Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-02-15, 06:49
Medlem
uuy1851s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavius
Skit i att ta MDMA? Som med allt annat så kan inte allt vara för alla. Varför fortsätta ta en substans som ger dig så mycket ångest?

Jo men det gör jag. Jag tycker det är lite tråkigt att se mina vänner avnjuta MDMA gång på gång, medan jag vet sen länge att jag bara mår dåligt av det. Jag får eufori när ruset är på väg ur. Jag tycker mdma är en dålig idé i de flesta sammanhang pga neurotoxiciteten f.ö. Men det är inte därför jag inte tar det. Undrade om någon hade en möjlig hypotes om vad dem tror är som händer i min kropp. Har nada tolerans, spridit ut tillfällena över 10 år drygt
Citera
2016-02-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uuy1851
Jo men det gör jag. Jag tycker det är lite tråkigt att se mina vänner avnjuta MDMA gång på gång, medan jag vet sen länge att jag bara mår dåligt av det. Jag får eufori när ruset är på väg ur. Jag tycker mdma är en dålig idé i de flesta sammanhang pga neurotoxiciteten f.ö. Men det är inte därför jag inte tar det. Undrade om någon hade en möjlig hypotes om vad dem tror är som händer i min kropp. Har nada tolerans, spridit ut tillfällena över 10 år drygt

Jag har en polare som heller aldrig i princip får eufori eller något annat positivt. Under peaken sitter han bara i ett rum och spyr där det inte får vara för mycket folk. Sedan när afterglowen smyger sig på mår han hur bra som helst! Har testat att ändra både dos och batch/piller, men det blir alltid samma skit ändå. Lite obegripligt faktiskt.
Citera
2016-02-17, 08:32
Medlem
Blueobservers avatar
Jag har letat över hela internet om information kring mentala och psykologiska bieffekter av MDMA.
Jag experimenterade rätt mycket med droger de två eller tre första månaderna efter att jag för första gången introducerades till det.
gick på tjack två eller tre dagar i veckan, inte hela dagar förstås, men flera linor samma kväll, och kanske en på morgonen, och även under lördagkvällen.
MDMA har jag gjort 3 gånger, och LSD en gång, vilket var den värsta upplevelsen i mitt liv, största snetrippen nånsin med demoner och hela skiten.
I vilket fall så hade jag psykotiska upplevelser i ungefär en vecka efter att jag för sista gången tog tjack. Jag fick mardrömmar, sömnparalyser med rösthallucinationer nästan varje natt, kunde inte sova ensam. Det var bättre när jag sov med nån men det kunde ändå inträffa ibland. Detta tyder alltså på att jag gick igenom schizofrena upplevelser.
Fick också relativt milda förföljelsemanier, såg det som en möjlighet att tex min pappa skulle förvandlas till ett monster, som att jag inte riktigt kände igen honom längre. Fyfan vilken vecka det var.
Allt det där gick dock över efter en vecka, så nu har jag inte tagit tjack på tre veckor och tänker sluta med droger och hålla mig till alkohol, vilket duger för mig och alla obehagligheter är över.

MEN till själva frågan:
MDMA är en jävligt nice drog, och jag skulle verkligen vilja kunna ta den några gånger per år. Inte resten av mitt liv, men jag är 21 så lite kul kan man väl ha ett tag.
Bara det att jag har ingen aning om vilken drog av dom jag tog det var som gav mig en psykos. Kan det ha varit LSDn som spökade? trots att det var typ två månader sen jag tog det (man kan ju dock säga att jag hade en psykos under trippen med tanke på att jag satt i samma rum som satan under 8 timmar..), Kan det vara tjacket, eller var det MDMAt?
Har även rökt gräs vid ett par tillfällen, tre eller fyra kanske, under dessa månader.

Kan även tillägga att jag har en bipolär II-diagnos och tar därför Lamictal. Har även ADD men tar ingen medicin mot det.

Så kan MDMA några gånger per år (5 ggr kanske) skada psyket permanent? Det är såklart olika för alla. Jag kan ju tänka mig att jag har anlag till mentala obehagligheter, så jag vill fan inte fucka med min hjärna mer.
Det är bara just dom här enstaka upplevelserna som skulle vara jävligt nice att uppleva några gånger per år.
Citera
2016-02-18, 02:08
Medlem
Varför påstår så många att man kan få serotonergt syndrom om man blandar MDMA med SSRI? SSRI blockerar ju serotoninreceptorerna så att MDMA inte kan stimulera frisättningen av serotonin. Så hur kan man då få en överdos av serotonin?

Jag har inte tänkt att använda mig av varken MDMA eller SSRI, men jag är lite nyfiken på hur det egentligen förhåller sig.
Citera
2016-02-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyklop
Varför påstår så många att man kan få serotonergt syndrom om man blandar MDMA med SSRI? SSRI blockerar ju serotoninreceptorerna så att MDMA inte kan stimulera frisättningen av serotonin. Så hur kan man då få en överdos av serotonin?

Jag har inte tänkt att använda mig av varken MDMA eller SSRI, men jag är lite nyfiken på hur det egentligen förhåller sig.

Aldrig särskilt bra att blanda olika preparat som ändrar samma signalsubstans. Nu är jag inget proffs bakom kemin bakom mdma + ssri, men om du tar ssri och droppar mdma, kommer effekten nästan utebli helt, för att ssri saktar ner upptagningen av serotonin kraftigt, om du blandar kommer du typ helt enkelt må skit ett långt tag efter, riktigt riktigt dåligt, det hände min kompis
Men jag vet inte riktigt varför kemiskt, men du borde nog kunna googla upp lite snabby hur kemin ligger till
Edit: Det verkar ha något med MAO-hämnare och skit och göra, livshotande enligt wikipedia
Citera
2016-02-18, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukarbarapiller
Aldrig särskilt bra att blanda olika preparat som ändrar samma signalsubstans. Nu är jag inget proffs bakom kemin bakom mdma + ssri, men om du tar ssri och droppar mdma, kommer effekten nästan utebli helt, för att ssri saktar ner upptagningen av serotonin kraftigt, om du blandar kommer du typ helt enkelt må skit ett långt tag efter, riktigt riktigt dåligt, det hände min kompis
Men jag vet inte riktigt varför kemiskt, men du borde nog kunna googla upp lite snabby hur kemin ligger till
Edit: Det verkar ha något med MAO-hämnare och skit och göra, livshotande enligt wikipedia
Jag ser lite fel när jag läser på Wikipedia. SSRI och MAO-hämmare är inte direkt serotoninhöjande. SSRI hämmar återupptagningen och MAO-hämmare hämmar nedbrytningen av serotonin, så det är inte riktigt samma sak.

Jag har sökt på nätet och det finns många sidor som säger att det är farligt att blanda, men jag kan fortfarande inte förstå varför. SSRI ockuperar ju 5-HT-receptorerna, dit MDMA måste binda för att serotonin ska kunna frisättas.
Senast redigerad av Psyklop 2016-02-18 kl. 14:43.
Citera
2016-02-18, 15:06
Medlem
123psyks avatar
Citat:
Jag ser lite fel när jag läser på Wikipedia. SSRI och MAO-hämmare är inte direkt serotoninhöjande. SSRI hämmar återupptagningen och MAO-hämmare hämmar nedbrytningen av serotonin, så det är inte riktigt samma sak.

Jag har sökt på nätet och det finns många sidor som säger att det är farligt att blanda, men jag kan fortfarande inte förstå varför. SSRI ockuperar ju 5-HT-receptorerna, dit MDMA måste binda för att serotonin ska kunna frisättas.

Det handlar inte om att ett för stort upptag av serotonin skulle vara skadligt. Det handlar om att för mycket serotonin i omlopp i det centrala och perifiära nervsystemet kan leda till väldigt skadliga biverkningar. Om du tar MDMA så frisätts serotonin i stora mängder, om du utöver det tar ett preparat som blockerar återupptagningen av serotonin så är risken stor att systemet överflödas. Du kan läsa mer om serotonergt syndrom här om du är intresserad av varför man bör undvika kombinationen om man inte vill riskera att dö en väldigt obehaglig och plågsam död: https://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin_syndrome
Citera
2016-02-18, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uuy1851
Är det relativt vanligt förekommande att få kraftig ångest utav MDMAts effekt i sig? Så fort ruset kickar på med full styrka, oavsett dosering, 75-250mg trettiotal gånger har jag tagit, iaf så fort det verkar så är det som om jag sprängs i småbitar av ett kärnvapen. Det börjar vibrera överallt i synfältet till det extrema, jag blir helt knockad och behöver alltid lägga mig ner för att sedan kraftigt nodda. Tiden går i vågor känns det som, och det är väldigt obehagligt att surfa på tidens vågor på ett "övernaturligt" sätt. Jag tror inte det är meningen att människor ska surfa på tidsaxelns kvantmekanik och klassisk statistik. Kvantfysik går f.ö ut på till viss del att mäta Universum på ett så försiktigt sätt som är fysiskt möjligt för att inte störa bevarandet av rörelsemängden hos ett utvecklande system. Inget får "komma ihåg" att kvantumet varit där, för då misslyckas experimentet genom en störning genom fenomenet av att mäta enligt Werner Heisenbergs osäkerhetsprincip...

Oh well. Min poäng är att det känns så himla dåligt när jag hamnar där. Det känns som att bli träffad av en tsunami, det forsar känslor genom hela kroppen - MEN TIDJÄVELN GÅR I VÅGOR, och gör att jag kan inse mig själv på ett sätt där tid saknar betydelse, där jag t.o.m gråter, jag känner så himla mycket smärta när jag tar MDMA, jag absorberar tar in och känner hela världens smärta samtidigt. Jag har INGA förväntningar, mår bra rent allmänt, det går bra i livet. Inga problem egentligen. Men ändå blir det som så medan alla andra jag pratat om det med tycker att det är en av de bästa drogerna man kan ta. Jag har aldrig haft en euforisk upplevelse på MDMA förut.

Några hypoteser, någon?

Ett enormt utsöndrande av serotonin är helt enkelt inte någonting allas hjärnor kan hantera, eftersom att tillståndet är allt annat än naturligt. Denna utsöndring skall enbart ske långsamt, men eftersom att ecstasy skickar en signal åt serotoninreceptorerna att det är dags att tömma mycket serotonin så blir hjärnan överväldigad och effekten du upplever är helt enkelt att din hjärna kommer såpass ur balans att den inte kan hantera vad som sker. Du borde absolut aldrig röra substansen om du får dessa effekterna, jag spekulerar följande; risken för neurologisk skada kan vara större för dig än för personer som inte upplever de effekter du gör.
Citera
2016-02-18, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123psyk
Det handlar inte om att ett för stort upptag av serotonin skulle vara skadligt. Det handlar om att för mycket serotonin i omlopp i det centrala och perifiära nervsystemet kan leda till väldigt skadliga biverkningar. Om du tar MDMA så frisätts serotonin i stora mängder, om du utöver det tar ett preparat som blockerar återupptagningen av serotonin så är risken stor att systemet överflödas. Du kan läsa mer om serotonergt syndrom här om du är intresserad av varför man bör undvika kombinationen om man inte vill riskera att dö en väldigt obehaglig och plågsam död: https://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin_syndrome
Jag vet det, men jag tycker att det borde vara omöjligt att få för mycket serotonin i omloppet, eftersom SSRI ockuperar 5-HT-receptorerna som MDMA vill binda till. Resultatet av det borde vara utebliven eller minskad effekt av MDMA, alltså mindre serotonin i systemet jämfört med ett vanligt MDMA-rus.
Citera
2016-02-18, 15:51
Medlem
123psyks avatar
Citat:
Jag vet det, men jag tycker att det borde vara omöjligt att få för mycket serotonin i omloppet, eftersom SSRI ockuperar 5-HT-receptorerna som MDMA vill binda till. Resultatet av det borde vara utebliven eller minskad effekt av MDMA, alltså mindre serotonin i systemet jämfört med ett vanligt MDMA-rus.

Att du tycker det borde vara omöjligt betyder inte att så är fallet. När jag säger i omlopp menar jag inte hur mycket som tas upp av receptorn, utan hur mycket som finns att tillgå mellan synapsen och receptorn. Effekten är just den att det blir mindre serotonin som tas upp, men systemet som du säger kan fortfarande ta skada av att för mycket finns att tillgå.

Nu är det här en påhittad analog och jag är ingen expert på teknik, men det är lite som att du skulle påstå att ladda en mobil som kräver 1.5v med ett starkt bilbatteri på 500v inte skulle kunna skada kretsarna i din mobil - även om din mobil inte "kan" ta upp mer än 1.5v så kan överflödet av elektricitet skada kretsarna i din mobil.

Mig veterligen hindrar i alla fall inte SSRI's att frisätta serotonin, de hindrar bara återupptaget av serotonin från post-synapsen. MDMA kan därför fortsätta frisätta serotonin men med utebliven effekt då det inte har någonstans att ta vägen.
Citera
2016-02-18, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123psyk
Att du tycker det borde vara omöjligt betyder inte att så är fallet.
Självklart inte.

Jag hittade lite information nu.

http://www.maps.org/research-archive/mdma/protocol/ib_mdma_new08.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av MAPS
Human MDMA studies suggest that serotonin release plays a prominent role in producing the effects of MDMA. Preventing serotonin release through administration of selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) appears to attenuate or eliminate most subjective, physiological and immunological effects of MDMA (Farre et al. 2007; Liechti et al. 2000a; Liechti and Vollenweider 2000b; Pacifici et al. 2004; Tancer and Johanson 2007). Pre-treatment or coadministration with SSRIs attenuated the effects of MDMA on mood and perception, though leaving intact specific effects, as nervousness or excitability (Liechti et al. 2000a). Some researchers reported that SSRIs attenuated MDMA-induced increases in heart rate and blood pressure (Farre et al. 2007; Liechti and Vollenweider 2000b) while others only reported that SSRIs attenuated elevated heart rate only (Tancer and Johanson 2007). All three studies of SSRI pre-treatment suggest that co-administration of SSRIs with MDMA is safe, but that this combination prevents or reduces the appearance of the subjective effects of MDMA.
Citera
2016-02-18, 16:11
Medlem
123psyks avatar
Citat:
Självklart inte.

Jag hittade lite information nu.

http://www.maps.org/research-archive/mdma/protocol/ib_mdma_new08.pdf

Citat:
Preventing serotonin release through administration of selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) appears to attenuate or eliminate most subjective, physiological and immunological effects of MDMA (Farre et al. 2007; Liechti et al. 2000a; Liechti and Vollenweider 2000b; Pacifici et al. 2004; Tancer and Johanson 2007).

Hade ingen aning om att SSRI's även hämmar utsöndringen av serotonin. Antar jag måste kolla upp deras källor för att få en bättre uppfattning. En generell regel att ha i åtanke om psykofarma är väl att det är få, om ens några, preparat som vi än så länge har fulländad kunskap om rörande dess effekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in