2016-02-20, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Så du menar att du inte har lättare att skaffa ett jobb än en analfabet från Somalia? Jösses, det säger en del om dig.

Sen vet jag att arbetsmarknaden är tuff och att systemet med socialbidrag suger pung, men det är fortfarande ett faktum att det är lättare som infödd svensk att ta sig ur bidragsträsket. Vad har du för utbildning förresten?

men..
vad lever du i för verklighet där alla asylsökandena är analfabetiska somalier..?
de flesta är högskoleutbildade jurister/läkare/osv, men deras utb. blir inte ackrediterade i Sverige som 'giltiga'..

dessutom så var inte min fråga ställd från ett arbetsmarknads-mässigt utgångspunkt.

min fråga är.. VARFÖR FÅR DE MER PENGAR ÄN MIG?
.. "systemet med socialbidrag suger pung".. no shit sherlock?

Citat:
Ursprungligen postat av TheGrimComedian
Du tänker i helt fel banor - du tar på dig en offerkåpa när allt i grund och botten är ditt egna fel. Vad gör du för att förtjäna mer pengar? Inte ett skit. Du sitter där och sitter.

nää du ska inte komma hit och säga hur jag tänker iaf.

nu ställde jag en enkel fråga, visserligen en fråga med negativ klang på..
men det är helt sjukt att asylsökande får mer pengar än mig - de har inte gjort sverige till ett stortland.. inte någon ur deras familj har någonsin arbetat för sveriges rikes skull.

det har mina släktingar gjort. jag är mer värd än dem (ur en ekonomisk vy)

staten skall finnas för folket.. men svenska staten skall inte finnas för hela världens folk?
Senast redigerad av Fittsill 2016-02-20 kl. 01:38.
Citera
2016-02-20, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crucial
Spot on!

hahaha upp till bevis säger jag bara!
ni två skulle aldrig klara er att leva en månad på en soc norm.. ALDRIG.
Citera
2016-02-20, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill

Skulle aldrig sätta mig i en sån situation, så jag antar att du har rätt till viss del.
Citera
2016-02-20, 01:44
Medlem
Dr.Rutigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Öhm, det är nog inte många som höjjer på ögonbrynen för nått gammalt guldsmycke om du söker soc över en kort begränsad tid, kanske i teorin men knappast praktiken. Däremot om du sitter på en pengabinge värdig von anka möjligen, eller om du för den delen är långliggare.

Bullshit.
Minsta hundring du hittar på gatan räknas som inkomst. Om dom får veta.
Förutom om du är taharush-are, då kan du lägga din feta plånbok på sekreterarens skrivbord medans du fyller i ansökan, och hon kan inte ens neka dig.
Citera
2016-02-20, 01:45
Medlem
Citat:
men..
vad lever du i för verklighet där alla asylsökandena är analfabetiska somalier..?
de flesta är högskoleutbildade jurister/läkare/osv, men deras utb. blir inte ackrediterade i Sverige som 'giltiga'..
Det finns många sådana också, men som du säger blir de inte ackrediterade här i Sverige. Invandrare har mycket svårare att få jobb. Har du ett utländskt namn är det betydligt svårare att få komma till en intervju, även om du har likvärdiga cv med en svensk.

Citat:

dessutom så var inte min fråga ställd från ett arbetsmarknads-mässigt utgångspunkt.

min fråga är.. VARFÖR FÅR DE MER PENGAR ÄN MIG?
.. "systemet med socialbidrag suger pung".. no shit sherlock?
För att den grupp du tillhör har lättare att ta sig ur det hela. Dessutom har Sverige investerat en jävla massa pengar i din utbildning, vilket inte gäller för invandrarna.

Citat:
nu ställde jag en enkel fråga, visserligen en fråga med negativ klang på..
men det är helt sjukt att asylsökande får mer pengar än mig - de har inte gjort sverige till ett stortland.. inte någon ur deras familj har någonsin arbetat för sveriges rikes skull.

det har mina släktingar gjort. jag är mer värd än dem (ur en ekonomisk vy)
Dina släktingar har arbetat för Sverige och därför är du värd mer? Hur fan tänkte du nu?
Citera
2016-02-20, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crucial
Skulle aldrig sätta mig i en sån situation, så jag antar att du har rätt till viss del.

det är det här som är det största felet i din attityd emot bidragstagare... du tror på någe sätt att det är självförvållat..
du och dina lika väljer ju bara att blunda för problemen
Citera
2016-02-20, 01:51
Medlem
Citat:
Har levt många månader billigare än så. Ingen dans på rosor kanske, men nog fan går det.
Citera
2016-02-20, 01:52
Medlem
Citat:
Det finns många sådana också, men som du säger blir de inte ackrediterade här i Sverige. Invandrare har mycket svårare att få jobb. Har du ett utländskt namn är det betydligt svårare att få komma till en intervju, även om du har likvärdiga cv med en svensk.

För att den grupp du tillhör har lättare att ta sig ur det hela. Dessutom har Sverige investerat en jävla massa pengar i din utbildning, vilket inte gäller för invandrarna.

Dina släktingar har arbetat för Sverige och därför är du värd mer? Hur fan tänkte du nu?

Sverige 'investerar' en jäkla massa i csn lån till SFI studenter..? och 'nytt hem möbel-bidrag'? osv osv..

mina släktingar har i flera generationer betalat skatt och drivit Sverige framåt till ett i-land..?

på så sätt har mitt släkt namn ackumulerat/omsatt pengar i de svenska näringslivet under 400 år?

därför så tycker jag att jag har en 'arvsrätt' som bör överstiga dessa asylsökanden med farfäder ifrån en annan kontinent.. eller fungerar bara 'arvs rätten' när det kommer till 'synd' i sverige?
Senast redigerad av Fittsill 2016-02-20 kl. 01:59.
Citera
2016-02-20, 01:53
Medlem
Citat:
Har levt många månader billigare än så. Ingen dans på rosor kanske, men nog fan går det.

åter igen..

topicen handlar inte vad som är möjligt för x /kr
topicen är:
Varför får de MER än mig?

jag går på soc och har arbetsträning.. jag står upp och jobbar, 5 dagar i veckan.. jag får 58 kr / dag.
de sitter utanför ica och tigger/ dricker kaffe & spelar kort med polare.. / gangrapar svenska brudar

yuuuup, undrar så varför alla blir rasister i sverige.
Senast redigerad av Fittsill 2016-02-20 kl. 02:00.
Citera
2016-02-20, 02:01
Medlem
Citat:
Sverige 'investerar' en jäkla mkt i csn lån till SFI studenter.. och 'nytt hem möbel-bidrag'
Vilket fortfarande är jäkligt mycket mindre än för en svensk ungdom. Räkna ihop kostnader för skola, barnbidrag, sjukvård och annat så får du fram en rätt fet summa som du kostar staten innan du får ett jobb.

Citat:
mina släktingar i flera generationer har betalat skatt och drivit sverige framåt till ett i-land..
på så sätt så har mitt släkt namn acumulerat och omsatt pengar i de svenska näringslivet under 400 år.
Japp, men DU har (enligt vad jag har läst i tråden) enbart varit en belastning för samhället, och du valde själv att argumentera för ditt värde ur ett ekonomiskt perspektiv.

Citat:
därför så tycker jag att jag har en 'arvsrätt' som bör överstigas de med farfäder ifrån en annan kontinent.. eller fungerar bara 'arvs rätten' när det kommer till 'synd' i sverige?
Staten kommer totalt sett att lägga ner mindre pengar på en invandrare än på dig.
Citera
2016-02-20, 02:02
Medlem
Lydans avatar
Citat:
åter igen..

topicen är:

jag går på soc och har arbetsträning.. jag står upp och jobbar i 5 dagar i veckan, jag får 58 kr / dag.
de sitter utanför ica och tigger.. och har ibland 20-50 tkr på fickan.

Skillnad på tiggare och asylsökande.

Men andå. Nej, det förstår inte jag heller. Jag tycker inte att du ska ha rätt till något för att du har släkt som är född här, men jag tycker fan inte att du ska få mindre för att du råkar vara svensk.

Det är dina föräldrar som lider mest dock. De har antagligen betalat skatt och stött samhället för att deras barn, du, ska få det så bra som möjligt, och istället går alla deras pengar till folk från andra länder som dagens karriärpolitiker lovar guld för att få en klapp på ryggen.

Men i slutändan, sluta klaga här och skicka ett brev till din politiker. Det är fan dags att vi som bor i det här landet börjar berätta för våra politiker vad deras jävla uppdrag är.
Citera
2016-02-20, 02:05
Medlem
Citat:
åter igen..

topicen är:

jag går på soc och har arbetsträning.. jag står upp och jobbar, 5 dagar i veckan.. jag får 58 kr / dag.
de sitter utanför ica och tigger/ dricker kaffe & spelar kort med polare.. / gangrapar svenska brudar

Om du nu inte tycker att det är relevant i din tråd huruvida andra klarar av att leva på socnormen så rekommenderar jag dig att inte börja diskutera det.

Det är jävligt mycket som är snett när det gäller välfärden, men att börja tjata om varför invandrare får 3kr mer om dagen är fel ställe att börja. Frågan är varför man ska tvingas till en jävla massa meningslösa åtgärder som ändå inte kommer att generera något jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in