2016-02-21, 13:19
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Jag har ju grälat med Y2W här och annorstädes och det är en tjurig typ, men trots allt så verkar ändå Y2W ha sunda instinkter och som sagt ett gott hjärta.

Och det som är hoppfullt är att den dag Y2W inser den fulla vidden av 3:ans/4:ans svek, så kommer han att bli en övertygad anti-3:an/4:an-aktivist med många goda kapaciteter att ta med sig in i den striden. Ingen motståndare är värre än en f d vän som uppfattar sig som vilseledd och/eller lurad.

Tänk den fantastiska scenen i The Two Towers , där Théoden frigör sig ur sveket och sina egna villfarelser och kommer ut som sig själv på andra sidan (nästan ännu bättre i filmen än i boken). Då vill man inte vara Gríma Wormtoungue och just ha insett vad klockan är slagen.

Den här stockholmsstriden är trots allt bara en del av något större. Det är fler ronder i den här fighten. Och jag tror att vi som vill det bästa för Sverige kommer att få ett allt bättre och gynnsammare fightkort.

Jag vill faktiskt säga att det är du som helt tappat fokus här. Det är inte så att Karlsson ligger bakom allt i partiet när det finns två olika åsikter, som i Sthlm nu. Jag tycker faktiskt att det är direkt löjligt att tro att D3-motståndare som David och Lång skulle springa Karlssons ärende bara för att vi medlemmar i Sthlm vill ha en bättre styrelse.

Om något så är Karlsson märkligt passiv just nu. Inte bara står han utanför vad som händer i Sthlm, det som sker i Uppsala Län just nu är ju många gånger värre, men inte ens där lägger han sig i, trots att partiledningen faktiskt BORDE det. Kanske Mattias också bränt ur sig? Ja, det vore ju något att hoppas på, men jag tror svaret är lättare än så. Han är helt enkelt bara lat och oansvarlig.
Citera
2016-02-21, 13:23
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jan Olof Bengtsson nog är tyvärr inte så mycket mer än en snäll och naiv akademikertyp. Han förstår sig inte på politiska maktstrider, för han har placerat huvudet uppe bland molnen och det är där han vill ha det. Ansträngningen för att förstå sig på politiska maktstrider skulle störa hans själsfrid, så han låter bli. Därför blir det tyvärr helt ointressant vad han har att säga, om han nu ens sade något alls med sina luddiga formuleringar.

Han nämner sin "enhetslinje". Han skrev om den här i april förra året, mitt under Mattias Karlssons fullskaliga krig emot Kasselstrand och Hahne.

Det han skriver är mycket avslöjande:

From the horse's mouth! Inte ens när han är i skottgluggen för det själv, så förstår han målet och metoden bakom Mattias Karlssons måttlösa maktambitioner. Jag tänker mig att JOB nog har läst Machiavelli, men att han trots allt inte har förstått vad boken handlar om.

Maken till naivitet! JOB förstår verkligen ingenting. Förbluffande! Men jag har trots allt träffat många akademikertyper som honom i mitt liv. På sitt eget område är de briljanta, men utanför det är de naiva. På det personliga planet är de viljelösa, och mer precist: De saknar viljan till makt. Och i och med denna avsaknad så förstår de sig inte heller på det politiska maktspelet. Det är en främmande värld för dem, ungefär som för ett tamdjur som tittar in i djungeln men inte kan förstå kampen som pågår där.

Om hälften av vad du påstår måste ju Hahne och Hesselbäck vara IDIOTER som satte honom i en styrelse.

Har man så dåligt personomdöme så ska man nog vara städare än politiker.
Citera
2016-02-21, 13:27
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfacred
Arvoderingar inom SD Stockholms stad är inte så märkvärdigt, det sker runt om i Stockholms kranskommuner, om man tittar vad som pågår i det politiska spelet.
Det som där emot är märkvärdigt är Dan Kareliusson position och strävan efter makt och pengar (100.000kr/mån enligt uppgift lurat sig till summan). Han är idag gruppledare i stads- och landstingshuset för SD. I dessa positioner så är han direkt ansvarig för alla i stads- och landstingshuset löner där 10-talet personer är direkt i beroendeställning till honom. Alla politiska sekreterare har Kareliusson anställt och lönesatt utan att förankra det med någon inom partiet. Anställer politiska sekreterare som inte har någon adekvat bakgrund eller förstår det grundläggande i det svenska språket. Tittar man sedan på Nystart Stockholms förslagna styrelse ingår även Kareliusson där och hans vänner från SD Stockholms län. Där länet kommer att få mera att säga till om SD Stockholms stads politik. Kontentan av detta är att det kommer att finnas en persons strävan efter mer makt blir elitistisk och kommer vara toppstyrd från riks där Kareliusson kommer att vara huvudpersonen.

Kareliusson är avlönad av Sthlm Stad, inte av SD. Dessutom är det inte han som har beslutsrätt över hur företrädare avlönas i Sthlm, det har styrelsen som ju leds av en viss mångmiljonär (men som ändå måste ta 35 000 i månanden av våra pengar) Hesselbäck.
Citera
2016-02-21, 13:29
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfacred
Om nepotism inte innebär flickvänner/pojkvänner/vänner till berörda av den föreslagna styrelsen så vet jag inte vad det kan innebära förutom direkt släktskap.

Du har fortfarande inte svarat på mina frågor (vilket jag iofs inte trodde heller).
Citera
2016-02-21, 13:30
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagration
Arvoderingarna är exceptionellt märkvärdiga i Stockholms stad. Sådana arvoderingar sker inte på något annat håll i kranskommunerna och påståendet är en ren lögn. Enda kranskommun där det sker en övermaga arvodering är i Täby där MTB arvoderar sig själv 87% av partistödet. Innan har det väl skett tveksamma arvoderingar också i Södertälje, men de är nu historia. Kareliusson sitter på för många stolar i dagsläget. Det är uppenbart. En plats i stadens styrelse är dock inte arvoderad.

Och den som stoppade det ekonomiska kaoset i Södertälje var ju just David Lång, alltså medlemmarnas ordförandekandidat till årsmötet i Sthlm.
Senast redigerad av Y2W 2016-02-21 kl. 13:33.
Citera
2016-02-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Kareliusson är avlönad av Sthlm Stad, inte av SD. Dessutom är det inte han som har beslutsrätt över hur företrädare avlönas i Sthlm, det har styrelsen som ju leds av en viss mångmiljonär (men som ändå måste ta 35 000 i månanden av våra pengar) Hesselbäck.

Det är ju fördjävligt att man får lön för arbete?! Men vi kanske ska införa ett kommunistiskt system där alla arbetar gratis och får en skopa mat i slutet av dagen om arbetet är väl utfört?

Det finns en poäng med att ge en lön för utfört arbete då de tjänster som inte ger betalt dels har svårt att bli tillsatta då alternativtkostnaden, d.v.s. kostnaden för förlorad inkomst på annat håll då ett arbete tar tid oavsett om det är avlönat eller inte och för ett oavlönat förtroendeuppdrag måste man ju ändå lägga ner tid som man annars skulle kunnat ha lagt på arbete som är betalt.

Sen har man även problemet med att oavlönat arbete inte sätts värde på av dem som tillsätter. Genom att sätta en lön eller ett pris på en post får man krav på sig att kvalitén och det som utförs ska vara bättre och med högre kvalité. I slutändan ger det ett bättre resultat. Därför en VD får en viss lön och en parkarbetare får en annan och med det inte sagt att utfört arbete inte är mer eller mindre verklighet.

Om nu Hasselbäck har annan verksamhet som går så väl att han blivit mångmiljonär på det så är det väl inte osunt att han får en viss ersättning för den tid han lägger ner på partiet som han annars skulle kunnat lägga på sina privata affärer?

Sen är 35 000 kr i månaden före skatt inte speciellt mycket i sammanhanget. Tycker jag ialla fall...
Citera
2016-02-21, 13:44
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Och den som stoppade det ekonomiska kaoset i Södertälje var ju just David Lång, alltså medlemmarnas ordförandekandidat till årsmötet i Sthlm.

Det är naturligtvis hedervärt. Däremot är det inte ett dugg hedervärt att bidra till att ge två av Ungsvenskarnas (Mattias) anti-konservativa profiler politisk makt inom vare sig SD eller Stockholms stad.
Citera
2016-02-21, 13:51
Medlem
Jan Olof Bengtsson tar på sig kloakoverallen igen i ett nytt bra inlägg, watch out kloakråttor! Bl a Frappant får sig en känga.

http://janolofbengtsson.com/2016/02/21/sd-och-kloaken/
Citera
2016-02-21, 13:51
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a0rta
Det är ju fördjävligt att man får lön för arbete?! Men vi kanske ska införa ett kommunistiskt system där alla arbetar gratis och får en skopa mat i slutet av dagen om arbetet är väl utfört?

Det finns en poäng med att ge en lön för utfört arbete då de tjänster som inte ger betalt dels har svårt att bli tillsatta då alternativtkostnaden, d.v.s. kostnaden för förlorad inkomst på annat håll då ett arbete tar tid oavsett om det är avlönat eller inte och för ett oavlönat förtroendeuppdrag måste man ju ändå lägga ner tid som man annars skulle kunnat ha lagt på arbete som är betalt.

Sen har man även problemet med att oavlönat arbete inte sätts värde på av dem som tillsätter. Genom att sätta en lön eller ett pris på en post får man krav på sig att kvalitén och det som utförs ska vara bättre och med högre kvalité. I slutändan ger det ett bättre resultat. Därför en VD får en viss lön och en parkarbetare får en annan och med det inte sagt att utfört arbete inte är mer eller mindre verklighet.

Om nu Hasselbäck har annan verksamhet som går så väl att han blivit mångmiljonär på det så är det väl inte osunt att han får en viss ersättning för den tid han lägger ner på partiet som han annars skulle kunnat lägga på sina privata affärer?

Sen är 35 000 kr i månaden före skatt inte speciellt mycket i sammanhanget. Tycker jag ialla fall...

För det första: Nej, det är inte en rättighet att få en stor lön av medlemmarnas pengar bara för att man har ett förtroendeuppdrag i SD (och då är Hesselbäck enligt hans fans samtidigt mångmiljonär redan). I stort sett ALLA ordförande i SD arbetar gratis, jag vet inte vad som gör Hesselbäck så unik.

För det andra: Vad fan får han lön för. Det finns i stort sett ingen aktivitet i Sthlm alls, så jag vette fan vad han gör i sin roll egentligen (för utom att han i somras tydligen bad en person att göra en ekonomisk överföring till SD Riks, Hesselbäcks fans här tycks oerhört imponerade av detta så då måste det givetvis läggas till som bevis för vad han uträttat under ett helt år).
Citera
2016-02-21, 13:52
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det är naturligtvis hedervärt. Däremot är det inte ett dugg hedervärt att bidra till att ge två av Ungsvenskarnas (Mattias) anti-konservativa profiler politisk makt inom vare sig SD eller Stockholms stad.

Där håller jag med. Nystarts förslag är inte 100 % bra, men det är ett mycket bättre förslag än den lilla och passiva nuvarande styrelsen i alla fall.

Sedan borde väl även du ha ett visst förtroende för folk som David och Jakob?
Citera
2016-02-21, 14:01
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitvisbitsk
Jan Olof Bengtsson tar på sig kloakoverallen igen i ett nytt bra inlägg, watch out kloakråttor! Bl a Frappant får sig en känga.

http://janolofbengtsson.com/2016/02/21/sd-och-kloaken/

JOB är beredd att be om ursäkt för sin egen existens så fort han blir ifrågasatt.
Citera
2016-02-21, 14:12
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Där håller jag med. Nystarts förslag är inte 100 % bra, men det är ett mycket bättre förslag än den lilla och passiva nuvarande styrelsen i alla fall.

Sedan borde väl även du ha ett visst förtroende för folk som David och Jakob?

Absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in