Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jag försökte bara förenkla passagen. Men varför 2 km? Röda Havet är 20 km där det är som smalast, och tänk dig då att gå 20 km gyttja eller blöt sand. Hur långt tror du att du skulle orka?
Minst 7 timmar skulle det då kräva, plus de minst tre timmarna från första till sista man.
Men det spelar egentligen ingen roll eftersom de då ändå inte har lämnat Egypten efter korsningen av Röda havet till Sinaiöknen, och det område som kallades för Kanaan låg enligt historiska register under egyptisk kontroll under ytterligare 300 år (alltså inte 40 år), så berättelsen om att de återerövrade det förlovade landet stämmer inte heller.
Nu försöker du med dina knep igen, du försöker smita undan genom att flytta fokus. Du hade nyss en matematisk uträkning på att det skulle vara omöjligt för 2 miljoner personer att ta sig över Röda Havet om det var en 100 meters passage.
Detta menade du (underförstått) skulle vara bevis på att bibeln inte berättar en sann historia. Men det påståendet är lätt att spräcka och lätt för andra att förstå, det var därför jag fokuserade på den frågan, det är bara att göra passagen bredare och räkna ut igen.
Detta gör du inte, utan börjar prata om andra saker, varför? Jo för att du inser att ditt påstående inte håller.
Hur kan du komma med påståendet att det var en 100 meters passage, varför inte en 2 km passage? Detta är symptomatiskt för alla sådana här påståenden om bibeln, man ställer upp egna premisser för hur det var, enbart för att det ska se omöjligt ut.
Vad ska du göra nu? Förneka som tidigare och flytta fokus till andra frågor och kräva att jag svarar på dom, eller erkänna att du tänkte fel/drog för snabb slutsats/ville förvränga/förlitade dig på webbsidor som enbart är intresserade av att hitta fel i bibeln genom att förvränga?