Citat:
Ursprungligen postat av
jagarmeisteren
vet du ens vad maxtrycket i en .22 kort är ? Ungefär 1500bar Tillräckligt för att det inte als går att stoppa i vilken trumma, pipa eller pistol som helst ..
.22 kort räcker fint för att döda människor tilmed så jag vet inte vart du får fram detta skitsnack ...
Jag har skjutit ett antal 22kort i vanliga gevär och dom är väldigt mycket svagare än en 22LR så nej dom är verkligen inte farliga på speciellt stort avstånd.
En 22LR däremot kan man döda en människa med på 10 meters avstånd om du får in en bra träff, att en människa blivit dödad av en 22kort på det avståndet måste vara extremt ovanligt om det ens någonsin gjorts.
22kort har inte ett tryck på 1500 bar utan max 1000 och 22LR har det dubbla, sedan har materialet i pipan ingen större betydelse eftersom kulan inte rör pipväggen då pipan alltid borras större för att undvika pipsprängning pga den bristfälliga konstruktionen i startvapen.
Och jo, jag har under mitt ungefär decennielånga medlemskap i en pistolskytteklubb skjutit många tiotusentals 22LR och betydligt färre 22kort då ingen ville använda skräpet.
22kort gick inte ens att använda i min Walther 22LR då dom var så svaga att rekylen inte laddade om vapnet.
Och givetvis går dom säkerligen inte att använda på dagens startpistoler då dom brukar vara 9mm men dom jag använda på den gamla goda tiden som var i kal 22 hade metalltrumma och brukade klara 22LR så en 22kort kan knappast varit så farlig att testa.
Om det ens finns startpistoler i kal22 idag och vilket material som i så fall används känner jag inte till men givetvis ska man inte skjuta ens 22LR med en plasttrumma.