Citat:
Är det du som är utsedd som måndagspredikant i forum för yttrandefrihet?
I detta forum, är ingen villkorad att hålla bibeln som den ultimata klokboken/typ prototypen för sanningsdeklaration - enbart utifrån att denna tråd har som tema att nysta i Bibelns sanningsvärde.
Du blandar ihop din roll som medlem, med din roll att komma med adekvata argument om trådens topic.
Ett fel, som nog alla på olika sätt gör.. att "reta sig" på en ponerad mot-ståndare.. t.ex är ju ateister i detta sammanhang, något man kan kasta dynga på?
Att inte odelat försanthålla Genesis.. är inte! detsamma som att därmed "gå i polemik"
Frågan är ju ännu så vidöppen den bara kan bli - tyvärr ser jag inte att man tagit steg mer än bakåt... inte ett endaste framåtskridande på det teistiska kontot... och då har tråden varit långlivat segdragen.
I detta forum, är ingen villkorad att hålla bibeln som den ultimata klokboken/typ prototypen för sanningsdeklaration - enbart utifrån att denna tråd har som tema att nysta i Bibelns sanningsvärde.
Du blandar ihop din roll som medlem, med din roll att komma med adekvata argument om trådens topic.
Ett fel, som nog alla på olika sätt gör.. att "reta sig" på en ponerad mot-ståndare.. t.ex är ju ateister i detta sammanhang, något man kan kasta dynga på?
Att inte odelat försanthålla Genesis.. är inte! detsamma som att därmed "gå i polemik"
Frågan är ju ännu så vidöppen den bara kan bli - tyvärr ser jag inte att man tagit steg mer än bakåt... inte ett endaste framåtskridande på det teistiska kontot... och då har tråden varit långlivat segdragen.
Ni vill alltså ta reda på om Bibeln är sann men kommer tyvärr inte fram till något särskilt övertygande del? Pröva den då (personligen)? Ta ett steg längre än att enbart störa sig på historiskt svaga dokument som har kopplingar till Bibeln (det som står där). Ta ett steg längre än att enbart kalla det hela för sagor. Era anklagelser är utan grund.
Apostlarna och övriga kristna som följde Jesus, riskerade sina liv dagligen. Dem blev våldsamt förföljda på grund av sin tro och någon undantag som taqqiyya finns inte. De riskerade att bli av med sina liv om dem öppet talade om Jesus och spred Hans budskap! Oavsett risker, så fortsatte man att predika Evangelium för människor.
Varför? "Det var inte några utstuderade myter vi följde, när vi förkunnade för er vår Herre Jesu Kristi makt och Hans ankomst, utan vi var ögonvittnen till Jesu majestät.*17*Ty Han blev av Gud, Fadern, ärad och förhärligad, när en röst kom till Honom från den upphöjda Härligheten: "Denne är min Son, den Älskade. I Honom har jag min glädje."*18*Den rösten hörde vi själva från himlen, när vi var med Honom på det heliga berget.*19*Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det som till ett ljus som lyser på en mörk plats, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan.*20*Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning.*21*Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud." 2 Petrus. 1:16-21