Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-02-22, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Du visar själv på problemet. UN WGAD har alltför ensidigt gått på JA:s ansökan och bortsett från kvinnornas mänskliga rättigheter, nämligen att få det misstänkta brottet enligt EAW:n utrett via verkställd häktning, slutförd förundersökning, ev. åtal etc.

Hur hade du tänkt att kvinnornas mänskliga rättigheter skulle kunna respekteras när åklagaren vägrar gå vidare i förundersökningen?

Det Assange har förhindrat och kommer fortsätta förhindra är att ett förhör sker på svensk mark.

Det är inget brott mot svensk lag som Assange gör sig skyldig till om han orsakar att ett föhör inte kan äga rum på svensk mark.

Det är dock ett brott mot svensk lag och tjänstefel som åklagaren gör sig skyldig till om hon bedömer att ett förhör är nödvändigt men samtidigt inte skyndsamt undersöker och prövar alla tänkbara sätt som ett förhör kan arrangeras på.

Så länge åklagaren bryter mot lagen genom att fortsätta förhala så kan aldrig kvinnornas rättigheter respekteras.
Citera
2016-02-22, 07:57
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Du visar själv på problemet. UN WGAD har alltför ensidigt gått på JA:s ansökan och bortsett från kvinnornas mänskliga rättigheter, nämligen att få det misstänkta brottet enligt EAW:n utrett via verkställd häktning, slutförd förundersökning, ev. åtal etc.

Kränks brottsoffers mänskliga rättigheter genom att förundersökning inte slutförs? Isåfall kränker Sverige mänskliga rättigheter tusentals gånger om året, när brottsoffers påstådda oförrätter avskrivs utan att förundersökning slutförs.

Eller gäller det bara brott med rubriceringen "Våldtäkt, mindre grovt brott" mot män som heter Julian?
Citera
2016-02-22, 12:05
Medlem
Nu yrkar JA:s svenska advokater att häktningen hävs:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokater-vill-hava-haktning-av-assange
Citera
2016-02-22, 13:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
UN WGAD har alltför ensidigt gått på JA:s ansökan och bortsett från kvinnornas mänskliga rättigheter, nämligen att få det misstänkta brottet enligt EAW:n utrett via verkställd häktning, slutförd förundersökning, ev. åtal etc.

Din "logik" är som vanligt "intressant"

Om åklagaren skulle välja att lägga ner förundersökningen idag, anser du då att kvinnornas mänskliga rättigheter har kränkts eller inte?
Citera
2016-02-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Fallet Kandola och Assanges och UN WGAD påstående

Assange och UN WGAD hävdar att Assange inte skulle blivit utlämnad om hans fall prövades idag. Som skäl för detta anförs utslag i Supreme Court och den förändrade lagstiftningen.

Jag påstår att detta är fullkomligt fel. Assange hade blivit utlämnad om hans fall hade prövats idag. Den enda skillnaden är att förhandlingarna hade gått snabbare, krävt mindre arbete och fallet hade stannat i High Court, andra instans. Denna fråga är viktig. För om det visar sig att det inte finns stöd för Assanges och UN WGADs uppfattning så framstår Assange och UN WGAD som icke trovärdiga.

Jag vet att bevisbördan ligger på mig. Då frågan är viktig föreslår jag därför några enkla regler när vi diskuterar frågan. Se nedan.

Först några allmänna kommentarer.

Vad vi måste acceptera när frågor diskuteras är att ibland kan vi ha fel. Då är det viktigt att det erkänns. Det är inte förrän felet erkänns som vi kan gå vidare och skaffa oss ny kunskap. Erkännandet av fel är inte negativt. Det är en bekräftelse på att vi har ny, bättre kunskap.

Du skriver en sak som jag är 100% säker på är fel. När jag ber dig tala om vilket stöd i lagstiftningen du har för ditt argument svarar du inte att du hade inget stöd. Dvs. ditt påstående var inte sant. Istället försöker du inbilla mig att du menade något fullständigt annat med din skrivning. Det är inte ett hederligt sätt att föra en diskussion. Som du säkert har blivit varse gillar jag inte det sättet. Jag uttrycker mig då på ett sätt som stör dig. Hoppas nu att vi kan komma förbi detta.

För framtiden behöver du inte be om ursäkt för nåt. Det enda jag kräver är att du ska vara så pass just att om du skriver något som visar sig vara fel att du också erkänner det. Nog om det.

Regler för diskussion om fallet Kandola och Assanges eventuella utlämning

Målet för diskussionen är att komma till insikt om Assange hade blivit utlämnad om hans fall blivit prövat idag. För att kunna avgöra det föreslår jag att vi gör en egen "extradition hearing" punkt efter punkt. Vi kommer använda den prejudicerande domen i fallet Kandola och se hur domstolen dömde. Sen kan vi avgöra hur det skulle dömts om det var Assange fall som prövats.

Jag listar de frågor som tas upp i en extradition hearing. Har jag missat nåt lägg till i listan. När vi har listan med frågorna klara bestämmer vi i vilken ordning de ska tas upp. Har listat frågorna i den ordning som de förekommer i Extradition Act 2003 (med komplement). När vi sedan diskuterat en punkt klart, nått samsyn (eller i alla fall klargjort tydligt hur vi ser på frågan), som vi går vidare.

Föreslår att när vi är klara med listan så startar vi ett nytt ämne där första kommentaren är den kompletta listan med regler för hur vi ska diskutera frågan. Då slipper vi få in en massa störande kommentarer om annat som inte hör till ämnet.

Frågor som prövas vid en utlämning, tänkbara hinder

XX. Är EAWn utfärdad av en myndighet som kan betraktas som en ”judicial authority”. Har rätt utfärda EAWS
12.Rule against double jeopardy
12A. the absence of a prosecution decision (whether the prosecution case against the accused is sufficiently advanced)
13.Extraneous considerations
14.Passage of time
15.Age
16.Hostage-taking considerations
17.Speciality
18.Earlier extradition to United Kingdom from category 1 territory
19.Earlier extradition to United Kingdom from non-category 1 territory
19A.Earlier transfer to United Kingdom by International Criminal Court
19B.Forum
20.Case where person has been convicted
21.Human rights
21A. Proportionality

Kommentar till Tuscana

Frågan om huruvida Assange är att betrakta som charged kommer att uppkomma i denna diskussion så du är mer än hjärtligt välkommen.

Bob-Wright, jag har gått tillbaks i tråden och läst om ett antal av dina inlägg och måste medge att de innehåller en hel del substans. Jag är beredd att tro på att du besitter betydande juridiska kunskaper. Förlåt att jag försökt angripa dig med billig retorik! Det var välförtjänt att det slog tillbaks på mig själv.

I fallet Ijaz ville jag endast peka på resonemanget som visar att om det är möjligt att fatta beslut om åtal utan utlämningsförfarande kommer 12a) obönhörligen att förhindra utlämning. Men detta är förstås en självklarhet, så vi kan lämna fallet Ijaz därhän.

Jag påstår dock att det finns möjliga vägar för den Svenske åklagaren att nå fram till beslut om åtal utan EAW. Hon kan genomföra förhör i England med MLA och jag kan inte se något hinder till att hon inte även skulle kunna informera JA om hans rättigheter och till och med lämna över förundersökningsmaterialet medan han befinner sig där.

Du skojar förstås när du föreslår att vi går igenom ett fullständigt utlämningsförfarande med rigoröst uppstyrda diskussionsregler. För att komma fram till en slutsats inom rimlig tid kan vi begränsa oss till de nytillkomna punkterna. Vi kan enas om att övriga punkter redan prövats och att utfallet är känt. Jag håller med om att frågan är viktig och det är önskvärt att utreda den seriöst.

Vi är överens om frågan om "judicial authority". Det som återstår är frågan om avsaknaden av åtalsbeslut och proportionalitetprövning.

Om vi börjar med 12a) och antar att åklagaren svarar nej åtminstone på frågan om det finns ett "decision to try" och antar att JAs invändningar kommer att räcka som skäl att misstro detta. Vi antar vidare att åklagaren kommer att framställa ett argument enligt den tyska modellen. Vi vill då utesluta att det finns avgörande skillnader mellan svensk och tysk lagstiftning, eller avgörande skillnader mellan målen Kandola och Assange. Frågan är alltså om High Court accepterar att det faktum att JA ej befinner sig i Sverige kan anses vara enda anledningen till avsaknaden av "decision to try".

Varsågod att presentera din analys. Jag lovar att tänka efter noggrant innan jag postar eventuella invändningar.
Citera
2016-02-22, 14:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuscana
Nu yrkar JA:s svenska advokater att häktningen hävs:

"Per E Samuelsson och Thomas Olsson skriver till Stockholms tingsrätt att de begär en muntlig förhandling om en omprövning av häktningen. Skälet är bland annat att FN-gruppen UNWGAD den 22 januari kom fram till att Assanges är "godtyckligt frihetsberövad" och uppmanade Sverige att släppa honom fri."
Hur lång tid tar det, och är det troligt att Tingsrätten tar upp det? Man kan anta att beslutet överklagas vilket det än blir. Övriga skäl kan vara att Marianne efter nästan ett år fortfarande inte hittat en väg att höra honom.
"Enligt Samuelsson är Assange fortsatt villig att låta sig förhöras trots frihetsberövandet. Det framkom när advokaterna talade med sin klient enligt Samuelsson. En annan av Wikileaksgrundarens advokater, spanjoren Baltasar Garzón, sade när FN-gruppen gav sitt besked att inga förhör kan förekomma när ett godtyckligt frihetsberövande föreligger."
Ok, så han har all rätt i världen numera att vägra, men tillåter ändå att Marianne låter höra honom trots att hon envisas med det olovliga frihetsberövandet.
"Marianne Ny arbetar med en ansökan till Ecuador om att få förhöra honom på landets ambassad i London, där Assange fått asyl."
Marianne har övervägt klart och bestämt sig för en ny ansökan om att få låta höra honom medan hon håller honom olovligt frihetsberövad.

Om Tingsrätten skulle besluta att häktningen måste dras tillbaka, vad händer då?
Citera
2016-02-22, 14:41
Medlem
outoftheblues avatar
DN har varit riktigt otrevliga mot JA och ofta skrivit rena lögner om honom. Snart får de en ny VD för den gamla, Gunilla Herlitz, vill sluta. Kommer det att förändra något? Herlitz var chefredaktör under de första åren av Assangefallet, fram till 2013.

http://www.svt.se/kultur/medier/herlitz-slutar-som-bonnier-vd

Nuvarande chefredaktör, Wolodarski, har naturligtvis även han (liksom Kjöller 2012 och Cantwell2014) fått Advokatsamfundets journalistpris, det senaste i maj 2015, bl a med motiveringen att han "gett utrymme åt framstående skribenter att skriva om ämnen av stor rättspolitisk betydelse" - med andra ord sånt som Hanne Kjöllers toalettledare. Själv är han glad för att "I en tid när kvalitetsjournalistiken är under press är det möjligt gå i motsatt riktning och göra skillnad." Genom att med banala toalettliknelser håna olovligt frihetsberövade vars mänskliga rättigheter kränkts? Jo jag tackar, det är kvalitet det.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dns-chefredaktor-peter-wolodarski-far-advokatsamfundets-journalistpris/

Finns hopp att DN går i en sakligare riktning nu, eller kommer prisgenererande hån mot mänskliga rättigheter att lockar mer?
Citera
2016-02-22, 16:57
Medlem
Citat:

Men snälla nån! Har du små händer? UN WGAD är inte ombedda att granska fallet med de svenska misstankarna mot Julian Assange, vilket nog iofs är tur för Åklagaren. Försök att fatta det.
Däremot står det dig fritt att be UN WGAD att granska Åklagarens handläggning av förundersökningen och huruvida den medfört att målsägarnas mänskliga rättigheter kränkts pga hur denna skötts.
Citera
2016-02-22, 17:08
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Din "logik" är som vanligt "intressant"

Om åklagaren skulle välja att lägga ner förundersökningen idag, anser du då att kvinnornas mänskliga rättigheter har kränkts eller inte?

Det är inget konstigt att förundersökningar läggs ner, om man inte når upp till tillräckligt hög misstankegrad, det saknas bevis, ledtrådar etc. Men har man uppnått på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt, med straff på upp till 4 års fängelse i detta fall, ja då ska man givetvis inte lägga ner. Givetvis ska man inte lägga ner fall på fel kriterier.
Citera
2016-02-22, 17:11
Medlem
För den som är intresserad av byråkatiseringen och politiseringen av våra gamla universitet och av hur snarstuckna samtidens professorer kan vara vidarebefordrar jag dessa inlägg i debatten. Båda har arbetat i regeringskansliet (UD). Jag minns med saknad tidigare – så självständiga och intellektuellt spännande! - innehavare av professurer i internationell rätt: t ex Hilding Eek och Lars Hjerner.

http://palwrange.blogspot.se/2016/02/the-assange-case-and-integrity-of-uns.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Att JA nu begär muntlig förhandling för upphävande av häktningen ser jag som ett uttryck för Olssons och Samuelssons berättigade misstro mot svenska domstolar. Det borde ju eljest vara självklart att HD:s kritik mot MN förra året och och nu senast UN WGAD:s beslut är tillräckliga skäl för att omedelbart häva häktningen, allra helst som ett hävande inte skulle kosta något annat än prestige.
Citera
2016-02-22, 17:14
Medlem
Anonymares avatar
Nu påstår vissa ur JA:s advokatkader att han är beredd att låta sig förhöras. Fan tro´t. Antagligen vill han bara ge sken av detta i väntan på att häktningen ev. på nytt prövas i HD. Vi har sett det här spelet förr. "Villkorslöst" etc., varpå villkoren kommer efterhand i det fördolda. Nu verkar det vara motstridiga uppfattningar inom advokatkadern. Vad ska man tro på? Kanske gäller olika officiell hållning beroende på vem som frågar och vilket land?

Citera
2016-02-22, 18:43
Medlem
probe53s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Men snälla nån! Har du små händer? UN WGAD är inte ombedda att granska fallet med de svenska misstankarna mot Julian Assange, vilket nog iofs är tur för Åklagaren. Försök att fatta det.
Däremot står det dig fritt att be UN WGAD att granska Åklagarens handläggning av förundersökningen och huruvida den medfört att målsägarnas mänskliga rättigheter kränkts pga hur denna skötts.

Som vanligt återfaller papegojjorna till oändliga upprepningar av gamla dimridåer trots 110-0 i argumentationen.
Det här är solklart för alla och envar. Nu får vi se vad lite mera tid och kontemplation hos såväl svenska som utländska kader av lakejer kan leda till. Det här kommer att ordna upp sig - om än som så ofta, allt för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in