2016-02-14, 20:19
Medlem
.ermins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Sidan du länka till vet jag folk som bestältt från med lyckat resultat, dock finns det inga garantier..

Hur gick det med tullen? Vad sa du till dom?

Blåneka bara så ingenting. Men om ja åker fast en gång till tar dem nog de mer på allvar me press
Citera
2016-02-14, 22:13
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ermin
De har pluggad pipa.

Ja självklart det är en startpistol.

Alla startpistoler är väll pluggas pipa ?
Citera
2016-02-15, 15:01
Medlem
.ermins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Ja självklart det är en startpistol.

Alla startpistoler är väll pluggas pipa ?

Nej. Det är bara Norska startpistoler som är pluggade i pipan pga lagen i Norge.

Köper man från Tyskland så är det ingen pluggad pipa.
Citera
2016-02-15, 15:38
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det tror inte jag, men dessvärre tror myndigheterna att det är så. Det är därför vi fått förbudet mot att inneha startvapen utan licens. Det förekom några tidningsartiklar på 80-talet där det påstods att sådana "vapen" använts i för skjutningar i kriminella sammanhang. Jag kan ju säga att de typer av ollonpistoler man kunde köpa hos Hobbex och även hos sportbutiker på den tiden inte kunde "borras upp" och göras till vapen. Det var som sagt bara något polisen trodde p g a medias missvisande reportage.
Att det gick att borra upp startpistoler och skjuta med cal 22LR vet jag bestämt, men det var tvunget att vara en kvalitetspistol och inget skräp.
Dagens funkar säkert inte men brorsan borrade upp en som köpts på High Chapparall och det gick utmärkt att skjuta med den men däremot var det svårare att träffa då pipan var tvungen att borras upp ganska mycket för att få en hälsosam marginal.

Dessutom var jag nära att bli skjuten med en som ägdes av en kille jag spöat upp men som sagt är träffsäkerheten kass så det är bara att jogga bort en bit så är det lugnt.
Citera
2016-02-15, 15:40
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Nej. Det är bara Norska startpistoler som är pluggade i pipan pga lagen i Norge.

Är den inte pluggad är det nog ingen startpistol. Det är ju själva grejen med startpistoler, att de inte ska gå att skjuta med.
Citera
2016-02-15, 16:59
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Att det gick att borra upp startpistoler och skjuta med cal 22LR vet jag bestämt, men det var tvunget att vara en kvalitetspistol och inget skräp.
Dagens funkar säkert inte men brorsan borrade upp en som köpts på High Chapparall och det gick utmärkt att skjuta med den men däremot var det svårare att träffa då pipan var tvungen att borras upp ganska mycket för att få en hälsosam marginal.

Dessutom var jag nära att bli skjuten med en som ägdes av en kille jag spöat upp men som sagt är träffsäkerheten kass så det är bara att jogga bort en bit så är det lugnt.
Det kanske fanns sådana som gick att borra upp, men jag har aldrig hittat nån sån. Problemen med de jag hade var:
1. För rackig kvalitet, materialet var inte stål, och det var glapp och skrammel. Ingen del av revolvern var gjord av ett material som kunde klara tryck eller rekyl från en riktig patron.
2. Det var alltid en hårdmetallplugg i pipa, försökte man borra bort den förstördes hela pipan. Alternativ så var pipan bara ett rör med betydligt större diameter än kalibern.
3. Trumman på revolvern hade patronlägena förskjutna så att om man försökte borra upp den borrade man sönder trumman.
4. Gastrycket från patronen gick ut genom ett hål på vapnets ovansida (såg lite lustigt ut när man sköt, mynningsflamman gick ut i 45 graders vinkel uppåt)
Citera
2016-02-15, 19:14
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:

Jaha så då kan man ju lägga i riktiga skott i dem i Tyskland och skjuta isåfall utan stt modifiera dem ?
Citera
2016-02-15, 19:36
Medlem
Citat:
Jaha så då kan man ju lägga i riktiga skott i dem i Tyskland och skjuta isåfall utan stt modifiera dem ?

Nej dom tyska startpistolerna är fortfarande pluggade, och det är skillnad mellan t.e.x 9mm parabellum och 9mmPAK som används i startpistoler. Sedan är ju materialet väldigt svagt så om du ens kan få in ett riktigt skott så kommer skiten sprängas i små bitar. Det är ingen idé att försöka borra ut pluggen ur pipan utan bra utrustning så kommer du bara förstöra den.
Citera
2016-02-15, 20:11
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det kanske fanns sådana som gick att borra upp, men jag har aldrig hittat nån sån. Problemen med de jag hade var:
1. För rackig kvalitet, materialet var inte stål, och det var glapp och skrammel. Ingen del av revolvern var gjord av ett material som kunde klara tryck eller rekyl från en riktig patron.
2. Det var alltid en hårdmetallplugg i pipa, försökte man borra bort den förstördes hela pipan. Alternativ så var pipan bara ett rör med betydligt större diameter än kalibern.
3. Trumman på revolvern hade patronlägena förskjutna så att om man försökte borra upp den borrade man sönder trumman.
4. Gastrycket från patronen gick ut genom ett hål på vapnets ovansida (såg lite lustigt ut när man sköt, mynningsflamman gick ut i 45 graders vinkel uppåt)

Det där med hårdmetallpluggen och det andra är sådant som tillkom för att man inte skulle kunna göra om startpistoler till riktiga vapen. T.ex. så sålde Hobbex en modell som var väldigt lärt att göra om. Den modellen ändrades sedan med försvagad trumma m.m. Fast det fanns en tid när man bara kunde beställa en startrevolver, knalla till lämplig pelarborr o.s.v. Många år sedan.
Citera
2016-02-15, 20:31
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megafar
Nej dom tyska startpistolerna är fortfarande pluggade, och det är skillnad mellan t.e.x 9mm parabellum och 9mmPAK som används i startpistoler. Sedan är ju materialet väldigt svagt så om du ens kan få in ett riktigt skott så kommer skiten sprängas i små bitar. Det är ingen idé att försöka borra ut pluggen ur pipan utan bra utrustning så kommer du bara förstöra den.

Jaha tack då var det som jag trodde.

Var dock en annan i tråden som hävdade att just tyska pistolerna inte var pluggade.
Citera
2016-02-15, 21:08
Medlem
Citat:
Jaha tack då var det som jag trodde.

Var dock en annan i tråden som hävdade att just tyska pistolerna inte var pluggade.

Dom är pluggade men inte på samma sätt som t.e.x dom norska. Dom är pluggade så att dom fortfarande kan släppa ut gaser framåt till skillnad från dom norska som bara släpper ut gaser uppåt.
Citera
2016-02-15, 21:33
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megafar
Dom är pluggade men inte på samma sätt som t.e.x dom norska. Dom är pluggade så att dom fortfarande kan släppa ut gaser framåt till skillnad från dom norska som bara släpper ut gaser uppåt.

Jaha men vad skulle det ha för betydelse ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in