2016-02-21, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Var inställningen och kaxigheten jag jämförde. Båda föreningarna tror/trodde att steget mellan näst högsta serien och högsta serien är obefintligt.
Som sagt, vi får se under säsongen vad som händer. Men det snacket om att ett lag kommer åka ur direkt och att dra den slutsatsen efter några matcher på försäsongen är bara löjligt.
Citera
2016-02-21, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Som sagt, vi får se under säsongen vad som händer. Men det snacket om att ett lag kommer åka ur direkt och att dra den slutsatsen efter några matcher på försäsongen är bara löjligt.

Så det är förbjudet att spekulera innan säsongen startar? Då är det bäst att "tippa allsvenskan" tråden låses omedelbart.
Citera
2016-02-21, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så det är förbjudet att spekulera innan säsongen startar? Då är det bäst att "tippa allsvenskan" tråden låses omedelbart.
Så menar jag inte. Säger bara att man inte ska döma ett lag utifrån enbart försäsongen och tidigare erfarenhet. Jag väljer att se några omgångar först innan jag bildar en uppfattning.
Citera
2016-02-21, 12:12
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Så menar jag inte. Säger bara att man inte ska döma ett lag utifrån enbart försäsongen och tidigare erfarenhet. Jag väljer att se några omgångar först innan jag bildar en uppfattning.
Tror nog att ÖFK kan överraska i ett par matcher men spelar de ej mer cyniskt mot en hel del lag kommer det att straffa sig. Hopcutt tror jag lirar i Ellos om ett år (beroende av kontraktslängd) eller utomlands. Trodde att Bajen eller Djurgården skulle ryck i honom, särskilt Bajen inför förra säsongen. Hopcutt hade säkerligen inte gjort det sämre än Måns.
Citera
2016-02-21, 12:44
Medlem
zio86s avatar
Varför inte utöka serien med två lag till? Tycker kvalitén har höjts sedan Allsvenskan gick från 14 till 16 lag plus det kommit fram fler talanger. Tror det hade gynnat svensk fotboll på sikt om två lag tillkommer. klubbar som Sundsvall och Jönköping skulle må bra av det liksom Malmö och andra storklubbar.
Senast redigerad av zio86 2016-02-21 kl. 13:01.
Citera
2016-02-21, 13:10
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zio86
Varför inte utöka serien med två lag till? Tycker kvalitén har höjts sedan Allsvenskan gick från 14 till 16 lag plus det kommit fram fler talanger. Tror det hade gynnat svensk fotboll på sikt om två lag tillkommer. klubbar som Sundsvall och Jönköping skulle må bra av det liksom Malmö och andra storklubbar.

Ett ännu tightare spelschema för lag som spelar (eventuellt) i Europa?

Malmö hade väl 4 matcher på 10 dagar i fjol eller något i den stilen? Känns inte alls som om storklubbar skulle må bra av det, förutsatt att klubbarna vill ut i Europa.

Det viktigaste för Allsvenskans utveckling är att man bannlyser konstgräs. (Med risk för att någon stockholmare eller boråsare kommer och skriker om odlingszoner och andra låtsasursäkter)
Citera
2016-02-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Hur vet du om de håller för Allsvenskan? De har aldrig spelat allsvenskt

Nej och det kanske finns anledning till detta. De har varit för dåliga helt enkelt för att vara intressanta för större klubbar.
Citera
2016-02-21, 13:18
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zio86
Oerhört tveksam, ska man utöka högsta divisionen måste man i princip utöka andra divisionen också och det skulle bli svårt att behålla någon form av kvalité i superettan när de två bästa lagen försvinner vilket innebär att man måste fylls på med fyra lag nerifrån.
Citera
2016-02-21, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo
Ett ännu tightare spelschema för lag som spelar (eventuellt) i Europa?

Malmö hade väl 4 matcher på 10 dagar i fjol eller något i den stilen? Känns inte alls som om storklubbar skulle må bra av det, förutsatt att klubbarna vill ut i Europa.

Det viktigaste för Allsvenskans utveckling är att man bannlyser konstgräs. (Med risk för att någon stockholmare eller boråsare kommer och skriker om odlingszoner och andra låtsasursäkter)

Nej. Det är bättre man bantar serien i stället till tio lag för att göra serien som sådan mer intressant och få bort föga upphetsande "ökenmatcher" som Falkenberg-Gefle.

Med tio lag skulle man dessutom spela 27 omgångar (alla möter alla tre gånger enligt dansk modell) och få in spelschemat bättre utan att behöva spela långt in i kalla november.
Citera
2016-02-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Falkenberg har haft trupper som krigat för klubbens existens i Allsvenskan. Östersund har en annan moral. Men att säga att spelare håller Allsvensk klass utan man sett de spela i Allsvenskan är ganska roligt. Vänta efter en säsong i Allsvenskan innan man skriver att de håller Allsvensk klass.
Jönköping,Falkenberg,Gefle,Sundsvall och Östersund är de som kommer få kriga längst ner i Allavenskan

När det gäller Falkenberg så hade de ändå ett gäng spelare när de gick upp som ändå hade allsvenska meriter som Rodevåg, Ingelsten, Carl Wede, Rasmus Sjöstedt och Tibor Joza. Det är vad man behöver som nykomling - en handfull spelare som har spelat i högsta serien och vet vad det handlar om. Det har inte Östersund.
Citera
2016-02-21, 13:26
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Nej. Det är bättre man bantar serien i stället till tio lag för att göra serien som sådan mer intressant och få bort föga upphetsande "ökenmatcher" som Falkenberg-Gefle.

Med tio lag skulle man dessutom spela 27 omgångar (alla möter alla tre gånger enligt dansk modell) och få in spelschemat bättre utan att behöva spela långt in i kalla november.

Om något ska säsongsslutet förlängas så man fortfarande har tävlingssmatcher när gruppspelen i europacuperna drar igång. Ett alternativ är att ha svenska cupen efter säsongen. Då finns det något att bråka om efter titeln är utdelad också. Tror dess attraktionskraft hade ökat då.
Citera
2016-02-21, 13:59
Avslutad
Citat:
Du är bra rolig må jag säga. Ja, dom gör sin första säsong , men att säga att dom kommer åka ur direkt innan säsongen ens har börjat är bara så himla korkat. Visst, det är ju inte omöjligt men jag tror absolut mer på ÖFK än Jsödra som jag förövrigt inte vet mycket om. Nånting säger mig att dom senare inte lär ha mycket publik heller. Men inte fan dömer jag ut dom på förhand för det. Man får ju ge dom en chans.
Lika korkat att säga att de har spelare som har Allsvensk klass innan säsongen börjar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in