2016-02-16, 20:04
Medlem
Expressen skriver att oljetankern som passerade över bilvraket hade ett djupgående på över 8 meter!
Problemet är bara att Södertälje kanal inte är ens 8 meter på sitt grundaste ställe.
Helt uppenbart har Expressen bara tagit fartygets maximala djupgående på någon hemsida fartyget har dock en intervall i djupgåendet från 5,5-8,7m med ett genomsnitt på 6,7 meter vilket är precis under maxstorleken för Södertälje kanal!

Beroende på vattenstånd bör det då ha varit ca 1m mellan bilen och fartiget om den hamnat under denna ! Detta då sjökortet visar det grundaste området 7,8m i kanalen precis mellan Järnvägsbron och E4 bron !
Citera
Medlem
HisShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Vem fan tror det ska komma en bil genom bompar 1 i 70 när han börjar operationen

För det första kan man inte börja öppna bron om inte alla bommar är fällda (om man inte kopplat förbi säkerhetssystemen förstås ;-).

För det andra kan det ju komma en bil genom bompar 1 i 170 när han börjar operationen, oavsett vad han tror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.35...s-mardromsfard

Här är fakta om tidpunkterna:
●  01.45 sätter Trafikverket i gång varningsskyltarna för broöppning längst i från bron.
●  01.59.37 börjar rött varningsljus blinka.
●  02.00.26 går bommarna ner.
●  02.01.25 börjar bron röra sig uppåt.
●  Bilen kör över kanten.
●  02.03.45 är bron helt uppe på nio meter.
●  Tre minuter senare kör fartyget Tellus under bron.

Så det betyder att Tellus körde under bron drygt 5 minuter efter att bilen föll. Enligt artikeln höll Tellus 6 knops fart, vilket innebär 185 meter per minut. Så den var hela 900 meter bort då olyckan skedde. Alltså ännu mer omöjligt att se några detaljer på natten. De såg på sin höjd någon "reflex"/något ljust falla från bron och det är fullt rimligt att anta att det var ett snösjok.

Nu kan ju jag passa på att lära mig någonting här. Och ja, jag tillåter er att skratta.

01:45, är det gult ljus som blinkar då? Ska man stanna innan bron då eller är det vid röd signal som man stannar för broöppning? Jag är nämligen färgblind och kan inte se skillnad mellan dessa ljus, så om jag hade varit vid en broöppning hade jag gärna stannat 01:45 om det börjar blinka, eftersom jag inte ser skillnad på dom och förstår att en broöppning är på gång.

Vanliga trafikljus ser jag som färgblind eftersom det gröna skiljer sig betydligt från det gula och röda ljuset.

Lite lustigt är att jag och tjejen åkte över denna bro för två veckor sen och jag nämnde då att jag inte visste hur jag skulle bete mig om det skulle börja blinka då jag inte ser skillnad.
Citera
2016-02-16, 20:15
Medlem
Vad är sannolikheten att man överlever en sådan krasch? Snacka om att huvuden kommer rulla ifall det visar sig att man överlevt själva kraschen men avlidit pga att man blivit påkörd av fartyget.
Citera
2016-02-16, 20:16
Medlem
nog verkar det lite konstigt att inga bilder eller film sparats från krachögonblicket, trotts att filmen inte raderas över förrän efter 24 timmar, ?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22276185.ab

ngn som kan svara på hur mobiltäckningen är på bron? kan det vara massa störningar av elektronisk manövering av bron, och även trådlösa kameror mm? kan det vara detta som gjorde att larmsamtalen dröjde, eller är jag helt ute och svävar nu?
Senast redigerad av pederander 2016-02-16 kl. 20:20. Anledning: tillägg
Citera
2016-02-16, 20:20
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Jag förstår inte hypen eller uppståndelsen angående denna händelse. Uppenbarligen så fanns det många vittnen som stannade kvar då de såg att bron gick upp dvs allt var som vanligt. Dessa gäng dog pga tre alternativ: droger, alkohol eller självmord dvs det är inget fel på bron eller systemet då folk uppenbarligen stannade kvar när bron stängdes/öppnades

Jag håller inte med.
Den primära orsaken till olyckan torde utom rimligt tvivel skrivas på chauffören av olycksbilen. Allt annat vore "förvånansvärt".
Men av intresse, tycker jag, är hur en sådan olycka kan ske, hur den kan undvikas framöver och som vidare frågeställning; skulle det kunna hända mig, mina nära och kära?

Jag tror vidare *inte* det behöver bero på någon av dina alternativ "droger, alkohol eller självmord". Det finns så många fler alternativ som är mer tillämpliga på oss vanliga hederliga människor som inte sysslar med droger, rattfylla och självmord. Därav intresset.

Det har nämnts många förklaringsalternativ i tråden tidigare, t.ex. trötthet, ovana vid svenska trafikförhållanden, etc. Flertalet dessutom mycket rimliga som möjliga orsaker.

Tänk så här;
De har kört på farthållare helt laglydigt hela vägen från Norrköping. Strax före Södertälje saktar framförvarande lastbil ned i hastighet och skymmer den varnande skylten/ljusarrangemanget för olycksbilen. Så ska ju inte ske, de ska ju hålla tillräckligt avstånd att kunna se sådant. Men - jag har själv drabbats av det i liknande fall. Jag har missat "tydliga" skyltar pga stora bilar framför mig. Så småningom stannar framförvarande bilar vid bron och eftersom chauffören är trött och det är mörkt uppfattar han inte det korrekt. Det har hänt mig för många år sedan att jag pga trötthet varit mycket nära att köra på framförvarande bil (och ska jag vara helt ärlig så snuddade jag nog den bilen i häcken ...). Chauffören har då i panik styrt ut och kört om. I den vevan har han bl.a. klippt en sidospegel på en Taxi och nu blivit mycket stressad ... och kanske t.o.m. trycker på fel pedal i golvet.
Konstigare saker har faktiskt hänt.

Jag säger inte att det har gått till så här, inte ens att detta är det mest troliga.
Men, iaf jag, tycker detta är intressant eftersom jag tror att denna olycka skulle kunna hända många av oss andra. Dvs, även oss "skötsamma". Som inte drogar, kör rattfull eller än så länge begått självmord.

Det är lite otäckt att en sådan olycka ska sluta med ett fall på 25m+ ner i vattnet.
Citera
2016-02-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederander
nog verkar det lite konstigt att inga bilder eller film sparats från krachögonblicket, trotts att filmen inte raderas över förrän efter 24 timmar, ?

ngn som kan svara på hur mobiltäckningen är på bron? kan det vara massa störningar av elektronisk manövering av bron, och även trådlösa kameror mm? kan det vara detta som gjorde att larmsamtalen dröjde, eller är jag helt ute och svävar nu?

Konstigt är det inte. Förmodligen så har det brustit i rutinerna och stämmer det nu att material inte samlats ihop så utgår jag från att det kommer ske en utredning på sidan av.
Citera
2016-02-16, 20:26
Medlem
Citat:

Någon har raderat ??
Citera
2016-02-16, 20:28
Medlem
Det går inte att se tillbaka i tiden på denna sida? Försökt hitta det men ej lyckats. http://www.marinetraffic.com/en/ais/...ery:59/zoom:11
Citera
2016-02-16, 20:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan88
01:45, är det gult ljus som blinkar då? Ska man stanna innan bron då eller är det vid röd signal som man stannar för broöppning?

De varningsljus som tänds 01:45 (dvs 15 minuter innan själva bommarna fälls) är otroligt långt innan bron, alltså 20-25 km (!) innan bron. Redan då får de första passerande bilisterna en första varning att man kommer att behöva stanna inom en kvart.
Citera
2016-02-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
De varningsljus som tänds 01:45 (dvs 15 minuter innan själva bommarna fälls) är otroligt långt innan bron, alltså 20-25 km (!) innan bron. Redan då får de första passerande bilisterna en första varning att man kommer att behöva stanna inom en kvart.

Kanske vi svenskar fattar, men finns det text på engelska??
Citera
2016-02-16, 20:32
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Det är väldigt byråkratiska regler som gäller vid kameraövervakning på allmän plats, med största sannolikhet detta som är orsaken till att inget sparats automatisk.

Mobiltäckningen är vad jag vet okej där, har dock inte kollat på "staplarna" i mobilen då man kört förbi där.
Att larmen dröjde har nog mera göra med att folk inte brydde sig om att larma, tyvärr är det så idag, folk vill inte bli inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in