2016-02-18, 23:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varifrån har du fått 100 meter? Prova med en 2 km bred passage.

Jag försökte bara förenkla passagen. Men varför 2 km? Röda Havet är 20 km där det är som smalast, och tänk dig då att gå 20 km gyttja eller blöt sand. Hur långt tror du att du skulle orka?
Minst 7 timmar skulle det då kräva, plus de minst tre timmarna från första till sista man.

Men det spelar egentligen ingen roll eftersom de då ändå inte har lämnat Egypten efter korsningen av Röda havet till Sinaiöknen, och det område som kallades för Kanaan låg enligt historiska register under egyptisk kontroll under ytterligare 300 år (alltså inte 40 år), så berättelsen om att de återerövrade det förlovade landet stämmer inte heller.
Citera
2016-02-18, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, hur blev dom flera hundratusen så fort?

På det vanliga viset
Citera
2016-02-18, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Det folket som kom från Noah och hans barn självklart.....

Maya civilisationen startade också ca 2000fkr, med regelbundna fynd ända från 2500fkr av bosättningar inom Maya-kulturen. Så några måste korsa Atlanten också och hinna återuppbygga upp denna kultur och dessutom skapa en hel civilisation där också på bara några hundra år.
Är det härifrån uttrycket: "De ä mycket nu" kommer?
Senast redigerad av Jhwh 2016-02-18 kl. 23:36.
Citera
2016-02-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
På det vanliga viset

Varje kvinna fick trillingar vart annat år?
Citera
2016-02-18, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Varje kvinna fick trillingar vart annat år?

Jasså
Citera
2016-02-19, 00:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Del 2:

Om man litar på din länk som du gav så ger det problem med pyramid byggandet också.

Enligt wiki så byggdes den första pyramiden 2630 BC–2611 BC och enligt din länk ska det bara finnas ca kanske 1 miljon till 1,5 miljoner människor.

Men låt oss säga att det fanns 2 miljoner, om 1 miljon är barn. Betyder det att det finns 1 miljon vuxna, om kvinnorna tog hand om barnen vilket dom oftast brukar och det är fördelat mellan könen 50/50 betyder det att det fanns 500,000 kvinnor och 500,000 män.

Kvinnorna skulle vara upptagna med ta hand om barnen, tvätta kläder, laga mat och liknande.

Så då finns det kvar ca 500,000 män som kan bygga pyramiderna, men dom ska ha en arme också och där gick det kanske till 100,000 män.

Sen fanns ju farao och andra höga män som inte behövde arbeta, låt oss säga 10,000 män.

Så nu är vi nere på 390,000 män som kunde bygga på pyramiderna, men detta är inte med att ta bort dom som är gamla gubbar och dom som har fysiska/psykiska skador.

Men sen finns det också män som måste jobba med odla mat/bytes handel och liknande saker.

Så då börjar man undra vart kom arbetskraften till att bygga pyramideran?

Speciellt med tanke på att wiki säger att det finns mellan 118-138 pyramider, sen finns det ju sphinxer och massa andra byggnads saker i egypten.

Så din länk visar lögerna är fel.

Du är rolig du. Varför skulle inte 100 000 män räcka till? Om du avsätter 1000 personer per block så kan 100 block bearbetas samtidigt, och 1000 personer per block är väldigt mycket.

Men prova du samma matematik på Noa och tiden efter floden och Babels torn, så ska vi se hur det går.

Babels språkproblem och folkens spridning ska möjligen ha inträffat omkring år 2000 f.Kr. Sedan behöver befolkningen ha förökat sig som kaniner, medan de praktiskt taget sprang hela dagarna för att hinna sprida sig till alla jordens hörn och diversifiera sig till de otaliga stammar som vi vet har bott i otaliga avlägsna områden i flera tusen år. Det finns många folk i Amerika, Australien, Afrika och östra Asien som vi vet att har varit etablerade långt före 2000 f.Kr.
Faktum är att vid den tidpunkten hade Egypten redan varit ett stort rike under ganska lång tid ... och deras språk har inte ändrats till följd av något torn.
Citera
2016-02-19, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag försökte bara förenkla passagen. Men varför 2 km? Röda Havet är 20 km där det är som smalast, och tänk dig då att gå 20 km gyttja eller blöt sand. Hur långt tror du att du skulle orka?
Minst 7 timmar skulle det då kräva, plus de minst tre timmarna från första till sista man.

Men det spelar egentligen ingen roll eftersom de då ändå inte har lämnat Egypten efter korsningen av Röda havet till Sinaiöknen, och det område som kallades för Kanaan låg enligt historiska register under egyptisk kontroll under ytterligare 300 år (alltså inte 40 år), så berättelsen om att de återerövrade det förlovade landet stämmer inte heller.

Nu försöker du med dina knep igen, du försöker smita undan genom att flytta fokus. Du hade nyss en matematisk uträkning på att det skulle vara omöjligt för 2 miljoner personer att ta sig över Röda Havet om det var en 100 meters passage.

Detta menade du (underförstått) skulle vara bevis på att bibeln inte berättar en sann historia. Men det påståendet är lätt att spräcka och lätt för andra att förstå, det var därför jag fokuserade på den frågan, det är bara att göra passagen bredare och räkna ut igen.

Detta gör du inte, utan börjar prata om andra saker, varför? Jo för att du inser att ditt påstående inte håller.

Hur kan du komma med påståendet att det var en 100 meters passage, varför inte en 2 km passage? Detta är symptomatiskt för alla sådana här påståenden om bibeln, man ställer upp egna premisser för hur det var, enbart för att det ska se omöjligt ut.

Vad ska du göra nu? Förneka som tidigare och flytta fokus till andra frågor och kräva att jag svarar på dom, eller erkänna att du tänkte fel/drog för snabb slutsats/ville förvränga/förlitade dig på webbsidor som enbart är intresserade av att hitta fel i bibeln genom att förvränga?
Senast redigerad av ttsp 2016-02-19 kl. 00:22.
Citera
2016-02-19, 00:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så du klagar på att det finns knappt inga arkeologiska spår över det, då kan jag ju lika gärna klaga på att det finns knappt några arkeologiska spår efter människor från +100,000 år sen.....

Falsk analogi. Vi talar väl inte om en historik så långt tillbaka.

*

Lär dig elementär logik.
Citera
2016-02-19, 00:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, hur blev dom flera hundratusen så fort?

Citat:
Ursprungligen postat av Benon
På det vanliga viset

Vilket i din demagogi brukar betyda att nån typ av magi inflikas i dina resonnemanger vid behov.
Citera
2016-02-19, 00:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu försöker du med dina knep igen, du försöker smita undan genom att flytta fokus. Du hade nyss en matematisk uträkning på att det skulle vara omöjligt för 2 miljoner personer att ta sig över Röda Havet om det var en 100 meters passage.

Detta menade du (underförstått) skulle vara bevis på att bibeln inte berättar en sann historia. Men det påståendet är lätt att spräcka och lätt för andra att förstå, det var därför jag fokuserade på den frågan, det är bara att göra passagen bredare och räkna ut igen.

Naturligvis kan du "spräcka" andras påstående genom själv att lägga flera av dina egna hitta-på postulater på toppen av dom redan existerande.
Citera
2016-02-19, 03:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Detta gör du inte, utan börjar prata om andra saker, varför? Jo för att du inser att ditt påstående inte håller.

Hur kan du komma med påståendet att det var en 100 meters passage, varför inte en 2 km passage? Detta är symptomatiskt för alla sådana här påståenden om bibeln, man ställer upp egna premisser för hur det var, enbart för att det ska se omöjligt ut.

Vad ska du göra nu? Förneka som tidigare och flytta fokus till andra frågor och kräva att jag svarar på dom, eller erkänna att du tänkte fel/drog för snabb slutsats/ville förvränga/förlitade dig på webbsidor som enbart är intresserade av att hitta fel i bibeln genom att förvränga?

Ursäkta jag missförstod dig. Jag insåg inte att det var en 2 km bred vattenpassage du menade. Jag försöker göra scenariot så verkligt som möjligt, men det vill tydligen inte du. Har du verkligen tänkt efter över huvud taget?

Vart har du tänkt dig att det undanträngda vattnet skulle ha tagit vägen? Ju mer vatten som behöver trängas undan, desto större problem. Det är inga små mängder vatten som vi talar om. Storleken på de omgivande vattenmurarna måste ju bli många gånger högre än det faktiska djupet med ditt föreslagna scenario. Röda havet är mer än 200 meter djupt större delen av vägen över och mer än 1000 meter djupt under flera kilometer av den sträcka där Röda Havet är som smalast. Detta djup på 1000 meter går nästan ända in i Suezviken. För att helt undvika djupa områden så skulle de alltså behöva ha startat i Suezviken, rundat Sinaihalvön och sedan gå iland i Aquabagulfen (alltså inte korsa Röda Havet alls).
Ett 2 km brett bälte av vatten som är 200 till 1000 meter djupt blir en ofantlig mängd undanträngt vatten.

Sedan så måste jag erkänna att jag mindes fel fel om hur brett Röda havet är. Det är faktiskt 20 mil brett och inte 20 km brett där det är som smalast. Jag kom bara ihåg siffran 20. Det skulle alltså kräva mer än 2 dygn att gå över till fots, utan att stanna för att vila.

Nej, det är mer troligt att det egentligen är Suezviken som avses och inte Röda Havet, eller att det inte inträffat över huvud taget.
Senast redigerad av Smeso 2016-02-19 kl. 03:09.
Citera
2016-02-19, 03:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naturligvis kan du "spräcka" andras påstående genom själv att lägga flera av dina egna hitta-på postulater på toppen av dom redan existerande.

Jo, fast det är naturligtvis jag som försöker med knep ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in