Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-02-19, 23:53
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuscana
En sak som jag inte förstår är hur åklagaren ansett sig kunnat vägra JA att i stället för förhör låta honom skicka en skriftlig berättelse.

I 8 § förundersökningskungörelsen står uttryckligen: ”I stället för att förhör hålles må skriftlig berättelse infordras”. Det förefaller mig vara ett betydligt lämpligare förfarande än både EAW och MLA i fall då den misstänkte uttryckligen begär det, allra helst som denne ändå inte är skyldig att säga ett enda ord vid ett muntligt förhör. Rättegångsbalken uppställer inte heller något villkor om att den misstänkte måste höras muntligen under förundersökningen och inte heller att delgivning av misstanke måste ske just vid ett förhör.

Ändamålet med 23 kap 18 § rättegångsbalken om underrättelse om misstanke m m är att tillgodose den misstänktes intresse. När MN gör gällande att ”kvalitén” i det tilltänkta förhöret med JA kan säkras endast om han är frihetsberövad i Sverige, undrar jag vad hon menar. 23 kap 12 § förbjuder uttryckligen ”otillbörliga åtgärder” under förhöret, och i förarbetena nämns exempelvis: ”Snärjande frågor få icke användas, t.ex. frågor, som utgå från att den misstänkte begått vad han ej erkänt.” (Processlagberedningens betänkande s 290)
Tack. Det där uppfattar jag som ett viktigt klarläggande. Ny kan alltså avsluta förundersökningen utan förhör, under förutsättning att Assange först lämnat sin syn skriftligt.
Bobs invändningar ovan kan vi avfärda med andra ord

Än bättre är förstås att nu häva häktningen, därpå genomföra förhöret och skyndsamt avsluta förundersökningen.
Att dra ut på allt i fem år till vore en mardröm. Att acceptera en sån "lösning " vore inte seriöst.
Senast redigerad av trenterx 2016-02-19 kl. 23:55.
Citera
2016-02-20, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Ny kan alltså avsluta förundersökningen utan förhör, under förutsättning att Assange först lämnat sin syn skriftligt. Bobs invändningar ovan kan vi avfärda med andra ord

Precis. Ny vet att Assange på ett tidigt stadium erbjudit sig att lämna in en skriftlig redogörelse.

Accepterar hon den redogörelsen så behövs det inget förhör för att avsluta förundersökningen.

Alla argument för att Ny är hindrad från att åtala på grund av att hon skulle vara tvungen att låta en förhörslös förundersökning fortgå i det oändliga är därmed omkullkastade.
Senast redigerad av Gugge-B 2016-02-20 kl. 00:42.
Citera
2016-02-20, 02:44
Medlem
Citat:
Tack. Det där uppfattar jag som ett viktigt klarläggande. Ny kan alltså avsluta förundersökningen utan förhör, under förutsättning att Assange först lämnat sin syn skriftligt.
Bobs invändningar ovan kan vi avfärda med andra ord.
Det som hindrar Assange att bemöta några anklagelser är att han inte har några formella anklagelser att bemöta.
Citera
2016-02-20, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groink
Det som hindrar Assange att bemöta några anklagelser är att han inte har några formella anklagelser att bemöta.

Var har du funnit det formkravet?
Citera
2016-02-20, 06:59
Medlem
Bob-Wrights avatar
Fallet Kandola och Assanges och UN WGAD påstående

Assange och UN WGAD hävdar att Assange inte skulle blivit utlämnad om hans fall prövades idag. Som skäl för detta anförs utslag i Supreme Court och den förändrade lagstiftningen.

Jag påstår att detta är fullkomligt fel. Assange hade blivit utlämnad om hans fall hade prövats idag. Den enda skillnaden är att förhandlingarna hade gått snabbare, krävt mindre arbete och fallet hade stannat i High Court, andra instans. Denna fråga är viktig. För om det visar sig att det inte finns stöd för Assanges och UN WGADs uppfattning så framstår Assange och UN WGAD som icke trovärdiga.

Jag vet att bevisbördan ligger på mig. Då frågan är viktig föreslår jag därför några enkla regler när vi diskuterar frågan. Se nedan.

Först några allmänna kommentarer.

Citat:
Ursprungligen postat av bengtlisa
Du förstår inte vad jag menar men kräver att jag skall erkänna att jag har fel? Den sedvanliga dosen personangrepp inkluderad.

Är detta ett konstruktivt sätt att föra en diskussion?

Jag kan sträcka mig så långt att be om ursäkt om jag uttrycker mig otydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
UNWGADs Opinion
Det som är beklämmande är att en del av beslutat grundar sig på Assanges falska argumentering. Det kan man tydligt se i s98 punkt 5. Att UNWGAD är så dålig på att kontrollera och säkerställa att information är riktigt visar att beslutet är illa genomtänkt. Inte konstigt att det kritseras.

Är jag framfusig om jag tycker att bevisbördan ligger hos dig?

Vad vi måste acceptera när frågor diskuteras är att ibland kan vi ha fel. Då är det viktigt att det erkänns. Det är inte förrän felet erkänns som vi kan gå vidare och skaffa oss ny kunskap. Erkännandet av fel är inte negativt. Det är en bekräftelse på att vi har ny, bättre kunskap.

Du skriver en sak som jag är 100% säker på är fel. När jag ber dig tala om vilket stöd i lagstiftningen du har för ditt argument svarar du inte att du hade inget stöd. Dvs. ditt påstående var inte sant. Istället försöker du inbilla mig att du menade något fullständigt annat med din skrivning. Det är inte ett hederligt sätt att föra en diskussion. Som du säkert har blivit varse gillar jag inte det sättet. Jag uttrycker mig då på ett sätt som stör dig. Hoppas nu att vi kan komma förbi detta.

För framtiden behöver du inte be om ursäkt för nåt. Det enda jag kräver är att du ska vara så pass just att om du skriver något som visar sig vara fel att du också erkänner det. Nog om det.

Regler för diskussion om fallet Kandola och Assanges eventuella utlämning

Målet för diskussionen är att komma till insikt om Assange hade blivit utlämnad om hans fall blivit prövat idag. För att kunna avgöra det föreslår jag att vi gör en egen "extradition hearing" punkt efter punkt. Vi kommer använda den prejudicerande domen i fallet Kandola och se hur domstolen dömde. Sen kan vi avgöra hur det skulle dömts om det var Assange fall som prövats.

Jag listar de frågor som tas upp i en extradition hearing. Har jag missat nåt lägg till i listan. När vi har listan med frågorna klara bestämmer vi i vilken ordning de ska tas upp. Har listat frågorna i den ordning som de förekommer i Extradition Act 2003 (med komplement). När vi sedan diskuterat en punkt klart, nått samsyn (eller i alla fall klargjort tydligt hur vi ser på frågan), som vi går vidare.

Föreslår att när vi är klara med listan så startar vi ett nytt ämne där första kommentaren är den kompletta listan med regler för hur vi ska diskutera frågan. Då slipper vi få in en massa störande kommentarer om annat som inte hör till ämnet.

Frågor som prövas vid en utlämning, tänkbara hinder

XX. Är EAWn utfärdad av en myndighet som kan betraktas som en ”judicial authority”. Har rätt utfärda EAWS
12.Rule against double jeopardy
12A. the absence of a prosecution decision (whether the prosecution case against the accused is sufficiently advanced)
13.Extraneous considerations
14.Passage of time
15.Age
16.Hostage-taking considerations
17.Speciality
18.Earlier extradition to United Kingdom from category 1 territory
19.Earlier extradition to United Kingdom from non-category 1 territory
19A.Earlier transfer to United Kingdom by International Criminal Court
19B.Forum
20.Case where person has been convicted
21.Human rights
21A. Proportionality

Kommentar till Tuscana

Citat:
Europakonventionen handlar om den enskildes rättigheter, och i den kontexten har man såklart rätt till försvarare som misstänkt redan från början av förundersökningen. EAW-reglerna har ett helt annat ändamål. Här har begreppet charged ändamålet att säkerställa att den stat som begär överlämnande ”har något på fötterna”.

Frågan om huruvida Assange är att betrakta som charged kommer att uppkomma i denna diskussion så du är mer än hjärtligt välkommen.
Citera
2016-02-20, 08:43
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Citat:
En sak som jag inte förstår är hur åklagaren ansett sig kunnat vägra JA att i stället för förhör låta honom skicka en skriftlig berättelse.

I 8 § förundersökningskungörelsen står uttryckligen: ”I stället för att förhör hålles må skriftlig berättelse infordras”. Det förefaller mig vara ett betydligt lämpligare förfarande än både EAW och MLA i fall då den misstänkte uttryckligen begär det, allra helst som denne ändå inte är skyldig att säga ett enda ord vid ett muntligt förhör. Rättegångsbalken uppställer inte heller något villkor om att den misstänkte måste höras muntligen under förundersökningen och inte heller att delgivning av misstanke måste ske just vid ett förhör.

Ändamålet med 23 kap 18 § rättegångsbalken om underrättelse om misstanke m m är att tillgodose den misstänktes intresse. När MN gör gällande att ”kvalitén” i det tilltänkta förhöret med JA kan säkras endast om han är frihetsberövad i Sverige, undrar jag vad hon menar. 23 kap 12 § förbjuder uttryckligen ”otillbörliga åtgärder” under förhöret, och i förarbetena nämns exempelvis: ”Snärjande frågor få icke användas, t.ex. frågor, som utgå från att den misstänkte begått vad han ej erkänt.” (Processlagberedningens betänkande s 290)
Bobs invändningar ovan kan vi avfärda med andra ord

Än bättre är förstås att nu häva häktningen, därpå genomföra förhöret och skyndsamt avsluta förundersökningen.
Att dra ut på allt i fem år till vore en mardröm. Att acceptera en sån "lösning " vore inte seriöst.

Bäste Trenterx,

Jag har förstått att det jag skriver stör dig rejält. Och att så fort du inbillar dig att jag har på något sätt har fel så hoppar du upp och ned och jublar. Ett tips bara. I all vänlighet. Läs först texten som Tuscana skrivit och försök förstå vad den innebär innan du börjar hoppa. Jag citerar den igen:

”I stället för att förhör hålles må skriftlig berättelse infordras”

De centrala orden i texten är må och infordras. Vad betyder må? I lagtext betyder det oftast får. Vad betyder infordras? I lagtext betyder det oftast anmodas att lämna in. Om vi skriver om meningen så den blir enklare att förstå skulle det kanske låta ungefär så här. "I stället för att förhör (muntligt) hålls får (åklagaren) begära att en skriftlig berättelse lämnas in."

Enligt Rättegångsbalkens 23:e kapitel 18§ är det nödvändigt med förhör innan ett åtalsbeslut fattas. Punkt. Sen har åklagaren möjlighet att bestämma hur ett sådant förhör ska genomföras. I vissa fall är det lämpligt att den misstänkte lämnar in en skriftlig inlaga. I brottmål har jag inte hört talas om endast skriftlig inlaga används. Jag skulle tro, har inte kunskap om detta men kan ta reda på det, att det i instruktionerna till åklagare är förbjudet att enbart använda sig av enbart skriftlig inlaga i sexualbrott. Men det är korrekt att i Rättegångsbalken står det inte att ett förhör måste vara muntligt. Det är upp till åklagaren (läs förundersökningsledaren) att bestämma hur ett förhör ska genomföras.

Sen undrar jag hur du tänker. Om det skulle vara så att det räckte med att Assange (eller annan misstänkt) bara skickade in en skriftlig inlaga så skulle ansvarige åklagare kunna avsluta förundersökningen och tvingas ta beslut om åtal. Du borde rimligen fatta att det omöjligen kan vara så. För i så fall hade det räckt med att Assange skickade ett brev till Marianne Ny där han endast skrev ”Fuck You” och så skulle hon vara tvingad att avsluta förundersökningen tvingas fatta beslut om åtal eller inte.

Jag tycker om att du störs så till den milda grad av det jag skriver att du, utan att tänka det minsta, griper efter varje möjlighet att försöka avfärda mig. Det ger mig energi att skriva mer i detta forum.
Senast redigerad av Bob-Wright 2016-02-20 kl. 08:54.
Citera
2016-02-20, 09:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Har vi fått en ny moderator i tråden, som även tagit sig rätten att styra diskussionerna och sätta upp regler för dem? Om detta får fortgå är jag tveksam om tråden blir ett öppet och meningsfullt forum att diskutera Assangefallet i, men det kanske är precis vad Bob vill?
Nej, det har vi inte.
De regler som gäller i tråden är samma regler som på Flashback i övrigt, samt de riktlinjer som finns i detta delforums klistrade trådar.

Andra mallar för diskussionen som föreslås är helt frivilligt att följa, eller inte följa.

Kommentarer på detta ska inte framföras i tråden. Det bryter mot en riktig regel, närmare bestämt regel 0.06.

/Moderator
Citera
2016-02-20, 09:46
Medlem
En och annan ny tidningsartikel i Assange-ärendet kan man alltjämt hitta i utländska medier. Här en professor i filmvetenskap vid universitetet i Glasgow som i Spectator avfärdar FN-utlåtandet med motivering att 1) en ledamot kommer från ett litet afrikanskt universitet 2) en annan ledamot kommer från ett ”obskyrt” universitet i Sydkorea och 3) den tredje ledamoten tidigare har tjänstgjort i FN som representant för Mexico.

http://www.spectator.co.uk/2016/02/the-curious-case-of-mr-assange/
Senast redigerad av Tuscana 2016-02-20 kl. 09:48.
Citera
2016-02-20, 11:27
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Bäste Trenterx,

Jag har förstått att det jag skriver stör dig rejält. Och att så fort du inbillar dig att jag har på något sätt har fel så hoppar du upp och ned och jublar. Ett tips bara. I all vänlighet. Läs först texten som Tuscana skrivit och försök förstå vad den innebär innan du börjar hoppa. Jag citerar den igen:

”I stället för att förhör hålles må skriftlig berättelse infordras”

De centrala orden i texten är må och infordras. Vad betyder må? I lagtext betyder det oftast får. Vad betyder infordras? I lagtext betyder det oftast anmodas att lämna in. Om vi skriver om meningen så den blir enklare att förstå skulle det kanske låta ungefär så här. "I stället för att förhör (muntligt) hålls får (åklagaren) begära att en skriftlig berättelse lämnas in."

Enligt Rättegångsbalkens 23:e kapitel 18§ är det nödvändigt med förhör innan ett åtalsbeslut fattas. Punkt. Sen har åklagaren möjlighet att bestämma hur ett sådant förhör ska genomföras. I vissa fall är det lämpligt att den misstänkte lämnar in en skriftlig inlaga. I brottmål har jag inte hört talas om endast skriftlig inlaga används. Jag skulle tro, har inte kunskap om detta men kan ta reda på det, att det i instruktionerna till åklagare är förbjudet att enbart använda sig av enbart skriftlig inlaga i sexualbrott. Men det är korrekt att i Rättegångsbalken står det inte att ett förhör måste vara muntligt. Det är upp till åklagaren (läs förundersökningsledaren) att bestämma hur ett förhör ska genomföras.

Sen undrar jag hur du tänker. Om det skulle vara så att det räckte med att Assange (eller annan misstänkt) bara skickade in en skriftlig inlaga så skulle ansvarige åklagare kunna avsluta förundersökningen och tvingas ta beslut om åtal. Du borde rimligen fatta att det omöjligen kan vara så. För i så fall hade det räckt med att Assange skickade ett brev till Marianne Ny där han endast skrev ”Fuck You” och så skulle hon vara tvingad att avsluta förundersökningen tvingas fatta beslut om åtal eller inte.

Jag tycker om att du störs så till den milda grad av det jag skriver att du, utan att tänka det minsta, griper efter varje möjlighet att försöka avfärda mig. Det ger mig energi att skriva mer i detta forum.
trenterx skrev med hänvisning till lagen att "Ny kan alltså avsluta förundersökningen utan förhör, under förutsättning att Assange först lämnat sin syn skriftligt."

Mot det invänder du genom att förklara att lagtexten bör tolkas som åklagaren får lov att göra det.

Sedan fortsätter du att argumentera att du tror att det i åklagarinstruktioner anges vara olagligt att följa den lagen.

Sen undrar du hur HAN tänker och drar ett ovidkommande exempel med att brottslingar systematiskt skulle kunna missbruka denna åklagarmöjlighet?

Du BORDE förstå att det inte hör till normalfallet att åklagare låter misstänkta brottslingar slippa åtal med motiveringen att den misstänkta inte blivit förhörd.

Lägg sedan till att åklagaren ägnat sig åt detta ända fram till preskribering i ett fall där den misstänkte redan var förhörd om de händelser som låg till grund för misstankarna.

Med din ovilja att tänka rätt så borde alla misstänkta brottslingar kunna slippa åtal genom att enbart välja att kommunicera skriftligt genom texten "Fuck you" under förhör.
Citera
2016-02-20, 11:41
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Och här en prisbelönt australiensisk författare som idag
publicerat en intervju med JA utan att blanda in vare sig hån eller andra egna känslor:

http://www.smh.com.au/national/julian-assange-accuses-government-of-abandoning-australians-in-trouble-overseas-20160219-gmz1hh.html

Märklig intervju. Essensen av JA:s uttalanden är att allt är alla andras fel och inget kan kopplas till hans egna handlingar.

Citat:
When asked what the Australian government could do to help him, Assange said it "hasn't bothered to do anything since 2011 other than giving me a pen when I was in prison".

JA är misstänkt för våldtäkt. JA har frivilligt bosatt sig på ambassaden. Vad skulle Australien kunna göra för att påverka något av detta?

Citat:
"The Australian government is notorious for its poor treatment of Australians overseas when they are in any form of difficulty," Assange said.

Återigen, vad förväntar han sig?

Citat:
Assange said his team had conveyed a formal request that the Australian government ask the UK to return his seized passport or print a new one for him.

Vad ska han ha passet till? Pass eller inte så kommer han att gripas då han lämnar ambassaden, pga EAW för våldtäket och/eller borgensbrottet.

Citat:
Assange said Swedish authorities originally found him to be innocent and closed the rape case but it was resurrected through the intervention of "now disgraced senior Swedish politician, Claes Borgstrom".

Det där stämmer inte. Misstankegraden kan ändras och det är oväsentligt vad den var tidigt i utredningen, precis som i alla andra typer av brottsutredningar så är det den aktuella uppfattningen som gäller. Senast 2015 så bekräftade HD att sannolika skäl för våldtäkt gäller. Menar han att Borgström agerade politiskt? Han var ju försvarsadvokat och kunde bara agera inom de ramar som alla försvarsadvokater har att hålla sig inom. Och vem är det som egentligen är "now disgraced", JA?

Citat:
Sweden admits formally to the courts that no woman intended to make a complaint against me and it is in the court records of the Swedish government that she said she was railroaded by police and others around her (and) that she refused to sign her statement.

Brottsmål gäller faktiskt mellan den misstänkte och staten. Om förundersökningen kommer fram till misstanke om att brott har begåtts så spelar det ju ingen roll vilka brottsrubriceringar som kvinnorna hade i åtanke. Man kan inte bortse från brott bara för att kvinnorna inte själva påtalat misstanke om en viss rubricering. Och med tanke på hur svenska våldtäktslagstiftningen fungerar så är det inte uppenbart exakt vilken rubricering som kan vara aktuell. Det vi vet är att misstanke om våldtäkt på sannolika skäl gäller än idag, enligt dom i HD. Det är detta JA borde förhålla sig. Det är uppenbart att han är helt desperat men tror han verkligen att någon går på det han säger? Han är ju bara patetisk!

Citat:
Assange said he had "adapted to the difficulties" of living in the embassy "but my children have obviously not adapted to the difficulties of not having their father".

Denna snyftreportagevinkling återkommer han hela tiden till. Men, mig veterligen finns det inget som hindrar att hans barn besöker honom på ambassaden. Dessutom skulle han ju kunna umgås med dem via telefon eller Skype, närhelst han eller barnen vill. Någon som har en annan uppfattning i frågan?
Senast redigerad av Anonymare 2016-02-20 kl. 11:53.
Citera
2016-02-20, 11:45
Medlem
the saints avatar
Citat:
...... Det är upp till åklagaren (läs förundersökningsledaren) att bestämma hur ett förhör ska genomföras......

Javisst, det är ju just detta som är problemet i det här fallet.

Vi är väl alla (nästan) överens om att det är Marianne Ny:s dåliga hantering, som gjort att hon inte har kommit till skott ens efter fem års långbänk.
Senast redigerad av the saint 2016-02-20 kl. 11:48. Anledning: stavfel
Citera
2016-02-20, 11:50
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Javisst, det är ju just detta som är problemet i det här fallet.

Vi är väl alla (nästan) överens om att det är Marianne Ny:s dåliga hantering, som gjort att hoin inte har kommit till skott ens efter fem års långbänk.

Hade han inte flytt borgen så hade EAW:n verkställts och saken hade sannolikt varit utagerad idag och JA hade varit en fri man. Och när väl ÅM beslutade att genomföra förhör på ambassaden så har JA och Ecuador hela tiden förhalat detta med nya krav/villkor. Det senaste i ärendet är ju att hans advokatkader säger att han inte får förhöras på ambassaden pga åsikten från UN WGAD. Det är uppenbart att JA inte är ett dugg intresserad av att förhör hålls, bara att ge sken av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in