2014-07-13, 02:44
Medlem
Mugsys avatar
Vad är det för problem med datorn?
Citera
2014-07-13, 03:59
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Vad är det för problem med datorn?

Den startar om sig i tid och otid, får spel på den...
Citera
2014-07-13, 15:46
Medlem
Azpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
Den startar om sig i tid och otid, får spel på den...

Känns ju som ett hårdvarufel, har du kört apples egna hardware test?

http://support.apple.com/kb/ht1509?viewlocale=sv_SE
Citera
2014-07-13, 17:24
Medlem
Mugsys avatar
Någon kanske har installerat defekta minnen eller har glömt att använda antistatskydd.
Låt en Apple-auktoriserad servicetekniker titta på datorn.
Citera
2014-07-14, 21:13
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
Känns ju som ett hårdvarufel, har du kört apples egna hardware test?

http://support.apple.com/kb/ht1509?viewlocale=sv_SE

Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Någon kanske har installerat defekta minnen eller har glömt att använda antistatskydd.
Låt en Apple-auktoriserad servicetekniker titta på datorn.

Japp har kört det, hittar dock inget. Får väl lämna in skiten, dock paranoid att Komplett sedan skyller på mig och tvingar mig betala lagningen, alternativt att dom inte hittar felet alls.
Citera
2016-02-15, 23:04
Medlem
Lånar tråden.

Har en MB pro retina mid 2014 som hade maverick vid köp. Installerade Yosemite efter uppmaning men nu efter en tid skulle jag vilja prova att återgå till maverick. Men det visade sig inte vara så enkelt som jag trodde. Vis radering och ominstallation via cmd r så installerades Yosemite på nytt. Provade också att dra ner via USB och boota men det var rejält struligt, fick ändra datum m.m för att kunna få vidare, och även då fastnade installationen. Finns det inget lättare sätt att återgå till Mavericks?

Tack på förhand.
Citera
2016-02-16, 06:58
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Lånar tråden.

Har en MB pro retina mid 2014 som hade maverick vid köp. Installerade Yosemite efter uppmaning men nu efter en tid skulle jag vilja prova att återgå till maverick. Men det visade sig inte vara så enkelt som jag trodde. Vis radering och ominstallation via cmd r så installerades Yosemite på nytt. Provade också att dra ner via USB och boota men det var rejält struligt, fick ändra datum m.m för att kunna få vidare, och även då fastnade installationen. Finns det inget lättare sätt att återgå till Mavericks?

Tack på förhand.

Gör en Internet Recovery: starta om med Cmd-Alt-R nedtryckt. Då startar datorn mot Apple servrar. Radera hårddisken och installera OS X. Du får den version av OS X som datorn levererades med.
Citera
2016-02-16, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Gör en Internet Recovery: starta om med Cmd-Alt-R nedtryckt. Då startar datorn mot Apple servrar. Radera hårddisken och installera OS X. Du får den version av OS X som datorn levererades med.

Tyckte jag provade detta, vad är det för skillnad på cmd r och alt cmd r? För som sagt, datorn kom en gång i tiden med maverick. Men när jag körde en vanlig cmd r så drog han igång Yosemite på nytt.
Citera
2016-02-16, 07:38
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Tyckte jag provade detta, vad är det för skillnad på cmd r och alt cmd r? För som sagt, datorn kom en gång i tiden med maverick. Men när jag körde en vanlig cmd r så drog han igång Yosemite på nytt.

Cmd-R = startar på Recovery partitionen på din hårddisk. Samma version av systemet du har installeras om.

Cmd-Alt-R = Internet Recovery. Datorn startas mot Apple servrar. Du får den version av OS X som datorn levererades med.
Citera
2016-02-16, 18:17
Medlem
Citat:
Cmd-R = startar på Recovery partitionen på din hårddisk. Samma version av systemet du har installeras om.

Cmd-Alt-R = Internet Recovery. Datorn startas mot Apple servrar. Du får den version av OS X som datorn levererades med.

Kan man prova detta innan man formaterar själva HD:n? Kan man se vilken version som kommer att installeras ?
Citera
2016-02-16, 18:51
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Kan man prova detta innan man formaterar själva HD:n? Kan man se vilken version som kommer att installeras ?

Jag tror det, om du Internet-bootar och kollar på loggan där det står Installera OS X, i själva X-et så är det den blå vågen som bakgrund, som ligger som skrivbordsbakgrund i Mavericks. I så fall blir det Mavericks. Yosemite-X-et (egen-påhittat-ord ) har berget som bakgrund.
Citera
2016-02-17, 18:45
Medlem
Citat:
Jag tror det, om du Internet-bootar och kollar på loggan där det står Installera OS X, i själva X-et så är det den blå vågen som bakgrund, som ligger som skrivbordsbakgrund i Mavericks. I så fall blir det Mavericks. Yosemite-X-et (egen-påhittat-ord ) har berget som bakgrund.

Fick till det nu, tankade ner Mavericks på nytt via app-store. Körde ett kommando som fixade ett USB minne att bli bootbart och installerbart. Efter en halvtimme så kör man nu klassiska Mavericks igen. Blixtrande snabbt !! Så skönt att slippa Yosemite...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in