2016-02-22, 01:17
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatuplan
Om man, som jag, bara varit i (ett av) dessa värstingländer utan att ha några släktband till dem, tror ni att det kommer räcka med att ha ansökt om vanligt visum en gång? Eller kommer jag vara diskvalificerad från Visa Waiver på obestämd framtid och behöva ansöka om vanligt visum varje gång?

Tänk så här. Dom frågar fortfarande om besökarna var medlemmar i nazistpartiet mellan åren 1939 och 1945

Jag tror att du blir brännmärkt för livet. Framförallt om du nu skulle ha tillhört den gruppen som är född i mellanöstern.

Dock tror jag att när du hämtar ut ditt nya pass så försvinner nog en del av dina spår
Citera
2016-02-22, 09:44
Medlem
Gatuplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Tänk så här. Dom frågar fortfarande om besökarna var medlemmar i nazistpartiet mellan åren 1939 och 1945

Jag tror att du blir brännmärkt för livet. Framförallt om du nu skulle ha tillhört den gruppen som är född i mellanöstern.

Dock tror jag att när du hämtar ut ditt nya pass så försvinner nog en del av dina spår

"Brännmärkt" går väl an. Men jag vill inte för all framtid betala det dyra visumet och gå på intervju på ambassaden vid varje resa.

Ny artikel i Sydsvenskan: http://www.sydsvenskan.se/resor/sven...a-visumregler/

Citat:
Sedan 21 januari gäller visumtvång även för svenska medborgare om de besökt Syrien, Iran, Irak eller Sudan de senaste fem åren, eller har ett andra medborgarskap i något av de länderna.

Är det ens folk som åker på terrorresor till Iran? Jag gjorde det då inte. Jag ville bara se Teheran.
Citera
2016-02-22, 10:18
Medlem
Dom flesta ev. terrorister i Europa finns ju i något brottsregister och finns man där så lär man inte få inresa till USA ändå. Det gäller att var vit som snö annars blir det nobben. Grannen hade i alla fall inga som helst problem att ta sin årliga semester i USA. Sedan att svensk antiterrorpolitik är ett skämt förbättrar ju inte det hela.
Tyvärr måste det tydligen smälla rejält innan våra politiker inser allvaret med radikaliserade ungdomar sm lever i våra hopplösa förorter.
Citera
2016-02-22, 12:44
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatuplan
"Brännmärkt" går väl an. Men jag vill inte för all framtid betala det dyra visumet och gå på intervju på ambassaden vid varje resa.

Ny artikel i Sydsvenskan: http://www.sydsvenskan.se/resor/sven...a-visumregler/

Är det ens folk som åker på terrorresor till Iran? Jag gjorde det då inte. Jag ville bara se Teheran.

Jag förstår dig. Teheran verkar vara en trevlig stad och ett av världens största köpcenter ligger i Iran.

https://en.wikipedia.org/wiki/Isfahan_City_Center

Jag tror att anledningen till dessa datum var eftersom folk under den här tiden åkte dit för att göra "Jihad" (inte specifikt till Iran).

Rimligtvis hade ju USA kunnat acceptera en lösning som ser ut så här:

1. Du åker till Iran
2. Du går till amerikanska ambassaden och söker visum
3. Du är nu godkänd och ren. Du har fått förklara att du inte är en jihad krigare
4. Du kan nu söka ESTA nästa gång
5. Du åker igen till Iran.
6. Du måste nu gå till amerikanska ambassaden och förklara uppsåt innan du får åka igen
7. Tillbaka på ruta 3.

Eller så ser det ut så här:

1. Du åker till Iran
2. Du går till amerikanska ambassaden och söker visum
3. Du har fått förklara att du inte är en jihad krigare. Men USA sparar uppgifter om dina resor
4. USA har nu kopior på dina inresestämplar till Iran. Du kommer för alltid att vara stämplad hos dom. Du behöver alltid söka visum.
Citera
2016-02-22, 15:20
Medlem
MrMarios avatar
Agendasättande Artikel i "Sydsvenskan" försöker smyga in falska oroskänslor hos läsaren:

http://www.sydsvenskan.se/resor/sven...a-visumregler/

"Svenskar drabbas av USA:s nya visumregler"

Men läser man sedan artikeln, så framgår det tydligt att svenskar högst osannolikt drabbas av de nya visumreglerna, som kraftigt ökar vår personliga säkerhet då vi flyger till USA. Svenskar kan fortfarande resa enbart med det komfortabla ESTA, de som drabbas är istället araber som bor i Sverige, dvs. inte svenskar. Svenskar har sällan till aldrig något intresse i att resa till Iran och man kan inte vara svensk om man är arab/persier eller har medborgarskap i Iran.

Vidare så påstår en stoppad iranier i artikeln, att de nya reglerna är "orättvisa", trots att det ju till 100% är personer med mellanöstern-nordafrika-bakgrund som begår alla terrorattentat. Det orättvisa vore således om vi svenskar också drabbades, eftersom vi sköter oss,
Senast redigerad av MrMario 2016-02-22 kl. 15:22.
Citera
2016-03-05, 11:35
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Agendasättande Artikel i "Sydsvenskan" försöker smyga in falska oroskänslor hos läsaren:

http://www.sydsvenskan.se/resor/sven...a-visumregler/

"Svenskar drabbas av USA:s nya visumregler"

Men läser man sedan artikeln, så framgår det tydligt att svenskar högst osannolikt drabbas av de nya visumreglerna, som kraftigt ökar vår personliga säkerhet då vi flyger till USA. Svenskar kan fortfarande resa enbart med det komfortabla ESTA, de som drabbas är istället araber som bor i Sverige, dvs. inte svenskar. Svenskar har sällan till aldrig något intresse i att resa till Iran och man kan inte vara svensk om man är arab/persier eller har medborgarskap i Iran.

Vidare så påstår en stoppad iranier i artikeln, att de nya reglerna är "orättvisa", trots att det ju till 100% är personer med mellanöstern-nordafrika-bakgrund som begår alla terrorattentat. Det orättvisa vore således om vi svenskar också drabbades, eftersom vi sköter oss,

Jag förstår inte varför svenska medier är ännu mer intresserade av detta.

Om en affär inte släpper in zigenare med hänvisning till att zigenare stjäl så ser vi nästa dag en stor rubrik:
"Nazistisk ICA handlare vägrade betjäna romer!"

USA väljer att införa visumtvång för 20% av Sveriges medborgare:
"Så kan du drabbas"
Citera
2016-03-30, 00:37
Medlem
Tjena! Har en fråga här och vet inte riktigt var jag ska skriva den. Född i Sverige med 2 iranska föräldrar som aldrig besökt ambassaden sen de kom hit. Jag ska åka till USA. Kan jag gå via ESTA och sedan vid frågor berätta att jag inte har medborgarskap (p.g.a. ovanstående och vet inte att man får när man födds, om det är så) eller måste jag gå via usa:s ambassad för visum. Vad kan eventuella konsekvenser bli?
Citera
2016-03-30, 00:54
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlarren
Tjena! Har en fråga här och vet inte riktigt var jag ska skriva den. Född i Sverige med 2 iranska föräldrar som aldrig besökt ambassaden sen de kom hit. Jag ska åka till USA. Kan jag gå via ESTA och sedan vid frågor berätta att jag inte har medborgarskap (p.g.a. ovanstående och vet inte att man får när man födds, om det är så) eller måste jag gå via usa:s ambassad för visum. Vad kan eventuella konsekvenser bli?

Men du är ju per automatik svensk om du är född här? Eller har jag fel? och har du ju ett svenskt pass, och borde kunna åka dit på semester, eller om du ska emigrera? Eller har du varit i Iran på sistone?
Citera
2016-03-30, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Men du är ju per automatik svensk om du är född här? Eller har jag fel? och har du ju ett svenskt pass, och borde kunna åka dit på semester, eller om du ska emigrera? Eller har du varit i Iran på sistone?

Ja, jag har endast ägt ett svenskt pass och aldrig varit i Iran. Har aldrig haft iranskt pass heller men tydligen har jag ändå iranskt medborgarskap p.g.a. automatiskt genom mina föräldrars blod och man kan inte lämna tillbaka den heller. Är det som jag är rädd kan sabba.
Citera
2016-03-30, 01:03
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ja, jag har endast ägt ett svenskt pass och aldrig varit i Iran. Har aldrig haft iranskt pass heller men tydligen har jag ändå iranskt medborgarskap p.g.a. automatiskt genom mina föräldrars blod och man kan inte lämna tillbaka den heller. Är det som jag är rädd kan sabba.

Jag vet inte nu, gissar bara. Men att åka dit på semester borde inte vara några problem. Att bosätta sig där kanske är svårare. Det kommer i alla fall inte bli lättare.

Jag är straffad ( iofs evigheter sen ) och har varit fär flertalet gånger utan att bli stoppad.
Senast redigerad av mr.demon 2016-03-30 kl. 01:08.
Citera
2016-03-30, 10:55
Medlem
Citat:

Zlarren, jag var i samma sits som dig och fick skaffa visum. Spelar ingen roll att du har svenskt pass, de nya reglerna är ämnade o drabba dubbel-medborgare och med en iransk fader faller du inom den kategorin, oavsett om du varit i Iran eller inte.. Alternativet är att du ljuger på din ESTA ansökan och sedan även vid "port of entry" i USA. Har du inget iranskt-klingande namn är det möjligt att du kommer undan men det är inget jag rekommenderar.
Nackdelen är att du får pröjsa runt 160$ och gå på intervju i Stockholm. Fördelen är att ambassadpersonalen verkar förstå att det är en konstig regel och ger vanligtvis ett 10 årigt, multiple-entry visum.
Citera
2016-03-30, 11:03
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Konstigt att svensk media inte vågar kritisera när det handlar om stora USA. Tänk om det varit Polen tex som infört dem här visumreglerna... Då hade det fördömts av politiker och alla stora medier varje dag ett halvår..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in