2016-02-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RachelZane
Så min första puts någonsin, efter att ha misshandlat mina loakes ett bra tag.

http://imgur.com/wRuFQjP
Får intrycket av att du använder rätt mycket kräm samt att du inte använder skoblock. Stämmer det?
Citera
2016-02-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Får intrycket av att du använder rätt mycket kräm samt att du inte använder skoblock. Stämmer det?

Det stämmer.
När jag först köpte skorna, för kanske 2 år sedan så brydde jag mig inte. Nu har jag fått mer förståelse för vad skovård gör för din sko.

På den högra bilden är det skoblock. Men tidigare har jag inte använt det.
Vad gäller kräm så gjorde jag det i tre omgångar.

Nu när jag har ett par till Loake så tänker jag inte göra samma misstag som med dessa.
Citera
2016-02-19, 06:55
Medlem
Jag hoppas att denna fråga ligger i rätt forum.
I höstas köpte jag ett par Red Wing Iron Ranger. Och vad jag förstått så är dessa randsydda?

http://www.lester.se/varumarken/red-wing-shoes/red-wing-shoes-5

Jag har inte satt på någon extra gummisula och således så slits ju sulan.
Och jag sliter sulor som en vilde.

http://www.vintageworkwear.com/2011_01_01_archive.html

Ovan är ett exempel, mina ser ju givetvis inte så här illa ut, men längst framme vid tån är sömmen borta.
Är detta något jag borde oroa mig för? Är sömmen det enda som håller fast sulan i skon?

Jag är kass på skor och dess uppbyggnad så ursäkta min okunnighet.
Citera
2016-02-19, 09:07
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_Chriss
Jag hoppas att denna fråga ligger i rätt forum.
I höstas köpte jag ett par Red Wing Iron Ranger. Och vad jag förstått så är dessa randsydda?

http://www.lester.se/varumarken/red-wing-shoes/red-wing-shoes-5

Jag har inte satt på någon extra gummisula och således så slits ju sulan.
Och jag sliter sulor som en vilde.

http://www.vintageworkwear.com/2011_01_01_archive.html

Ovan är ett exempel, mina ser ju givetvis inte så här illa ut, men längst framme vid tån är sömmen borta.
Är detta något jag borde oroa mig för? Är sömmen det enda som håller fast sulan i skon?

Jag är kass på skor och dess uppbyggnad så ursäkta min okunnighet.

Om den är randsydd som det påstås är den vita sömmen på bilden (avlappssömmen tror jag den heter) inte den viktigaste sömmen, utan denna syns inte. Däremot är det ju inte bra om den lossnar helt, och du kan ju alltid slänga på ett tåjärn i gummi om du sliter tån väldigt fort.
Citera
2016-02-19, 10:09
Medlem
Hur bedömer man om ens skor faktiskt sitter dåligt? Kvalitetsskor kan ju vara obekväma till en början men har jag köpt en storlek för liten?

Jag har svårt att få in foten i vänstra skon samt att skorna sitter ganska "tight" generellt. Hälen är hela vägen till hälkappan men trots det får jag ändå lite hälglapp.
Lästen är lik Simpson-lästen men jag har tydligen breda fötter så jag kanske gjorde ett enormt felköp med tanke på att jag från början har breda fötter i en smal läst samt möjligtvis en storlek för liten?
Citera
2016-02-19, 10:12
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nymfonoctua
Hur bedömer man om ens skor faktiskt sitter dåligt? Kvalitetsskor kan ju vara obekväma till en början men har jag köpt en storlek för liten?

Jag har svårt att få in foten i vänstra skon samt att skorna sitter ganska "tight" generellt. Hälen är hela vägen till hälkappan men trots det får jag ändå lite hälglapp.
Lästen är lik Simpson-lästen men jag har tydligen breda fötter så jag kanske gjorde ett enormt felköp med tanke på att jag från början har breda fötter i en smal läst samt möjligtvis en storlek för liten?
Fick du ingen hjälp när du köpte skorna?

Skorna ska sitta så tight det går utan att det trycker på en specifik punkt och gör ont.
Citera
2016-02-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin

Skorna ska sitta så tight det går utan att det trycker på en specifik punkt och gör ont.

Nej, eller jag fick så god hjälp som möjligt över nätet i och med att jag beställde dessa.

När jag har på skorna kan jag känna att t.ex. stortåknölen ligger mot skinnet, och att lilltån ligger mot skinnet likaså, däremot gör det inte ont när skorna blivit "varma" det kan dock kännas lite extra just i början när jag satt på skorna då lädret känns ganska hårt.

Edit: Så även om de kanske sitter ganska tight, det kanske bara är en fråga om att gå in dom mer? Jag har även sett att i vissa fall om skon sitter lite för tight, att man kan lägga extra kräm på de ställen man vill töja ut dom och sedan gå i skon medan lädret är blött av krämen? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Senast redigerad av nymfonoctua 2016-02-19 kl. 10:23.
Citera
2016-02-19, 10:22
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Nej, eller jag fick så god hjälp som möjligt över nätet i och med att jag beställde dessa.

När jag har på skorna kan jag känna att t.ex. stortåknölen ligger mot skinnet, och att lilltån ligger mot skinnet likaså, däremot gör det inte ont när skorna blivit "varma" det kan dock kännas lite extra just i början när jag satt på skorna då lädret känns ganska hårt.
Det tycker jag låter rätt normalt för ett par relativt nya skor. Ge dem en månad eller så, får du vid dagens slut onda, trötta fötter så kan du överväga att sälja dem.
Citera
2016-02-19, 10:26
Medlem
Citat:
Det tycker jag låter rätt normalt för ett par relativt nya skor. Ge dem en månad eller så, får du vid dagens slut onda, trötta fötter så kan du överväga att sälja dem.

Okej, tack! Får hålla tummarna över att de sitter skönt i slutändan och att jag slipper sälja dessa.
Tack för hjälpen.
Citera
2016-02-19, 10:48
Medlem
Citat:
Jag har även sett att i vissa fall om skon sitter lite för tight, att man kan lägga extra kräm på de ställen man vill töja ut dom och sedan gå i skon medan lädret är blött av krämen? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Hade inte rekommenderat detta. Är du i behov av att töja lädret så bör du lämna in skorna till en duktig skomakare som kan lästa ut specifika områden. Men det låter som sagt som att du helt enkelt behöver gå in skorna.
Citera
2016-02-19, 11:36
Medlem
Citat:

Det är faktiskt inte helt lätt i början. Det krävs lite vana. En grundregel är att skorna inte får vara för korta. Det är oftast omöjligt att töja ut en sko på längden.

Citat:

Och även om de trycker på en specifik punkt går det ofta att åtgärda genom att tejpa på distanser på skoblocken.
Citera
2016-02-19, 14:57
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Och även om de trycker på en specifik punkt går det ofta att åtgärda genom att tejpa på distanser på skoblocken.
Tveksamt fulknep. Risken finns att man deformerar skon eller töjer lädret så det får "bristningar" om man har otur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in