2016-02-18, 13:54
Medlem
Germangestalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Det är väl bättre att skicka ut båten till havs än att låta den lätta ankar hos oss.
Tar väl bara några dagar innan de börjar döda varandra för att ta över makten på båten då.
Ja det lär bli Flugornas Herre Muhammed-style på den båten. Stackars de töser som tvingas jobba där.

Nä fy fan skicka hem skiten. Ingen svensk vill väl egentligen ha dem här?
Citera
2016-02-18, 14:07
Medlem
Bonnatorps avatar
Snacket om att den möjligen hamnar i Härnösands djuphamn skulle ju vara ett exceptionellt lyft för sjöfartsgymnasiet där.
De har visserligen fått sin miljonpåkostade simulator nu, men att ha ett helt kryssningsfartyg som får möjlighet att kalla in praktikanter med kort varsel (tar knappt en timme att gå från skolan till djulphamnen) skulle vara en bra möjlighet för både rederiet och skolungdomarna.

Då syftar jag främst på maskinsidan då däckarna inte skulle ha så mycket mer att göra än att städa, men generatorerna måste ju ändå gå då jag tvivlar på att de skulle driva hela rasket med landlina.
Citera
2016-02-18, 14:14
Medlem
cem77s avatar
Någon har tänkt till....eller inte.

På en normal lyxkryssare så kan det vara ganska vanligt med ett förhållande mellan besättning och passagerare på 1:3 eller till och med 1:2.

En stor del av denna besättning jobbar ju med ren lyxservice till passagerarna så en del går att räkna bort där men de flesta på en båt har flera uppgifter.

Fartyget behöver konstant underhållas och städas då det är många människor som vistas på en mycket liten yta. Om en brand utbryter och fartyget behöver utrymmas och branden stoppas så måste många i besättningen hjälpas åt för att säkra passagerarna.
Det bör alltså i praktiken inte vara möjligt att vare sig praktiskt eller juridiskt ta ombord en massa personer på ett fartyg utan att ha full bemanning med besättning, kapten och hålla livräddande övningar.

Den stad som detta fartyg placeras i måste ju helt plötsligt kunna förse en mindre stadsdel med elström, vatten och hantering av avloppsvatten. Var finns denna kapacitet tillgänglig när redan lägenheter och byggnader knökats fulla med invandrare?

Räddningstjänsten i kommunen kommer ju helt plötsligt behövas utbildas för rökdykning på fartyg och i stor skala. Mer utrusning och personal behövs. Vem kommer att ersätta dessa kostnader?
Citera
2016-02-18, 14:19
Medlem
konstits avatar
Kan bli knepigt med ev. avundsjuka och medhörande bråk. Vissa hytter är väsentligt större än andra, och en del hytter (ganska många tror jag) är invändiga, alltså inga fönster, medans de utvändiga t.o.m. kan fås med balkong.

Fördelen kunde ev. vara om man på detta skepp bara placerar sannolika avvisningsfall, när båten är full lägger man bara ut i ly av mörker, och när de ombordvarande vaknar är man redan på öppet hav och kan smidigt navigera ned till Turkiet som ju fått flera hundra miljoner för att ordna problemet.
Citera
2016-02-18, 14:20
Medlem
Månsans avatar
Båten måste till varje pris förtöjas vid Södermalm, det vill säga vid Stadsgårdskajen. Det vore närmast brottsligt att låta de vänstervridna och liberala invandringsfanatiker som befolkar Söder gå miste om denna underbara mångkulturchock. Somalier, afghaner och araber kan likt myror krylla upp på berget mot Fjällgatan och därefter i hundratal sprida sig till utmed alla gator, Mosebacke, Medborgarplatsen och Mariatorget.
Citera
2016-02-18, 14:22
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77

På en normal lyxkryssare så kan det vara ganska vanligt med ett förhållande mellan besättning och passagerare på 1:3 eller till och med 1:2.

En stor del av denna besättning jobbar ju med ren lyxservice till passagerarna så en del går att räkna bort där men de flesta på en båt har flera uppgifter.

Fartyget behöver konstant underhållas och städas då det är många människor som vistas på en mycket liten yta. Om en brand utbryter och fartyget behöver utrymmas och branden stoppas så måste många i besättningen hjälpas åt för att säkra passagerarna.
Det bör alltså i praktiken inte vara möjligt att vare sig praktiskt eller juridiskt ta ombord en massa personer på ett fartyg utan att ha full bemanning med besättning, kapten och hålla livräddande övningar.

Den stad som detta fartyg placeras i måste ju helt plötsligt kunna förse en mindre stadsdel med elström, vatten och hantering av avloppsvatten. Var finns denna kapacitet tillgänglig när redan lägenheter och byggnader knökats fulla med invandrare?

Räddningstjänsten i kommunen kommer ju helt plötsligt behövas utbildas för rökdykning på fartyg och i stor skala. Mer utrusning och personal behövs. Vem kommer att ersätta dessa kostnader?
Träffsäkert. Jag tror att det är mycket möjligt att någon vettig människa - jurist,läkare eller någon annan -
helt enkelt sätter stopp för det här. Sedan kan man se myndigheter stå där och stirra med hakan ner mot knäna och inte fatta någonting...
Citera
2016-02-18, 14:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Kan bli knepigt med ev. avundsjuka och medhörande bråk. Vissa hytter är väsentligt större än andra, och en del hytter (ganska många tror jag) är invändiga, alltså inga fönster, medans de utvändiga t.o.m. kan fås med balkong.

Fördelen kunde ev. vara om man på detta skepp bara placerar sannolika avvisningsfall, när båten är full lägger man bara ut i ly av mörker, och när de ombordvarande vaknar är man redan på öppet hav och kan smidigt navigera ned till Turkiet som ju fått flera hundra miljoner för att ordna problemet.

Du noterar en liten men inte helt obetydlig detalj. Migrationsverket inbillar sig alltså att de här asylsökarna kommer att acceptera att inte ha fönster, hahahaha tillåt mig skratta, jag är helt övertygad om att det kommer att ställa till det för Migrationsverket.

Här snackas det om människovärdighet i parti och minut, och så packar man in folk som sardiner i små hytter utan fönster, det finns inget alternativ till att det blir protester, ska vi gissa på att många kommer att vägra detta inhumana boende?
Citera
2016-02-18, 14:25
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
.
.
.
.
.
.

Allt är möjligt när vi ska öppna våra hjärtan.
Citera
2016-02-18, 14:27
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Båten måste till varje pris förtöjas vid Södermalm, det vill säga vid Stadsgårdskajen. Det vore närmast brottsligt att låta de vänstervridna och liberala invandringsfanatiker som befolkar Söder gå miste om denna underbara mångkulturchock. Somalier, afghaner och araber kan likt myror krylla upp på berget mot Fjällgatan och därefter i hundratal sprida sig till utmed alla gator, Mosebacke, Medborgarplatsen och Mariatorget.

Om det nu blir verklighet vilket det säkert blir i galna Sverige, så är det definitivt platsen den ska ligga på eller slottskajen. Ett otroligt tillfälle för våra politiker och PK-elit att verkligen komma nära och kunna delta i det mångkulturella utbytet.
Citera
2016-02-18, 14:29
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Träffsäkert. Jag tror att det är mycket möjligt att någon vettig människa - jurist,läkare eller någon annan -
helt enkelt sätter stopp för det här. Sedan kan man se myndigheter stå där och stirra med hakan ner mot knäna och inte fatta någonting...

Och det blir då man kommer att upptäcka att Migrationsverket redan har betalat in ett förskott på ett antal miljoner som inte kommer att återbetalas.
Citera
2016-02-18, 14:33
Moderator
OYs avatar
Citat:

Du!

Du och jag försörjer Migrationsverket med pengar, vi kommer att få betala för kostnaden.

Vad gäller brandsäkerheten så förmodar jag att det inledningsvis kommer att behövas ett byggnadslov för att använda hamnen för stadigvarande boendeändamål, dock osäker.

Men om det är så, så kommer bygglovsansökan att hamna på räddningstjänstens bord för ett yttrande. Jag tippar på att räddningstjänsten kommer att ha ett och annat att säga om miljön på fartyget, det handlar inte bara om brand.

Vad kommer kommunens miljöförvaltning att tycka om att människor ska bo i ett industriområde, vilka varor hanteras i hamnen och så vidare.

Jag tror att det kan bli en rätt så utdragen process innan byråkratin har malt färdigt och Noaks ark är i hamn så att säga.
Citera
2016-02-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Nu är jag inte expert på våra sjövatten, men jag har jättesvårt att se att du ska lyckas slussa in den jättebåten nånstans i Mälaren?. Nu vill jag att båten sjunker helst, och satsa dom pengarna detta jippo kostar på skola skolvård och våra många svältande pensionärer

Slussen i Södertälje är 135 meter lång och 19,6 meter bred, så det är uteslutet för detta fartyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in