Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-12, 21:47
Medlem
RobieBwois avatar
Godkväll!

Köpte iMac i början av månaden men den har fått lite problem så jag vill ta ett sista försök att fixa det innan jag lämnar in den. Försöket är då att installera om skiten. Jag är van PC-användare så är lite paranoid hur man gör trots guider.

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b109376.png

När jag är inne i datorn ser det ut såhär i Skivverktyg. Därför kan jag inte klicka på Radera då jag använder operativsystemet på den hårddisken.

Är radera lika med Formatera på Mac? Jag är rädd att jag raderar hela jävla hårddisken så att den försvinner helt, vill bara radera allt som finns på den inklusive operativsystemet.

En fråga till, jag har lagt över Mavericksinstallationen på USB men när jag öppnar vad jag vill starta från så dyker inte USB upp men startar jag om så går det att starta från USB. Tror ni det går utan att det finns med på systeminställningar "Startskiva"?

Och ja, jag är n00b på Mac.
Citera
2014-07-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
Godkväll!

Köpte iMac i början av månaden men den har fått lite problem så jag vill ta ett sista försök att fixa det innan jag lämnar in den. Försöket är då att installera om skiten. Jag är van PC-användare så är lite paranoid hur man gör trots guider.

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b109376.png

När jag är inne i datorn ser det ut såhär i Skivverktyg. Därför kan jag inte klicka på Radera då jag använder operativsystemet på den hårddisken.

Är radera lika med Formatera på Mac? Jag är rädd att jag raderar hela jävla hårddisken så att den försvinner helt, vill bara radera allt som finns på den inklusive operativsystemet.

En fråga till, jag har lagt över Mavericksinstallationen på USB men när jag öppnar vad jag vill starta från så dyker inte USB upp men startar jag om så går det att starta från USB. Tror ni det går utan att det finns med på systeminställningar "Startskiva"?

Och ja, jag är n00b på Mac.

Starta om datorn och håll nere CMD+R när du hör startljudet, välj Recovery HD, öppna skivverktyg & formatera
Sen är det bara att installera om, du behöver inte krångla med usb-stickor och annat

http://support.apple.com/kb/PH11273
Citera
2014-07-12, 21:55
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Starta om datorn och håll nere CMD+R när du hör startljudet, välj Recovery HD, öppna skivverktyg & formatera
Sen är det bara att installera om, du behöver inte krångla med usb-stickor och annat

http://support.apple.com/kb/PH11273

Fast jag har ju operativsystemet på USB-stickan. Det gäller ju Mavericks. Ska ju installera om det men måste ju formatera skiten först. Men jag antar att jag ska trycka på "Radera" som ni såg på bilden...

Vill radera allt men vill ju inte blåsa bort hela jävla hårddisken.
Citera
2014-07-12, 21:59
Medlem
Citat:
Fast jag har ju operativsystemet på USB-stickan. Det gäller ju Mavericks. Ska ju installera om det men måste ju formatera skiten först. Men jag antar att jag ska trycka på "Radera" som ni såg på bilden...

Hur har du lagt över Mavericks på USB? har du gjort det på ett korrekt sett så den blir bootbar?

isf är det bara starta om datorn och hålla nere ALT tangenten, sen så kan du starta upp från USB stickan, och efter du gjort det så går du upp i menyn och väljer skivverktyg och raderar disken, sen så fortsätter du den nya rena installationen av mavericks.

För jag antar att när du köpte datorn så var det Lion du fick till? och du har sedan uppdaterat till mavericks via appstore?
Citera
2014-07-12, 22:00
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
Hur har du lagt över Mavericks på USB? har du gjort det på ett korrekt sett så den blir bootbar?

isf är det bara starta om datorn och hålla nere ALT tangenten, sen så kan du starta upp från USB stickan, och efter du gjort det så går du upp i menyn och väljer skivverktyg och raderar disken, sen så fortsätter du den nya rena installationen av mavericks.

För jag antar att när du köpte datorn så var det Lion du fick till? och du har sedan uppdaterat till mavericks via appstore?

Det stämmer. Använde den här guiden: http://www.99mac.se/artikel/4585-installera-mavericks-fran-usb-minne

Går jag in på "Startskiva" under systeminställningar så finns den inte, går dock att starta från om ajg startar om datorn.

Då gör jag så här alltså?

1. Startar om datorn, trycker alt eller vad det var.
2. Går in på skivverktyg via USB-stickansprogrammet, väljer hårddisken som heter "Macintosh HD", trycker på Radera
3. Skiten formateras.
4. jag avsltuar skivverktyg
5. Trycker "Installera om OS X" eller vad det står.
6 Det installeras.

Någon jag glömt?
Citera
2014-07-12, 22:01
Medlem
Citat:
Det stämmer.

Då gör jag så här alltså?

1. Startar om datorn, trycker alt eller vad det var.
2. Går in på skivverktyg via USB-stickansprogrammet, väljer hårddisken som heter "Macintosh HD", trycker på Radera
3. Skiten formateras.
4. jag avsltuar skivverktyg
5. Trycker "Installera om OS X" eller vad det står.
6 Det installeras.

Någon jag glömt?

Exakt så skall du göra ! Du kommer greja det där galant
Citera
2014-07-12, 22:05
Medlem
Citat:

Samma sak för Mavericks som för Mountain Lion

Det ligger en dold återställningspartition på hårddisken som du kan använda dig av för att slippa hålla på med USB-stickor, som du kommer åt genom att hålla nere CMD+R när du startar datorn
Citera
2014-07-12, 22:15
Medlem
Mallemedes avatar
Har du mavericks på din nu? Om inte så avråder jag dig verkligen om det OS även om det är gratis.. Som sagt, det är gratis...
Citera
2014-07-12, 22:15
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det går också att göra installationen över internet. Praktiskt vid byte av hårddisk, rekommenderas inte med mobilt bredband dock.
Citera
2014-07-12, 22:45
Medlem
Citat:

Kanske dina problem hänger ihop med att du kör en Maverick’s beta, vilken av naturliga orsaker kan ha sina egenheter och buggar?
Citera
2014-07-12, 22:58
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kanske dina problem hänger ihop med att du kör en Maverick’s beta, vilken av naturliga orsaker kan ha sina egenheter och buggar?

Hur menar du med Beta? Jag uppdaterade ju via Apple Store, är det betan som ligger där? Jag hämtade om Mavericks nu iaf och installerade om det så hoppas skiten fungerar nu.

OM ni undrar vad problemet är så är det att datorn startar om i tid och otid.

Förlåt men är helt ny på Mac (som jag tycker är bättre än Windows faktiskt)...
Citera
2014-07-13, 01:25
Medlem
RobieBwois avatar
Det hjälpte tyvärr inte att installera om, då får jag lämna in skiten...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in