2016-02-16, 11:11
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag läser Samhällsbärarna med han nu, lättläst bok och enkelbegriplig. Försöker läsa en bok med han i taget.

Ja, det syns att du behöver lättlästa och enkelbegripliga böcker. Kul att du hittade något från GW P.
Citera
2016-02-16, 12:32
Medlem
BrotherJohns avatar
Chocken att GW är kristen var stor. Ingen bildad man borde vara kristen. Trovärdigheten för honom sjönk avsevärt i mina ögon.
Citera
2016-02-16, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Ja, det syns att du behöver lättlästa och enkelbegripliga böcker. Kul att du hittade något från GW P.
Äh jag klarar mer svårbegripliga böcker också, men ibland kan det vara skönt med en mer lättläst bok framför de tyngre böckerna.
Citera
2016-12-05, 09:43
Medlem
volvo 240s avatar
Gilalr inte alls vad han gjort Bäckström till. Från sitt totala esse i Linda som i Lindamordet till nån sorts snobb som itne alls stämmer med hans ursprungliga kraktär. Visst han har sina trevliga inre monologer men vadfan. Som i Linda där han släpar med sig alla sina smutsiga kläder på uppdraget ner till växjö för att få de tvättade på hotellet som persedelvård till nån jävla snobb i silkesrökrock och mass annat trams. Plockar med sig fin sprit från brottsplatser osv och var en allmänt sluskig typ till den här fjanten. Vad håller du på med Leif.!

Nej den som vill uppleva den riktige Evert Bäckström läs Lindamordet.
Citera
2016-12-05, 09:50
Medlem
volvo 240s avatar
Läste just ut Bombmakaren och även om jag nästan direkt förstod vem mullvaden var så var det en bra bok. Myyyycket bättre än näsan.
Citera
2016-12-09, 14:49
Medlem
volvo 240s avatar
Läste just ut Kan man Dö Två Gånger? Skönt att Bäckström är i sin bästa form, förutom sin fjantiga klädsel och klockor då.

Och lustgt nog trots att alla ogilla honom så är han ju i GW Perssons universum Sveriges bäste mordutredare som löst allt utom ett mord. Bra bok men skulle vilja haft lite mer action med Bäckström användandes "Lille SIgge"

Nåja, han är en såndär karaktär jag helt sympatiserar med och skrattar med och inte åt. Ungefär som Eric Cartman.

Lite lustigt dock att Bäckström inte nånstans i boken drar fram några "fördomar" om thailudar och svenskar som drar hit dom osv. Kändes ju som givna tankar för honom annars.
Citera
2016-12-31, 14:23
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Läste just ut Kan man Dö Två Gånger? Skönt att Bäckström är i sin bästa form, förutom sin fjantiga klädsel och klockor då.

Och lustgt nog trots att alla ogilla honom så är han ju i GW Perssons universum Sveriges bäste mordutredare som löst allt utom ett mord. Bra bok men skulle vilja haft lite mer action med Bäckström användandes "Lille SIgge"

Nåja, han är en såndär karaktär jag helt sympatiserar med och skrattar med och inte åt. Ungefär som Eric Cartman.

Lite lustigt dock att Bäckström inte nånstans i boken drar fram några "fördomar" om thailudar och svenskar som drar hit dom osv. Kändes ju som givna tankar för honom annars.

Är 100 sidor inne i boken och tycker idén om att använda lillgrabben är genial. Att bara se Bäckström svina runt blev tradigt i Näsan, men här när nördungen Edvin får lika mycket tid blir det kul.
Citera
2019-01-05, 21:46
Bannlyst
Jag läser Gustavs Grabb just nu och jag tycker om boken, den är väldigt intressant hur Leifs barndom var framförallt och vad han hade för föräldrar. Hittills tycker jag mycket om boken.
Citera
2019-02-13, 23:21
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240

Tänkte samma sak. Det verkar nästan som om GW valde att göra den mördade thailändskan till någon sorts medelklassdam för att slippa kritik för den vanliga stereotypen. Jag vet inte hur vanligt det är att svenska män gifter sig med thaikvinnor som inte kommer från fattiga förhållanden, företrädesvis från den nordöstra provinsen Isan, men misstänker att det tillhör ovanligheterna.

Även jag gillar Linda - som i Lindamordet mest av hans romaner även om jag tycker att gärningsmannen och hans personlighet inte får tillräckligt utrymme och därigenom framstår som ganska outgrundlig i sammanhanget.
Citera
2019-02-14, 02:55
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherJohn
Chocken att GW är kristen var stor. Ingen bildad man borde vara kristen. Trovärdigheten för honom sjönk avsevärt i mina ögon.

I resten av Europa är många bildade kvinnor och män kristna på olika sätt - intellektuella, vetenskapsmän, författare. Det är snarare Sverige som är ett unikt profant land.
Citera
2019-02-14, 19:39
Medlem
Jag har läst ett par böcker av Leif Gw Persson. Mellan sommarens längtan och vinterns köld ger jag tre heroinkuvert av fem. Givet att den är ganska långdragen men gestalterna i boken är festliga och slutet är perfekt, när det förklaras hur mordvapnet dumpas på den perfekta platsen och karaktären får förlösa sig själv för att klara av det. Vissa meningar är också roliga: "varför kan man inte knulla som vanligt folk?"

Den andra boken, Kan man dö två gånger, är småkul. Men maximalt två dåligt utblandade heroinkuvert.

Försökte läsa Den sanna historien om Pinocchios näsa precis men somnade. Den är inte ens värd loppispriset.
Citera
2019-02-21, 10:44
Medlem
quid-est-veritass avatar
Grisfesten var verkligen ingen höjdare för min del. Prosan var märklig och saknade flöde och storyn var inte alltför spännande.
Den hade dock sina stunder och GW:s röst lyser verkligen fram i sina överlägsna iaktagelser.

Då det var hans debutroman är min fråga, blir det bättre eller är det bara att inse att hans böcker inte är för mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in