2016-02-22, 22:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Står ingenstans i bibeln att hunden är 12000 år gammal,

Och ... i vilket fall ... är bibeln den ultimativa referensram för "hundens" ålder?
Citera
2016-02-22, 22:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hjärnan nämns flera gånger i bibeln njurarna producerar inte urin.....

Aaah, den stora "bibel-vetenskaps"-man har talat.
Citera
2016-02-22, 22:29
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Trams!
Nu gör du inlägg i ren provokation och för att fylla på ditt inläggskonto.

http://njurar.se/njurarnas-uppgift/
andra stycket:
"Njurarna bildar urin och reglerar urinens salthalt, surhetsgrad och volym. Det är med urinen som restprodukterna sedan skickas iväg.
Förutom att rena blodet så bildar njurarna hormoner, reglerar blodtrycket, stimulerar bildningen av röda blodkroppar, tillverkar glukos och aktiverar vitamin D."
Citera
2016-02-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Dessutom eldade han upp en betydande del av den räddade genpoolen!
1 Mos kap 8:
"18Och Noa gick ut ur arken tillsammans med sina söner och sin hustru och sina sonhustrur. 19Alla fyrfotadjur och kräldjur och fåglar, allt som myllrar på jorden, gick ut ur arken, den ena arten efter den andra.

20Noa byggde ett altare åt Herren. Han tog fyrfotadjur och fåglar av alla rena arter och offrade dem som brännoffer på altaret. 21Och Herren kände den blidkande lukten, och han sade till sig själv: ”Aldrig mer skall min förbannelse drabba marken för människans skull, för att hon alltifrån ungdomen har ett ont uppsåt. Jag skall aldrig mer förgöra allt levande, så som jag nu har gjort."

Nå, Gud verkar i a f ha gillat den goda grilldoften och blev blidkad av detta........en säregen och impulsiv figur, den gynnaren.

Jag gillar den här texten:

Citat:
Aldrig mer skall min förbannelse drabba marken för människans skull, för att hon alltifrån ungdomen har ett ont uppsåt. Jag skall aldrig mer förgöra allt levande, så som jag nu har gjort.

Ändå så är det ju precis det som en del tror snart skall hända.
Citera
2016-02-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Men hundar nämns i moseboken, eller?

2 mos 11:7 När den tionde plågan skall drabba egyptiernas förstfödda så nämns detta:

Citat:
Men mot israeliterna skall inte ens en hund morra, varken mot människor eller boskap. Då skall ni inse att Herren gör skillnad på Egypten och Israel.

Det var alltså ca 3500 år sedan om man accepterar bibelns kronologi.
Vår gode SamsontheNazarite håller fortfarande fast vid 500år sedan som starten för hunden som art.
Citera
2016-02-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Jag gillar den här texten:

Ändå så är det ju precis det som en del tror snart skall hända.

Inte alla, bara de ogudaktiga
(2 Petrus 3:7)
7 Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.

Men du kanske undrar över det som står i 2*Petrus 3:7, att ”de himlar och den jord som nu finns [är] sparade åt eld”. Visar inte det att jorden ska brinna upp? Nej, för i Bibeln används uttrycken ”himlar”, ”jord” och ”eld” ibland på ett bildligt sätt.
I*Första Moseboken 11:1 sägs det till exempel att ”hela jorden [hade] ett enda språk och ett enda ordförråd”, och då syftar ”jorden” på det mänskliga samhället.

Sammanhanget i 2*Petrus 3:7 visar att de himlar och den jord och eld som nämns där också är symboliska.
I*vers 5 och*6 dras en parallell till översvämningen på Noas tid. Då gick en forntida värld under, men inte vår planet. I*stället försvann ett våldsamt samhälle, ”jorden”, och även ett slags ”himlar” – de människor som styrde över det jordiska samhället. (1*Moseboken 6:11) På samma sätt förutsäger 2*Petrus 3:7 att dagens onda samhälle och dess korrupta styre kommer att försvinna för gott – som genom eld.
Vad kommer att hända vid slutet för den här världen?
Citera
2016-02-22, 22:41
Medlem
Citat:

Var nämns hjärnan menar du?
Citera
2016-02-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Inte alla, bara de ogudaktiga
(2 Petrus 3:7)
7 Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.

Men du kanske undrar över det som står i 2*Petrus 3:7, att ”de himlar och den jord som nu finns [är] sparade åt eld”. Visar inte det att jorden ska brinna upp? Nej, för i Bibeln används uttrycken ”himlar”, ”jord” och ”eld” ibland på ett bildligt sätt.
I*Första Moseboken 11:1 sägs det till exempel att ”hela jorden [hade] ett enda språk och ett enda ordförråd”, och då syftar ”jorden” på det mänskliga samhället.

Sammanhanget i 2*Petrus 3:7 visar att de himlar och den jord och eld som nämns där också är symboliska.
I*vers 5 och*6 dras en parallell till översvämningen på Noas tid. Då gick en forntida värld under, men inte vår planet. I*stället försvann ett våldsamt samhälle, ”jorden”, och även ett slags ”himlar” – de människor som styrde över det jordiska samhället. (1*Moseboken 6:11) På samma sätt förutsäger 2*Petrus 3:7 att dagens onda samhälle och dess korrupta styre kommer att försvinna för gott – som genom eld.
Vad kommer att hända vid slutet för den här världen?

Och som du säkert inser så förgjorde han inte allt levande då heller, eftersom både Noa och hans familj överlevde. Så jag tycker nog att man kan tolka det där som att han inte skall döda "alla" igen.

Sen är du ute med högt flygande tolkningar.
Citera
2016-02-22, 23:03
Bannlyst
Citat:
2 mos 11:7 När den tionde plågan skall drabba egyptiernas förstfödda så nämns detta:

Det var alltså ca 3500 år sedan om man accepterar bibelns kronologi.
Vår gode SamsontheNazarite håller fortfarande fast vid 500år sedan som starten för hunden som art.

Har aldrig sagt hunden startade för 500 år sen.....
Citera
2016-02-22, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Trams!
Nu gör du inlägg i ren provokation och för att fylla på ditt inläggskonto.

http://njurar.se/njurarnas-uppgift/
andra stycket:
"Njurarna bildar urin och reglerar urinens salthalt, surhetsgrad och volym. Det är med urinen som restprodukterna sedan skickas iväg.
Förutom att rena blodet så bildar njurarna hormoner, reglerar blodtrycket, stimulerar bildningen av röda blodkroppar, tillverkar glukos och aktiverar vitamin D."

Det är alla organ i kroppen som tillsammans bildar urin.....har du inte gått i skolan?....
Citera
2016-02-22, 23:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har aldrig sagt hunden startade för 500 år sen.....

Nej, inte ens du skulle säga nånting så fånigt.
Citera
2016-02-22, 23:17
Medlem
Citat:
Och som du säkert inser så förgjorde han inte allt levande då heller, eftersom både Noa och hans familj överlevde. Så jag tycker nog att man kan tolka det där som att han inte skall döda "alla" igen.

Sen är du ute med högt flygande tolkningar.

Hur menar du att det mänskliga samhället ska komma undan t ex den globala uppvärmningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in