2016-02-15, 21:16
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Ack ack, se hur hyckleriet tar sig an nya dimensioner! Du som fullständigt ÄÄÄÄÄLSKAR att jämföra andra länder med Syrien gör nu helt plötsligt helt om och menar att det inte går för sig när det finns fullgoda exempel som motbevisar din enfaldiga tes. Men sen är ju den hycklande åsiktsflexibiliten ditt signum så det torde inte förvåna alltför många som läser denna tråden.

Att du tror att Mubarak "avgick" av omsorg för landet bevisar att du inte har en aning om vad du pratar om och gör klokast i att hålla tyst snarare än bevisa din enfaldiga okunnighet för allmän beskådan. Mubarak klev ned för att armén var i begrepp att genomföra en statskupp mot honom! Det är skillnaden mot Assad, som fortfarande har en i all väsentlighet lojal krigsmakt bakom sig. Hade Assad inte haft SAA bakom sig hade han inte klarat sig en vecka. Återigen, Mursi försvann även han för att han inte hade armén bakom sig. Hade han haft det hade han snart varit lika fanatisk som djävlarna i Saudiarabien och Taliban-Afghanistan.

Och "terrorexperter"? Ja möjligen Saudiska sådana, eller sådana som tycker John McCain är världens skönaste snubbe. Come on, get real! Finns minst lika många västerländska experter som skulle hävda att du har fel, att regimens fortlevnad är Syriens största (och kanske enda) hopp, även om det blir utan Assad. Som här, exempelvis:

http://www.theaustralian.com.au/opinion/assad-must-go-but-his-regime-could-save-syria-from-islamists/news-story/93aad8b89716707789b502316f547637?=
Det är fullständigt ignorant och historielöst att jämföra länder på det sättet som du gör och utgå ifrån att lösning på ett land måste innebär lösning på ett annat. Det går inte att beskriva det annat än dumt och fullkomligt idiotiskt.

Angående det vedertagna faktumet att våld föder terrorism måste du läsa mitt inlägg, uppenbarligen svara du utan att läsa, eller så är du fullt upp med att skriva så många inlägg som möjligt utan substans.
(FB) Konflikten i Syrien

Du kan också läsa SÄPO:s rapport om våldsbejakande islamistisk extremism, eller du kanske anser SÄPO vara saudier?
Citera
2016-02-15, 21:17
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag tar tillbaka det jag skrev. Om Turkiet enbart skjuter för att kurder har tagit över områden i Syrien som Turkiet inte vill, är det olagligt att bruka våld.

Däremot vidhåller jag vid att Turkiet skulle ha rätt att svara attacker från grupper i Syrien i enlighet med folkrätten, med förutsättning att det är proportionerligt till attacken.

Hur menar du i enlighet med folkrätten? Grupper i Syrien har väl inte attackerat Turkiet?
Citera
2016-02-15, 21:29
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Hur menar du i enlighet med folkrätten? Grupper i Syrien har väl inte attackerat Turkiet?

YPG/PYD är Syriska grenen av PKK. De har nära samarbete och många PKKare som söks av Turkiet är inom YPG och agerar i Syrien. Detsamma gäller vapen, sprängmedel etc., allt smugglas till Turkiet och PKK. Delar av PKKs ledarskap är även i Syrien inom YPG kontrollerat område.

Dessutom så har du flyktingsituationen, skulle YPG ta över mer arabiska områden så kommer de att bedriva etnisk rensning precis så som de gjorde i Tel Abyad, dvs ännu fler flyktingar som flyr till Turkiet....
Citera
2016-02-15, 21:33
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
YPG/PYD är Syriska grenen av PKK. De har nära samarbete och många PKKare som söks av Turkiet är inom YPG och agerar i Syrien. Detsamma gäller vapen, sprängmedel etc., allt smugglas till Turkiet och PKK. Delar av PKKs ledarskap är även i Syrien inom YPG kontrollerat område.

Dessutom så har du flyktingsituationen, skulle YPG ta över mer arabiska områden så kommer de att bedriva etnisk rensning precis så som de gjorde i Tel Abyad, dvs ännu fler flyktingar som flyr till Turkiet....

Därför borde Turkiet stödja Assad mao så att kurderna inte får härja fritt. Genom att försöka störta Assad har Turkiet gett rum för kurderna att få mer spelrum.

Förstår eg inte vad Turkiet har att vinna på att beefa med Assad.

Jag stödjer inte kurdernas etniska rensning och blinda mål mot kurdistan, men jag kan knappast se det som Turkiets rätt att bomba inne i andra länder.
Citera
2016-02-15, 21:41
Medlem
Citat:
Därför borde Turkiet stödja Assad mao så att kurderna inte får härja fritt. Genom att försöka störta Assad har Turkiet gett rum för kurderna att få mer spelrum.

Förstår eg inte vad Turkiet har att vinna på att beefa med Assad.

Jag stödjer inte kurdernas etniska rensning och blinda mål mot kurdistan, men jag kan knappast se det som Turkiets rätt att bomba inne i andra länder.

Eller en mycket enklare och bättre lösning; ge kurderna tillbaks deras ockuperade land. Då kan kanske turkarna sova gott på nätterna. Det gör de kanske ändå med tanke på deras etniska rensning av och folkmord på armenier, kurder och araber. En till sak till den där Yasko, ge tillbaks Hatay till alawiterna så är även det löst.

I och med detta så får turkarna det land som de alltid önskat sig, ett rent turkiskt land.
Senast redigerad av Zummar 2016-02-15 kl. 21:46.
Citera
2016-02-15, 22:13
Medlem
fishbanes avatar
Vem bär ansvaret för dagens beskjutning av skolor och sjukhus?
Turkarna och Norge säger att det var ryssarna, såklart.

troligt?
Citera
2016-02-15, 22:20
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zummar
Eller en mycket enklare och bättre lösning; ge kurderna tillbaks deras ockuperade land. Då kan kanske turkarna sova gott på nätterna. Det gör de kanske ändå med tanke på deras etniska rensning av och folkmord på armenier, kurder och araber. En till sak till den där Yasko, ge tillbaks Hatay till alawiterna så är även det löst.

I och med detta så får turkarna det land som de alltid önskat sig, ett rent turkiskt land.

Har du möjlighet att upplysa mig och andra sedan när kurdernas land ockuperades?
Citera
2016-02-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandemalvakt
Har du möjlighet att upplysa mig och andra sedan när kurdernas land ockuperades?

Han menar väl atnagligen denne

https://sv.wikipedia.org/wiki/Araratrepubliken
Citera
2016-02-15, 22:37
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Det är därför jag uttryckligen skriver "...rätt att svara attacker...", vilket förutsätter att någon har attackerat. Det är ett hypotetiskt tillstånd jag talar om.
Citera
2016-02-15, 22:42
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
Men herregud vad är det för alternativa verkligheter folk lever i??

Kärnvapenkrig för Syriens skull, jo tjena.

Faktum är att det är precis vad de republikanska presidentkandidaterna utom Trump vill. De talar om flygförbud som ska gälla även Ryssland. Då blir det kärnvapenkrig.
Citera
2016-02-15, 22:51
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishbane
Vem bär ansvaret för dagens beskjutning av skolor och sjukhus?
Turkarna och Norge säger att det var ryssarna, såklart.

troligt?
Det är bara att lyssna till deras försvar, nämligen att det faktiskt var USA som ligger bakom attackerna av sjukhusen. Det faktumet att ett sådant uttalandet kommer visar på att Ryssland inte kan rättfärdiga det i media och för allmänheten, likt deras kategoriska förnekade att civila har dödats under deras flygräder, vilket är lika befängt som att Assad inte har dödat civila.
Citera
2016-02-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Hela mellanöstern står på spel idiot.
Och om man använder kärnvapen så står hela världen på spel... (idiot)

Skulle Ryssland och Turkiet kollidera på riktigt över Syrien så blir det högst sannolikt en geografiskt begränsad konflikt som skulle vara över efter USA-ledda medlingar efter högst någon vecka eller två. Konventionella storkrig mellan starka stater är osannolika under alla omständigheter och även om det mot förmodan skulle inträffa så finns det ingenting i det du pratar om som på något sätt skulle kunna motivera användningen av kärnvapen.

Inden och Pakistan hade båda kärnvapen när de var i krig 1999.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in