2016-02-20, 15:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nerijus Bilevicius förvirrar många genom sin oerhörda vanlighet, sin tillbakadragna personlighet. Han ter sig beskedlig, som en hyvens prick, har vi fått besked om från bland andra hans arbetsgivare på bygden. Då är han så svår att föreställa sig som en brutal och utstuderad lustmördare.
Just detta beteende får mig att tro att denna har störningar:
Citat:
Sen gick denna ondska och skypade med mamma strax därefter som om absolut ingenting
särskilt hade hänt, som om vanligheten bestod omkring denne anspråkslöse figur.
Ondskan gick sedan kanske inte till just en ICA-affär men en livsmedelsbutik hanns det
i alla fall med ett besök hos nån timme efter att Nero släppt loss de krafter som så många
ännu inte förstår kan vara möjliga hos just denna man.
Blånekandet tolkas som ett tecken på oskuld. Åsgård har dock kommenterat detta:
Citat:
- Min erfarenhet är att det finns en sorts personer som förnekar det uppenbara, och det är svårt personlighetsstörda personer. Andra människor med olika bokstavskombinationer ger upp efter ett ganska kort tag, säger han.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2879962-den-misstanktes-forflutna-ar-ett-svart-hal
En svår personlighetsstörning är bland annat ASP/ASPD/APD (antisocial personality disorder) eller på svenska APS (antisocial personlighetsstörning). I dess yttersta utpost som variant (bortom DSM men via PCL-r) finns psykopati vars liv går ut på att leva dubbelliv aka bedra folk, manipulera osv. och det finns olika grader i helvetet: dessa samvetslösa psykopater finns överallt bland oss ( tillräckligt hög IQ kan innebära chefsposition/ledarskap) och farligheten är om det kombineras med sexuell sadism och fantasier om att mörda. Stoppas de inte kan de utvecklas till seriemördare. Dessa kallblodiga, beräknande och samvetslösa individer anses dock inte oberäkneliga utifrån att de är fullständigt medvetna om sina handlingar och ansvar:
Citat:
Straffrättsligt utgör psykopati och APS inga undantag från huvudregeln om att vi alla har ansvar för våra handlingar, och en person med APS/psykopati döms därför till fängelse och inte till rättspsykiatrisk vård.
http://www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat
Psykopater (kallas även sociopater beroende på vetenskaplig vinkel och skola) erkänner sällan - såtillvida de inte har vinstvinning:
Citat:
The behavior of a serial killer after his capture provides some insight into his level of conscience and his use of dehumanization. Genuine sociopaths almost never confess after being apprehended. Instead, they continue to maintain their innocence, always hoping beyond hope to get off on a technicality, to be granted a new trial, or to appeal their case to a higher level. A few sociopathic serial killers have confessed to their crimes, not because they were remorseful but because they considered it in their best interest to do so.

Clifford Olson, who raped and murdered eleven children in Vancouver, British Colombia, decided that the police “had the goods on him.” He decided, therefore, that he might as well turn his defeat into an advantage. Olson confessed to murder and led the police to the bodies of his victims in exchange for a $100,000 “ransom.” Olson was later asked to reveal information about other missing children, not for a fee but for the sake of the worried parents. In true sociopathic fashion, he responded, “If I gave a shit about the parents, I wouldn’t of killed the kid.”
Senast redigerad av develi 2016-02-20 kl. 15:43.
2016-02-20, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Kan advokat Hurtig hitta en öppning genom tolkarnas arbete. Frågan om de varit auktoriserade alla gånger och om det kan ge prövningstillstånd.
Det har varit uppe i media att domstolarna ska anlita auktoriserade tolkar.
NB kan vara missnöjd med tolkarnas översättningar. Man ska komma ihåg att det varit lång tid som tolk funnits med, ända sedan häktningen och framåt.
Nu tror jag NB är den skyldige men att han griper efter ett sista halmstrå.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2871741-tolkarnas-larm-infor-lisa-holm-rattegangen

http://www.expressen.se/gt/tingsratten-anmals-efter-lisa-holm-malet/

Det är säker något Hurtig överväger, men han vet att det tjänar inget till.

Vi vet alla att tolkarna inte var bra, då det stått i Expressen med hänvisning till åklagare Ahlheim. Att föreningen rättstolkarna anmält tingsrätten för att inte använda auktoriserade, hände innan hovrättsförhandlingen.

Inger Rönnbäck själv klagade inte på att hon och klienten hade det svårt att förstå varandra medan de diskuterade advokatens strategi.

Jag uppfattar det så, att om man känner till något så måste man agera när man får kännedom. och inte senare när saker går en emot.

Om det är något fel som begåtts så kan felen härledas till att advokaten inte skötte sitt jobb, som att direkt kräva en tolk som gör det möjligt att kommunicera med klienten. Det blir ju lustigt i efterhand att påstå att hon inte förstod klienten, och att klienten inte förstod henne, men ändå fick spektaklet fortgå.
2016-02-20, 15:52
Medlem
LeeVans avatar
Om man nu tror att Nerjus är oskyldig så dyker raskt ett annat problem upp. Det finns knappt en handfull personer som realistiskt sett skulle kunnat utfört brottet. Allt tyder på att GM är mycket väl bekant med den geografiska omgivning, så och med både ”ladan” Martorp och boden där Lisa påträffades.

Vilka skulle hypotetiskt uppfylla kriteriet? Jag kan bara se några enstaka personer som uppfyller kriteriet.
2016-02-20, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojavic
När det handlar om denna typ av personlighet som begår dessa avskyvärda brott, så ska man inte ta
något för givet.
Dessa personen kan spela oskyldiga och manipulera folk ganska väl.
Dom är som små vandrande spöken, kan man säga.
Ingen förstår dom...ingen begriper hur dom kunnat göra så.
Allt blir i en gåta för normala personer....Och det är inte konstigt att normala personer inte kan
leva sig in i en sjuk persons sjuka handlande mot en liten flicka.
Dessa personer ska INTE ut i samhället igen.

Exakt så. Folk i tråden visar sån enorm fantasi när det gäller att hitta andra mördare, men när det gäller NB's totala förnekande så måste det bero på hans oskuld... " För en normal människa erkänner under press."
Just det... en normal människa gör nog det. Men en normal människa hänger inte en flicka enkom för att runka till hennes dödskamp heller. Så att NB, som är dömd för det här i två instanser, håller truten och inte pratar om vad han gjort... det ska man nog inte dra för stora växlar på.

Ulf Olsson våldtog en kvinna och en liten flicka, misshandlade dom brutalt med trubbigt föremål innan han slutligen ströp dom med nån form av rep. Han teg som muren även när bevisen passerade långt bortom rimligt tvivel.

Christine Schürrer kartlade och smög runt hennes " pojkväns" familj innan hon slog till precis efter hon visste att han åkt till jobbet. Hon slog ihjäl två små barn med en hammare och slog deras mamma tills hon trodde att hon dött.
Hon tiger fortfarande som muren...

Anders Eklund erkände efter 10 minuters förhör... Men så är han ju inte alls lika intelligent som dom två ovan...

NB är ingen korkskalle.... Han vet vad han gjort och att det är fel. Men det skiter han.

Vore det inte för missing people, så hade han kommit undan med det. Då hade nog inte Lisa's kropp hittats.
2016-02-20, 16:23
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om man nu tror att Nerjus är oskyldig så dyker raskt ett annat problem upp. Det finns knappt en handfull personer som realistiskt sett skulle kunnat utfört brottet. Allt tyder på att GM är mycket väl bekant med den geografiska omgivning, så och med både ”ladan” Martorp och boden där Lisa påträffades.

Vilka skulle hypotetiskt uppfylla kriteriet? Jag kan bara se några enstaka personer som uppfyller kriteriet.

När du skriver allt. Vad menar du specifikt då? Vad är det egentligen som pekar på detta?

Edit: Vill även utöka min fråga.

Om vi ponerar en AGM till NB, vilket ju iofs är tabu i denna tråd, och att denne känner till trakten och dess geografi. Hur kan du vara säker på att du känner till alla som gör detta? Menar du att GM måste bo nära dessa platser för att känna till dem? Finns det inte tidigare boende, arbetande eller endast turistande människor som känner till omgivningen? Hur länge måste man vara bofast för att lära känna en trakt tillräckligt bra för att kunna utföra ett mord på den?

Hur väl känner tex Gintras till omgivningen?
Senast redigerad av Ruggedo 2016-02-20 kl. 16:36.
2016-02-20, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Vi vet alla att tolkarna inte var bra, då det stått i Expressen med hänvisning till åklagare Ahlheim. Att föreningen rättstolkarna anmält tingsrätten för att inte använda auktoriserade, hände innan hovrättsförhandlingen.

Inger Rönnbäck själv klagade inte på att hon och klienten hade det svårt att förstå varandra medan de diskuterade advokatens strategi.

Jag uppfattar det så, att om man känner till något så måste man agera när man får kännedom. och inte senare när saker går en emot.

Om det är något fel som begåtts så kan felen härledas till att advokaten inte skötte sitt jobb, som att direkt kräva en tolk som gör det möjligt att kommunicera med klienten. Det blir ju lustigt i efterhand att påstå att hon inte förstod klienten, och att klienten inte förstod henne, men ändå fick spektaklet fortgå.

Det verkar att det var dålig tolkning under förhör. Vems fel var då? Förhörsledarens?
2016-02-20, 16:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Blev det nån anmälan till JK? Efter att det kritiserades i media i oktober och början på november så finns detta den 16 november dvs dagen innan domen skulle meddelas:
Citat:
Nu är det inte helt säkert att det blir en sådan anmälan.

— Vi söker just nu juridisk rådgivning för att avgöra om en JK-anmälan är det bästa vi kan göra. Vår jurist arbetar med fallet, och vi ber att få återkomma, meddelar Anna Lundberg, ordförande i Rättstolkarna, i ett mejl till Västgöta-Tidningar under måndagen.
http://www.skovdenyheter.se/article/dom-i-lisa-holm-malet/

RB
Citat:
5 kap. 6 § Om en part, ett vittne eller någon annan som ska höras inför rätten inte behärskar svenska, får en tolk anlitas att biträda rätten. Om en misstänkt i ett brottmål inte behärskar svenska, ska en tolk anlitas vid sammanträden inför rätten.
Rätten ska, om det är möjligt, förordna en tolk som är auktoriserad att biträda som tolk i målet. I annat fall ska en annan lämplig person förordnas. Om det vid domstolen finns en allmän tolk i det språk som det är fråga om, ska han eller hon anlitas.
https://lagen.nu/1942:740
2016-02-20, 16:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja, jag var också inne på detta för några dar sen. Det krävs kunskap om om både mjölkrummet samt boden och vetskap om att folk inte heller beträder platserna vid vissa tider.
Förutom att hitta boden överhuvudtaget då och kunna dumpa kroppen. Det är inte alla förunnat så avsides som denna ligger.
2016-02-20, 16:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag var också inne på detta för några dar sen. Det krävs kunskap om om både mjölkrummet samt boden och vetskap om att folk inte heller beträder platserna vid vissa tider.
Förutom att hitta boden överhuvudtaget då och kunna dumpa kroppen. Det är inte alla förunnat så avsides som denna ligger.

Jaa precis - och utöver det har vi tejprullen som både hämtats och lagts tillbaks i den låda den hörde hemma. GM är ytterst hemtam både i lokaler och omgivning. Det kan inte råda någon tveksamhet om det.
2016-02-20, 17:06
Medlem
Citat:
Blev det nån anmälan till JK? Efter att det kritiserades i media i oktober och början på november så finns detta den 16 november dvs dagen innan domen skulle meddelas:

RB

Det har inte skett något fel om man märker ord som bör, och får. Det är inget fel att använda de tolkar man använt, och eftersom advokaten och Nero själva inte klagade, så jag ser inget problem beträffande tolkarna som skulle ge PT.

Det ska noteras att föreningen rättstolkarna inte är parter i rättegången. De är en förening som bevakar sina intressen, som är att deras, auktoriserade tolkar ska anlitas av domstolarna.

Vem som helst får anmäla till JO, men om det är någon som inte är berörd så har det ju ingen verkan. Särskilt när både advokaten Rönnbäck och Nero ansett de tolkar som anlitades vara till belåtenhet.
2016-02-20, 17:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Det har inte skett något fel om man märker ord som bör, och får. Det är inget fel att använda de tolkar man använt, och eftersom advokaten och Nero själva inte klagade, så jag ser inget problem beträffande tolkarna som skulle ge PT.

Det ska noteras att föreningen rättstolkarna inte är parter i rättegången. De är en förening som bevakar sina intressen, som är att deras, auktoriserade tolkar ska anlitas av domstolarna.
Vem som helst får anmäla till JO, men om det är någon som inte är berörd så har det ju ingen verkan. Särskilt när både advokaten Rönnbäck och Nero ansett de tolkar som anlitades vara till belåtenhet.
Jo men nu diskuterade jag inte vem som får anmäla - det hade gjorts med all rätt om nåt var fel. Däremot undrar jag om det ens anmäldes.
Den 4 november sa att rättstolkarna att tingsrätten inte följt RB och kommer att anmäla:
Citat:
Rättstolkarna, som organiserar auktoriserade rättstolkar, kommer att anmäla Skaraborgs tingsrätt till Justitiekanslern.
– De har inte följt rättegångsbalken och anlitat auktoriserade rättstolkar i den utsträckning som de kunde gjort, säger Lotta Hellstrand, Rättstolkarna.
http://sla.se/skovde/2015/11/04/skaraborgs-tingsratt-tar-stora
Den 16:e meddelas dock att det fortfarande inte är anmält utan att de snarare tagit juridisk hjälp och satt och granskade:
Citat:
Enligt SLA hade intresseorganisationen Rättstolkarna planer på att anmäla Skaraborgs tingsrätt till JK, Justitiekanslern.
Rättstolkarna
Nu är det inte helt säkert att det blir en sådan anmälan.

— Vi söker just nu juridisk rådgivning för att avgöra om en JK-anmälan är det bästa vi kan göra. Vår jurist arbetar med fallet, och vi ber att få återkomma, meddelar Anna Lundberg, ordförande i Rättstolkarna, i ett mejl till Västgöta-Tidningar under måndagen.
http://www.skovdenyheter.se/article/dom-i-lisa-holm-malet/
Med tanke på vad som de facto står i rättegångsbalken så undrar jag snarare la ner det hela - jag har då inte hört nåt mer i media man kan givetvis ha missat det?
2016-02-20, 18:07
Medlem
Citat:
Jo men nu diskuterade jag inte vem som får anmäla - det hade gjorts med all rätt om nåt var fel. Däremot undrar jag om det ens anmäldes.
Den 4 november sa att rättstolkarna att tingsrätten inte följt RB och kommer att anmäla:

Den 16:e meddelas dock att det fortfarande inte är anmält utan att de snarare tagit juridisk hjälp och satt och granskade:

Med tanke på vad som de facto står i rättegångsbalken så undrar jag snarare la ner det hela - jag har då inte hört nåt mer i media man kan givetvis ha missat det?

Jag tror de la ner det hela. Eftersom vi inget hört.

En storm i ett vattenglas där man går ut och hotar med anmälning, men sen lugnar ner sig. Det är faktiskt jobbigt att författa en anmälan, eller dyrt att anlita någon för meningslösa anmälningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in