Citat:
Ursprungligen postat av
volvo 240
Läste just ut Kan man Dö Två Gånger? Skönt att Bäckström är i sin bästa form, förutom sin fjantiga klädsel och klockor då.
Och lustgt nog trots att alla ogilla honom så är han ju i GW Perssons universum Sveriges bäste mordutredare som löst allt utom ett mord. Bra bok men skulle vilja haft lite mer action med Bäckström användandes "Lille SIgge"
Nåja, han är en såndär karaktär jag helt sympatiserar med och skrattar med och inte åt. Ungefär som Eric Cartman.
Lite lustigt dock att Bäckström inte nånstans i boken drar fram några "fördomar" om thailudar och svenskar som drar hit dom osv. Kändes ju som givna tankar för honom annars.
Tänkte samma sak. Det verkar nästan som om GW valde att göra den mördade thailändskan till någon sorts medelklassdam för att slippa kritik för den vanliga stereotypen. Jag vet inte hur vanligt det är att svenska män gifter sig med thaikvinnor som inte kommer från fattiga förhållanden, företrädesvis från den nordöstra provinsen Isan, men misstänker att det tillhör ovanligheterna.
Även jag gillar
Linda - som i Lindamordet mest av hans romaner även om jag tycker att gärningsmannen och hans personlighet inte får tillräckligt utrymme och därigenom framstår som ganska outgrundlig i sammanhanget.