värdiga motståndet på dina inlägg, bland annat.

Ge mig ett exempel, ditt bästa exempel på där jag är en ovärdig motståndare.
Citera
2016-02-23, 12:39
Medlem
Citat:
Nej, frågan är om du menar att det är logiskt.
Att se en viss tolkning som sann? Är det det du menar, om det finns många olika sätt att tolka en text?

Citat:
Kan man applicera vetenskapliga metoder där en religiös tro är en parameter?
Menar du att vetenskapliga metoder i sig är beroende av ateistisk tolkning? Eller bara är vetenskaplig om det kan ges en ateistisk tolkning?

Citat:
Hur ser du det?
Hur avgör du vad som är en ateistisk tolkning vs. vetenskaplig observation?
I fallet med Bibeln kan man avgöra vad som är ateistisk tolkning av ifall någon hävdar att Bibeln inte kan stämma eftersom den inte stämmer med en viss tolkning av observation, där tolkningen kommer ur förutsättningen att Bibelns Gud inte existerar.
Ex att allt liv utvecklats stegvis genom en gradvis förändring från encellig organism till dagens olika sorters liv. Det är inte bevisat att det är så, de bevis jag sett som används för denna tro ingår även i ett Bibliskt scenario och är inte exklusiva för en ateist att använda för att framhålla sin tolkning som mer "verklig". Ändå används denna bild av stegvis utveckling som bevis att Bibeln inte kan vara sann. Men det är en ateistisk tolkning.

En vetenskaplig observation är i sammanhanget att man sett att det idag förekommer genetisk förändring på så sätt att en art kan anpassa sig till olika miljöer så att det med tiden uppstår flera olika arter av den ursprungliga arten.

Som du ser är det stor skillnad mellan vetenskaplig observation och ateistisk tolkning.
Citera
2016-02-23, 12:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, faktum är att man i verkligheten måste tolka vilken text man än har framför sig, även nutida skrifter som t.ex. Aftonbladet. Aftonbladet kan lätt missleda en läsare genom att använda vissa ord i en ordföljd, som gör att läsaren vill köpa lösnumret, för att i efterhand inse att man blivit "lurad".

Dessutom som jag sade, man måste man tolka verbala och icke verbala uttalanden som människa, en människa är inte som en dator.

Ja, det säger mig mycket, jag har hållit på med programmering sedan jag var 12 år, i början höll jag på med att programmera med assembler, det närmaste du kan komma maskinkod av ettor och nollor.

Säger det dig något? Eller har du hittat det på Wikipedia för att verka beläst?

Nu kommer tolkningen av vad du sade här eftersom du var så diffus i ditt uttalande.

Menar du att jag inte ska ha förhållningssättet att ditt handlingssätt inte är vetenskapligt?

Eller menar du att jag inte ska ha ett sådant förhållningssätt i fortsättningen där det "Ibland behövs en teistisk retorik, även kallad semantisk akrobatik"?

Eller något annat.

Ge mig ett exempel, ditt bästa exempel på där jag är en ovärdig motståndare.

Japp, du har tolknings-metodologiska problemer.
Citera
2016-02-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, du har tolknings-metodologiska problemer.

I vilken av dessa punkter som jag tar upp menar du? Och varför?
Citera
2016-02-23, 13:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så du menar att man grävde upp hela Egypten då, vartenda litet sandkorn blev uppgrävt? Din tolkning är ju fortfarande utifrån denna absoluta uppfattning.

Är det inte troligare att man grävde i hela Egypten efter vatten och att boskapsdjur dog över hela Egypten? Nä, för att det ska bli fel måste det tillämpas en strikt tolkning just här...

Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Nej det andra är mest sannolikt.....eftersom hur kan man samtidigt gräva i hela egypten och omkring nilen? Om en person står vid egyptens gräns gräver så blir det ju inte omkring nilen.

Men här ser man hur du försöker återigen slingra dig.

Och du slingrar dig inte alls? Det är roligt att man oftast anklagar andra för vad man själv kan tänka sig att göra.

Det står ju "att det hände i "hela området kring Nilen". Det har möjligen inte slagit dig att det är det logiska i och med att det ju var just Nilen som drabbades. Då finns det ju ingen anledning att gräva efter vatten i Kanaans land, eller hur?

Egypten sträckte sig på den tiden över ett stort område utöver området kring Nilen (det inkluderade hela Sinaihalvön och hela landremsan vid Medelhavet ända fram till dagens Turkiet). Inom de delarna av Egypten som inte låg kring Nilen grävde man alltså inte. Enbart inom hela området kring Nilen, vilket alltså inte betyder enbart i södra delen av Nilen och inte enbart i Nildeltat.

Varför verkar språk och en exakt betydelse av ord vara så svårt för troende att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in