2016-02-23, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Sen Benon, du svarade aldrig på frågan om varför inte Farao och egyptierna dog i floden, hade du nåt bra svar på det?

Jag har svarat, tydligen missade du det: Du blandar ihop syndafloden och röda havet.

2 Mos 14 28 Faraos nederlag
Denna händelse finns enbart upptecknad i Bibeln och Faraos namn är inte nämnt
2 Moseboken 14:28
” 28Och vattenmassorna vände tillbaka och övertäckte till sist stridsvagnarna och ryttarna som tillhörde alla faraos militärstyrkor och som hade följt efter dem ut i havet. Inte så mycket som en enda av dem lämnades kvar.”
Psalmerna 136:15
” 15 och skakade av farao och hans militärstyrka i Röda havet: ty hans kärleksfulla omtanke varar till oöverskådlig tid;”

Skildringen i Andra Moseboken nämner ingenting om att farao själv gav sig ut i havet och blev tillintetgjord tillsammans med sin militärstyrka, men i Psalm 136:15 sägs det uttryckligen att Jehova ”skakade av farao och hans militärstyrka i Röda havet”.

Dog den farao som regerade vid judarnas uttåg ur Egypten, när den egyptiska hären tillintetgjordes i Röda havet?

Ja, det gjorde han, även om Andra Moseboken inte uttryckligen nämner detta. Det heter där:
”Egyptierna, alla Faraos hästar, vagnar och ryttare, förföljde dem [israeliterna] och kom efter dem ut till mitten av havet. ... Men Herren [Jehova] sade till Mose: ’Räck ut din hand över havet, så att vattnet vänder tillbaka och kommer över egyptierna, över deras vagnar och ryttare.’ Då räckte Mose ut sin hand. ...

Och vattnet som vände tillbaka övertäckte vagnarna och ryttarna, hela Faraos här, som hade kommit efter dem ut i havet. Inte en enda av dem kom undan.” — 2 Moseboken 14:23—28.
Den här berättelsen nämner ryttarna och hären, men den säger inte uttryckligen att Farao dog. Det gör inte heller israeliternas segersång, i vilken de sade: ”Faraos vagnar och härsmakt kastade han i havet, hans utvalda kämpar dränktes i Röda havet.” — 2 Moseboken 15:4.

Men Psalm 136:1—15 visar att Farao omkom. Där läser vi om hur folket tackar ”honom som slog Egypten i dess förstfödda, ... och som förde Israel ut därifrån, ... med stark hand och uträckt arm, ... honom som delade Röda havet itu, ... och lät Israel gå mitt igenom det, ... och [som] kringströdde Farao och hans här i Röda havet”.

Så Psaltaren kompletterar alltså Andra Moseboken och visar att den högmodige farao, som förtryckte israeliterna, dog i Röda havet.
Senast redigerad av Benon 2016-02-23 kl. 00:41.
Citera
2016-02-23, 00:43
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Han gick nog bibelskola.
Det är mycket möjligt, men jag byggde mitt svar på "indikationer".
"Indikationer" är ju som bekant en relativit ny argumentationsteknik på den här forumavdelningen.
Citera
2016-02-23, 00:58
Medlem
Citat:
Han lovade mer än så, 1 Mos 8:20-21:

Det står inget om att det begränsas till att dränka

Vad står det då?

(Jesaja 54:9, 10)
9 ”Detta är som Noas dagar för mig. Alldeles som jag har svurit att Noas vattenmassor inte mer skall gå fram över jorden, så har jag svurit att jag inte skall harmas på dig eller förebrå dig. 10 Ty till och med bergen kan vika bort, och kullarna kan vackla, men min kärleksfulla omtanke skall inte vika bort från dig, och mitt fridsförbund skall inte vackla”, har Jehova sagt, han som är barmhärtig mot dig.

(1 Moseboken 9:8-17)
8 Och Gud sade vidare till Noa och till hans söner som var tillsammans med honom: 9 ”Och jag, se, jag upprättar mitt förbund med er och med er avkomma efter er 10 och med varje levande själ som är hos er, av flygande skapelser, av fyrfotadjur och av alla jordens levande skapelser som är hos er, från alla som går ut ur arken till varje levande skapelse på jorden. 11 Ja, jag upprättar härmed mitt förbund med er: Aldrig mer skall allt kött utrotas genom en stor översvämnings vattenmassor, och aldrig mer skall det komma en stor översvämning som fördärvar jorden.” 12 Och Gud tillade: ”Detta är tecknet på det förbund som jag upprättar mellan mig och er och varje levande själ som är hos er, för alla generationer till oöverskådlig tid. 13 Min regnbåge sätter jag härmed bland molnen, och den skall tjäna som ett tecken på förbundet mellan mig och jorden. 14 Och när jag låter moln komma över jorden, då skall regnbågen visa sig bland molnen. 15 Och jag skall komma ihåg mitt förbund som består mellan mig och er och varje levande själ av allt kött; och aldrig mer skall vattenmassorna bli till en stor översvämning som bringar fördärv över allt kött. 16 Och regnbågen skall framträda bland molnen, och jag skall se den och komma ihåg det förbund som består till oöverskådlig tid mellan Gud och varje levande själ av allt kött som är på jorden.” 17 Och Gud upprepade för Noa: ”Detta är tecknet på det förbund som jag härmed upprättar mellan mig och allt kött som är på jorden.”
Citera
2016-02-23, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Jag har svarat, tydligen missade du det: Du blandar ihop syndafloden och röda havet.

2 Mos 14 28 Faraos nederlag
Denna händelse finns enbart upptecknad i Bibeln och Faraos namn är inte nämnt
2 Moseboken 14:28
” 28Och vattenmassorna vände tillbaka och övertäckte till sist stridsvagnarna och ryttarna som tillhörde alla faraos militärstyrkor och som hade följt efter dem ut i havet. Inte så mycket som en enda av dem lämnades kvar.”
Psalmerna 136:15
” 15 och skakade av farao och hans militärstyrka i Röda havet: ty hans kärleksfulla omtanke varar till oöverskådlig tid;”

Skildringen i Andra Moseboken nämner ingenting om att farao själv gav sig ut i havet och blev tillintetgjord tillsammans med sin militärstyrka, men i Psalm 136:15 sägs det uttryckligen att Jehova ”skakade av farao och hans militärstyrka i Röda havet”.

Dog den farao som regerade vid judarnas uttåg ur Egypten, när den egyptiska hären tillintetgjordes i Röda havet?
Ja, det gjorde han, även om Andra Moseboken inte uttryckligen nämner detta. Det heter där:
”Egyptierna, alla Faraos hästar, vagnar och ryttare, förföljde dem [israeliterna] och kom efter dem ut till mitten av havet. ... Men Herren [Jehova] sade till Mose: ’Räck ut din hand över havet, så att vattnet vänder tillbaka och kommer över egyptierna, över deras vagnar och ryttare.’ Då räckte Mose ut sin hand. ... Och vattnet som vände tillbaka övertäckte vagnarna och ryttarna, hela Faraos här, som hade kommit efter dem ut i havet. Inte en enda av dem kom undan.” — 2 Moseboken 14:23—28.
Den här berättelsen nämner ryttarna och hären, men den säger inte uttryckligen att Farao dog. Det gör inte heller israeliternas segersång, i vilken de sade: ”Faraos vagnar och härsmakt kastade han i havet, hans utvalda kämpar dränktes i Röda havet.” — 2 Moseboken 15:4.
Men Psalm 136:1—15 visar att Farao omkom. Där läser vi om hur folket tackar ”honom som slog Egypten i dess förstfödda, ... och som förde Israel ut därifrån, ... med stark hand och uträckt arm, ... honom som delade Röda havet itu, ... och lät Israel gå mitt igenom det, ... och [som] kringströdde Farao och hans här i Röda havet”.
Så Psaltaren kompletterar alltså Andra Moseboken och visar att den högmodige farao, som förtryckte israeliterna, dog i Röda havet.

Detta har du svarat men det var inte frågeställningen. Jag pratar inte om Röda havet utan om den bibliska syndafloden. Den egyptiska civilisationen har en obruten historia som sträcker sig bortom floden. Enligt den bibliska kronologin skedde floden år 2348fkr, medan den egyptiska civilisationen var en världsmakt från 3000f.kr till ca 330f.kr
Här är en länk till en enkel sammanfattande sida: http://www.iafrika.se/egyptens+historia/
Wikipedia har det praktiskt uppställt med varje Farao med dess regentstid under varje historisk del av det egyptiska riket https://sv.wikipedia.org/wiki/Forntida_Egypten klicka in på tiden i det gamla riket, så ser du varje Farao som regerade kring tiden för floden, här är det klickat o klart. https://sv.wikipedia.org/wiki/Egyptens_femte_dynasti då syns det att Farao Wadjtawy regerade kring årtalet när bibeln hävdar att floden ägde rum, hans födelsenamn var Unas
Farao Seheteptawy med födelsenamnet Teti efterträdde Farao Wadjtawy, dvs om man ponerar att den regerande Faraon dog i floden, så efterträddes han omedelbart av någon annan än någon ur Noas familj. Var kom han ifrån i så fall?
Citera
2016-02-23, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Vad står det då?

(Jesaja 54:9, 10)
9 ”Detta är som Noas dagar för mig. Alldeles som jag har svurit att Noas vattenmassor inte mer skall gå fram över jorden, så har jag svurit att jag inte skall harmas på dig eller förebrå dig. 10 Ty till och med bergen kan vika bort, och kullarna kan vackla, men min kärleksfulla omtanke skall inte vika bort från dig, och mitt fridsförbund skall inte vackla”, har Jehova sagt, han som är barmhärtig mot dig.

(1 Moseboken 9:8-17)
8 Och Gud sade vidare till Noa och till hans söner som var tillsammans med honom: 9 ”Och jag, se, jag upprättar mitt förbund med er och med er avkomma efter er 10 och med varje levande själ som är hos er, av flygande skapelser, av fyrfotadjur och av alla jordens levande skapelser som är hos er, från alla som går ut ur arken till varje levande skapelse på jorden. 11 Ja, jag upprättar härmed mitt förbund med er: Aldrig mer skall allt kött utrotas genom en stor översvämnings vattenmassor, och aldrig mer skall det komma en stor översvämning som fördärvar jorden.” 12 Och Gud tillade: ”Detta är tecknet på det förbund som jag upprättar mellan mig och er och varje levande själ som är hos er, för alla generationer till oöverskådlig tid. 13 Min regnbåge sätter jag härmed bland molnen, och den skall tjäna som ett tecken på förbundet mellan mig och jorden. 14 Och när jag låter moln komma över jorden, då skall regnbågen visa sig bland molnen. 15 Och jag skall komma ihåg mitt förbund som består mellan mig och er och varje levande själ av allt kött; och aldrig mer skall vattenmassorna bli till en stor översvämning som bringar fördärv över allt kött. 16 Och regnbågen skall framträda bland molnen, och jag skall se den och komma ihåg det förbund som består till oöverskådlig tid mellan Gud och varje levande själ av allt kött som är på jorden.” 17 Och Gud upprepade för Noa: ”Detta är tecknet på det förbund som jag härmed upprättar mellan mig och allt kött som är på jorden.”

Han kanske ångrade sig efter sitt snabba uttalande i 8:20 och 21 då?
Eller så får man väl förmoda att en allsmäktig gud inte sprider halvsanningar omkring sig lite obetänksamt, utan kanske menade vad han sade? Det utesluter ju inte förbundet med regnbågen och att jorden inte skall dränkas igen, eller hur?
Citera
2016-02-23, 01:10
Medlem
Här är en bättre mer överskådlig lista på faraoner
http://www.musesrealm.net/egypt/pharaohlist.html
Citera
2016-02-23, 01:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Nej problemet verkar vara att du inte förstår vad vetenskap betyder, vetenskap ska man kunna mäta och testa samma sak om och om igen flera gånger för kunna bekräfta nåt.

Vissa forskare lär ha mät i hur snabbt kol-14 bryts ner i dagens tid.
Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på 1500-talet.
Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på 1000-talet.
Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på 500-talet.
Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på år 0.
Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på 500 f kr.

Hur menar du att din påhittade invändning skulle ha någon som helst relevans vid åldersberäkningar? Du visar bara att du inte har en aning om hur det går till.

Det faktum att kol 14 bryts ner med en viss halveringshastighet idag skulle visserligen kunna betyda att denna hastighet inte har varit konstant, men det finns inget i historien som tyder på det. Tvärtom visar åldersbestämningar av föremål från kända och historiskt registrerade händelser att metoden är tillfredsställande korrekt inom hela den tidsperiod som du säger att bibeln påstår att jorden har funnits.

Det enda lilla faktum att dateringsjämförelser med föremål från Pompeji ger ett resultat inom felmarginalen påvisar i alla fall definitivt att det inte skett några isotopförändringar inom de senaste två tusen åren, och om man funderar lite så borde man i alla fall kunna inse att det skulle krävas ofantliga isotopförändringar under de föregående 4000 åren om man skulle kunna få resultat som verkar påvisa att något är 40 000 år gammalt och samtidigt orsaka att andra dateringsmetoder, som t.ex. datering med inlandsisen på Grönland skulle ge samma ålder på grund av att det plötsligt började skapas fler än en årsring av is per år – och det till och med i exakt samma takt så att samkörda dateringar fortfarande överensstämmer både med Kol 14-metoden och räkning av årsringarna på träd.
Hur sannolikt verkar det scenariot vara, tycker du?

Ett exempel:
1) Svenska forskare har analyserat årsringar i barrträd, funna i en torvmosse, Hanvedsmossen, på Södertörn. Analyserna omfattar en tidsperiod på 200 år från andra årtusendet f.Kr. Forskarna noterade frostringar och en mycket begränsad tillväxt i träden under fyra år omkring 1628 f.Kr. Resultaten tyder på ett kyligare klimat. Det finns samtida fynd av frostskadade träd i västra Europa, det egeiska området samt Nordamerika. Alla hänförs till utbrottet på Thera.
2) Borrkärnorna från Grönlands inlandsis utgör ett helt arkiv av information om temperatur och atmosfäriska förhållanden. Efter ett vulkanutbrott kommer stora mängder svaveldioxid i omlopp högt upp i atmosfären, för att senare bäddas in i isen där de bildar lager av svavelhaltigt och surt nedfall. Under 1990-talet utfördes borrningar på centrala Grönland, och en av borrkärnorna hämtades på drygt 3 000 meters djup. Forskarna har analyserat gasinnehåll i luftbubblor, isotoper och dammpartiklar, och de fann vulkaniska glaspartiklar i det lager som motsvarar år 1623 f.Kr. Analyserna visade att resterna i borrkärnan var av samma typ som glaspartiklarna från Thera.
3) År 2006 gjorde arkeologen och geologen Walter Friedrich i spetsen för en grupp geologer, fysiker och vulkanologer ett genombrott. En hålighet i Theras mäktiga lager av pimpsten och aska gömde en förkolnad gren från ett olivträd, som begravts under ett 40 meter tjockt pimpstenslager. Strax intill fanns både löv och rötter från samma träd. Grenens 72 årsringar analyserades och kombinerades med en kol-14-datering, som visade att olivträdet med stor sannolikhet har dött mellan 1627 och 1600 f.Kr. Det unika är att forskarna kunde påvisa att trädet verkligen levde tills det förkolnades i utbrottet.

Tre olika dateringsmetoder är alltså helt överens om att det stora vulkanutbrottet på Thera inträffade på 1620-talet f.Kr., vilket skulle betyda att beräkningsmetoden med kol 14 är korrekt mer än 3600 år bakåt (eller att samma felmarginal mirakulöst uppstått i antalet årsringar både för islagren på Grönland och för ett växande träd i Sverige).

En intressant tanke, däremot, är att det stora utbrottet på Thera sannolikt ledde till den omfattande och fleråriga missväxt som omtalas i Bibeln om sju goda år och sju stränga år, fast det enligt bibelns tideräkning (http://www.bible.ca/archeology/bible-archeology-exodus-date-1440bc.htm) egentligen skulle ha skett 180 år tidigare.
Citera
2016-02-23, 01:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
2 mos 11:7 När den tionde plågan skall drabba egyptiernas förstfödda så nämns detta:

"Men mot israeliterna skall inte ens en hund morra, varken mot människor eller boskap. Då skall ni inse att Herren gör skillnad på Egypten och Israel."

Det var alltså ca 3500 år sedan om man accepterar bibelns kronologi.
Vår gode SamsontheNazarite håller fortfarande fast vid 500år sedan som starten för hunden som art.

Men det är säkert bara ett översättningsfel. Det var ju naturligtvis en katt som man egentligen menade. Katter fanns det ju gott om i Egypten, så det var säkert bara en hundälskande översättare som tyckte att hundar är ett bättre husdjur än katter bättre vakter mot inkräktare och skrev därför "hund" i stället för "katt".
Senast redigerad av Smeso 2016-02-23 kl. 01:37.
Citera
2016-02-23, 07:00
Bannlyst
Citat:
Jodå, iofs med en brasklapp "tror" Men jag ger dig +- några år.

(FB) Är Bibeln sann ?

Där ser du själv sa tror, eftersom jag inte brytt mig så mycket att forska om hundar.

Hundar är nästan 100% onödiga, har bara respekt för jagar hundar eller hundar som tar hand om boskap inte dagens chiuauau och liknande saker.....
Citera
2016-02-23, 07:08
Bannlyst
Citat:
Var står det att jättarna skulle ha denna storlek?

Heliga Bibeln, Amos Kapitel 2:

"9 Ändå var det jag
som röjde undan amoreerna för er,
fast de var höga som cedrar
och kraftiga som ekar -
jag förstörde dem helt,
från rot till krona."

Ett annat exempel:

"For only Og king of Bashan remained of the remnant of the giants [rephaim]. Indeed his bedstead was an iron bedstead. (Is it not in Rabbah of the people of Ammon?) Nine cubits is its length and four cubits its width, according to the standard cubit (Deuteronomy 3:11).
Some translations use the word sarcophagus (NEB) or coffin (TEV, CEV) in place of bedstead, for the Hebrew word עֶרֶשׂ (eres). The majority of English Bibles render this term as bed or bedstead, which makes sense since eres means couch, divan, bed, or bedstead. Also, it would be indeed strange to translate it as sarcophagus since these were made of stone or marble, and Og’s “bedstead” was made of iron.8

Whether Moses referred to Og’s bed or coffin is not particularly relevant to the discussion at hand. However, the size of this object is noteworthy. We are told that it was nine cubits long and four cubits in width “according to the standard cubit.” Since the standard cubit is approximately 18 inches long, then Og’s bed or coffin was about 13.5 feet long and 6 feet wide. To put this in perspective, if stood up on end, the height of this bed would have been exactly twice as tall as a person who is 6 foot 9 inches tall. Of course, he may not have been as large as his bed. Some authors have attempted to downplay the significance of these dimensions, but the Bible clearly identifies Og as a giant."

King og var en av dom senare versionerna av jättar, men han var 4,11 meter.
Citera
2016-02-23, 07:14
Bannlyst
Citat:
Detta har du svarat men det var inte frågeställningen. Jag pratar inte om Röda havet utan om den bibliska syndafloden. Den egyptiska civilisationen har en obruten historia som sträcker sig bortom floden. Enligt den bibliska kronologin skedde floden år 2348fkr, medan den egyptiska civilisationen var en världsmakt från 3000f.kr till ca 330f.kr
Här är en länk till en enkel sammanfattande sida: http://www.iafrika.se/egyptens+historia/
Wikipedia har det praktiskt uppställt med varje Farao med dess regentstid under varje historisk del av det egyptiska riket https://sv.wikipedia.org/wiki/Forntida_Egypten klicka in på tiden i det gamla riket, så ser du varje Farao som regerade kring tiden för floden, här är det klickat o klart. https://sv.wikipedia.org/wiki/Egyptens_femte_dynasti då syns det att Farao Wadjtawy regerade kring årtalet när bibeln hävdar att floden ägde rum, hans födelsenamn var Unas
Farao Seheteptawy med födelsenamnet Teti efterträdde Farao Wadjtawy, dvs om man ponerar att den regerande Faraon dog i floden, så efterträddes han omedelbart av någon annan än någon ur Noas familj. Var kom han ifrån i så fall?

Och hur har kommit fram till dom där åldrarna?

Alltid kul när en person ger åldrarna men aldrig bakar upp dom åldrarna på nåt sätt....
Citera
2016-02-23, 07:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Och hur har kommit fram till dom där åldrarna?

Alltid kul när en person ger åldrarna men aldrig bakar upp dom åldrarna på nåt sätt....

Alltid kul när någon inte ens orkar anstränga sig för att titta efter själv.

Du kan se hela beräkningen här:
https://answersingenesis.org/bible-timeline/timeline-for-the-flood/

Då framgår det att det årtal som man kommer fram till för floden är 2348 f.Kr., vilket då mycket riktigt skulle sammanfalla med den registrerade regeringstiden för farao Wadjtawy, enligt den länk som angavs: https://sv.wikipedia.org/wiki/Egyptens_femte_dynasti
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in