2016-02-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron

Självklart kan inte jag eller någon annan för den delen bevisa en "oberoende agent" för en annan observatör men jag vet att jag gör fria val. Om du likt en robot rör dig genom verkligheten utan val vet jag inte men det är möjligt. Det är bara att önska dig lycka till på din förutbestämda ökenvandring

Om du tror du gör fria val, så måste du först definiera vad ett fritt val är... Vad menar du ens med att du gör fria val?

Om din tanke säger att du vill ha blåbärsglass, var i finns det fria valet som gjorde att du inte valde vanilj? Kan det fria valet styra vad du är sugen på? Eller styrs det fria valet av vad du är sugen på?

Tänk på ett tal mellan 1 och 100. Var kom det talet ifrån, ett fritt val? Eller poppade bara ett tal upp spontant?

Om du kan välja dina tankar, varför har du en del oönskade tankar? Kan du välja dina känslor? Påverkar känslor dina "fria" val?

osv osv.

Citat:
men hur definierar du en "beroende" observatör?

Allt vi tror existerar är "beroende" av universum i sin helhet, och är därmed universum. Det finns inget som är oberoende/separerat från universum.

Det innebär att om något skall kallas observatör så är det universum själv, ingen fristående själ eller oberoende agent existerar.
Citera
2016-02-22, 19:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
hmm, jag är inte säker på att jag förstår dig.

Ditt underlag är tydligen en hemmasnickrat version av relativistisk vetenskap och den därifrån senare utvecklade relativistiska metafysik.

Problemet är att du presenterar en tämligen förvrängd version av båda ... utan att försöka att förstå vad det EGENTLIGEN är som sägs i dom.
Citera
2016-02-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ditt underlag är tydligen en hemmasnickrat version av relativistisk vetenskap och den därifrån senare utvecklade relativistiska metafysik.

Problemet är att du presenterar en tämligen förvrängd version av båda ... utan att försöka att förstå vad det EGENTLIGEN är som sägs i dom.

Åter bullshit från dig, men jag ska undvika svara dig framöver
Citera
2016-02-22, 20:01
Medlem
gulguls avatar
Citat:

Jag har ingen personlig tolkning av kvantmekaniken. Jag förhåller mig till den mest enkla och fundamentala tolkningen, Köpenhamn-tolkningen. Från den kan man utveckla RQM och ”retroactive event determination” vilket öppnar upp en möjligheten för fria val (sett från min referensram).

Det är inte fri vilja. Om du vill kalla det fri vilja så får du göra det, men det är att radikalt omdefiniera vad fri vilja är för något.

Fri vilja = att fritt välja mellan olika möjliga (sannolika) utfall.

Att tillståndet hos ett kvantsystem är relationen mellan observatören och kvantsystemet medför inte definitionen av fri vilja formulerad ovan.

Jag förhåller mig också till Köpenhamnstolkningen, vilket innebär att när en mätning sker ”kollapsar” vågfunktionen till en klassisk partikel. Du väljer inte fritt det sannolika utfallet, du påverkar bara vågfunktionen genom att du existerar (kan vara en observatör). Att ett tillstånd enligt RQM vid tiden t kan vara ett ”kollapsad” kvanttillstånd (rent tillstånd ) för O1 men i superposition (blandat tillstånd) för O2 medför inte heller det definitionen av fri vilja.
Citera
2016-02-22, 20:20
Medlem
[quote=FlamRed|56435649]
Citat:
Om du tror du gör fria val, så måste du först definiera vad ett fritt val är... Vad menar du ens med att du gör fria val?

Jag tror inte, jag vet att jag gör fria val. Jag kan välja att hoppa från klippan eller stanna kvar på kanten, trots att tanken dyker upp att jag ska hoppa kan jag välja att inte hoppa. Jag kan klart inte förändra eller påverka min historia men jag kan bygga ny historia med mina nya val.

Citat:
Om din tanke säger att du vill ha blåbärsglass, var i finns det fria valet som gjorde att du inte valde vanilj? Kan det fria valet styra vad du är sugen på? Eller styrs det fria valet av vad du är sugen på?

Tänk på ett tal mellan 1 och 100. Var kom det talet ifrån, ett fritt val? Eller poppade bara ett tal upp spontant?

Om du kan välja dina tankar, varför har du en del oönskade tankar? Kan du välja dina känslor? Påverkar känslor dina "fria" val?

Åter, jag kan inte påverka min fastlagda historia (baserad på tidigare val) men framtiden är helt öppen där varje ny interaktion leder till en ny och mer komplex historia. Min historia öppnar upp för nya möjliga fria val. Om du försöker flytta din referensram över till mig leder detta till paradoxer. Det är här jag tror du och många andra gör ett klassiskt tankefel. För dig som observerar mig är jag inget annat än ett fysiskt system som du med sannolikhetsmodeller kan försöka försöka förstå med traditionell vetenskap, till och med klassisk sådan.

Citat:
Allt vi tror existerar är "beroende" av universum i sin helhet, och är därmed universum. Det finns inget som är oberoende/separerat från universum.

Det innebär att om något skall kallas observatör så är det universum själv, ingen fristående själ eller oberoende agent existerar.

Här är vi rörande överens!
Senast redigerad av KaptenMegatron 2016-02-22 kl. 20:23.
Citera
2016-02-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Det är inte fri vilja. Om du vill kalla det fri vilja så får du göra det, men det är att radikalt omdefiniera vad fri vilja är för något.

Att tillståndet hos ett kvantsystem är relationen mellan observatören och kvantsystemet medför inte definitionen av fri vilja formulerad ovan.

Jag förhåller mig också till Köpenhamnstolkningen, vilket innebär att när en mätning sker ”kollapsar” vågfunktionen till en klassisk partikel. Du väljer inte fritt det sannolika utfallet, du påverkar bara vågfunktionen genom att du existerar (kan vara en observatör). Att ett tillstånd enligt RQM vid tiden t kan vara ett ”kollapsad” kvanttillstånd (rent tillstånd ) för O1 men i superposition (blandat tillstånd) för O2 medför inte heller det definitionen av fri vilja.

För att vara extremt tydlig kvantfysiken har INGET med det fria valet att göra. Kvantfysikens tolkning öppnar upp för fria val! Inget annat. Precis som att inflationsteorin öppnat upp för multiversa. Multiversa kan inte heller bevisas.
Citera
2016-02-22, 20:45
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Det låter som en konstig idé att människans vilja skulle påverka utfallet hos ett kvantsystem. I alla fall om det består av några få elementarpartiklar. Det är klart att man kan säga att en spis är ett kvantsystem, och att jag av min egen fria vilja sätter på en platta för att koka kaffe. Men området för människans vilja är psykologiskt och inte kvantfysik. Jag är sugen eller inte sugen på kaffe. Jag väljer att koka kaffe av min egen fria vilja, eller var tvingad av någon annan.
Citera
2016-02-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det låter som en konstig idé att människans vilja skulle påverka utfallet hos ett kvantsystem. I alla fall om det består av några få elementarpartiklar. Det är klart att man kan säga att en spis är ett kvantsystem, och att jag av min egen fria vilja sätter på en platta för att koka kaffe. Men området för människans vilja är psykologiskt och inte kvantfysik. Jag är sugen eller inte sugen på kaffe. Jag väljer att koka kaffe av min egen fria vilja, eller var tvingad av någon annan.

Jag tycker nog att man kan betrakta en spis som ett kvantsystem och att jag med min fria vilja kan påverka den genom att interagera med spisen. Jag kan också påverka utfallet av ett litet kvantsystem genom att tex välja att blockera en öppning i ett dubbelspalt experiment. Har jag fel?
Citera
2016-02-22, 21:30
Medlem
gulguls avatar
Citat:
För att vara extremt tydlig kvantfysiken har INGET med det fria valet att göra. Kvantfysikens tolkning öppnar upp för fria val! Inget annat. Precis som att inflationsteorin öppnat upp för multiversa. Multiversa kan inte heller bevisas.

Skärp dig, du kan inte påstå att kvantfysiken inte har något med det fria valet att göra när det är enligt dig just kvantfysiken som möjliggör för fria val. Med andra ord är kvantfysiken nödvändig för att möjliggöra för att den fria viljan ens kan existera. Men alla definitioner av den fria viljan kan inte existera då de inte är förenliga med vad kvantfysiken tillåter (en definition som är omöjlig, d.v.s. inte tillåts existera på grund av fysikens lagar). Så om du anser att kvantfysiken möjliggör för en fri vilja måste du redogöra exakt vad den fria viljan är för något (en definition vi måste förhålla oss till) samt varför den ska betraktas som fri.

Vi kan definiera den fria viljan hur vi vill men det är inte säkert att alla håller med. Jag anser att kvantfysiken inte öppnar upp för en fri vilja. Vad är din definition på när ett val ska betraktas som fritt?
Citera
2016-02-22, 22:05
Medlem
Citat:
Skärp dig, du kan inte påstå att kvantfysiken inte har något med det fria valet att göra när det är enligt dig just kvantfysiken som möjliggör för fria val. Med andra ord är kvantfysiken nödvändig för att möjliggöra för att den fria viljan ens kan existera. Men alla definitioner av den fria viljan kan inte existera då de inte är förenliga med vad kvantfysiken tillåter (en definition som är omöjlig, d.v.s. inte tillåts existera på grund av fysikens lagar). Så om du anser att kvantfysiken möjliggör för en fri vilja måste du redogöra exakt vad den fria viljan är för något (en definition vi måste förhålla oss till) samt varför den ska betraktas som fri.

Vi kan definiera den fria viljan hur vi vill men det är inte säkert att alla håller med. Jag anser att kvantfysiken inte öppnar upp för en fri vilja. Vad är din definition på när ett val ska betraktas som fritt?

Exakt, du kan inte säga "A" och icke "A" om vi pratar språk.

För att vara tydlig om min egen position: Jag tror inte "kvantfysik" har något som helst att att bidra med i frågan om fritt val, precis som du verkar göra. Fritt val, eller fri vilja, är, enligt min mening, en effekt som uppstår när en hjärna kan analysera information i real-tid. Det är en effekt som uppstår när en hjärna når en viss komplexitetsnivå. Den är varken perfekt eller snabb, men den är bra nog för att fungera med naturligt urval.

Skriv mer "gulgul".
Citera
2016-02-22, 22:28
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Jag tycker nog att man kan betrakta en spis som ett kvantsystem och att jag med min fria vilja kan påverka den genom att interagera med spisen. Jag kan också påverka utfallet av ett litet kvantsystem genom att tex välja att blockera en öppning i ett dubbelspalt experiment. Har jag fel?

Du kan även göra detta om du inte hade någon fri vilja. Dessutom påverkar du inte kvantsystemet på fundamental nivå vilket du borde kunna göra om det är just kvantfysiken som möjliggör för den fria viljan. För att något ska kunna betraktats som fritt så ska det inte påverkas av något annat, vilket medför att den fria viljan måste stå över kvantfysiken vilket enligt mig är en omöjlighet. Om du anser att den kan göra det så kan jag med all rätt avfärda det som nonsens.

Om du är ett kvantsystem så måste vågfunktionerna i din hjärna ”kollapsa” som du vill för att ditt val ska betraktas som fritt. Att ett val (en viss handling) inträffar medför inte per se att valet var fritt.

Den fria viljan är omöjlig i alla möjliga världar enligt mig. Det spelar ingen roll hur världen är beskaffad då den fria viljan så som jag definierar den och så som folk klassiskt vill definiera den medför att en kontradiktion måste tillåtas existera.
Citera
2016-02-22, 22:43
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Om man har fri vilja, skulle man i en upprepad 50/50 situation (säg val mellan höger och vänster) inte fatta samma beslut varje gång. Det är liksom statistiskt omöjligt. Men jag tror, att om man kunde spola tillbaka tiden, så skulle vi fatta samma beslut varenda gång! Helt enkelt därför att vi inte har fri vilja. Våra beslut fattas beroende på vår kemiska uppbyggnad ända in i minsta detalj, och den är ju densamma varje gång vi spolar tillbaka, alltså skulle förloppet i hjärnan ske på exakt samma sätt varje gång också. Vi skulle alltså inte ha 50% chans att välja den andra vägen, även om vi upplever det som att vi har all makt i världen att bestämma det själva. Det är min spekulation!

Edit, det som talar emot - är kvantfysik där man säger att vissa saker sker helt slumpmässigt. Det tror jag dock inte på. Om saker kan ske helt slumpmässigt i enlighet med kvantfysiken, så fallerar dock mitt resonemang om att samma förlopp kommer ske i hjärnan.

Edit2, men det talar inte riktigt heller för att man skulle ha fri vilja, eftersom man då kommer fatta olika beslut ändå pga kvantfysiken.. Jag talar alltså in i minsta detalj, ned på den nivå där signaler skickas runt i hjärnan och ännu längre.
Senast redigerad av Sprattelvinkeln 2016-02-22 kl. 22:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in