Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ja lagförbundet upphörde i och med Jesus, detta var förutsagt långt innan med Jeremias profetia:
"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. "(Jer 31:31-33 Bibel2000)
Ett nytt förbund betyder att det tidigare förbundet ersätts med nya förbundet.
Detta är hur tydligt som helst, och som även Paulus bekräftar ännu tydligare:
"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat." (Hebr 8:13 Bibel2000)
Detta är vad Paulus och bibeln säger i övrigt, kan det vara så att Matteus 5:17-18 misstolkas?
Ska vi kolla noggrannare:
"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett." (Matteus 5:17-18 Bibel2000)
Det viktiga i vad Jesus säger här, är inte om himlen och jorden, utan om att han inte skulle upphäva lagen utan uppfylla lagen. Vad innebär det att han uppfyller lagen? Jo att han följer lagen till punkt och pricka.
När detta hade skett, och Jesus dött, när Jesu blod utgjutits, så skulle lagen förgå "inte förrän allt har skett." och ersättas med det nya förbundet:
"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)
För att förklara Matteus 5:17-18 närmare: Det Jesus säger är att han själv, personligen, där och då när han lever änniska isom mnte ska upphäva lagen, men genom hans agerande och död, genom att uppfylla lagen så kan lagförbundet ersättas med det nya förbundet.
Om man inte ska tolka skriftstället på det här sättet så finns det massor med andra skriftställen som måste förklaras, vad säger Paulus t.ex. här:
"Det förra förbundet hade alltså sina föreskrifter för gudstjänsten och sin helgedom, som dock var jordisk...
Men nu har Kristus trätt fram som överstepräst för det goda som skall komma. Han har gått genom det större och fullkomligare tält som inte är gjort av människohand, det vill säga inte tillhör denna världen. Och med sitt eget blod, inte med blod av bockar och kalvar, har han en gång för alla trätt in i helgedomen och vunnit befrielse åt oss för evigt...
Därför är det ett nytt förbund som Kristus förmedlar, för att de kallade skall få det utlovade eviga arvet, sedan han dött för att befria dem från överträdelserna under det förra förbundet."(Hebr 9:1, 11-12,15)
Men man måste ha klart för sig att det nya förbundet inte är utan lag, utan är ersatt av nya lagar som Kristus och dom första kristna förmedlade, detta bekräftar Paulus igen:
"jag är inte utan Guds lag, jag har ju Kristi lag."(1 Kor 9:21 Bibel2000)
"Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag."(Gal 6:2 Bibel2000)
Jesus sade t.ex.:
"Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra."(Joh 13:34 Bibel2000)
Dom förra lagarna är alltså ersatta med Kristi lagar.
Aha vi har en ulv i fåra kläder här......
Men va inte orolig, ska ta hand om dig satanist.
Lagen upphörde aldrig med Jesus det är lögn som Satan sprider för folk att synda.
Lagen är ord som kommer ut ur Guds mun som säger vad och vad man inte får göra, man kan säga att Gud gav Adam & Eva en lag i edens lustgård när han sa att dom inte får äta utav kunskapens träd.
Då kom satan och sa till dom att dom inte behövde följa Guds lag och vi såg konsekvenserna utav det. Det är det Satan har gjort i dagens samhälle övertalat att dom behöver inte följa Guds ord/lagar som kommer ut ur hans mun.
Därför vi ser ökning i homosexualitet, pedofili, arbetslöshet, sex utanför äktenskap, hemlöshet och en massa andra saker.
"Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk."
Som vi ser klart och tydligt i denna text så säger Gud jag ska lägga min lag i folks hjärta, Jeremia är en bok i gamla testamentet och inte i nya testamentet. I gamla testamentet så är Guds lag dom han gav på berget, så här visar han att han syftar på den enda lagen som fanns på den tiden.
"Ett nytt förbund betyder att det tidigare förbundet ersätts med nya förbundet."
Nej det behöver det inte alls göra, om man har ett kontrakt så kan man ändra på kontraktet lite grann och fortfarande en stor del kvar.
""
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett." (Matteus 5:17-18 Bibel2000)
Det viktiga i vad Jesus säger här, är inte om himlen och jorden, utan om att han inte skulle upphäva lagen utan
uppfylla lagen. Vad innebär det att han uppfyller lagen? Jo att han följer lagen till punkt och pricka.
När detta hade skett, och Jesus dött, när Jesu blod utgjutits, så skulle lagen förgå "inte förrän allt har skett." och ersättas med det nya förbundet:"
Nej det är du som antar att "inte förrän allt har skett" menas med att Jesus korsfästs.
Dessutom det står klart och tydligt allt har skett, isåfall ska han ha korsfäst och jorden & himmel måste fortfarande försvinna innan lagen ska försvinna.
""
jag är inte utan Guds lag, jag har ju Kristi lag."(1 Kor 9:21 Bibel2000)"
Här säger han att han är
INTE utan Guds lag vilket betyder att han har Guds lag vilket han bekräftar genom säga att han Kristi lag och dom är del i treenigheten.
""
Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra."(Joh 13:34 Bibel2000)
Dom förra lagarna är alltså ersatta med Kristi lagar."
Har lite frågor nu till dig Satanisten.
1. Vilka är Kristi lagar då?
2. Varför nämna ens att jorden & himlen ska försvinna innan ens den minsta del av lagen skulle försvinna om lagen skulle försvinna så fort Jesus korsfästes?
3. Varför höll Jesus lärjungar och Paulus många av lagarna efter Jesus korsfästs? Till exempel höll dom att inte äta orena djur, hålla sabbaten bland annat.
4. Om inte lagarna finns hur ser man skillnaden på en syndare och en icke syndare?
5. Om inte lagarna finns vad ska Jesus döma för?
6. Vad det sägs så predikade/lärde Jesus i ca 3 & ½ år, i skrifterna så kan man se att han till och med gjorde visa lagar strängare. Till exempel om man hatade sin bror så hade man mördat honom eller om man tittade på en kvinna med lust, så hade man gjort äktenskaps brott. Om lagarna skulle ändå försvinna varför göra dom ännu strängare?
7. Om lagarna skulle försvinna varför anklagar Jesus folk för hyckleri? Dom ska ju ändå försvinna strax ju.
8. Det här är från bibeln, Matteus 22:34-40
"34 När fariseerna fick höra hur han hade gjort saddukeerna svarslösa samlades de, 35 och för att sätta honom på prov frågade en av dem, en laglärd: 36 ”Mästare, vilket är det största budet i lagen?” 37 Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. 38 Detta är det största och första budet. 39 Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. 40 På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.”
Här ser man honom ge 2 nya bud och att om man följer dom här 2 buden så följer man lagen automatiskt. Om lagen ska tas bort varför ens nämna att man uppfyller lagen om man följer dom 2 buden?
9. Som vi läser innan i ett av dina citat så så Jesus
"TÄNK" inte ens att jag har kommit för...osv. Tanken kommer i dom flesta lägen för man säger ens tanke ut ur munnen. Så istället för
"SÄG" inte ens att jag har kommit för...osv.
För han vet att tanken kommer före innan man talar, så här varnar han starkt redan att man inte ens ska tänka att lagen är borta eftersom folk är syndiga och vill att lagen ska vara borta.
Men du kan ju när du pratar med din fader Satan hälsa honom att hans tid är strax kommen.