2016-02-23, 09:41
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Bibeln blir inte logisk om man tvunget vill tolka den utifrån en ateistisk världsbild. Ateister resonerar som om Bibeln bara kan vara sann om den stämmer med deras världsbild vilket jag tycker är konstigt.
För om Bibeln skulle stämma med deras världsbild så finns inte Gud och Bibeln är ändå inte sann. För mig blir då frågan om Bibelns sanningshalt ur ateistisk synvinkel ett enda stort cirkelresonemang, och sådana är inte relevanta.
Så Bibeln blir logisk genom att lägga till och dra ifrån, ändra och tolka, för att göra texterna mer trovärdiga?
Vad är en ateistisk världsbild?
Citera
2016-02-23, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, ja, men frågan är inte alls avklarad, och jag ska förklara det för dig så får vi se om du inser problemet:

Nej, här måste ju "mtzrim" vara Egypten och inte egyptier, så då står det rätt i de texter som jag citerade och det är alls inga generaliseringar utan totalt allomfattande i båda fallen.
Så du menar att man grävde upp hela Egypten då, vartenda litet sandkorn blev uppgrävt? Din tolkning är ju fortfarande utifrån denna absoluta uppfattning.

Är det inte troligare att man grävde i hela Egypten efter vatten och att boskapsdjur dog över hela Egypten? Nä, för att det ska bli fel måste det tillämpas en strikt tolkning just här...
Citera
2016-02-23, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Så Bibeln blir logisk genom att lägga till och dra ifrån, ändra och tolka, för att göra texterna mer trovärdiga?
Vad är en ateistisk världsbild?
Nä, läs vad jag skrev istället för att försöka missförstå.
En ateistisk världsbild är en sådan vars förklaringar angående verkligheten inte inbegriper någon gud.
Citera
2016-02-23, 09:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så du menar att man grävde upp hela Egypten då, vartenda litet sandkorn blev uppgrävt? Din tolkning är ju fortfarande utifrån denna absoluta uppfattning.

Är det inte troligare att man grävde i hela Egypten efter vatten och att boskapsdjur dog över hela Egypten? Nä, för att det ska bli fel måste det tillämpas en strikt tolkning just här...

"Strikt" tolkning ... vad avser du med det?
Citera
2016-02-23, 09:51
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Heliga Bibeln, Amos Kapitel 2:

King og var en av dom senare versionerna av jättar, men han var 4,11 meter.
Hur vet du att han var 4.11 meter?
Har du använt dagens mätmetoder med feet vs. meter?
Vad användes för mätmetoder.Var det samma mätmetoder/mått på den tiden?
Var det samma mätmetoder/mått som år 0, år 500, år 1000, år 1500, år 2000, år 2016?
Citera
2016-02-23, 09:56
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Nä, läs vad jag skrev istället för att försöka missförstå.
En ateistisk världsbild är en sådan vars förklaringar angående verkligheten inte inbegriper någon gud.
Menar du att det finns en världsbild som inte förhåller sig verkligheten?
Är bibeln logisk om man läser den rakt upp och ner ordagrant och utan några tolkningar alls?
Citera
2016-02-23, 10:05
Bannlyst
Citat:
Hur vet du att han var 4.11 meter?
Har du använt dagens mätmetoder med feet vs. meter?
Vad användes för mätmetoder.Var det samma mätmetoder/mått på den tiden?
Var det samma mätmetoder/mått som år 0, år 500, år 1000, år 1500, år 2000, år 2016?

Jag var där.
Citera
2016-02-23, 10:10
Medlem
Citat:
Menar du att det finns en världsbild som inte förhåller sig verkligheten?
Är bibeln logisk om man läser den rakt upp och ner ordagrant och utan några tolkningar alls?
Ingen mening diskutera med någon som inte söker förstå. Alla världsbilder förhåller sig till verkligheten. Ibland får jag dock intrycket att ateister menar sig inte "förhålla" sig till verkligheten utan att deras uppfattning ÄR verkligheten, jag kallar det en sorts inbillningssjuka eller självbedrägeri.

Eftersom det är frågan om översättningar av verkligen urgamla texter och ett omfattande verk finns oundvikligen stort utrymme för tolkningar av olika slag.
Citera
2016-02-23, 10:13
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Jag var där.
Aha, du fick prova på att mäta lite på din skola.
Det var väl roligt att få göra något annat än bara pedagogiska övningar?
Citera
2016-02-23, 10:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ingen mening diskutera med någon som inte söker förstå. Alla världsbilder förhåller sig till verkligheten.

Japp, så se till att få fart på din bedrövliga epistemologi.
Citera
2016-02-23, 10:15
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Eftersom det är frågan om översättningar av verkligen urgamla texter och ett omfattande verk finns oundvikligen stort utrymme för tolkningar av olika slag.
Så Bibeln är inte logisk som den ser ut nu?
Citera
2016-02-23, 10:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så Bibeln är inte logisk som den ser ut nu?

Men du "VET" väl, att bibeln tillhör en prelogisk epok (d.v.s före logiken blev relevant).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in