2015-08-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ning
H. P. Lovecraft Historical Society har hittat en samling tidigare okända brev från Lovecraft till Zealia Bishop (som han spökskrev tre noveller åt) och kommer nu att ge ut dessa:

http://store.cthulhulives.org/products/the-spirit-of-revision-lovecrafts-letters-to-zealia-reed-bishop

"The H. P. Lovecraft Historical Society or HPLHS is the organization that hosts Cthulhu Lives!, a group of live-action roleplayers for the Cthulhu Live version of Call of Cthulhu. Founded in Colorado in 1984, it is now based in Glendale, California.[1] Their motto is Ludo Fore Putavimus ("We thought it would be fun").[2]

HPLHS produces a number of Cthulhu Mythos films and sound recordings, under its Mythoscope and Mythophone labels, respectively. They also offer props, both for sale and for free download."

https://en.wikipedia.org/wiki/H._P._Lovecraft_Historical_Society

Bara så att ingen tror det har något med författaren H.P Lovecraft att göra när det handlar om en fristående firma.
Citera
2015-08-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snipphanen
Bara så att ingen tror det har något med författaren H.P Lovecraft att göra när det handlar om en fristående firma.

Fast med tanke på vad de sysslar med har de något med honom att göra: de har gjort tidstypiska "radiodramatiseringar" av en mängd av hans noveller, tidstypiska filmatiseringar av två noveller, och nu ger de ut en samling av hans brev.
Citera
2016-01-22, 19:14
Medlem
Chemicaligulas avatar
Är det någon som vet vem som har målat bilden som är på omslaget till novellsamlingen som Delta gav ut?

Det är denna jag tänker på;
http://deltasf.tumblr.com/post/45758607607/205-cthlhu-1-h-p-lovecraft-fem-skr%C3%A4cknoveller
Citera
2016-01-24, 08:10
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicaligula
Är det någon som vet vem som har målat bilden som är på omslaget till novellsamlingen som Delta gav ut?

http://deltasf.tumblr.com/post/45758607607/205-cthlhu-1-h-p-lovecraft-fem-skr%C3%A4cknoveller
En annan Delta-utgåva av Lovecraft, Gengångaren (1987), har omslag av Henri Lievens. Det kanske är han?
Citera
2016-01-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicaligula

På en gammal website som tyvärr inte finns längre tillskrevs den Henri Lievens.
Citera
2016-01-29, 00:04
Medlem
Jag har nog aldrig varit i direkt kontakt med Lovecraft så länge jag kan minnas. Behöver en god dos skräck i lite mer lätthanterlig längd mellan all annan kurslitteratur och diverse studierelaterat skit som ska in i skallen just nu. Är "The Complete Fiction/Works of HP Lovecraft"-samlingen ett bra ställe att dyka in i? Gör sig karln bäst på engelska eller svenska?
Citera
2016-01-29, 03:06
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Jag har nog aldrig varit i direkt kontakt med Lovecraft så länge jag kan minnas. Behöver en god dos skräck i lite mer lätthanterlig längd mellan all annan kurslitteratur och diverse studierelaterat skit som ska in i skallen just nu. Är "The Complete Fiction/Works of HP Lovecraft"-samlingen ett bra ställe att dyka in i? Gör sig karln bäst på engelska eller svenska?
Jag har inte sett den samling du nämner. Men jag äger en annan complete works (Grafton 1990), på engelska, en god investering. Lovecraft gör sig excellent bra på originalspråket engelska.
Citera
2016-01-29, 06:23
Bannlyst
Citat:

Har köpt denna samling och kan rekomendera den, Väldigt fint inbunden och trevlig utgåva av hans verk. Har bara läst Lovecraft på engelska så kan inte jämföra med svenska översättningar men sålänge du bara är hyffsad på engelska gör han sig nog som så ofta bäst på originalspråket.
Dock kan nog en del finna han svårläst iallafall bitvis på engelska, Vill minnas det var Shadow over innsmouth som jag fann lite svår att ta mig igenom pga sättet han skrev vissa konversationer i dialektform. Men det är en småsak som nog snarare beror på mig och min engelska än hans sätt att skriva. Dock något att tänka på när man väljer vilket språk man skall köra på.
Senast redigerad av EternalGlory 2016-01-29 kl. 06:52.
Citera
2016-01-29, 14:24
Medlem
Strand.s avatar
Citat:

Ett mycket bra val att börja läsa Lovecraft; minns när jag själv skulle provläsa det han skrivit, varpå det endast tog några noveller innan jag var fast.

Personligen så läser jag endast på svenska för att lära mig hantverket bättre, då jag själv skriver. Ser ingen anledning att läsa på engelska då jag skriver på svenska. Vill man endast läsa för inspiration och njutning skulle jag rekommendera originalspråket, förutsatt att man är duktig på engelska. Samtidigt kan det vara skönare att läsa på svenska, då det av naturliga skäl är lättare att hantera, och jag antar att du redan har nog mycket engelsk litteratur i skolan.
Citera
2016-01-29, 14:32
Avslutad
Med vetskapen att jag kanske är dagens eko,

Arkham horror är ett jättebra CO-OP brädspel som utspelas i Lovecrafts värld.
Citera
2016-01-29, 14:36
Medlem
fuskas avatar
Vill bara slå ett slag för ljudböckerna som Ernst-Hugo Järegård har läst in. Otroligt bra!
Citera
2016-01-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Jag har inte sett den samling du nämner. Men jag äger en annan complete works (Grafton 1990), på engelska, en god investering.

Som inte är komplett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in