2016-02-18, 09:01
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag tycker det är lite gulligt när de diskuterar transfersummor. Djurgården har alltså sålt spelare för 60-70 miljoner under några år. Vi i Malmö fick väl lite mer än så bara för Emil Forsberg och Isaac Kiese-Thelin.

Och ändå vinner ni inte överlägset varje år? Vad är det som är fel hos BarceMalmö?
2016-02-18, 09:12
Medlem
Mixus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Ja, det är BoA har sagt att värvningen inte äventyrar klubbens ekonomi (no shit) och mina källor säger att han kostar DIF betydligt mindre än vad man kan tro. Jag vet inte vad han hade för lön i Watford men jag tror att han kostar DIF ungefär lika mycket som han väntas prestera. Om detta inte fungerar är det en liten ekonomisk smäll eftersom vi inte har honom på kontrakt. Brukar inte gilla lån men aldrig att vi hade kunnat värva någon på samma nivå.

Jo, klart att det är en hög allsvensk lön men vi talar också om en spelare som på pappret ska vara en av allsvenskans 5 (ungefär, finns säkert någon som kan nämna 6 stycken bättre spelare, köp poängen) bästa spelare. Lever inte i villfarelsen att Watford skänker oss pengar i form av att betala hela lönen utan diskussionen har nog sett ut som så att DIF har sagt vad en bra allsvensk spelare kostar i lön och hur stor budget klubben har, Watford har fått ta ställning till detta.

Glöm inte bort att vi hade både Erton och Jawo samtidigt i klubben med löner uppåt 200k i månaden och sen dess har vi även gjort oss av med Stenman som lyfte en stor lön så utrymmet finns absolut ekonomiskt.

Sam bör kunna gå för åtminstone 20miljoner, beroende på hur han presterar den här säsongen. Intresset från Kina fanns ju där redan i höstas.
Colley bör inbringa 10-15 miljoner. (konkret intresse).
En frisk Mrabti kostar nog 15-20 miljoner. (enligt hans agent).

Karlström och Sabovic har helt klart potentialen att bli 10msek spelare. Blir Augustinsson lika bra som sin brorsa finns det pengar att hämta där också. Tino och Olunga vågar jag inte bedöma än, men det är billiga värvningar som kan ge väldigt bra avkastning om de lyckas.

När sålde hammarby senast en spelare för över 10 miljoner kronor?

De spelare vi har krängt för mycket pengar de senaste åren (som jag kommer på på rak arm): Amartey, Tibbling, Erton och Bergström. Totalt handlar det väl om 60-70 miljoner (+ eventuella klausuler). Hur ser bajens transfersaldo ut?

http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/ranegie-klart-att-djurgarden-kan-bli-ett-storlag-igen/

Citat:
Hur kom det sig att det blev på det här viset?
- Det blev så att jag fick en så bra deal, för min ägare står i stort sett för hela min lön. För honom funkar det bra att jag spelar i Sverige. Det är ett bra skyltfönster och allting. Så jag blev ingen tung lönekostnad för Djurgården. Jag får hela min lön nu och det är inte ofta man kan få en sån deal, men det blev så nu.

Du har med dig hela Watford-lönen?
- Ja. Det trodde jag inte skulle gå. För det ska egentligen inte kunna gå. Åker man hem till Sverige så går man ner i lön. Det är därför folk håller sig ute till och med lite längre än vad de kanske borde göra. Det blir ändå så, jag fyller 32 år nu och det blir så mycket pengar som du går miste om, om du åker hem för tidigt. Det är väldigt svårt att gå ut igen när man åkt hem. Att jag då kan komma hem på ett lån på ett år och spela i ett så bra skyltfönster som Sverige ändå är, med full lön, i en så bra klubb och samtidigt flytta till Stockholm... Det är win-win. Det känner jag och det känner Bosse (Andersson) också.
2016-02-18, 09:44
Medlem
Shuyins avatar
Tyvärr så har ju Dif börjat värva på ett bra sätt. De följer givetvis storebror med värvningar av 'Stockholmstalanger' och kryddar det med någon afrikan och hemvändare. Det kan säkert bli bra, det verkar som att Watford betalar majoriteten av lönen vilket såklart är anledningen till att lånet blev av.

Sedan Goitom vet man inte vad man ska tro, det finns ju inget konkret som säger att han skulle komma tillbaka till AIK mer än att han inte har någon klubb just nu och fönster börjar stänga världen över. Kan det vara så enkelt att han missbedömde sin status? Det låter ju lite amatörmässigt får jag ändå medge, även om jag gärna skulle se honom i AIK igen.

Men man kan ju fundera på hur övriga spelare ser på det hela, det är ju lite svansen mellan benen i så fall..
2016-02-18, 09:59
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Sedan Goitom vet man inte vad man ska tro, det finns ju inget konkret som säger att han skulle komma tillbaka till AIK mer än att han inte har någon klubb just nu och fönster börjar stänga världen över. Kan det vara så enkelt att han missbedömde sin status? Det låter ju lite amatörmässigt får jag ändå medge, även om jag gärna skulle se honom i AIK igen.

Men man kan ju fundera på hur övriga spelare ser på det hela, det är ju lite svansen mellan benen i så fall..
Bangura & Mushekwi gick ju till Kina i detta fönster så det är klart att Goitom kunde fått nåt liknande erbjudande och ska man tro rapporterna från i somras verkar det ha funnits intresse som han själv ville avvakta med.

Fönstret i Kina är fortfarande öppet i åtta dagar men frågan är vad han tänker göra om han är klubblös i mars månad? Kommer stoltheten i vägen för en comeback och hur kommer han i såfall bemötas av pöbeln? Ett annat lag i allsvenskan än AIK känns nästintill uteslutet.
2016-02-18, 10:05
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Bangura & Mushekwi gick ju till Kina i detta fönster så det är klart att Goitom kunde fått nåt liknande erbjudande och ska man tro rapporterna från i somras verkar det ha funnits intresse som han själv ville avvakta med.

Fönstret i Kina är fortfarande öppet i åtta dagar men frågan är vad han tänker göra om han är klubblös i mars månad? Kommer stoltheten i vägen för en comeback och hur kommer han i såfall bemötas av pöbeln? Ett annat lag i allsvenskan än AIK känns nästintill uteslutet.

Ska svara såsom er egen guru!

Ryktena på Stationsgatan 9 i Sundbyberg börjar dugga tätt om att Goitom är sugen på Div. 2 spel.
Tyvärr finns fortfarande en klubb i Kina som ligger kvar och det enda som sägs saknas är en handskakning. Att återgå till solnaklubben ses som en förlust och lär inte ske.

Hjärtliga hälsningar
Salorm med personal
Senast redigerad av Salorm 2016-02-18 kl. 10:08.
2016-02-18, 10:44
Medlem
a.e.gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyratretre
....faaast Goitom är väl ändå ersatt?

Pinsamt om han kommer tillbaka med samma lön som först låg på bordet. I så fall ska han ha ett kraftigt nedskuret kontrakt.

Hört att ni behöver ny vänsterback och målvakt också.
Nu måste nog du lägga dig ner i framstupa-sidoläge och andas i en påse för proppen har tydligen gått...

Lugn och fin, kontrakt finns på bordet men andra intressenter existerar.

Vänsterback och målvakt är väl det sista vi behöver oroa oss för.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
2016-02-18, 10:45
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania

Problemet är ju att svenska spelare, eller spelare från Allsvenskan, numera bara är gångbara för andra divisionen i Kina. Klubbarna i Super League köper Lavezzi, Gervinho med mera. Jag har därmed svårt att tro att fler klubbar än Dalian Aerbin har jättekoll på Allsvenskan.

Jag trodde han skulle gå till Japan dock, det är väl bekräftat att det var ett bud från en japansk klubb förra sommaren som både AIK och Henok sa nej till för att fokusera på toppstriden i Allsvenskan. Tänkte att intresset där skulle vara fortsatt hett, men kanske inte var så.

En relevant fråga i sammanhanget är ju om AIK har pengarna också. Vill han ha motsvarande kontrakt som tidigare? Bättre? Eller kan han gå med på en lönesänkning (vilket skulle kännas lite absurt). Det kommer ju alltid finnas ligor och klubbar att gå till, men Henok verkar ju prioritera andra saker än enbart pengarna vilket nog försvårar saker.
2016-02-18, 10:55
Medlem
Salorms avatar
Citat:
En relevant fråga i sammanhanget är ju om AIK har pengarna också. Vill han ha motsvarande kontrakt som tidigare? Bättre? Eller kan han gå med på en lönesänkning (vilket skulle kännas lite absurt). Det kommer ju alltid finnas ligor och klubbar att gå till, men Henok verkar ju prioritera andra saker än enbart pengarna vilket nog försvårar saker.

Rent krasst kan jag inte tänka mig att AIK lägger upp ett lika fördelaktigt kontrakt på bordet iomed att han bör vara desperat efter klubb och har nobbat dom en gång redan.
2016-02-18, 11:37
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Problemet är ju att svenska spelare, eller spelare från Allsvenskan, numera bara är gångbara för andra divisionen i Kina. Klubbarna i Super League köper Lavezzi, Gervinho med mera. Jag har därmed svårt att tro att fler klubbar än Dalian Aerbin har jättekoll på Allsvenskan.

Jag trodde han skulle gå till Japan dock, det är väl bekräftat att det var ett bud från en japansk klubb förra sommaren som både AIK och Henok sa nej till för att fokusera på toppstriden i Allsvenskan. Tänkte att intresset där skulle vara fortsatt hett, men kanske inte var så.

Så länge dom kinesiska cirkusklubbarna har pengar lär allsvenska spelare va intresserade (sorgligt nog) och ja utvecklingen där i Kina är ju närmast absurd.

Jävligt osannolikt att AIK erbjuder samma kontrakt till Goitom nu när Avdic skrivit på och vi redan har en trupp som är full, ska Henok komma tillbaka är förhandlingspositionen en helt annan nu än för ett par månader sedan. Men det är bara å vänta och se hur det blir.
2016-02-18, 12:22
Medlem
bagarn29s avatar
Apropå övergångssummor. Zlatan kostade ca 82 mille när han gick till Ajax 2001, hur mycket skulle det motsvara i dagens penningvärde någon som har en aning?
2016-02-18, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Apropå övergångssummor. Zlatan kostade ca 82 mille när han gick till Ajax 2001, hur mycket skulle det motsvara i dagens penningvärde någon som har en aning?
Strax under 100 MSEK.
Senast redigerad av U-Fig 2016-02-18 kl. 12:27.
2016-02-18, 12:28
Medlem
gato12s avatar
Goitom skulle vara välkommen till Bajen...tycker det vore direkt tjänstefel om man inte hörde sig för nu. Även om han förmodligen inte vill spela för en annan allsvensk klubb. Men det skadar väl inte att fråga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in