2016-02-19, 15:19
  #9193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Tveksamt fulknep. Risken finns att man deformerar skon eller töjer lädret så det får "bristningar" om man har otur.

Har sett exempel på att man använder tjocka sockor eller flera lager strumpor på skoblocket för att hjälpa till lite med att töja lädret. Hjälper ju inte punktvis dock. Tveksam till om det hjälper alls men har som sagt sett att en del verkar tycka det.
Citera
2016-02-20, 11:51
  #9194
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogdanfb
Har sett exempel på att man använder tjocka sockor eller flera lager strumpor på skoblocket för att hjälpa till lite med att töja lädret. Hjälper ju inte punktvis dock. Tveksam till om det hjälper alls men har som sagt sett att en del verkar tycka det.

Jag har fått tips och använt strumpa doppad i vatten och lite såpa och det fungerade vill jag minnas. Det var rätt lite som skulle töjas, men det funkade.
Citera
2016-02-21, 11:15
  #9195
Medlem
JapanKinas avatar
Sakta börjar vintern släppa taget om Sverige vilket borde innebära en del reor på diverse butiker.

Någon som kan komma med tips på vilka butiker man bör hålla ett öga på och vilka märken som eventuellt kan se en sänkning?

Är fortfarande student men lurpassar gärna på ett bra pris på en känga.
Citera
2016-02-21, 13:37
  #9196
Medlem
Scott Danielss avatar
Sitter och kikar på Oxfordskor i prisklassen ~ 2.500 kr. Hur står sig Loake jämfört med Charles Tyrwhitt?
Citera
2016-02-21, 14:14
  #9197
Medlem
Skriver nu här igen. Kanske har med att jag hade lite mer "svullna" fötter idag eller vad vet jag. Vänstra foten går knappt in i skon, och skohornet jag använder fastnar nästan av trycket min häl har mot hälkappan, så mycket tryck att det blir svårt att dra ur skohornet.

Är det bara att sälja? Använder så tunna strumpor som finns också tyvärr...
Citera
2016-02-21, 14:38
  #9198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels
Sitter och kikar på Oxfordskor i prisklassen ~ 2.500 kr. Hur står sig Loake jämfört med Charles Tyrwhitt?

Har för mig att Loake tillverkar CTs "Made in UK" skor men det är inte samma kvalité som Loake 1880 eller Shoemaker linje. CTs övriga skor är inget att diskutera här.
Citera
2016-02-21, 15:54
  #9199
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels
Sitter och kikar på Oxfordskor i prisklassen ~ 2.500 kr. Hur står sig Loake jämfört med Charles Tyrwhitt?

I den prisklassen är det nog bäst att hålla sig till Loake 1880 eller Yanko. Eventuellt någon mindre grej om du bor i närheten av någon som har något mer udda (typ Mano skoservice).
Citera
2016-02-21, 20:03
  #9200
Medlem
Ligger ett par nya AE Park Avenue Cordovan på Tradera för 6800:- Kostar enligt AE 650$ vilket är drygt 5500. Fundersam på vad övriga avgifter kan ligga på om man köper dem direkt från USA. Någon som vet?
Citera
2016-02-21, 20:04
  #9201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag har fått tips och använt strumpa doppad i vatten och lite såpa och det fungerade vill jag minnas. Det var rätt lite som skulle töjas, men det funkade.

Ja, där ser man. Kanske får tillfälle att testa själv någon gång.
Citera
2016-02-21, 21:21
  #9202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogdanfb
Ligger ett par nya AE Park Avenue Cordovan på Tradera för 6800:- Kostar enligt AE 650$ vilket är drygt 5500. Fundersam på vad övriga avgifter kan ligga på om man köper dem direkt från USA. Någon som vet?
Cirka 35% påslag på summan av varans pris och fraktkostnad.
Citera
2016-02-22, 11:53
  #9203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nymfonoctua
Skriver nu här igen. Kanske har med att jag hade lite mer "svullna" fötter idag eller vad vet jag. Vänstra foten går knappt in i skon, och skohornet jag använder fastnar nästan av trycket min häl har mot hälkappan, så mycket tryck att det blir svårt att dra ur skohornet.

Är det bara att sälja? Använder så tunna strumpor som finns också tyvärr...
Svårt att säga. När mina Vass var nya krävdes det mycket kraft för att dra ut skohornet, men idag passar de perfekt.

En grundregel jag använder är att så länge de inte är för korta eller trycker väldigt mycket på specifika punkter så är allt lugnt.
Citera
2016-02-22, 18:10
  #9204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Cirka 35% påslag på summan av varans pris och fraktkostnad.

Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in