2016-02-20, 18:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo men nu diskuterade jag inte vem som får anmäla - det hade gjorts med all rätt om nåt var fel. Däremot undrar jag om det ens anmäldes.
Den 4 november sa att rättstolkarna att tingsrätten inte följt RB och kommer att anmäla:

Den 16:e meddelas dock att det fortfarande inte är anmält utan att de snarare tagit juridisk hjälp och satt och granskade:

Med tanke på vad som de facto står i rättegångsbalken så undrar jag snarare la ner det hela - jag har då inte hört nåt mer i media man kan givetvis ha missat det?
Ja, du har missat något. (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-02-20, 18:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, du har missat något. (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Vart har du fått det ifrån - vore tacknämligt om du styrkte detta med tanke på de senaste diskussionerna.
2016-02-20, 18:21
Medlem
Citat:

JK verkar inte mottagit någon anmälan, som du säger.
2016-02-20, 18:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vart har du fått det ifrån - vore tacknämligt om du styrkte detta med tanke på de senaste diskussionerna.
JK. Fråga själv om du inte tror mig.
2016-02-20, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
JK. Fråga själv om du inte tror mig.
Tack för källhänvisning men jag har inget behov att söka vidare. Jag har nämligen skrivit inläggen utifrån att jag tror det blev nedlagt och slutligen att det har granskats juridiskt utifrån RB och de kom ingen vägen. Därav ser jag det inte som ett rättegångsfel och isf ovidkommande för PT.

Utifrån artikeln så svarar även lagman följande:
Citat:
Lagman Anna-Karin Lundberg har svarat på Rättstolkarnas kritik.

— Jag har svarat dem i ett brev, men sedan har vi inte fått någon reaktion. Vid varje tillfälle har vi försökt att anlita rättsolkar, men de har inte kunnat ordna någon.

— Det finns inget krav på att det ska finnas med en rättstolk. Det ska finnas auktoriserad tolk, men det är inte samma sak, tillägger Anna-Karin Lundberg.
http://www.skovdenyheter.se/article/dom-i-lisa-holm-malet/
2016-02-20, 18:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tack för källhänvisning men jag har inget behov att söka vidare. Jag har nämligen skrivit inläggen utifrån att jag tror det blev nedlagt och slutligen att det har granskats juridiskt utifrån RB och de kom ingen vägen. Därav ser jag det inte som ett rättegångsfel och isf ovidkommande för PT.

Utifrån artikeln så svarar även lagman följande:
Att du inte ser det som ett rättegångsfel bryr sig ingen om. Så här skrev Rättstolkarna:
Citat:
Hej,
Tack för ditt mail. Det stämmer att vi i Rättstolkarnas styrelse bestämde oss för att JK-anmäla Skaraborgs tingsrätt för hanteringen av tolkfrågan i målet du hänvisar till. Domstolens agerande är långt ifrån unikt. Vi hör ofta om både stora och små mål i domstolar över hela landet där man har låtit personer helt utan dokumenterade kunskaper och kvalifikationer biträda som tolkar, trots att auktoriserad eller t.o.m. auktoriserad rättstolk har funnits tillgänglig. Detta är ett stort risktagande och kan vara förödande för rättssäkerheten och allmänhetens tilltro till rättsväsendet. Dessutom har vi ju sedan 2013 en lagskärpning i Rättegångsbalken som förstärker rätten till kvalificerad tolk för tilltalad i brottmål, och det står att rätten ska förordna tolk. En domstol kan alltså inte gömma sig bakom att man bara har godtagit den tolk förmedlingen har skickat.
Efter beslutet sökte vi juridisk rådgivning inför anmälan, och kom då fram till att vi i stället för JK-anmälan skulle lyfta fram det tidigare JK-yttrande som redan finns i ett liknande ärende, där JK kritiserade Lunds tingsrätt (JK 3421-14-40 från den 11 maj 2015). Rättstolkarnas styrelse kommer att tillskriva Skaraborgs TR och påminna om det JK-yttrande som redan finns. Vi vill också påminna om att alla auktoriserade tolkar och rättstolkar finns tillgängliga med kontaktuppgifter på Kammarkollegiets hemsida. Förhoppningsvis kommer detta att leda till ett annat agerande från rätten i fortsättningen och i förlängningen till större rättssäkerhet.
Vänliga hälsningar Anna Lundberg, ordförande i Rättstolkarna
2016-02-20, 18:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Att du inte ser det som ett rättegångsfel bryr sig ingen om. Så här skrev Rättstolkarna:
Vad duktig du är som sitter och tar kontakter överallt och engagerar dig.

För övrigt så framkom det inte värst mer via det mail du citerade - de bytte till ett JK-yttrande att anlita auktoriserade tolkar - vilket lagman säger har skett? Vart ligger rättegångsfelet enligt dig som vet mer än lagman?

Citat:
Vid varje tillfälle har vi försökt att anlita rättsolkar, men de har inte kunnat ordna någon.
— Det finns inget krav på att det ska finnas med en rättstolk. Det ska finnas auktoriserad tolk, men det är inte samma sak, tillägger Anna-Karin Lundberg.
http://www.skovdenyheter.se/article/...sa-holm-malet/
2016-02-20, 18:51
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Det här är över för länge sedan då det framgick att domstolen anlitat ett företag för rättstolkning. I november 2015
Totalt ovidkommande för att vidare diskutera. Det finns ingen substans i rättegångsfel.
Ingen bryr sig om vad rättstolkarna skriver.
2016-02-20, 18:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
TACK för en mycket bra sammanställning af dessa märkligheter som också jag tidigare har skrivit om.

Att märka sig är ju at Lena Svedung tydligen ringde Arne Jönsson, och berättade att Lisa saknades, INNAN kl 20:00 iom att telefonsamtalet kom just innan Formel 1 började.

Och anmärkningsvärt är det ju att enbart familjen Jönssons 2 gäster Anita och Lars-Magnus Trozelli nämner detta telefonsamtal från Lena Svedung, hur kommer det sig att INGEN från familjen Jönsson nämner detta ?

FUP 222
Förhör med Trozelli, Wendela Gunvor Anita; 2015-06-17 10:10

När Arne kom hem åkte han och Lars-Magnus ut och tittade på gårdsägorna och de var tillbaka ca kl.17.30 då det var bestämt att de skulle äta middag kl.18.00.
På middagen deltog Anita och Lars-Magnus Arne, Ascension, Arnes son Henrik och dennes flickvän Adrianne Berglund.
Efter middagen tittade de på ett Formel 1 lopp.
Anita minns inte när loppet började men strax innan ringde någon från Caféet och undrade om de visste något om Lisa Holm. Det var Arne som pratade med personen, Anita tror att det var Lena på caféet. Lena berättade att Lisa inte hade kommit hem efter att hon slutat på caféet

FUP 224 + 225
Förhör med Trozelli, Wendela Gunvor Anita; 2015-08-25 15:34

Efter middagen satte sig Arne, Ascenion, Lars-Magnus och Anita i biblioteket och drack kaffe i väntan på att Formel 1 skulle börja. Under tiden som de drack kaffe ringde Lena från Cafét och frågade om de sett Lisa. Lisa hade fått lov att åka över Arnes marker på hem vägen. Det blev lite upprört/oroligt då Lena efterlyste Lisa, så Anita har inget minne av att hon själva såg just starten på Formel 1. Under tiden som de drack kaffet, så kom även Arnes son Gustav och hans dotter Viktoria. Anita är väldigt osäker på vad klockan var då Gustav och Viktoria kom eller när de åkte. Hon har uppfattningen att Gustav och Viktoria inte var där särskilt länge. Hon tror att de kan rört sig om ca 30-45 minuter som de var där.

FUP 220 + 221
Förhör med Trozelli, Lars Magnus; 2015-06-17 10:30

Klockan 18 åt de middag. De som var med på middagen var Lars Magnus, Anita, Arne och Ascension. Arnes son Henrik och dennes fästmö kom lite senare till middagen. Lars Magnus uppskattade att de kom 15- 30 minuter för sent. Middagen var slut vid 19- 19.30 och efter det tittade de på Formel 1 loppet från Canada. De gick sedan och lade sig "i ganska hygglig tid". Det var Lars Magnus, Anita, Arne och Ascension som tittade på loppet. Han hade för sig att även Henrik och hans fästmö var med.

Någon gång efter middagen hade Lena från caféet ringt och frågat om de sett Lisa vilket de inte hade gjort.

Är det bara jag som tycker att det är mycket underligt att Lena Svedung tydligen ringde
Arne Jönsson på søndagen den 7 Juni INNAN kl 20 för att fråga om dom sett Lisa ?

Ni kan kolla info om detta i mitt inlägg ovanför.
2016-02-20, 18:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Kanske man kan se det som en omskrivning. Fast så explicita var väl aldrig dessa skifter. Men det är inte det viktiga. Försvaret lär aldrig skicka ut nån spårhund efter AB. Det han har att komma med kan aldrig vara gynnsamt. Inte åklagarsidan heller. Trots "utbrottet" i TR om "förtal" är nog det för mycket av vågspel. Mainstream-media skiter i det. Återstår alltså nåt utanför mainstream. Jag saknar inte herrtidningarna som sådana. Men vad har vi historiskt haft för kanaler vid sidan av mainstream? OK FIB-Kulturfront men vad mer?
Hade detta fallet utspelat sig under den tiden Jan Guillou och Arne Lemberg (mördad i Uganda
1979 förresten) arbetade på "Fibban" som Fib Aktuellt gemenligen kallades, så hade dessa
två herrar med stor sannolikhet inte låtit ett besök i Litauen vänta på sig.
Det var ju gott om utförliga, inträngande kriminalreportage i publikationerna vi uppehåller
oss vid, Fibban och Lektyr - har man låtit berätta för mig ty själv skulle jag inte befatta
mig med billiga blaskor som dessa med bland annat alla sina avklädda svenska skönheter - och det här hade man nog inte missat att göra mycket av och däribland
begett sig till lustmördarens hemland och grävt på rätt ordentligt i dennes förflutna.
Jag kan riktigt se rubriken framför mig:
"FibAktuellts Jan Guillou möter Lisa-mördarens pressade bror
i en skum, spritdränkt källarlokal i Vilnius och får veta skrämmande detaljer om barndomen."

Följt av nästas veckas: "Reportrar åker till flickmördarens hemby och får fly för livet"

Vi hade nog behövt ha en sån blaska idag och nyfikna, orädda murvlar som de nämnda två
för då hade det nog rört på sig lite mer än vad det gör nu.

https://herrtidning.wordpress.com/tag/arne-lemberg/
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-20 kl. 19:26.
2016-02-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Är det bara jag som tycker att det är mycket underligt att Lena Svedung tydligen ringde
Arne Jönsson på søndagen den 7 Juni INNAN kl 20 för att fråga om dom sett Lisa ?

Ni kan kolla info om detta i mitt inlägg ovanför.

Lisas mamma ringde till Lena och frågade om hon visste var Lisa var.
2016-02-20, 19:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vad duktig du är som sitter och tar kontakter överallt och engagerar dig.

För övrigt så framkom det inte värst mer via det mail du citerade - de bytte till ett JK-yttrande att anlita auktoriserade tolkar - vilket lagman säger har skett? Vart ligger rättegångsfelet enligt dig som vet mer än lagman?
Tack, jag skulle uppskatta om du också engagerade dig i mer än tjafs.

Jag har inte påstått att det har begåtts rättegångsfel. Lagmannen säger att auktoriserade tolkar användes, det bestrider jag inte, men auktoriserade rättstolkar ska användas om det är möjligt, enligt RB. Tingsrätten försökte inte ens kolla om det var möjligt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6283662
Citat:
Språkföretaget Semantix är överst på listan över de företag som förmedlar tolkar till rättsväsendet i Västra Götalandsregionen. I Sverige finns det idag enbart tre rättstolkar på litauiska och två av dem är hemmahörande i Göteborg. P4 Göteborg har kontaktat alla tre tolkarna och deras svar är samstämmigt - ingen av dem har blivit tillfrågad om de kan tolka i Lisa Holm-målet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in