Citat:
Ursprungligen postat av
Freebop
Jag förstår inte hypen eller uppståndelsen angående denna händelse. Uppenbarligen så fanns det många vittnen som stannade kvar då de såg att bron gick upp dvs allt var som vanligt. Dessa gäng dog pga tre alternativ: droger, alkohol eller självmord dvs det är inget fel på bron eller systemet då folk uppenbarligen stannade kvar när bron stängdes/öppnades
Jag håller inte med.
Den primära orsaken till olyckan torde utom rimligt tvivel skrivas på chauffören av olycksbilen. Allt annat vore "förvånansvärt".
Men av intresse, tycker jag, är hur en sådan olycka kan ske, hur den kan undvikas framöver och som vidare frågeställning; skulle det kunna hända mig, mina nära och kära?
Jag tror vidare *inte* det behöver bero på någon av dina alternativ "droger, alkohol eller självmord". Det finns så många fler alternativ som är mer tillämpliga på oss vanliga hederliga människor som inte sysslar med droger, rattfylla och självmord. Därav intresset.
Det har nämnts många förklaringsalternativ i tråden tidigare, t.ex. trötthet, ovana vid svenska trafikförhållanden, etc. Flertalet dessutom mycket rimliga som möjliga orsaker.
Tänk så här;
De har kört på farthållare helt laglydigt hela vägen från Norrköping. Strax före Södertälje saktar framförvarande lastbil ned i hastighet och skymmer den varnande skylten/ljusarrangemanget för olycksbilen. Så ska ju inte ske, de ska ju hålla tillräckligt avstånd att kunna se sådant. Men - jag har själv drabbats av det i liknande fall. Jag har missat "tydliga" skyltar pga stora bilar framför mig. Så småningom stannar framförvarande bilar vid bron och eftersom chauffören är trött och det är mörkt uppfattar han inte det korrekt. Det har hänt mig för många år sedan att jag pga trötthet varit mycket nära att köra på framförvarande bil (och ska jag vara helt ärlig så snuddade jag nog den bilen i häcken ...). Chauffören har då i panik styrt ut och kört om. I den vevan har han bl.a. klippt en sidospegel på en Taxi och nu blivit mycket stressad ... och kanske t.o.m. trycker på fel pedal i golvet.
Konstigare saker har faktiskt hänt.
Jag säger inte att det har gått till så här, inte ens att detta är det mest troliga.
Men, iaf jag, tycker detta är intressant eftersom jag tror att denna olycka skulle kunna hända många av oss andra. Dvs, även oss "skötsamma". Som inte drogar, kör rattfull eller än så länge begått självmord.
Det är lite otäckt att en sådan olycka ska sluta med ett fall på 25m+ ner i vattnet.