Bibeln blir inte logisk om man tvunget vill tolka den utifrån en ateistisk världsbild. Ateister resonerar som om Bibeln bara kan vara sann om den stämmer med deras världsbild vilket jag tycker är konstigt.
För om Bibeln skulle stämma med deras världsbild så finns inte Gud och Bibeln är ändå inte sann. För mig blir då frågan om Bibelns sanningshalt ur ateistisk synvinkel ett enda stort cirkelresonemang, och sådana är inte relevanta.
Så Bibeln blir logisk genom att lägga till och dra ifrån, ändra och tolka, för att göra texterna mer trovärdiga?
Vad är en ateistisk världsbild?
Ja, ja, men frågan är inte alls avklarad, och jag ska förklara det för dig så får vi se om du inser problemet:
Nej, här måste ju "mtzrim" vara Egypten och inte egyptier, så då står det rätt i de texter som jag citerade och det är alls inga generaliseringar utan totalt allomfattande i båda fallen.
Så du menar att man grävde upp hela Egypten då, vartenda litet sandkorn blev uppgrävt? Din tolkning är ju fortfarande utifrån denna absoluta uppfattning.
Är det inte troligare att man grävde i hela Egypten efter vatten och att boskapsdjur dog över hela Egypten? Nä, för att det ska bli fel måste det tillämpas en strikt tolkning just här...
Så Bibeln blir logisk genom att lägga till och dra ifrån, ändra och tolka, för att göra texterna mer trovärdiga?
Vad är en ateistisk världsbild?
Nä, läs vad jag skrev istället för att försöka missförstå.
En ateistisk världsbild är en sådan vars förklaringar angående verkligheten inte inbegriper någon gud.
Så du menar att man grävde upp hela Egypten då, vartenda litet sandkorn blev uppgrävt? Din tolkning är ju fortfarande utifrån denna absoluta uppfattning.
Är det inte troligare att man grävde i hela Egypten efter vatten och att boskapsdjur dog över hela Egypten? Nä, för att det ska bli fel måste det tillämpas en strikt tolkning just här...
"9 Ändå var det jag
som röjde undan amoreerna för er,
fast de var höga som cedrar
och kraftiga som ekar -
jag förstörde dem helt,
från rot till krona."
Ett annat exempel:
"For only Og king of Bashan remained of the remnant of the giants [rephaim]. Indeed his bedstead was an iron bedstead. (Is it not in Rabbah of the people of Ammon?) Nine cubits is its length and four cubits its width, according to the standard cubit (Deuteronomy 3:11).
Some translations use the word sarcophagus (NEB) or coffin (TEV, CEV) in place of bedstead, for the Hebrew word עֶרֶשׂ (eres). The majority of English Bibles render this term as bed or bedstead, which makes sense since eres means couch, divan, bed, or bedstead. Also, it would be indeed strange to translate it as sarcophagus since these were made of stone or marble, and Og’s “bedstead” was made of iron.8
Whether Moses referred to Og’s bed or coffin is not particularly relevant to the discussion at hand. However, the size of this object is noteworthy. We are told that it was nine cubits long and four cubits in width “according to the standard cubit.” Since the standard cubit is approximately 18 inches long, then Og’s bed or coffin was about 13.5 feet long and 6 feet wide. To put this in perspective, if stood up on end, the height of this bed would have been exactly twice as tall as a person who is 6 foot 9 inches tall. Of course, he may not have been as large as his bed. Some authors have attempted to downplay the significance of these dimensions, but the Bible clearly identifies Og as a giant."
King og var en av dom senare versionerna av jättar, men han var 4,11 meter.
Hur vet du att han var 4.11 meter?
Har du använt dagens mätmetoder med feet vs. meter?
Vad användes för mätmetoder.Var det samma mätmetoder/mått på den tiden?
Var det samma mätmetoder/mått som år 0, år 500, år 1000, år 1500, år 2000, år 2016?
Nä, läs vad jag skrev istället för att försöka missförstå.
En ateistisk världsbild är en sådan vars förklaringar angående verkligheten inte inbegriper någon gud.
Menar du att det finns en världsbild som inte förhåller sig verkligheten?
Är bibeln logisk om man läser den rakt upp och ner ordagrant och utan några tolkningar alls?
Hur vet du att han var 4.11 meter?
Har du använt dagens mätmetoder med feet vs. meter?
Vad användes för mätmetoder.Var det samma mätmetoder/mått på den tiden?
Var det samma mätmetoder/mått som år 0, år 500, år 1000, år 1500, år 2000, år 2016?
Menar du att det finns en världsbild som inte förhåller sig verkligheten?
Är bibeln logisk om man läser den rakt upp och ner ordagrant och utan några tolkningar alls?
Ingen mening diskutera med någon som inte söker förstå. Alla världsbilder förhåller sig till verkligheten. Ibland får jag dock intrycket att ateister menar sig inte "förhålla" sig till verkligheten utan att deras uppfattning ÄR verkligheten, jag kallar det en sorts inbillningssjuka eller självbedrägeri.
Eftersom det är frågan om översättningar av verkligen urgamla texter och ett omfattande verk finns oundvikligen stort utrymme för tolkningar av olika slag.
Eftersom det är frågan om översättningar av verkligen urgamla texter och ett omfattande verk finns oundvikligen stort utrymme för tolkningar av olika slag.